hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Fyrig hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Fyrig hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  17:01:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Skal nå ut og gå tur med den nye hesten, som er utemt og fyrig. Skal gå med lærgrime og sammen med en annen hest. Burde jeg bruke vanlig leietau eller leiekjetting? Eller begge deler med evt. kjettingen over nesa?

Hva slags virkning har kjetting (press) over nesa på hesten? Blir den roligere da?

www.hestene.no

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  17:09:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
du bør ikke leie en utemt hest sammen med andre hester. Man leier igrunn ingen utemt hest på tur... Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  17:11:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Syntes du kanskje burde ta på hodelag (Hvis den er vant til det? Mest sannsynlig ikke, siden den er utemt), ellers ville jeg nok hatt kjetting på den... Hesten blir nok ikke noe roligere av kjettinga, men hjelper deg å ha litt bedre kontroll.. Bruker dette ofte på hingstene (bruker helst da gjennom munnen), og hadde nok ikke klart oss uten... Hvis du ikke skal bruke kjetting, så syntes jeg du burde feste leietauet på siden av grima, ikke under.. Da blir det lettere å ta en volte med den hvis den hisser seg opp.
Dette er det jeg pleier å gjøre med de veldig hissige traverne våre, som ikke er heeelt tam ;)

Edit: Er forsåvidt enig med at du ikke bør ta en utemmet hest med på tur, ha den heller på et inngjerdet område ;)

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com

Redigert av - Leikas den 25/12/2005 17:12:06 Gå til toppen av siden

Andrea & Daytona

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  17:15:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAndrea & Daytona  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAndrea & Daytona  Svar med kopi av melding
Jeg synes absolutt du burde bruke kjettingleietau.. Om hesten begynner å skape seg, putter du bare kjettingen i munnen på den, og da får du bedre kontroll over den?
Kan du forklare litt nermere hva du mener med fyrig?

Og husk å hold god avstand mellom hestene om du skal ha med enda en hest.. Et tips ville nok være å ta med en rolig å rutinert hest som holder seg rolig og lydig.. Da vil den fyrige hesten også bli litt rolidere..

Hvor gammel er hesten du skal ut på tur med?
Hvor skal du gå? er hesten innridd? OM den er det er det kanskje et forslag å ri den hardt før du skal ut på tur, su den blir roligere å håndtere.. Og husk:
ROS (!) for hver minste positive ting!!

Få høre hvordan det går da!!
Lykke til!! Og vær FORSIKTIG og handle med fornuft!!

Smil til verden og verden gapskratter tilbake!

o.O Lev livet i dag, i morgen kan det være for sent! O.o
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  17:21:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
du bør ikke leie en utemt hest sammen med andre hester. Man leier igrunn ingen utemt hest på tur...

Opprinnelig postet av xxxoooxxx

Den har blitt leid før, men det er en stund siden. Den er vandt med grime og leietau.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  17:24:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg synes absolutt du burde bruke kjettingleietau.. Om hesten begynner å skape seg, putter du bare kjettingen i munnen på den, og da får du bedre kontroll over den?
Kan du forklare litt nermere hva du mener med fyrig?

Og husk å hold god avstand mellom hestene om du skal ha med enda en hest.. Et tips ville nok være å ta med en rolig å rutinert hest som holder seg rolig og lydig.. Da vil den fyrige hesten også bli litt rolidere..

Hvor gammel er hesten du skal ut på tur med?
Hvor skal du gå? er hesten innridd? OM den er det er det kanskje et forslag å ri den hardt før du skal ut på tur, su den blir roligere å håndtere.. Og husk:
ROS (!) for hver minste positive ting!!

Få høre hvordan det går da!!
Lykke til!! Og vær FORSIKTIG og handle med fornuft!!

Opprinnelig postet av Andrea & Daytona

Har leid henne litt på inngjerdet område, så jeg tenkte jeg skulle begynne med å leie henne til/fra stallen. Hun er ikke vant med hodelag, bare grime. Er snart 3 år gammel. Tenkte å ha med en rolig hest ut og gå i snøen. Da tror jeg hun vil føle seg tryggere.

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  18:07:40  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Jeg ville nok ha hatt leietau med kjetting på, men ikke fest kjettingen gjennom bittringene, legg den over nesa, under mulen eller gjennom munnen før den begynner å hisse seg opp, se ann hvordan det går først! Kan hende den har blitt mye roligere siden forrige gang :) Og som noen andre her sa, ta med en rolig og lydig hest sammen med den. Lykke til!
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  18:11:44  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg ville nok ha hatt leietau med kjetting på, men ikke fest kjettingen gjennom bittringene, legg den over nesa, under mulen eller gjennom munnen før den begynner å hisse seg opp, se ann hvordan det går først! Kan hende den har blitt mye roligere siden forrige gang :) Og som noen andre her sa, ta med en rolig og lydig hest sammen med den. Lykke til!

Opprinnelig postet av Wenche=)

Takk. Jeg håper på at hun roer seg mer og mer for hver leietur. Sikkert bare en vanesak siden hun er såpass lite håndtert.

