hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stress på stallen!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Stress på stallen!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Eli K

» VIP

Skrevet - 12/12/2005 :  12:45:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei. Jeg har ei nordlandshoppe på2,5år som heter carmen. Carmen har bestandig vært plaget med ustabil mage, avføringen varierer ifra faste fine pærer til skikkeli diare. Jeg har hele tiden trodd at hele dette problemet kom av feil foring, å da jeg fikk egen stall hjemme i høst ble det lettere for meg å sjekke ut hva som kunne være problemet... Da hestene stod ute hele døgnet med kun høy og vann var Carmen fin i magen, hun hadde også fin avføring da jeg forsiktig begynte å gi litt bygg og havre.
Jeg begynte å gi litt betfiber samtidig som hestene fikk komme inn om natta, da ble det skikkeli diare på lille Carmen...Fortsatte med betfiber ei ukes tid for å se om magen stabiliserte seg, men den var like ille =(
Kutta ut alt tilleggsfor og ga kun høy og vann igjen for å se om hun ble bra, men nei da, fortsatt hadde hun diare. Jeg sjekket avføringen hennes, og baken hennes flere ganger om dagen for å se om diareen var konstant.....men da fant jeg ut at hun kun har diare på natta når hun står inne!! Når hun blir sluppet ut på mårran er hun skikkeli blaut av skit nedover hale og bakbein, men når hun blir satt inn om kvelden er hun tørr og fin! Lurer på om diareen skyldes at hun blir stressa på stallen??
Hun har tidligere vist tegn på veving, og prøver å steile over boksdøra visst den er for lav. Mora hennes var veldig stressa på stallen fordi hun var redd for å stå alene, lurer på om Carmen oppfattet disse signalene ifra mora si da hun var føll, og at Carmen på en måte har "arva" denne dårlige adferden??
Samboern min kom på at kansje Carmen er litt mørkredd, og at det er grunnen til stressingen på stallen.....blir jo bare spekulasjoner!

Er det noen andre her som kansje har opplevd noe lignende og har noen tips eller meninger??
Jeg skal prøve å sette inn nattlys i stallen for å se om det funker, visst ikke blir neste forsøk å la hestene gå ute om natta også for å se om det blir slutt på diareen..håper på brukbart vær!!

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 12/12/2005 :  13:00:20  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Ta en avføringsprøve og send til veterinær, så får du sjekka om tarmfloraen er som den skal. Kan også være en ide å få sjekka tennene hennes skikkelig, så får du iallfall utelukket at det er noe fysisk som forårsaker diareen.

Stress kan fremkalle diare, det vises tydelig på hester som kanskje har kommet til en ny stall, eller er redde/stressa av andre grunner. Det kan jo tyde på at det er dette som plager hoppa di, siden hun er fin igjen når hun får gå ute. Står hun inne sammen med de samme hestene hun står sammen med ute? Står hun vedsiden av en hest hun trives med? Kanskje det kan hjelpe å sette en rolig hest Carmen vanligvis liker veldig godt på sida av henne?

Jeg vet ikke om jeg synes nattlys er så veldig lurt.. Hoppenes hormoner styres mye av lys, og hopper som blir utsatt for lys døgnet rundt kan få kluss med brunstsyklusen sin. Klart, hvis dere ikke driver med avl, og ikke har bruk for en "jevn" brunstsyklus gjør det kanskje ikke så mye, men det beste for hoppene er å ha en regelmessig syklus.
En annen ting er at enkelte merrer kan bli skikkelige hormontroll hvis de er mye brunstige, og dette kan skape andre problemer for dere igjen som en konsekvens av nattlyset.

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 13/12/2005 :  21:20:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Norlandshester sliter en del med ømfintelig mage... Har hatt en med det og har nå en til med samme problem...

Det er en veldig nøysom rase man har med å gjøre her, og mange av de reagerer til og med på kraftig høy...

Om hesten din er bra når den går ute, høres det jo ut som hun kanskje har lært av moren ja... Iallefall om det er sånn hele tiden, og alltid har vært sånn.
Føll lærer jo av moren sin.

Araber hoppa mi har lært av moren sin å passe på alle hester som kommer inn og går ut, så hun stresser veldig med det...

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Redigert av - Roxira den 13/12/2005 21:22:57 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.