hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hel og knust havre
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Hel og knust havre
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 3

Torpedo

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  08:13:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Det var jo feltmuggsopp i havre nå nettopp, det er det kanskje enda også? Var det bare i hel havre? Hesten min får 1 liter til sammen av hel havre hver dag. Bør jeg kutte enda mer ned på det? Har dere hatt noen erfaringer med hester som har reagert på havren?
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm!

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  08:20:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Heisann!
Hesten min får 6l havre om dagen. Har byttet fra knust til hel nå og har ikk merket noen forandring på hesten. Jeg kjøper havren fra en lokal mølle..
Vet det er mange der ute som kommer til å reagere nå.. he he
Man jeg klarer ikke finne et for som erstatter havren..

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  08:37:07  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Hei, 6 liter var mye, men enkelte hester trenger jo det Har ikke merket noen stor forandring på hesten min heller. Annet enn at han blir fortere anpusten, men det er nok fordi han ikke er blitt trent på en god stund. Men begynte å tenke litt, siden det stod feltmuggsoppen gjor noe med det. Går det ikke ann å erstatte hel havren med bygg? Snakket med en som har peiling på slikt for en stund tilbake. Han anbefalte bygg som erstattning om man var i tvil. Men har hørt så mye forskjellig om bygg, både av det er en dårlig erstattning og en bra...
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  09:42:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Det er vel sagt at 2 kg havre skal gå bra, selv om det er feltmuggsopp i den. Selv forer jeg ikke med havre (gjorde det for mange år siden, men det hadde ingen virkning, dvs merket absolutt ingen forskjell da jeg sluttet med det), og hadde nok kuttet den ut dersom jeg hadde foret med det. Bygg er en ok erstatning, men det inneholder en god del mer protein enn havre (og er visst mer energirikt), så man må tilpasse det etter hvilken annen type kraftfor man forer med (bør vel ikke gis sammen med komplett har jeg hørt), jeg forer med energi itillegg, og hesten fungerer veldig bra på det. Hesten min har alltid blitt litt tynn om vinteren (i røyteperioden), uansett hvor mye mat hun har fått, har imidlertid ikke hatt det problemet etter at jeg begynte å fore med bygg, er altså veldig fornøyd med bygg som kraftfor.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 19/12/2005 09:45:59 Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  10:01:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dessverre har mesteparten av årets havre-produksjon vist altfor høye verdier av muggsopp...og det skaper ringvirkninger utover hele landet. Jeg har travere,og har alltid brukt endel havre,men har nå gått over til et annet for for å unngå muggsoppen.
Situasjonen som den er nå,tillsier at man må ta forholdsregler når man forer med havre...
For-produsentene anbefaler ikke høyere doser enn et par liter for dagen,så derfor vil vil jeg sterkt anbefale Lene23 om enten å kutte ned,eller skifte til et annet energirikt for!
Med de mengdene havre kan du risikere svært syk hest dersom du har av den typen som har høye verdier!

Selv har jeg gått over til et energi-rikt for som hippoglytt produserer,som består av svart havre,mais og bygg. Dette fungerer flott,men er dyrt. Heldigvis skal man redusere mengden,ettersom 1 liter av dette tillsvarer ca 2 liter hel havre.
Mais er et annet godt alternativ til havre.
Som situasjonen er mtp havre-produksjonen,og de store mengdene muggsopp-verdier som har blitt funnet i store partier for,så ville jeg ikke foret med havre om man forer med mer enn 1-2 liter daglig.
Skaden man risikerer å påføre imunforsvaret og fordøyelse,samt yteevne,er for stor...

Syns det sier litt når til og med de fleste travtrenere i landet har funnet alternative for-typer,eller kjøper store partier som er sjekket og funnet fri for sopp... Havre er en av de viktigste korn-typene som travere blir foret med,og dette har man altså gått bort fra,pga farlig høye verdier muggsopp... En tankevekker....

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  10:35:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Jeg har gått over til og fòre med mais i stedenfor havren. Mener og huske at 1 l.mais tilsvarte 1.5 l. havre :o)
Og så er ikke maisen noe særlig dyrere enn havren heller, så den økonomiske forskjellen er ikke så vond :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  11:00:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mais er et godt alternativ til havre,men skal varmebehandles før bruk.
Feks "støypes".Hell kokende vann over og la det stå et par timer.
Bygg skal ikke gi så mye "sprut" som havren.
Må også støypes,beste alternativ er knust og støypt.

Ville vel heller erstattet med olje.
1dl tilsv. 1,5l havre,energimessig om jeg ikke husker feil.
Venn hesten gradvis til det.Ikke alle er begeistret for smaken.
Maisolje er ypperlig,fås billig på "innvandrerbutikker".
Ellers kan man bruke soyaolje eller feks rapsolje.

