hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - misbruking av pisk?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Rideleir/rideskole
 misbruking av pisk?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  16:09:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hestene på rideskolen min er ganske late. Det er de alltid. Pisk er noe alle rir med å bruker den støtt å stadig. Hestene går ikke noe bedre fram siden de er blitt så vant til det. Syntes så fryktelig synd på de, når en eller annen nybegynner setter seg opp og slår til hesten.jeg har hørt at hester er veldig følsomme stemmer det? For på denne risdeskolen lærte vi at hester har elefanthud og at de nesten ikke merker det når de slår til med pisken. Er dette misbruking av pisk eller syntes dere det er greit siden hestene ikke gidder å gå fram.

PÅ stall-k hvor jeg var på ridelæir brukte de også veldig mye pisk. Der lærte de nybegynnere å fatte gallopp med pisk Det er jo ikke bra! dette er fremtidens ryttere. De slå også hestene over hindrene når det var rytteren som hadde kommet feil på! Hvorfor er pisken så mye brukt i rideskolen?

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  16:30:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Om pisken misbrukes spørs veldig på hvordan den blir brukt. Småjenter som så vidt pirker borti hesten med pisken og som regel treffer shabracken eller foten sin gjør nok ikke mye skade. De yngste rytterene har nok ikke styrke nok i verken armer eller bein til å "vekke" en tålmodig, smålat og rund skoleponni noe særlig. Skolehester er smarte dyr som vet når de kan snike seg unna, så man må nesten være litt bestemte med de for å få til noe som helst. Dette er en del av å lære å ri, å være bestemt med hesten så den respekterer deg. Ridelærere flest oppfordrer ikke til at man skal være slemme med hesten, men vet bedre enn nybegynnerene når hesten bare prøver å lure seg unna. Etterhvert som rytteren klarer å finjustere signalene og lærer hesten bedre å kjenne, vil den ikke behøve pisken som hjelpemiddel lengre.

Men når det derimot er snakk om skikkelig harde og gjentatte slag med pisk, er det en annen sak. Vet om noen unge ryttere som er skikkelig fæle med pisken. Da er det best å gripe inn med en gang. Enten si i fra eller rett å slett rive pisken fra de og fortelle hva du mener om sånt. Noen folk trenger rett og slett en tankevekker.

Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  17:22:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
At hester har elefanthud er det dummeste jeg har hørt. Prøv å legge en finger forsiktig på ribbena på hesten, så vil du merke at den reagerer med en gang. De kjenner jo en flue som setter seg.. Jeg vil våge å påstå at jeg har hardere hud på baken en hesten har. Ønsker stadig ikke noe rapp med pisken jeg.. Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  19:49:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Er mye stygt å se på rideskoler, både med sporer og pisker. Da jeg gikk på rideskole fikk jeg flere ganger utdelt pisk, og fikk beskjed om å gi hesten ett rapp for å få den til å gå på litt mer, men det ville jeg ikke, så istedet slo jeg pisken mot støvelskaftet mitt, og jeg vil våge å påstå at det hjalp mer enn hvis jeg hadde slått hesten. Lyden av en pisk er nok for mange hester. Jeg syns uansett ikke at det er greit å piske en lat hest fremover, de fleste hester klarer fint å gå frem uten å bruke pisk, man må bare tåle å bli litt fysisk sliten selv, og heller holde på mer sjenkel og bruke mer sete for å få de frem, mener jeg.
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 29/12/2005 :  00:17:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
På vår skole er det en fjording som er fryktelig lat. Hvorfor løpe når vi kan gå? Hvorfor ikke kutte svinger? Da kommer vi jo fortere rundt igjen. Hvorfor ikke bare "stille opp" (altså stoppe) på midtlinjen? Da er jo timen ferdig??? Hun biter seg fast i bittet og gjør absolutt hva hun vil. Sterkere bitt, joda, da klarer de å styre henne, men det er jo ikke der problemet er. Så på henne bruker de heller vanlig trinsebitt OG rir med en pisk i hånden. Første gang hun tuller: et smekk, og hun går perfekt resten av timen uten at du trenger bruke den mer. Men slipper du den, ja da starter vasingen igjen. Altså er det nok at hun vet den er der... Som som dere andre sier; overdreven bruk av pisken er en stygg vane. Samme som de som alltid må smatte hesten igang; har de ikke sjenkler???
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 29/12/2005 :  09:56:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Enig med Torhild, red på tur med noen for ei stund siden, og de smattet på hesten sin hele tiden.
Jeg aner ikke hvordan hesten min er ridd før, men han er tydligvis alt for vant med at smatting betyr "løp!" så jeg slet en del med å holde han igjen når han hele tiden hørte denne smattingene..

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

MajaJ

» VIP

Norway

Skrevet - 29/12/2005 :  16:21:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jo enig at noen skolehester trenger et rapp, men det er når det går i et og de plutselig har glemt sjenklene sine helt. Bare gir hesten et rapp hvis de skal fatte gallop eller fram i trav!

Gå til toppen av siden

EikenesMaja

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  00:26:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideEikenesMaja  Send %s1% en ICQ meldingEikenesMaja  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikenesMaja  Svar med kopi av melding
En hest som heter Fabian som jeg har ridd før, bare når vi smatter to ganger begynner han å trave :P
Hest - en venn for livet! <3 Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  01:37:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
bare en ting...pisken er ikke til å slå med...så om det setter seg oppå hesten og slår til med pisken-jah,da vil eg kalle de å misbruke pisken...
Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  01:38:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding
he he misbruk av pisken mente eg ikke å misbruke pisken,men samma det dere skjønte poenget...en smuuule trøtt no ja...
Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 30/12/2005 :  02:45:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Samme som de som alltid må smatte hesten igang; har de ikke sjenkler???

