hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Noe mer jg kan gjøre med allvorlig seneskade?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Noe mer jg kan gjøre med allvorlig seneskade?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Kaizergutten
» VIP

Skrevet - 10/12/2005 :  21:27:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min ble skadet allvorlig i mai! Han kan nå skrittes forsiktig med lett rytter. Han er enda stiv, og halt. Veterinæren vår er arg på meg og mener fortsatt at hesten bør avlives så der er det ikke mye hjelp og få! Han rev venstre bakfot sin sene rett av! Og det har vært en dyr prosess... Er det noen som veit om jeg kan gjøre noe mot stivheten hans? Han sår inne med bandasje mye av tiden, og har mye energi! Er det noen mulighet for og roe han? Hvordan? Plise help me!

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 10/12/2005 :  21:34:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Vet ikke om noe som kan roe han sånn direkte, men det fins jo flere ting som kan skynde på helingsprosessen, hvis det nå er mulighet for at det vil heles.

Det fins beinbelegg/bandasjeplater med magneter i som stimulerer blodsirkulasjonen, og dermed påskynder heling. Det fins også noe som heter back on track, som er plater med noe keramisk i, liknende effekt som magnetene. Skoies selger iallfall back on track, mens magneter vet jeg ikke om de selger der, ta kontakt med Bioflow, de selger magneter. Bare søk på det på nett.

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 10/12/2005 :  22:46:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Han rev venstre bakfot sin sene rett av!

Stusser litt på denne,jeg...?
Hadde ansvaret for en varmblods traver for noen år siden som pådro seg alvorlig seneskade i et løp,hesten slet senen nesten helt av...og den ble nødlslaktet dagen etter. Nødslakt fordi hesten ikke var istand til å stå,og ergo ikke kunne fraktes noe sted...

Ville trodd at en hest som faktisk har slitt senen helt av ville blitt avlivet gjennom nødslakt,og ettersom man(etter det jeg har lært) ikke kan operere en avrevet sene? Dersom den var delvis avrevet,ville det vel blitt noe anderledes...?

Mulig jeg tar feil her...men jeg får ikke dette helt til å stemme?

Edit for å legge til at jeg har undersøkt litt,og må beklage...det er vist mulig å operere en avrevet sene,men kommer veldig an på hvilken sene det er snakk om... Og det er liten sannsynlighet for at hesten vil bli 100 % igjen...selv med en fullstendig vellykket oprasjon,og uten noen komplikasjoner før og etter...

Takker for meg.
Redigert av - Lene. den 10/12/2005 23:03:57 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 10/12/2005 :  22:51:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Snakk med en annen dyrlege :) En som er spesialist på bein problemer el.

Ei hoppe jeg hadde på fôr hadde seneskade. Men hun fikk ei sprøyte eller noe sånt i foten og så fikk jeg beskjed om å bare ta det med ro i noen uker.

Så brukte jeg også å smøre på noe blått smorning av noe slag. Husker ikke helt hva det var. Noe som skulle varme opp/kjøle ned skaden(?).
Foten hennes er fortsatt litt stor, men hun halter ikke eller noe.
Ble pitte litt OT dette da men.

Gå til toppen av siden

Leikas

Norway

Skrevet - 10/12/2005 :  23:17:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLeikas  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Han rev venstre bakfot sin sene rett av!

Stusser litt på denne,jeg...?
Hadde ansvaret for en varmblods traver for noen år siden som pådro seg alvorlig seneskade i et løp,hesten slet senen nesten helt av...og den ble nødlslaktet dagen etter. Nødslakt fordi hesten ikke var istand til å stå,og ergo ikke kunne fraktes noe sted...

Ville trodd at en hest som faktisk har slitt senen helt av ville blitt avlivet gjennom nødslakt,og ettersom man(etter det jeg har lært) ikke kan operere en avrevet sene? Dersom den var delvis avrevet,ville det vel blitt noe anderledes...?

Mulig jeg tar feil her...men jeg får ikke dette helt til å stemme?

Edit for å legge til at jeg har undersøkt litt,og må beklage...det er vist mulig å operere en avrevet sene,men kommer veldig an på hvilken sene det er snakk om... Og det er liten sannsynlighet for at hesten vil bli 100 % igjen...selv med en fullstendig vellykket oprasjon,og uten noen komplikasjoner før og etter...

Opprinnelig postet av Lene.

Vi har en hest på stallen som kuttet tre sener i bakfoten.. Den ble operert (Første hesten i Norge eller verden, husker ikke), som har hatt en velykket sånn operasjon. Han traver nå fint og greit (er traver da), og senene holder selvom de egentlig skulle ha røket på nytt (han sparker i vegger, og alt annet, er helt klin gal), men foten holder enda, utrolig nok ;) Eneste som er dumt er at psyken hans er blitt helt ødelagt pga. han måtte stå inne i et år etter operasjonen.. Før var han virkelig lovende, løp mye fortere enn broren (broren har gått 1.16,2am), og tok dobbelt så lange steg, og var virkelig noe store greier..
Nå løper han kun 1.36,0vm i banen, men løper sinnsykt i trening hjemme, men det er kun der han gidder å løpe.. I banen gidder han omtrent ikke å jogge engang..
Kom litt utenfor tema, men men :P

Lene og Hot Belleza
Besøk oss på www.hotbelleza.piczo.com
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  00:27:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Jeg ville kjøpt back on track, bandasjer inne, hatt hesten i hvile (sykepaddock og boks) og gått rolige turer 5-6 dager i uka. I skritt uten vekt eller noe form for arbeid for hesten.
Hvis hesten enda er halt burde den ikke rides i allefall, etter min mening. Når halter den? Står den ute nå? Blir den ofte ridd? Bandasjer ofte?