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  20:06:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Men før dere tar avgårde på tur, ville jeg bare ha visst hesten litt hvem som skal bestemme her. Siden at dere ikke kjenner hverandre. En oppretter jo ikke full respekt og tillit på så kort tid, men jeg er alltid obs på at hesten skal kjenne sin plass når jeg leier den. Vil ikke ha den forbi meg eller noe, da er jeg veldig vàr på å korrigere den et steg og to tilbake, og stanse den litt innimellom, slik at den følger litt med også!
Slik hjelper utrolig mye! bare til ettertanke ;)!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  20:12:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men før dere tar avgårde på tur, ville jeg bare ha visst hesten litt hvem som skal bestemme her. Siden at dere ikke kjenner hverandre. En oppretter jo ikke full respekt og tillit på så kort tid, men jeg er alltid obs på at hesten skal kjenne sin plass når jeg leier den. Vil ikke ha den forbi meg eller noe, da er jeg veldig vàr på å korrigere den et steg og to tilbake, og stanse den litt innimellom, slik at den følger litt med også!

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Skal i første omgang bare leie fra stallen til beite, og skal gå sammen med 2 andre hester til/fra samt flere andre voksne, så det skal vi klare. Regner med at vi skal prøve oss ut på tur etterhvert, men ikke før jeg er sikrere på henne. Kan jo ta litt "respekt" trening i paddocken, slik du nevnte ;) Takk for svar!

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  20:25:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Skal i første omgang bare leie fra stallen til beite, og skal gå sammen med 2 andre hester til/fra samt flere andre voksne, så det skal vi klare. Regner med at vi skal prøve oss ut på tur etterhvert, men ikke før jeg er sikrere på henne. Kan jo ta litt "respekt" trening i paddocken, slik du nevnte ;) Takk for svar!

Opprinnelig postet av Mari^_^

Kan anbefale det :) Har selv en kar som var passe utemt når han dukka opp hos meg! Slike øvelser kan dere jo også plotte inn når dere senere går turer o.l. Jeg tar alltid noen stans + rygge noen steg tilbake innimellom når vi går tur, bare for å vise Aromayo hvordan ting ligger an ;)! Lykke til!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  20:53:15  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Takk Anne! Er endel jobb, men gud så gøy det er med unge hester!

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  14:22:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Gikk kjempebra fra stallen til paddocken idag!! Hun var jo en skikkelig engel jo...

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  17:33:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
Før du leier hesten på tur bør du trene litt på leie øvelser. når jeg leier hestene her på stallen liker jeg å ha dem bak meg, de skal ikke vandre forbi meg eller dulte/ gå på meg. da må de rygge et par steg gå tilbake til sitt personlige rom. selvom hesten er stresset, oppkavet, redd eller nervøs så skal de ikke trenge inn i min personlige boble. dette gjør at jeg kan føle meg litt tryggere når hestene er uroligere, jeg trenger ikke å være så redd for å bli tråkket på tærne o.l.

men noe jeg merker med hesten min å de andre jeg håndterer er at hvis de er urolige/stresset så hjelper det at jeg ber dem om noe. feks stoppe, rygge gå i ring rundt meg osv. da får de noe annet å konsentrere seg om å glemmer å stresse rundt.

kjetting kan kanskje være en nødløsning, men jeg syns det er dumt å være avhengig av slike hjelpemidler når jeg skal håndtere hesten min. på sikt vil både du å hesten ha glede av å heller trene på lydighet og respekt tror jeg.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  18:03:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Før du leier hesten på tur bør du trene litt på leie øvelser. når jeg leier hestene her på stallen liker jeg å ha dem bak meg, de skal ikke vandre forbi meg eller dulte/ gå på meg. da må de rygge et par steg gå tilbake til sitt personlige rom. selvom hesten er stresset, oppkavet, redd eller nervøs så skal de ikke trenge inn i min personlige boble. dette gjør at jeg kan føle meg litt tryggere når hestene er uroligere, jeg trenger ikke å være så redd for å bli tråkket på tærne o.l.

men noe jeg merker med hesten min å de andre jeg håndterer er at hvis de er urolige/stresset så hjelper det at jeg ber dem om noe. feks stoppe, rygge gå i ring rundt meg osv. da får de noe annet å konsentrere seg om å glemmer å stresse rundt.

kjetting kan kanskje være en nødløsning, men jeg syns det er dumt å være avhengig av slike hjelpemidler når jeg skal håndtere hesten min. på sikt vil både du å hesten ha glede av å heller trene på lydighet og respekt tror jeg.

Opprinnelig postet av mariie.

Skal ta noen øvelser neste gang. Idag skulle jeg bare ta henne ut av stallen, og det gikk veldig bra. Leide henne med vanlig leietau, og det fikk vi bra til!

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 26/12/2005 18:06:20 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/12/2005 :  18:22:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Taugrime og langt, enkelt leiebånd.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.