hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sår i munn..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Trav
 Sår i munn..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Charlie04

» VIP

Skrevet - 23/12/2005 :  14:07:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei:) har en trav hoppe som har et sår i munn, dette har hun hatt litt fram og tilbake hele tiden, når jeg rir bruker jeg en slags ridegrime, men når hun blir kjørt er hun mye striere, men siden vi må bruke bitt trav også i kjøre trening medfører dette at hun blir vedlig skeiv i banen og veldig stri (stri har hun alltid vært). Noen som har noe erfaring med dette? veit dere omnoen bitt som kanskje kunne hjulpet?

Takker for svar=)

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 23/12/2005 :  16:08:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kanskje det kan hjeelpe med et tredelt eller rett bitt? De legger ikke så mye trykk i munnvikene. At det er eple-bitt tror jeg også kan være en fordel. Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  16:20:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Kanskje en idè å la hesten få fri fra bitt til såret er grodd helt?
Hvis det kommer tilbake på nytt og på nytt passer nok bittet ikke som det skal.

Og i tillegg kan det nok hjelpe på å trene inn stemme kommando for å senke farten, slik at dere ikke trenger å ta så mye i bittet når dere skal roe ned hesten.

Therese
Gå til toppen av siden

Birk Mollyn

» VIP

Skrevet - 26/12/2005 :  17:36:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei
Smører alltid strie hester med vaselin i munnvikene,så de ikke sprekker så fort.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  19:57:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva slags bitt blir brukt på henne når hun blir kjørt? Og hvor i munnen er såret? På munnvikene eller inne i munnen?
Takker for meg. Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  20:20:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
tror også det er en ide å ikke bruke bitt før såret er grodd. når såret er grodd kan du jo prøve et annet bitt å se hvordan det fungerer.

men hvor er såret? kanskje det ikke er bittet som forårsaker det, kan være tannspisser. da trengs en tannrasp...

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt

Redigert av - mariie. den 26/12/2005 20:21:45 Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 27/12/2005 :  14:12:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeg regner med at det er munnvikene som er problemet?

Eplebitt tror jeg ikke er tingen, dersom man ser på disse bittene er det gjerne en skjøte i de samt at de lett blir litt "hakkete" og de glir ikke så godt i munnen (skaper friksjon).

Ja du burde prøve å droppe bitt til det er grodd. I mellomtiden kan du kjøpe Corsodyl (munnskyllemiddel) på apoteket sammen med en sprøyte (uten spiss). Ha litt corsodyl i sprøyta og spyl munnvikene. Når ting har grodd bør du bruke vaselin eller annet egnet middel i munnvikene. Få sjekket hestens tenner også
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 28/12/2005 :  11:45:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Corsodyl inneholder masse parfyme.. Derfor har en gått mye vekk fra å bruke dette mot munnsår. Det kan gjøre vondt verre.
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  12:16:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Det visste jeg ikke, hva bruker folk (altså mennesker) nå til dags da? Burde vel være mulig å finne tilsvarende uten parfyme?

Jeg har brukt det på en hest som kom til meg med stygg munn og det hjalp på den.

Det viktigste må jo være å forebygge det egentlig. Men jeg står på det å i det minste rense det med noe. Dersom det er sprekker og sånn kan det fort sette seg fast noe og da gror det dårligere. Klorhexidin til å skylle med kanskje???
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 28/12/2005 :  17:17:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er plaget av mye munnsår selv, og fikk noen råd av tannlegen, det var han som frarådet meg å bruke corsodyl... Og også andre produkter/tannkremer som inneholder parfyme.. Han sa at munnsårene ofte kom av produker som inneholdt parfyme. Han anbefalte meg også en tannkrem helt uten farfyme og som ikke skummer (zendium).

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  17:49:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Jeg sier ikke dette for å være vanskelig altså, jeg lurer faktisk. Vil bare påpeke at munnsår på mennesker nok gjerne andre årsaker enn såre munnviker på hest forårsaket av bittfriksjon.

Jeg vil tro at det kanskje er litt ulikt hva folk reagerer på. Selv har jeg ikke hatt problemer med munnhule/tannkjøtt etc, og har brukt "butikktannpasta" hele livet (som jeg går ut i fra er parfyme i) og også corsodyl. Kan det være at han anbefalte deg parfymefri siden du er sensitiv? Jeg mener, det er sikkert et pluss å bruke parfymefri håndsåpe, men med normal hud pleier det jo ikke være noe problem? Har du eksem eller blir lett rød bør man jo kanskje styre unna.

