hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forstoppelse
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Forstoppelse
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Løkki

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  02:05:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Kom i stallen i går, og hoppa mi var skikkelig svett på magen. Ho hadde god matlyst, og hadde ingen problem med å gjere frå seg. Var sur når eg tok på magen, og pusta litt tungt. I grunnen akkurat samme symptoma som i vår når ho hadde blindtarmsforstoppelse.

Peiste i ho ein halvliter olje, og 2 kg gullerøtter. Ut over natta vart ho mykje bedre, og i dag tidleg var ho ikkje svett. MEN, ho hadde nesten ikkje drukke vatn. Kun ein liter ca i løpet av natta. Dette er ikkje normalt! Greidde å lure ho til å drikke i stad, ved å ha vatn i forkrybba og lokke med kraftfor. Da drakk ho mykje! (Det er ingenting galt med bøttene, dei er reine, og vatnet er reint.) Men da såg eg det! Omtrent umiddelbart etter at ho hadde drukke, stilte ho seg i midten av boksa, senka hovudet, og kneip inn buken. Ho er drektig, og føllet sparka veldig! Har ikkje kjent føllet sparke før siste veka. Vatnet har halde same temperaturen heile tida, og til og med vore enda kaldare. Har stått i same stallen 2 vintrar, og aldri reagert med å ikkje ville drikke, uansett kor kaldt det har vore.

Min teori:
Ho har funne ut at kvar gong ho drikk blir det leven i magen. Det er første føllet, og sparking er uvant og ekkelt. Ergo, ho berre let vere å drikke = hest med forstoppelse. Når ho fekk tilbud om vatn i forkrybba var det heilt greit, ho var skikkelig tørst og drakk mykje. Trur det kan vere at ho forbinder bøttene med ubehaget, ikkje vatnet.

Ga ho i alle fall lunka vatn i kveld, og håper ho tør å smake på det. Laga også ei skikkelig "suppe" av kraftforet, så ho nesten måtte drikke det. Vi har ikkje varmt vatn i stallen, så må ta med det på dunk heimafrå. Så håper dette går over..stakkars pysa mi!

Nokon som har nokre synspunkt her?

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita

xxxx

Skrevet - 12/12/2005 :  07:25:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det er nok viktig ja at du får i hesten væske.
Dynk/fukt høyet også i ca. 5-10 minutter, da "tvinger" du i henne enda mer fuktighet.
Sån generelt er det på denne tida av året "høysesong" for tykktarmskolikk. (Vanligste type forstoppelse på hest).

Jeg har nylig skrevet en artikel til WQM,s julenummer http://www.nqha.net/nqha_news.htm
(må jo reklamere litt da vettu når dere får lese artiklen før medlemmene..), om dette som jeg kopierer inn her til deg.

Tykktarmsforstoppelse

Nå på sen-året mot jul er det ikke uvanlig at hester får forstoppelse og kolikk. Det skyldes i hovedsak overgangen fra grønt gress til vinterforing. Mange gir også mer halm om vinteren og denne endringen medfører at fordøyelsestiden i tykktarmen forlenges og da stagnerer tarminnholdet og resultatet blir full forstoppelse!
Fakta:Veterinær og foredragsholder; Peter Fog.
Oversatt og bearbeidet av N.Langaard

Hva er tykktarmsforstoppelse og hvorfor?
Hesten har et komplisert fordøyelsessystem, som er meget utsatt for forstoppelse. Fysiologisk sett er det slik at foret oppholder seg kort tid i mavesekken og i tynntarmen, men lenger i blindtarm og tykktarm. Da det i disse tarmene foregår et stort vannopptak fra tarmen, blir innholdet fastere. Anatomisk er det slik at tarmen skifter diameter flere steder, og det er nettopp her at det blir en øket risiko for forstoppelse. Hestens tykktarm har et komplisert forløp i hestens bukhule, hvilket vil si at den dreier flere steder. Et av disse stedene ligger i bekkenet, og dette er en av de vanligste områdene for forstoppelse.

Hva er symptomene på tykktarmsforstoppelse?
· Ofte strekker symptomene seg over en periode på flere dager.
· Hesten er nedstemt.
· Nedsatt appetitt og matlyst.
· I begynnelsen merkes moderate kolikksmerter: Hesten sparker opp mot magen sin og den vender seg om og titter på den, samt legger seg ofte ned.
· Det kommer mindre avføring.
· Ved en hard forstoppelse kan den bli så kraftig at den stenger for passasjen bakover og derfor opphører også avføringen.
· Smertene vil under denne tilstanden være sterke, da tynntarmene som følge av passagehindringen nå utvikler gjæringsluft!
· Hesten kaster på seg, ruller og reiser seg igjen.
· Den sparker ofte mot buken.
· Den kan etter hvert begynne å svette.
· Avføringen er tørr og etter hvert kommer også et slimlag omkring.