Vetrinæren min har satt 1,5-2 måneder med kun leieturer ETTER haltfri hest (under mønstring i trav). Deretter mange måneder med kun skritting under rytter og tømmekjøring.

Uansett, lykke til og husk at jo lengre tid du bruker nå i denne fasen jo bedre vil det gå.
Ikke stress.

Therese
Gå til toppen av siden

LisaFi

Skrevet - 11/12/2005 :  04:06:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLisaFi  Svar med kopi av melding
tror det finnes noe nytt nå, som sprøyter inn stamceller som gjør at til og med avrevne sener kan fornyes. Hør med en dyreklinikk. Ellers har vitafloor bra resultater på påskynding av heling av slike skader. kombiner gjerne m back on track.

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  11:26:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Dette med innsprytning av stamceller burde gjøres rett etter skaden.

Dyrlegen (spesialist på hest) sa at først og fremst var det bare tid som skulle til, og så lenge etter skaden var skjedd var det som regel bare bortkastet penger. Men vet ikke når skaden var så "ille"..?

Therese
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  11:49:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Så brukte jeg også å smøre på noe blått smorning av noe slag. Husker ikke helt hva det var. Noe som skulle varme opp/kjøle ned skaden(?).
Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

blue lotion:)
hvis det ikke er noe mer dyrlegen kan gjøre ville jeg prøvd back on track. god erfaring med det etter at hesten min fikk en seneskade. ikke på langt nær så alvorlig som din da men...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  13:50:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Arnika fungerer bedre enn blue lotion på Eikdokka i allefall
Therese
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 11/12/2005 :  14:26:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
Hei jeg er en 14 år gammel hestegutt, og jeg har en hest ved navn Demon. Jeg og noen venner av meg har bygd stall i garasjen og vi har nå 5 bokser! Vi er 4 gutter, og en jente på stallen! Kult eller?? .. hehe. Ellers så liker jeg, og sykle i terrenget… Har en dritkul terreng sykkel!

Navn: Demon
Rase: Dansk Halvblods
Alder: 14år
Eier: meg!
Info: Han går Middels dressur og hopper ca 150 bane, men har en rekord på 2 meter enkelthinder! Han er en helt grei felt hest, men han er veldig forsiktig mot hindrene! Han er rimelig god som basketball hest, men av og til skvetter han unna! HEHE.. tosken min.. Jeg fikk Demon i oktober 2005 så æ har ikke hatt han så lenge… Det første han klarte og gjør va og ødelegg de fine DYRE kameraet mitt!!! Da vart æ sur ass! Men men … Skal en gang i tia kjøp mæ et nytt… Når æ får rå. Han Demon e veldig mye dyrere en gammelhestene mine!

er det bare jeg som syns at en 14 år gammel rytter har en hest som går middels dressur og hoppe 150 bane...? jaja... stussa litt på innlegget og kikka derfor på vip`n, og syns en del så litt tvilsomt ut... menmen...

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 11/12/2005 :  14:33:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
HaHa!

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 11/12/2005 :  14:35:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hei jeg er en 14 år gammel hestegutt, og jeg har en hest ved navn Demon. Jeg og noen venner av meg har bygd stall i garasjen og vi har nå 5 bokser! Vi er 4 gutter, og en jente på stallen! Kult eller?? .. hehe. Ellers så liker jeg, og sykle i terrenget… Har en dritkul terreng sykkel!

Navn: Demon
Rase: Dansk Halvblods
Alder: 14år
Eier: meg!
Info: Han går Middels dressur og hopper ca 150 bane, men har en rekord på 2 meter enkelthinder! Han er en helt grei felt hest, men han er veldig forsiktig mot hindrene! Han er rimelig god som basketball hest, men av og til skvetter han unna! HEHE.. tosken min.. Jeg fikk Demon i oktober 2005 så æ har ikke hatt han så lenge… Det første han klarte og gjør va og ødelegg de fine DYRE kameraet mitt!!! Da vart æ sur ass! Men men … Skal en gang i tia kjøp mæ et nytt… Når æ får rå. Han Demon e veldig mye dyrere en gammelhestene mine!

er det bare jeg som syns at en 14 år gammel rytter har en hest som går middels dressur og hoppe 150 bane...? jaja... stussa litt på innlegget og kikka derfor på vip`n, og syns en del så litt tvilsomt ut... menmen...

Opprinnelig postet av Dr_ag_on_86

Hva hadde dette innlegget i denne debatten å gjøre..?

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 11/12/2005 :  14:39:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anniken: Denne gutten eier en hest som har seneskade, OG han skriver at den hesten hopper ca. 150 bane og går middels dressur.
Så skriver han i tråden han startet at hesten skrittes bare med lett rytter.
Det er noe som ikke stemmer, sant ?

Edit for å legge til at han skriver at han fikk hesten i oktober, seneskaden fikk hesten i mai.

Redigert av - Bustetrollet den 11/12/2005 14:41:58 Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 11/12/2005 :  14:47:02  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Var det ikke en annen av "hestene på stallen" som hadde den seneskaden? Ei hoppe visstnok... Ikke den der.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 11/12/2005 :  14:48:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Var det ikke en annen av "hestene på stallen" som hadde den seneskaden? Ei hoppe visstnok... Ikke den der.

Opprinnelig postet av Anniken B.

Kopi av melding:
Hesten min ble skadet allvorlig i mai! Han kan nå skrittes forsiktig med lett rytter. Han er enda stiv, og halt.

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.29 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.