For all del, jeg synes absolutt parfyme kan begrenses i produkter, og jeg skjønner tankegangen din på å putte parfyme i et sår. Ja det svir nok litt i det du tar det på men det gjør jo omtrent alt man tar på et sår. Jeg skal ikke bastant si at corsodyl bare er bra, eller bare dårlig. Man må kanskje veie litt for og i mot og evt teste det. Erfaringsmessig, sår i kjeften på en hest kan fort ta litt tid å gro.

Skal ha det i bakhodet dersom jeg kommer i en slik situasjon igjen, og skal nok prøve med andre midler før corsodyl. Men funker ikke det så går jeg tilbake til den virket for meg den gangen. Takk for infoen

*håper de kan lage parfymefri corsodyl*
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  18:39:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
hester er jo ikke vant til parfyme, vi mennesker bruker så mye parfyme at vi blir litt herdet mot det. jeg prøver å bruke minst mulig kjemikaljer på hesten min. hvertfall i munnen.
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 29/12/2005 :  10:43:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Om det er bitt uansett bitt hesten reagerer på, så kan du søke om å få kjøre løp med kjøregrime. Du må da ha en bekreftelse fra dyrlege som grunnlag for at hesten fungerer med kjøregrime og hvorfor det er nødvendig å bruke det i løp.

På Høøks har de et bitt med....ja hva skal man kalle det.....?? ekstra beskyttelse i bittringen som skal hindre at bittringen gnager i munnviken og skaper klyping og sår. Har et slik bitt selv og det er kjempefint. La såret gro og prøv evnt. et slik bitt.

Hvis det er andre ting som gjør at hun får sår av bitt, og da etter at tenner osv er sjekket, så søk heller om å få kjøre med kjøregrime. Bedre for hesten.

Lykke til!!

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

extol

» VIP

Skrevet - 31/12/2005 :  02:21:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg er plaget av mye munnsår selv, og fikk noen råd av tannlegen, det var han som frarådet meg å bruke corsodyl... Og også andre produkter/tannkremer som inneholder parfyme.. Han sa at munnsårene ofte kom av produker som inneholdt parfyme. Han anbefalte meg også en tannkrem helt uten farfyme og som ikke skummer (zendium).

Det er forskjell på munnsår og gnagsår :)

(innvendige munnsår hos mennesker kommer ofte av soppangrep, men jeg har også fått vite at lavtskummende tannkremer kan forebygge. De er gjerne litt snillere mot hud og slimhinner?)
Gå til toppen av siden

Goldman og Rex

» VIP

Skrevet - 01/01/2006 :  13:38:10  Vis profil  Svar med kopi av melding

Eplebitt tror jeg ikke er tingen, dersom man ser på disse bittene er det gjerne en skjøte i de samt at de lett blir litt "hakkete" og de glir ikke så godt i munnen (skaper friksjon).

Min tanke med eplebitt som hjelp var i et tilfelle hvor hesten ikke "aksepterer" bittet, kanskje den med eplesmaken i bittet ville "ta" bittet på en annen måte og dermed fjerne noe av trykket på munnvikene. Har opplevd at "strie" hester har blitt mye mer regulerbare med eplebitt.
Mot selve sårene er nok din teori bedre enn min.
Jeg tror uansett at det ville vært en fordel å bytte til et rett eller tredelt bitt som legger et helt annet trykk på munnvikene enn et vanlig trinsebitt. En svensk heste tannlege viste meg en gang en hest som hadde fått de fremste jekslene i overkjeven "trykket" opp i kjeven pga det trykket et vanlig trinsebitt gir. I slike tilfeller anbefalte han og gå over til rett eller tredelt bitt.
Hadde en venninde som hadde en traver med omtrent de samme problemene som Charlie04 har, hun gikk over til rett eplebitt og hesten ble en helt annen både i løp og i trening. Bitt virker jo sjeldent likt på alle hester, men det kunne jo vært verdt et forsøk.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 01/01/2006 :  14:50:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
"Det er forskjell på munnsår og gnagsår :)"

Ja, det er jo det.. Men et sår er et sår, og når det først er oppstått tviler jeg på at det hjelper å ta på farfymerte produkter.

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.