hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hestehenger på vinterføre
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 Hestehenger på vinterføre
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  10:39:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Er på utkikk etter å leie en henger, og det virker rett og slett som om de fleste kjører og leier ut hengere kun med sommerdekk. Er det vanlig? Forundrer meg egentlig at seriøse utleiere som bensinstasjoner etc. også gjør dette.. Og med tilleggskommentar om at "vi har aldri hørt om folk som har hatt problemer med det".

Hva er ditt inntrykk? Kjører du med helårs- eller piggdekk på vintern? Noen som vet om noe sted som leier ut henger med helårs- eller piggdekk i Oslo/Akershus?

I og med at jeg jeg har en venninde som har snurret rundt med henger med sommerdekk, på vintersføre (heldigvis uten hest i bak, og det gikk bra med alle i bilen), så er jeg av en annen oppfattelse av dette enn hva bensinstasjonsmedarbeiderne er..

dressurblogg.no

tebj0

Skrevet - 23/12/2005 :  10:57:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke mulighet til å låne hestehenger fra bensinstasjon her da, så jeg vet ikke hvor vanlig det er, men dei som låner ut hos oss har piggdekk på hengeren om vinteren. Tror ikke jeg hadde tatt sjangsen på å kjøre med henger uten piggdekk. Er så lett for at det skjer noe.
Vi var nylig og hentet en hest i geilo-område, og måtte da over vidda med henger. Hadde da piggdekk på bil og henger, 4-hjulstrekker og kjettinger på både henger og bil. Hadde nok ikke klart den turen uten.
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  11:10:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trafikkreglene er ganske klare her...er det pigg på bilen,skal det være pigg på hengeren.
Har du helårs på bilen kan du ja pigg eller helårs på hengeren.
Sommerdekk derimot er fy fy.

Jeg kjørte i mange år med samme dekk året rundt,og det gikk bra...helt til...Du sklir lettere med sommerdekk. Klart det og bilen har ikke mye å stå imot med når hengeren trekker feil vei.
Ikke kjør m sommerdekk!!

Her hadde jeg tatt med regelverket til bensinstasjonen.Selv de burde jo følge det?

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  11:48:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ja, ikke sant.. Jeg har kommet over to utleiehengere. En på bensinstasjon (dvs, de har to til utleie, men begge av samme standard) og en hos privatperson. Beggeutleierne har sommerdekk. Håper jeg få bedre match på neste.

Bilen som skal kjøre har helårsdekk, og vi skal stortsett kjøre på gode veier som antagelig vil være oppkjørt bare. Ikke noen fjelltur akuratt, ikke langt. Men likevel..

Jeg ville også tro at bensinstasjoner holder en viss standard. Dvs iallfall i henhold til bestemmelser på veien. Vet jo om litt av hvert av hestehengerstandard også. Kjenner til en annen bensinstasjon hvor disse stolpene som skal holde hesten på plass, som skal støtte opp forran og bak, har vært erstattet med tråder også. Det vil jo gi hesten null støtte når den trenger det, og den vil stå ustabilt. Det er jo livsfarlig.. Skal sies at denne sommerdekkhengern jeg fant på den bensinstasjonen jeg hørte med faktisk hengermessig hadde veldig god standard. Men de hadde da sommerdekk.. Men dog fine sommerdekk. Det skal de ha.. Men det er likevel sommerdekk.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  12:26:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hmm.. Tredje utleier, også sommerdekk! Privatperson..

Endelig.. Fjerde utleier, helårsdekk! Ridesenter..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 23/12/2005 12:27:17 Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  13:20:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
Håpløst!!
Det er jo også et spm om forsikring her.
Ikke mye å få igjen om noe skulle skje og man er ute m feil utstyr...

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  13:23:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg vet ikke om dette er vanlig standard, men det sjokkerte meg litt nå, Trossalt første gang jeg har vært ute etter å transportere hest ved å finne utleiehenger selv.

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  16:01:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har selv helårs dekk på hengeren min, har gått helt fint - har faktisk vært ute på orntli drittføre og det gikk bra.. Bare husk at man må ha likt på bil og henger - enten pigg - pigg el piggfritt - piggfritt..:) ellers er det jo bare å kjøre etter forhold.. Så du endelig hadde fått tak i henger, s¨da får du har god tur! Men er helt håpløst at de kun (nesten) leier ut med sommerdekk rundt omkring her.. Tror forresten det desverre er litt vanlig policy å kun ha sommerdekk på hengern "kjører jo nesten ikke på vinterføre likevel", har hørt den kommentaren endel ganger.. Skummelt..
We`re just out of controll Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  16:13:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Piggdekk, ingen tvil.
Therese
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 23/12/2005 :  16:33:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg kjørte nettopp ponnisen min til østlandet (fra Bergen). Hengeren hadde sommerdekk og bilen piggdekk. Vi kjørte ufattelig pent og pyntelig, jeg hadde døpanikk for at det skulle gå galt men det hastet veldig å få hesten over så jeg kunne ikke utsette turen. Vi kjørte den lengste veien, men over det laveste fjellet - turen tok 10 timer. Hadde på "kjetting på boks" både på henger og på bilen.

