hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Unghest som er utrolig spinkel...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Unghest som er utrolig spinkel...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mari^_^

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  20:10:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Ja, jeg har en tendens til å rote meg borti unge hester som er lite håndterte og litt gærne.

Siste hest ut på min liste over interessante hester er en 3 år gammel kaldblodshoppe. Hun er kullsort med en bitteliten stjerne i pannen + et hvitt avtegn på ene bakfoten.

Hun er litt lite for seg, og svært lite håndtert. Hun står sammen med fòrhesten min, og jeg har nå fått litt ansvar for henne.

Problemet her er at jeg synes hun er noe veldig spinkel for alderen til å være kaldblods? Hun er høyreist og elegant, men virker veldig "veik" i kroppsbygningen. Hun fòres 4 ganger om dagen med rundball. Kunne det vært aktuelt å lagt til mer vitaminer osv. (det har hun fått endel av før) i kosten? Stalleier sier han fòrer henne likt med de andre unghestene, men hun er mye tynnere enn dem.

Tips til hvordan jeg kan finne ut av dette/ Tips til ting jeg kan gjøre? Har falt pladask for denne hesten, og vil gjerne ha den i bedre hold..

www.hestene.no

Lopke

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  15:07:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lopke var veldig tynn da jeg fikk henne. Jeg begynte med soyaolje (eller en annen olje) i foret.. da gikk vekten opp.. nå er hun pent slank og flottere i pelsen. Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  15:11:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lopke var veldig tynn da jeg fikk henne. Jeg begynte med soyaolje (eller en annen olje) i foret.. da gikk vekten opp.. nå er hun pent slank og flottere i pelsen.

Opprinnelig postet av Lopke

God idè. Grunnen til at jeg bekymrer meg litt er at andre hester av samme rase på samme alder er så mye kraftigere enn henne..

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  17:37:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lopke får oppdrettsfor også.. kanskje du skulle prøve det og istedet bare å fore med rundball?? 2 kg morgen og kveld med litt olje (1-2 dl) pluss 6-7 kg høy Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  17:45:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lopke får oppdrettsfor også.. kanskje du skulle prøve det og istedet bare å fore med rundball?? 2 kg morgen og kveld med litt olje (1-2 dl) pluss 6-7 kg høy

Opprinnelig postet av Lopke

Kunne gått ann. Hun får litt oppdrettsfòr i tillegg til høyet når hun står inne, men akkurat nå blir hun fòret ute, og får bare rundball. Hun blir jo 3 år i vår, og ikke alle hester er like, så Time Will Show om hun vokser seg større utover våren.

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  17:55:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
En liten ting til; Nå er hun jo også bare 3 år, og er ikke ferdig utviklet i verken skjelett eller muskler, så du kan nok regne med at hun får litt mer" former" når hun får vokst litt mer, og begynner å bli trent.
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  18:15:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
En liten ting til; Nå er hun jo også bare 3 år, og er ikke ferdig utviklet i verken skjelett eller muskler, så du kan nok regne med at hun får litt mer" former" når hun får vokst litt mer, og begynner å bli trent.

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Joda, men hun er så veldig mye mindre enn alle de andre selv om de er like gamle og like mye trent osv. Det kommer seg vel etterhvert.

Lita<3

» VIP

Skrevet - 25/12/2005 :  18:19:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du kan legge på henne et dekken, da bruker hun mindre energi på holde varmen...
Og så kan du jo gi henne ekstra for, som de andre her forslår :) Men dette tar jo litt tid, før du ser noe forandring!

-Lykke til-
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  18:49:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Du kan legge på henne et dekken, da bruker hun mindre energi på holde varmen...
Og så kan du jo gi henne ekstra for, som de andre her forslår :) Men dette tar jo litt tid, før du ser noe forandring!

-Lykke til-

Opprinnelig postet av Lita<3

Smart. Jeg skal gi henne et skikkelig flott sommerbeite i sommer med andre jevnaldrende - de pleier å utvikle seg utterlige etter en varm, fetende sommer.

HurricaneGirl

Skrevet - 25/12/2005 :  19:32:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Høres gode ut disse forslagene;)
(husk på at soyaolje må du vere forsiktig med, og at unghester under tre år ikke skal ha det;)
Oppdrettsfor er virkelig til å anbefale;)

Min lille hingst (ett og et halvt år), er også veldig tynn og spinkel. Han er tvilling, så det har en del med saken å gjøre... Før jeg fikk ham hadde han heller ikke fått ormekur, selv om han var ett år gammel!
Kan jo også vere smart med trening, siden musklene da bygges opp:)

- Lykke til! -
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  19:41:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Høres gode ut disse forslagene;)
(husk på at soyaolje må du vere forsiktig med, og at unghester under tre år ikke skal ha det;)
Oppdrettsfor er virkelig til å anbefale;)

Min lille hingst (ett og et halvt år), er også veldig tynn og spinkel. Han er tvilling, så det har en del med saken å gjøre... Før jeg fikk ham hadde han heller ikke fått ormekur, selv om han var ett år gammel!
Kan jo også vere smart med trening, siden musklene da bygges opp:)

- Lykke til! -

Opprinnelig postet av HurricaneGirl

Ja, vi har begynt med litt trening. Gå turer først og fremst. Hun er som sagt snart 3 år, men jeg ser ingen vits i å ri henne inn før hun er ferdig utvokst.

Lopke

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  14:56:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
at en hest under 3 år ikke må få soyaolje var jeg faktisk ikke klar over. Dyrlegen har sagt ok for det. Hvorfor må de ikke det?? Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  19:52:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Det samme lurer jeg på, skal ikke hester under 3år ha soyaolje? Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  19:55:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Jeg har aldri hørt noe annet enn at de kan få soyaolje..

canooon

» VIP

Skrevet - 07/01/2006 :  21:44:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei!
unghesten min var veldig tynn å spinkel, men når jeg kombinerte trening og fôrøkning ble han i bedre hold..
Mange gode forslag her..ta dem til deg, men ta også med betfôr og bygg i vurderingen din..
Jeg bløter opp 2-3 dl betfôr, som han får til kvelds, pluss at han får 2 l bygg om dag... (i tillegg til grovfôr og havre og multitilskudd)
Du kan godt prøve å gi hesten bygg å betfôr, vertfall bygg... (helst knust)
håper hesten får bedre hold
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 07/01/2006 :  22:00:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hei!
unghesten min var veldig tynn å spinkel, men når jeg kombinerte trening og fôrøkning ble han i bedre hold..
Mange gode forslag her..ta dem til deg, men ta også med betfôr og bygg i vurderingen din..
Jeg bløter opp 2-3 dl betfôr, som han får til kvelds, pluss at han får 2 l bygg om dag... (i tillegg til grovfôr og havre og multitilskudd)
Du kan godt prøve å gi hesten bygg å betfôr, vertfall bygg... (helst knust)
håper hesten får bedre hold

Opprinnelig postet av canooon

Takk for tips! Hesten er godt igang allerede, matlysten er ihvertfall på topp

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.39 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.