hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Engelsk nesereim!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Engelsk nesereim!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Linda B.

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  01:40:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Lurer på hva folk egentlig syns om engelsk nesereim! Og hvor mange av dere har egentlig tenkt over hva den er godt for?! Stikk innom http://home.no.net/bby/Hest/Nesereim.Htm og få en liten innføreing i saken.. :|
Linda www.pygmeen.moo.no
Redigert av - Linda B. den 23/12/2005 13:28:21

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  02:21:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Jeg får ikke sett den siden :/
www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  02:40:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Denne diskusjonen har vært oppe i flere innlegg tidligere..
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  11:06:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Får ikke opp siden...Men kan si sånn generelt at jeg fatter ikke dette hysteriet rundt om man skal eller ikke skal bruke neserem?
Korrekt tilpasset og ikke strammet mer enn den skal (2 fingre PÅ HØYKANT mellom hest og rem) kan jeg ikke fatte hvordan den skal kunne skade?
Da er det ikke neseremmen som er problemet,men rytteren.
Er man redd for klemskader,bytt type rem innimellom og se på "håndarbeidet" ditt.
En neserem er ikke et grusomt torturinstrument laget for å ødelegge verdens ride og kjørehester.
Kjære....Bruk utstyret korrekt,så gjør det den "jobben" det skal verken mer eller mindre.
Ja,det er hester som fungerer fint uten neserem og la dem da gå uten da,men det er også hester som fungerer fint MED neserem og jeg akter ikke å bli sett på som dyremishandler fordi jeg bruker enten engels,hannoveransk,kombinert eller pullergrime!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  13:30:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Jeg har ikke nevnt noe om klemskader? Lurte bare på hva folk syns.. Kjenner mange som bruker engelsk nesereim, uten at de er dysemishandlere.. Sa ikke noe om det!
Linda www.pygmeen.moo.no Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  16:50:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har ikke nevnt noe om klemskader? Lurte bare på hva folk syns.. Kjenner mange som bruker engelsk nesereim, uten at de er dysemishandlere.. Sa ikke noe om det!

Opprinnelig postet av pygmeen

Ikke spest til deg.
Fikk som sagt ikke åpnet siden og var så kjapp og på "krangler'n" at jeg gikk utfra at det var enda et sånt,hester- skal- ikke- ha- utstyr- på-for-det-er-ikke-naturlig-innlegg...
Sorry...

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Linda B.

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  20:01:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLinda B.  Svar med kopi av melding
Det er greit, hehe ;) Hadde skrevet feil på linken ovenfor, den korrekte linken er http://home.no.net/bby/Hest/Nesereim.htm :) Skal ikke si at jeg støtter det som er skrevet her fullt ut, selv rir jeg de fleste hester med engelsk eller hannoveransk nesereim. Men det er jo en liten tankevekker.. Selv om denne artiklen er litt ekstrem, så er jo følgende rett: "Aachen nesereima brukes på hester som unnviker seg bittets virkning ved å gape".
Men klart jeg er enig i at når hester går med slik nesereim og fungerer godt med den, er det ikke noe grunn til å slutte å bruke den! Fra min side er det ikke snakk mishandling, bare at det i enkelte tilfeller kan være litt unødvendig ;)

Linda www.pygmeen.moo.no
Redigert av - Linda B. den 23/12/2005 20:06:28 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 23/12/2005 :  20:12:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tolker jeg rett? I denne artikkelen er engelsk nesereim ok fordi den er bak bittet, men aachen, hannoveransk og kryss er negativt fordi den er fremfor? Forsåvidt logisk =)
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  20:20:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
utrolig bra skrevet må jeg si. men den øverste reima da, den engelske. hindrer ikke den hesten i å gape? hva brukes den til? er det bare pynt?
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  20:38:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Tolker jeg rett? I denne artikkelen er engelsk nesereim ok fordi den er bak bittet, men aachen, hannoveransk og kryss er negativt fordi den er fremfor? Forsåvidt logisk =)

Hvorfor er det logisk? Jeg skjønte ikke den... En ting som høres mer logisk ut for meg er at hvis man absolutt skal bruke nesereim, så bør man bruke en hannoveransk nesereim, fordi den ikke klemmer på noen tenner.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  21:20:06  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
det er logsik fordi en nesereim som sitter fremfor bittet da holder den hestens munn helt lukket..

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  21:32:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Hva er den godt for egentlig? Jeg har en gjemt langt inn i skapet som jeg ikke bruker. Må si jeg synes det er veldig fint, men er det egentlig noe point i å bruke det? Synes det blir for dumt av meg å bruke den om det kun er av den grunn at det er fint. Måtte i så fall vært til en spessiell anledning
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  21:46:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
utrolig bra skrevet må jeg si. men den øverste reima da, den engelske. hindrer ikke den hesten i å gape? hva brukes den til? er det bare pynt?

Opprinnelig postet av mariie.

Den er jo også delvis med på å hindre hesten i å gape høøøøyt, slik som når de gjesper, det får de jo ikke til med nesereim på. Den hjelper jo også til med å holde hodelaget litt mer stabilt på plass.

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Eva V

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  22:11:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEva V  Svar med kopi av melding
Bruker nesereim først å fremst til å holde bittet på plass, føler ikke hodelaget sitter så stabilt uten noen neserem. På rolige turer og sånt rir jeg gjerne uten.
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 23/12/2005 :  22:38:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er rett og slett nødt til å bruke nesereim når jeg rir, for å ikke skade hesten min.
Han er operert for slakk gane, og nesereimen holder munnen hans lukket slik at han skal få nok luft.

Jeg blir derfor litt irritert når noen skriker om hvor dumt og unaturlig nesereim er. Det kan faktisk hende at det er en nødvendig grunn for det.

Tone melone kaffekone
Redigert av - Tone_ den 23/12/2005 22:38:42 Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 23/12/2005 :  22:40:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
hm, mitt sitter like stabilt uten.. men så drar jeg aldri i tøylene heller..

-Ray Hunt
Gå til toppen av siden
Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.26 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.