Hvordan kan dyrlegen din stille diagnosen?
Dyrlegen tar en klinisk undersøkelse av hesten. Da undersøkes slimhinnene, pulsen måles og man lytter med stetoskop etter tarmperistaltisk i både høyre og venstre side av bukhulen.
Den endelige diagnosen stilles ved en rektalundersøkelse hvor tykktarmen undersøkes for forstoppelse. Sitter forstoppelsen i den del av tykktarmen som er plassert i bekkenet, kan den umiddelbart merkes. Men sitter den lengre fram i buken er det vanskeligere å oppdage.

Hvordan behandles tykktarmsforstoppelse?
Tykktarmsforstoppelse behandles medisinsk. Hesten behandles med smertestillende medisin for å få tarmene til å slappe av, slik at forstoppelsen lettere avtar.
Hesten settes i en tom boks med fri adgang til store mengder vann.
Så innføres en nese/svelgsonde som skal utligne overtrykk i mavesekken. Hvis dette ikke er tilfelle, gis olje via sonden direkte ned i mavesekken.

Ved hardere forstoppelser gies væskebehandling rett i blodet.
Hesten skal skrittmosjoneres flere ganger daglig, eller kan settes i et ridehus eller mindre luftegård til avføring og olje utstøtes. Oljen passerer bakover etter ca. 18 - 24 timer.
Dette ses ved at hesten blir blank på innersiden av lårene.

Hvordan er fremtiden for hesten din hvis den har hatt forstoppelse?
Fremtiden er alltid avhengig av om hesten lever et regelmessig liv. Den skal mosjoneres, tennene skal sjekkes minst 2 ganger i året, og den må ikke få plutselige forendringer. Selv om man tar disse forhåndsreglene er det allikevel mange hester som får tilbakevendende stortarmsforstoppelse.

Flere årsaker til tykktarmsforstoppelse?
Som nevnt i begynnelsen er sen-året og høsten en periode hvor dette skjer hyppigst. Enhver endring i hestens bruk og levevis kan også påvirke hesten slik at den får forstoppelse. Den viktigste årsaken til tykktarmsforstoppelse er uansett forendringer og foring med halm (som har et høyt trestoffsinnhold) som f.eks. i hvete- og rughalmen.
Endring i hestens daglige mosjon kan også medvirke.
Tannspisser kan gjøre at foret ikke får en tilstrekkelig god nok mekanisk bearbeidelse, hvorpå det ikke findeles og fordøyes optimalt.
Utover det kan forstoppelsen forsterkes pga. nedsatt tarmmotorikk, pga. tarmslimhinneirritasjon i forbindelse med for eksempel mark.

Hva kan du gjøre for å redusere risikoen for at hesten din får tykktarmsforstoppelse?
Hesten skal leve et regelmessig liv hvor den fores optimalt og mosjoneres jevnt. Hesten skal fores ensartet, forskift skal foregå så langsomt som mulig. Ved gjentagne problemer bør hestens forplan gjennomgås av dyrlegen.
Dyrlegen kan undersøke avføringsprøver for mark. Er det behov for behandling bør dette iverksettes i samråd med dyrlegen.

Apropos tykktarmsforstoppelse:
I meget alvorlige og hardnakkede tilfeller av tykktarmsforstoppelse, kan stortarmen dreie om sin egen akse slik at hesten får tarmslyng! Det er derfor veldig viktig å være oppmerksom på selv milde kolikksymptomer slik at lidelsen kan behandles i tide.
--

Redigert av - xxxx den 12/12/2005 08:14:56 Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 12/12/2005 :  10:03:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Høres ut som vanlig tegn på forstoppelse ja. Det er ikke uvanlig at drektige hopper får forstoppelse pga føllet ligger å presser litt galt.....

Mest sannsynlig hadde hun litt tamgass forstoppelse. Det har hoppa mi hatt og da hun gikk drektig med første føllet sitt.

Men følg med på at hun får i seg nok vann ja......kan være en ide å lure henne med salt i foret så hun blir tørst og bare må drikke. Det pleier å være en løsning på denne tiden av året hvor hestene har det med å drikke for lite.

Håper alt ordner seg for deg. Spennende med føll!!!

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  13:05:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Bare en tanke...
Har du vann bøttene på gulvet?
Har du krybba og høyet litt opp fra gulvet?
Hesten min slet med å få i seg vann og høy en dag og det viste seg at han hadde reagert på noe og stivnet helt i nakken. Han klarte rett og slett ikke å nå ned til gulvet slik at han fikk spist... Når vi løftet det opp til han gomlet han som en gal.. Dyrlegen ble tilkallet og han fikk smertestillende..

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  16:12:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Tusen takk for kjempegode svar Har vannbøtte både nede på golvet, og hengande på veggen. Ho drikk fortsatt ikkje vatn frivillig, men har fått i ho ein god del gjennom å blande kraftfor i det. Til middag i dag hadde eg tørt kraftfor i ei bøtte med vatn, slik ho måtte drikke vatnet før ho kom til kraftforet. Litt motvillig så drakk ho vatnet. ca 7 liter.