Kun en liten komentar...mange travere aner ikke døyten av hva skjenkler betyr...de er da vant til lyder,som smatte. Og derfor blir iallefall mange travere/x-travere satt igang på denne måten.

Ang pisk,så er den en forlengelse av armen,et middel til å fortelle hesten hvor/hva/hvordan å gjøre ting der armen rett og slett ikke er lang nok. Selvfølgelig kan den også brukes til korreksjon/veiledning...men det å slå en hest,uansett med hva,vil aldri kunne fungere som en korreksjon. Det skaper kun redsel,og ingen vilje hos hesten til å finne ut hva du vil frem til.
Av og til er det nødvendig å korrigere hesten,men det er da ikke nødvendig å slå den "skvett ihel"....ofte vil det være nok på følsomme individer å sette blikket i dem,mens man gjerne må heve stemmen og ta tak i de litt tøffere individene...
Utover det vet jeg svært lite om pisk-bruk innen dressur/sprang,men vil vel tro den der også kun er ment som en forlengelse/forstekning på skjenkel?

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Isabel och Perla

» VIP

Skrevet - 30/12/2005 :  07:47:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Pisk skal ikke brukes som straff, men som en forsterker!
Isabel og Perla for alltid <3 Gå til toppen av siden

Emblan-min

Skrevet - 31/12/2005 :  15:55:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det å bruke pisk på rideskoler og se på det som misshandling kan vel komme litt ann på. Jeg er jo stalljente på rideskole selv, men vi har ikke mye pisk. Vi gir den til noen, som sitter på de sleipeste hestene. Men det vi ser er at de omtrent ikke treffer hesten med pisken, fordi de vil ikke slå for hardt. Derfor sier ridelærere slike ting som "Bruk sjenklene, det går ikke hull i hesten!" eller som du sa "Hester har hud som ellefanter, tykk elefant hud, de kjenner det nesten ikke" For at ungene ikke skal bli så redde for å bruke den. Man gir den jo ikke til unger som vi vet er sterke nokk, å vil missbruke den. Noe vi har sett, men da har vi dratt den ut av henda på jenta og latt henne ri resten av timen med en vanskelig hest.

Over til bruk av pisk. Det er jo mye bedre for mange skolehester, at elevene heller bruker pisken til å ex fatte galopp med, fordi da sjipper hesten å få disse smellharde sjenklene inn i sidene dens. Fordi det er DET som ødeleger dem. Se fra bunden av, hvorfor går ikke hestene onkelig frem?! JO fordi dem er vandt til at unger sitter å sparker på dem. Derfor blir det ikke noe effekt av dette med å bruke sjenkel, jo hardere de sparker, jo tungere blir hesten. Så på mange hester så er det lurt å gi dem en pisk, og la dem bruke den isteden for å mæke inn i siden på hesten noe som er mye mer grusomt å se på, en ett smekk med pisken. Men når pisken blir brukt så myeat hestene ikke reagerer på den engang... Da ville jeg vel bare si at de var uheldige med instruktøren som ikke lærte barna om dette med ordentlige sjenkler og fin bruk av pisk. Men det er ikke pent å se på! Det er ikke det! Værken folk som bruker pisken for å la hesten slippe denne sparkningen eller noe som det.. Det fineste er å se privathestene som skritter godt frem ved en fin og stødig sjenkel fra en hensynsfull rytter :)
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 31/12/2005 :  17:48:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Jeg hater mildt sagt pisk! Synes det er veeldig unødvendig og dumt. Selv om hestene ikke får så vondt av det som vi tror, er mest lyden som skremmer dem. Synes i alle fall det er dumt av folk å ta til seg pisken med engang hesten ikke lytter. Finnes andre måter å få hesten til å oppnå det man vil på.
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  13:26:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er stor forskjell på de fleste velbrukte skolehester her i landet og langt mer følsomme private...Personlig vil jeg heller at elevene mine smekker til hesten en gang ordentlig enn å sitte og sparke hull i dem får å få den til å høre.
Enkelte har jo bein som virkelig får det til å knake i ribbena deres.
Det er ikke mer trivelig å se på det enn en som stadig "dasker og slår".

Nei,hester har ikke elefanthud,men noen av dem er veeeldig gode skuespillere.("jeg kjenner ingenting,det sitter ingen oppå meg,det ER meningen at jeg skal stå stille på midten,jeg har ikke andre gangarter enn skritt")

Problemet er at før rytteren lærer seg timingen og teknikken for å få hesten til å lystre de lette hjelperne hender det at de må ta i med litt større bokstaver.Heldigvis lærer de fleste etterhvert når og hvordan man bør reagere for å slippe det.
Er veldig enig i det islandshesten sa,det er greit for "lille Lotte" på 32 kg å forstå at "Fjordmøy" ikke er utsatt for dyremishandling om hun klasker til den en gang,eller rir med kortere tøyler enn Pat Parelli når hun skal galoppere rundt ridebanen...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 01/01/2006 :  14:12:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Enig med Torhild, red på tur med noen for ei stund siden, og de smattet på hesten sin hele tiden.
Jeg aner ikke hvordan hesten min er ridd før, men han er tydligvis alt for vant med at smatting betyr "løp!" så jeg slet en del med å holde han igjen når han hele tiden hørte denne smattingene..

er enig jeg også:) Selv har jeg en hest som er så heit at hun reagerer på smatting fra andre ryttere pga. at hun leter etter signaler til å sette av sted. Hesten min kommer kanskje ikke i et så bra lys akkurat nå, men hun er veldig følsom for signaler.
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.