hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Første hest...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Kjøp og salg
 Hestekjøp
 Første hest...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Goldkløv

Norway

Skrevet - 17/12/2005 :  20:08:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoldkløv  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoldkløv  Svar med kopi av melding
Hei!

Jeg har kjempe lyst på en hest..
Men åssen hest passer til meg?
Jeg er 12 år gammel og har drevet med hest i ca 3 år nå.
Jeg rir ganske mye og er en del hos min søster som har 3 hester..
Men hva burde jeg kjøpe eller ha på for da?
Hvor mye kommer det til og koste..
Og åssen skal jeg få tak i penger noen forslag?
Jeg setter stor pris på om du sender inn svar:)
Er det noe mer du lurer på så spør meg vettu..;)

Mvh
Carina

" Når skal det bli hest på meg da?"

Bustetrollet

Skrevet - 17/12/2005 :  20:10:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Prøv og ha en hest på fôr, så får du et lite innblikk i hvordan det er og ha egen hest

Gå til toppen av siden

Goldkløv

Norway

Skrevet - 17/12/2005 :  20:23:21  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoldkløv  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoldkløv  Svar med kopi av melding
Ja har tenkt på det, men åssen hest/ponni da?
" Når skal det bli hest på meg da?" Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 17/12/2005 :  20:27:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
En ponni/ liten hest kanskje.. Ettersom du er litt ung, så er vel en rolig og snill hest noe som burde passe deg.
Men gå ut i fra og finne en hest som passer din personlighet og som du klarer og håndtere uten problemer.

Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 17/12/2005 :  21:16:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke tenkt på rase, men finn en hest som du har god kjemi med og som passer dine behov- enkelt og greit:)
Hege Gå til toppen av siden

Goldkløv

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  08:28:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoldkløv  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoldkløv  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar
Men tror dere en fjording hingst på 18 månder
passer til meg?
Får jo mye hjelp av min søster som har 2 hingster fra før a..!

lino

» VIP

Skrevet - 18/12/2005 :  10:40:25  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jeg vil ikke anbefale noen å kjøpe en 18 mndr gammel hingst som førstehest til noen i grunnen. Den er vel ikke innridd heller?
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 18/12/2005 :  10:49:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Rasen fjording ville sikkert passet deg fint, men jeg tror ikke jeg vil anbefale deg å skaffe deg en så ung hingst. Selv om du får hjelp, så er det vel du som skal ha hovedansvaret for den, og du som skal ha glede av den.. Jeg tror du ville få større glede av å ha en hest som er litt lettere å håndtere enn en 1,5 år hingst.

Unghingster kan være veldig sterke, og ei jente på 12 år kan lett få problemer med å håndtere den.. (selv om det kan gå bra hvis det er en veldig rolig type da..) men de aller fleste unghingster har en periode der de tester ut grenser, og kan være vanskelige å håndtere også for voksne.

I tillegg er det jo ganske langt fram med en åring, en god stund til du kan begynne å ri den, osv... Selv om du sikkert er flink med hester kreves endel erfaring å temme og trene opp unge hingster.

Så jeg ville nok heller satset på en litt eldre hest var jeg deg. Og helst hoppe eller valakk..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 18/12/2005 :  12:07:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar
Men tror dere en fjording hingst på 18 månder
passer til meg?
Får jo mye hjelp av min søster som har 2 hingster fra før a..!

En fjordhest kan bli for stri for deg... Enkelte fjordhester er ganske sta, og er du ute å rir, og hesten vil hjem, så drar den hjem

Mener ikke at alle fjordhester er sånn assa... men en fjordhingst på 18mnd vil nok være for stri, en Islandshest/Nordlandshest hadde kanskje vært noe????
Gå til toppen av siden

Gomp1

» VIP

Skrevet - 18/12/2005 :  12:09:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Fjordhest på 18mnd vil nok bli for stri!

Hvorfor ikke prøve en Islandshest/Nordlandshest??
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 18/12/2005 :  12:40:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vil anbefale en hest på minimum 8 år. En snill og rolig en. Den må også passe str din. Hvor høy er du? Selv er jeg 164 1/2 for å være helt nøyaktig, og jeg er blitt for stor til Nordlandshesten jeg har på fôr på 135 cm i manken (Egentlig så driter jeg i at jeg er blitt for stor, rir bare på tur likevel, og jeg er jo ikke for tung så).

Hvordan er du som person? Det må du også tenke på. Hvis du er ganske usikker og ikke tør si ifra til hesten din at: "Nå gir du deg og hører på meg!", så burde du ha en veldig lydig hest. En hest kan jo være snill, selv om den er egenrådig. Selv er jeg utrolig sta, og har en utrolig sta hest. Jeg er ikke sta nok til å takle denne helt på egen hånd (tro meg, denne hesten har jeg prøvd å overtale i 6 timer før hun gikk). Men jeg får mye hjelp av andre.

Så tenk str, bruk, alder og personlighet

Hvor mye det koster å ha hest? Det kommer alt an på str, næringsbehov, bruk, renslighet (med tanke på bruk av spon), hovvekst, helse ++

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  14:04:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Enig i at du burde prøve å få deg en hest som er fra 8 år og opp, da er den som regel litt bedre utdannet og noe roligere. Så får du muligheten til å komme deg vidre i ridninga, og i tillegg kunne være trygg på hesten og lære masse. Både fjording, N/L og islandshest hadde sikkert passet deg hvis du finner en med passe høyde,personlighet og utdanningsnivå.

Men tenk heller på om du liker hesten

Therese
Gå til toppen av siden

Goldkløv

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  20:08:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGoldkløv  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseGoldkløv  Svar med kopi av melding
Tusen takk for svar..!

Jeg er sirkka 1.55 høy..
Jeg er ganske sta hvis jeg ikke får det til ordentlig...
Men hvor mye tror dere at det kommer til og koste?
Egentlig vil jeg ha hest på for først..!
Skal vel bare ha henne/han som hobby hest, har ikke så mye interesse av og driver sprang eller dressur..
Jeg vil ikke har islandshest liker ikke dem..
Vet ikke hvorfor men men sånn er det bare..

Hilsen Carina

Fröya

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  20:35:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Tror nok ikke en islandshest er noe bedre førstegangshest enn en fjording. De er avlet for å ha mye egnevilje og kan være stri som bare pokker. Har selv mange års erfaring med fjording og har nå islandshest. Det er kun med islendingen jeg har opplevd at når hun vil hjem, ja så går hun hjem. Men så lenge vi er enige om veien,er alt helt supert. Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 18/12/2005 :  20:57:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Dessuten er islendinger langt dyrere enn fjordinger (om man kun skal ha en turhest), og det er jo også noe å tenke på når man skal kjøpe sin første hest, vil jeg anta.
For min del er ikke en islandshest "verdt det" så lenge jeg ikke er interessert i gangartsridning og islendinger spesielt, selv om de er veldig skjønne.

Er jo masse fine blandingsponnier å få kjøpt, selv om mange er sterkt i mot blandinger kan det være noe å tenke på.

Uansett er jeg enig med andre, det er viktigere å finne en hest som passer til deg enn å tenke på rase, i alle fall når det er førstegangshest!

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  21:06:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding
ikke tenk på rase, tenk på personlighet. kjøp en rolig, sikker og snill hest som er ridd mye og er trafikksikker. dra på besøk til eieren og stell litt med den, prøv og ri og bli litt kjent med den før du evt henter den hjem.
Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.