No har ho ingen andre symptom på at noko er galt. God appetitt, blid og fornøgd, har ikkje vondt i magen lenger heller. Men ser at ho synest det er ubehagelig når føllet sparkar. (Ser ut som ho synest veldig synd i seg sjølv..) Og i og med at sparkinga ofte blit utløyst av at ho drikk kaldt vatn, har eg ein mistanke om at det kan vere derfor ho unngår å drikke.

Edit for å legge til at eg snakka med dyrlege på laurdag, og ho meinte at eg skulle sjå det litt an. Burde eg ringe ho igjen no kanskje?

ForumHest

Redigert av - Løkki den 12/12/2005 16:13:49 Gå til toppen av siden

Cowgirlchris

» VIP

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  16:46:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideCowgirlchris  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseCowgirlchris  Svar med kopi av melding
Først vil jeg si at du har en svært god observasjonsevne som greide å se hvor problemet kom fra! FLOTT!

Dette høres stressende ut for deg og ubehagelig ut for hoppa di i tillegg til at det jo ikke er bra at hun drikker for lite.
Det finnes masse kjerringråd for å få hester til å drikke mere.
Siden hun ikke drikker lite fordi hun ikke er tørst, men fordi føllet sparker henne når hun drikker, så er ikke ekstra salt veien å gå mener jeg...
Du kan gi lunkent vann og aldri kaldt.
Du kan bruke kraftfór som ekstra stimuli som du gjør.
Noen har i litt melasse for smak og lukt.
Du kan også rive opp gulerot (eller noe annet du vet hesten din simpelthen elsker) og tilsette det i vannet for smak og lukt.

Å gi kraftfóret som suppe (lunken) er lurt fram til hun slapper mere av i forhold til drikking.
Lunkent vann er tydeligvis eneste måten å få i henne vann fordi føllet ikke liker den kalde følelsen kaldt vann gir og setter igang med protester. (Viljesterk krabat du får der!) Dermed ser det ut til at du må bære varmt vann og blande ut til lunkent i vinter...
Når hun får vann i seg uten at føllet gir henne en omgang hver gang, vil hun etterhvert slappe av og tørre å drikke igjen.

Du tenker veldig riktig, så bare fortsett å tilrettelegge for den blivende mor som du har begynt. Så ordner nok magen seg kjapt.

Lykke til.

Hilsen Line.

Mark Rashid: "There is almost always a big difference between what is perceived and what is real."

Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 12/12/2005 :  21:35:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Ja, eg trur eg berre må fortsette slik ei stund framover. Ho vil nok venne seg til at føllet sparkar får eg håpe, det blir jo ikkje akkurat mindre sparking fram mot fødsel.
Skal få ho sjekka av veterinær berre for å utelukke at det ikkje er noko anna som er galt. Tusen takk for hjelpa alle sammen, setter virkelig pris på det!

ForumHest

Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 14/12/2005 :  02:14:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Ok, snakka med dyrlegen i dag. Ho trudde også det kunne vere sparkinga til føllet som er grunnen.

Problemet då er å få i henne nok vatn..

Dette har eg prøvd:

Dyrlegen foreslo å gni salt på tunga hennar. Gjorde det, uten hell. Putta faktisk to handfuller med havsalt i munnen på ho, uten at ho gjorde tegn til å ville drikke. + at eg følte meg ganske lumpen..

Har blanda ut kraftforet i vatn, det fungerte fint. I kveld blanda eg ut to liter kraftfor i heile 15 liter lunka vatn. Berre litt bekymra for at det skal bli for mykje på ein gong. Men ho et/drikk litt i gongen.

La eple i vatnet. I går funka det, da drakk ho litt mens ho prøvde å få tak i det. Men i dag når eg gjorde det hadde ho lært et triks. Pressa eplet inn mot kanten, og DYKKA med heile hovudet nedi bøtta så ho fekk pressa det mot botnen, så ho fekk tak. Ho hadde vatn nesten opp til augene, og prusta eplebitar ut gjennom nasa.. Kva gjer ein ikkje for et eple??

Skylte høyet i vatn.

Blanda havsalt i høyet.

Nokon som har fleire idear? Trur ikkje eg har meir kreativitet i hjerna mi no..

ForumHest

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 14/12/2005 :  11:06:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville lagt høyet i bløt i ca. 10-15 minutter til alle måltider. Bruk så feks. en høygaffel slik at det mest møkkete vannet renner av.
Du får kjøpt rund 65 liters plastdunk rimelig på Europris som funker ypperlig til å legge høyet i. Rommer over 5 kg. høy om du tråkker det ned litt.

Da holder det mer på fuktigheten enn om du bare spyler det, og hesten får i seg MYE mer vann.Har prøvd det selv og merker kjempe-forskjell.
Du kan også ha utblanda melasse i ei lunken vannbøtte og gi det rutinemessig som "morgenfor" i krybba.
Da vil hesten få fokus på det og "glede seg" til "matbøtta" kommer.

Lykke til!

Redigert av - xxxx den 14/12/2005 11:08:08 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.