hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bilderedigeringsprogram
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Bilderedigeringsprogram
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  00:24:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvordan laster du ned gimp?

Opprinnelig postet av missy_

Gimps hjemmesider finner du her. Skal være enig i at det kan være litt knotete å finne frem til siden med downloadfiler, men om du titter her finner du dem også.. Antar at du bruker Windows.

PS: Du må laste ned både GTK+ og Gimp. Også er installasjonsfilene pakket ned i zip-format, så du trenger et program for å unzippe også. Om du ikke har det finner du f.eks. FreeZIP her.

I tillegg til Gimps ordinære sider som er på engelsk, har det også begynt å dukke opp noen norske:

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 18/12/2005 00:33:52 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 18/12/2005 :  00:34:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Gimp, gratis. Og likner veldig på Photoshop.

Opprinnelig postet av spoff

Du er geni, sant?
Har Gimp, men hvordan Krymper man bildene. Feks. om man drar ut en stor firkant over den flekken på bilde du vil ha, så kan man krympe det, så det blir et bilde av bare det som er inni firkanten?
vet at på det forrige programet het det "Crop". Men finner det ikke på Gimp.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Om jeg skjønner spørsmålet ditt riktig..

1. Først beskjærer du bildet. Ikonet som viser en skalpelliknende sak gjelper deg med å beskjære.

2. Etterpå resizer du bildet. Høyreklikk med musa på bildet. Velg "Image -> Scale Image..". Velg høyde og bredde, og vips

Opprinnelig postet av spoff

Okei, takk. skal prøve litt nå :)
Edit: Oi, var det så enkelt ja.

Redigert av - Bustetrollet den 18/12/2005 00:36:29 Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  09:33:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Er Gimp et program der en kan duse ut rundt bildene også?
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  13:28:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er Gimp et program der en kan duse ut rundt bildene også?

Opprinnelig postet av Bente71

Jepp. Du har omtrent samme funksjonalitet som i Photoshop. Det er i utgangspunkt et gratis alternativ til Photoshop, for Linuxbrukere. Men har etterhvert også blitt tilbudt gratis for Windows.

For utdusing av kanter finnes det penselfunksjon som kan gjøre det, også tror jeg det finnes en annen funksjon også, men siden jeg ikke har gjort dette selv, vet jeg ikke helt hvordan. Men det går De har endel kule filtre slik som Photoshop også har. Som lager ulike typer rammer eller filtreringer av bildene.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  14:30:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hmm, høres ut som om jeg egentlig har et program da som kan utføre noe av det jeg tenker på da.. Jeg får se om jeg kan gripe fatt i lillebror og en datakompis av ham, og se om de kan lære meg litt på Photoshop :o)

Vet du om der er et program som heter fotostudio 5 eller noe i den duren? Tror ikke det kan lastes ned det jeg tenker på her.

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  17:45:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Bente: Du kan "duse" rundt bildene med Picasa også. Dette programmet er også mer "klikk og dra" basert; så en slipper å gå inn på kompliserte menyer
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 18/12/2005 :  20:58:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hørtes bra ut, skal ta en titt på Picasa jeg :o)
Men ble tipset av ei veninne om et program som heter Paint Shop Pro, noen som har hørt om det og har erfaringer med dette?

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.2 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.