Men, vi ble stoppet i kontroll på vei hjem igjen. Da var hengeren vel og merke tom, men på kontrollplassen var det blå-is! Vi kjørte pent inn, ble sjekket opp og ned og i mente og kjørte fint videre. Politiet sa ingen ting om hengeren på sommerdekk... At det er uansvarlig det vet jeg godt, og jeg hadde ikke satt ponnigullet mitt på henger med sommerdekk midt på vinteren om det ikke var absolutt nødvendig.

Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  16:53:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt tragisk!
Men når politiet ikke kan førerkortreglene kan vi kanskje ikke vente at de skal kunne dekk reglene heller?

Obs,om du har piggfritt på bilen,kan du allikevel ha pigg på hengeren.
Er bare når du har pigg på bilen at du MÅ ha likt på hengeren.

picazzo

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  14:01:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okey, Kurre, mye mulig det var sånn det var, men mener nesten helt sikkert jeg ble fortalt at det måtte være likt.. Menmen, teflonhjerne er fint
Har uansett piggfritt på både bil og henger, alltid kjørt piggfritt jeg - noen som har tenkt på hvor mye pigg som er igjen etter atskillige turer på bar asfalt som det ofte kan være på vinteren også..

We`re just out of controll Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 24/12/2005 :  23:49:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ok, i desperasjon etter å ikke få skaffet henger sendte jeg ut endel mail til aktuelle folk som leide ut. Har fått endel flere svar nå, selv om henger er skaffet. Det skal sies at flere har helårsdekk, tydligvis det som er vanlig for vinterføre for de som kjører litt ansvarlig, og som leier ut. Men at folk aktivt leier ut, og synes det er forsvarlig å leie ut med sommerdekk synes jeg likevel er sjokkerende. Skulle gjerne tjent noen kroner på å leie ut henger selv om jeg hadde hatt noen. Men jeg hadde følt et visst ansvar for det, og bud 1, den bør være forsvarlig å kjøre på norske veier.

Piggdekk har jeg ennå ikke fått noen hendvendelser med, men det er igrunn greit med helårsdekk. Trossalt det bilen som skal kjøre har, og veiene vi skal kjøre er antagelig bare og godt oppkjørte. Men man vet jo aldri.. Og det er vinter.

Positiv erfaring er at det finnes igrunn mange som leier ut hengere rundt her jeg bor. Men prisene varierer veldig. Et døgn varierer fra 200 til 500 kr/døgn, og standarden på hengerne ser ellers ut til å være ok. De er relativt nye (dvs. 2002 eller nyere), boogie, dobbelt hengere, mye Gaupen (noen også dyrere varianter, Gaupen er jo en økonomivariant). Kjekt å vite.. Men dekkene altså..

Eikdokka

Norway

Skrevet - 25/12/2005 :  15:16:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Vi leier ut hengeren, og piggdekkene kom på når det var fare for snø for å si det sånn.
Noe annet er idiotisk, det er jo ikke bare det at hengeren din kan bli ødelagt men folk og dyr kan faktisk bli skadet.

Therese
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  00:51:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Eg kjøpte meg hestehenger i sommer og måtte skifte dekkene på denne i høst. Valget falt da på å sette på heilårsdekk. Dette fordi eg ikkje har råd til å kjøpe to sett med dekk til hengeren, men også fordi eg ikkje kjem til å reise ut med hengeren på føre der piggdekk er nødvendig. Dette pga bilen eg har til å dra hengeren med. (vanleg personbil av typen stasjonsvogn uten 4 hjulstrek osv)

Eg leier ikkje ut hengeren heller så eg synest det er ein grei løysing. Køyrer med heilårsdekk på bilen også så...

Er nokre utleigehengere her i område. Så vidt meg bekjent så har desse sommerdekk heile året.

Gå til toppen av siden

SøbergPrinsen

» VIP

Norway

Skrevet - 28/12/2005 :  01:13:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSøbergPrinsen  Svar med kopi av melding
Kjørte med henger idag faktisk, på til tider speilglatt føre... Har helårsdekk på hengern ifølge pappa, men vi har alikevel lagt på kjettinger. Men ett tips hvis du har hest som ikke er helt trygg på henger er å stappe bomull i ørene, om du må gjennom tunneler med kjetting på hengern... Kjetting på asfalt b-r-å-k-e-r!!! :|
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.