Om man bor slik til at det er praktisk mulig er det jo også et alternativ å ta en tur over grensa.
Er ikke bare kjøtt og sprit som er billigere i Sverige.
For dere som bruker Hippolyt,her er det mye å spare!!!
(man skal vel ikke oppmuntre til smugling,så får legge til FY,IKKE GJØR DET!)

Om man bruker hel eller knust havre har ingenting å si for innholdet av muggsopp.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 19/12/2005 :  11:15:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
http://www.mattilsynet.no/for/omsetning_av_hel_havre_en_kilde_til_spredning_av_floghavre_29604
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  11:53:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Kurre : Nå vet jeg ikke om jeg har missforstått deg her, men den maisen jeg bruker er allerede varmebehandlet før jeg kjøper den. Så det trenger ikke bløtes opp før bruk.

Men der står at en bør bruke en gradvis overgangsperiode på 2 uker ca., siden den lettfordøyelige energien ved plutselig fòrskifte kan gjøre hesten overenergisk..

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Torpedo

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  12:25:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTorpedo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTorpedo  Svar med kopi av melding
Blir litt vansklig med mais da.. Men gikk ikke Champion Komplett og Bygg bra sammen?
Ida&Tornado - Ride the ultimate storm! Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  12:44:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Komplett er ikkje laga/berekna for å gi anna kraftfor i tillegg. Det er meint som fullfor. Dessuten er det allerede masse bygg i komplett så vidt eg veit? Har ikkje noko innholdsfortegnelse på det da dessverre så skal ikkje påstå det sikkert. Nokon andre som veit?
Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  14:15:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er maisen allerede gått gjennom varmebehandling fra produsenten trenger man ikke gjøre dobbelt jobb,riktig det.
Med henhold til gradvis tilvenning gjelder dette alt forbytte,da hesten har et særdeles følsomt fordøyelsessystem.
Om hesten din blir piggere eller ikke av mais,vel,mange får litt ekstra krutt i topplokket.

Man skal være varsom med å fore på for mye bygg.
Er tungt å fordøye for hest.
om hesten trenger mer"fetefor" enn det den får i seg ved bruk av komplett se på grovforstatus.
Får den nok?
Er næringsverdien i det god nok?
Eller som tidl nevnt,bruk olje.

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  14:27:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
så derfor vil vil jeg sterkt anbefale Lene23 om enten å kutte ned,eller skifte til et annet energirikt for!
Med de mengdene havre kan du risikere svært syk hest dersom du har av den typen som har høye verdier!

Jeg regnet med reaksjoner på dette ja..
Det du skal vite er at hesten min så og si er alergisk mot det meste av andre for typer. Jeg kunne ha foret på bygg men da legger han fryktelig på seg og sliter da med fordøyelsen..
Så har vi kraftfor blandingene...de er varmebehandlet og da blir hesten min veldig dårlig.
Så har vi musli blandingene og dette går heller ikke også dette reagerer hesten min på..
Så jeg ser det faktisk tryggere å fore på havre selv om den er utsatt i år. Han har enda ikke reagert på det... og alt det andre vet jeg jo at han blir dårlig av. Og blir han dårlig må han stort sett behandles med antibiotiske stoffer og gjett hva...jo han blir dårlig av dette også..
Har litt av et puzzlespill jeg skjønner du...

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  15:52:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Lene23...huff,det er ikke enkelt med slike hester,nei... Da skjønner jeg det bedre.
Men vet FK har fått tak i endel større partier som er sjekket,og kommer innunder grensen,så da hadde jeg evt tatt kontakt med dem og hørt om det var mulig å få fat i havre direkte fra disse partiene...

Lykke til,iallefall *s*

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Rebekka

» VIP

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  16:10:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRebekka  Svar med kopi av melding
Men hva blir det beste og erstatte havren med? Har en hest som er avhengig av en viss mengde energirikt for. Han fikk før tre liter med havre men nå som det ikke skal være så bra for dem får han omtrent ingenting. Jeg merker dette veldig godt da han blir slapp og trøtt.
Har sett mais er blitt nevnt.

Men olje, tilsvarer virkelig 1dl 1,5 liter med havre energimessig? For da kan jeg jo muligens gi han litt mindre havre og gi han litt olje.

www.hestegal.no/forum <--- Flott forum. Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 19/12/2005 :  17:05:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hadde feltritthest i TØFF trening.Skulle kraftforet der dekke opp det han forbrukte og i tillegg gi ekstra energi hadde jeg foret den ihjel.
Litt bedagelig anlagt var han også,så her og trengtes energi.
Byttet ut mesteparten av havren m olje,langt piggere hest samt bedre tarmflora. (Også nær dustete blank da...)

Bare bruk litt og litt.Langt enklere for hesten å "omvende" energien i olje enn i havre.

Side: av 3 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.42 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.