hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Lussekatter!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Lussekatter!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  11:59:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Heisann!

Tenkte jeg ville lage lussekatter etter jobb i dag! Men fant ingen oppskrifter liggende, fant noen på nett, men det var så mange forskjellige, trenger en skikkelig god en!

Noen som kan gi meg en god oppskrift? skriv fremgangsmåte og selvfølgelig alle ingredienser!
En ting til; smaker de helt likt boller?
;)

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

lino

» VIP

Skrevet - 13/12/2005 :  12:41:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Det smaker som vanlige boller om man bruker gurkemeie i stedet for safran:

50 g ferksgjær
150 - 175 g margarin eller smør
5 dl melk
1/2 ts salt
2 dl sukker
1 g safran (2 pk, kjøpes på apoteket tror jeg)
1 egg (kan utelates)
ca 1,5 dl hvetemel

Pensles med 1 eggeplomme før steking

Stekes på 250C.

Smuldre gjæren i bakebollen. Smelt fettet, ha i melken og varm væsken til 37C.

Rør ut gjæren i litt av væsken, tilsett resten av væsken, salt, sukker og safran. Rør til alt er oppløst, ha evt i egget.

Arbeid inn så mye av melet at deigen blir smidigere og slipper bakebollen. Strø litt me over deige og dekk bollen med et klede før du setter den på heving i ca 45 - 60 minutter.

Arbeid deige noen minutter i bolle- Ta den så på lett melet bakebord og elt inn resten av melet. Bak deigen ut til enkele eller doble lusekatter.
Legg lusekattene på smurte plater (evt bruk bakepapir), etterheves under klede i ca 30 - 45 minutter, pensle med vispet eggeplomme.

Stek midt i ovnen ved ca 250C i 8-10 minutter.

Lykke til!

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  12:44:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Takk for oppskriften! :)

Men Safran, er ikke det ganske dyre saker? Dersom jeg heller bruker gurkemeie, hvor mye skal jeg bruke av den og hvor får jeg kjøpt den? ;)

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 13/12/2005 :  12:57:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Safran er svindyrt.. Du får kjøpt det på apoteket.

Jeg pleier å bruke gurkemeie, men som lino sier så smaker de da mer som vanlige boller, safranen setter mer smak. Jeg pleier å bruke et par teskjeer av det, gurkemeien er mer for å sette den gule fargen, gir ikke mye smak.

Lussekatter er GODT! Den som hadde hatt stekovn..

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  13:06:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
*slafse* tennene mine løper som ville hester i vann nå!
Synd jeg må på jobb først :) *slafse*.. har lyst på!!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  13:21:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Apoteket overpriser safran.
(01.12.2005 11:03)
Av: Rolv Bruun
Jeg har i alle år kjøpt safran på apoteket her i Norge til ca kr 106,- pr. gram. Det blir 106 000,- pr. kilo. Stor var overraskelsen da jeg kom til Sverige og fikk kjøpe safran på apoteket der til litt over 20,- svenske kroner. På ICA var det enda billigere. Vår lokale apotekbestyrer forsvarer prisen sin med den kontroll og garanti for ekthet som de gir. Men man skulle tro at svenske apotek ikke farer med juks. Ihvertfall var den svenske av utmerket kvalitet

Jeg kjøpte "safran" sist jeg var i Thailand.. Meeen jeg tror jeg ble litt lurt :) fikk sikkert 100g for 20 kr.. så det var nok bare "gult krydder" he he..
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 13/12/2005 :  14:37:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Jepp, safran er svindyrt, men jeg bare luciaboller (som jeg kaller det) bare én gang i året, så da tar jeg meg råd til å koste på meg litt akkurat den dagen, jeg elsker nemlig luciaboller nettop pga safran-smaken :)
Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  15:58:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Aner ingenting om oppskrifter - men lussekatter er godt Måtte bare si det.. Idag kom jeg faktisk i julestemning når barneskolen serverte lussekatter
www.hestene.no Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  18:00:31  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

lussekatter- ÆSJ!

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  18:04:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
lussekatter ble det ikke noe av i år.. Har ikke noe sånt på ungdomsskolen, men husker på barneskolen. 4. klassen gikk luciatog gjennom alle arialene og delte ut lussekatter. Koselig tradisjon.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  18:08:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
oi... nå fikk jeg også lyst på!! jeg har akkurat bakt "hvite kakefigurer" jeg... har ev en aller annen merkelig grunn fått dilla på de...:)
Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 13/12/2005 :  18:39:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Tror jeg skal bake meg noen luciaboller jeg også, må bare gidde først. Er et tiltak å reise seg fra soffaen når man er syk.. hehe
Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 13/12/2005 :  19:13:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Håhå, gjett om jeg skal bake når jeg kommer hjem til stekovn! Savner ovn.... Er så mye jeg ikke kan lage, må liksom nøye meg med stekepanna...... Men jeg kan steke lapper da!
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  19:36:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nettopp bakt lussekatter...venter på at de skal stekes, så de kan spises:) Men må jo være rosiner på lussekattene. En rosin i hver snurr:) Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  19:57:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
De der lusekatter er det dem med et egg i?? Altså et helt egg med skall på i bollen.. viker litt rart på en danske :) Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 13/12/2005 :  20:38:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste dette tidligere i dag...og fikk inspirasjon til å lage lussekatter!

Har lagt dem nå, de ble gode! Hadde ekte safran oppi...fikk kjøpt det på butikken til 40 kroner grammet. Var ikke så galt det..

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.