hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - balletråkk
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 balletråkk
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2003 :  20:21:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vblhoppa jeg har på helfôr har sår på den ene ballen. Har noen av dere tips å komme med ang stell og pleie av dette? har nemlig aldri vært borti balletråkk før...

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2003 :  07:57:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Hei!
Balletråkk kan se ganske ille ut med det samme, det blør ofte ganske kraftig. Heldigvis går det oftest bra, og såret gror fint. Det jeg gjør er å vaske av evt. skitt med pyrisept, tørke av og ha på en sprut med blåspray. Når såret har tørket, er det ikke nødvendig å gjøre noe. Hvis det er ganske stort, og jeg skal hindre fluer og skitt å komme til, bytter jeg ut blåsprayen med sårsalve, og surrer på noen runder gasbind som jeg taper fast. Gjerne med en elastisk bandasje utenpå. Med mine bandasjeferdigheter faller det lett av igjen hvis hesten skal være ute og bevege seg mye. Men det sitter en stund hvertfall. Om dette er korrekt måte å gjøre det på kan sikkert diskuteres, men det funker hvertfall på min hest

Gå til toppen av siden

OzzyO

» VIP

Skrevet - 13/07/2003 :  18:01:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
bruk kopper når du rir og i luftegården,da slipper du at hesten tråkker seg!
mvh.Mona

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 13/07/2003 :  22:51:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hmmm.....
Tror d er smart å prøve å bruke kopper,så ofte du kan på¨hesten!
Da er d ganske stor sjangs for at du unngrår tramp!

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 14/07/2003 :  16:52:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Kopper er effektivt mot balletråkk, men har desverre lett for å gnage inni koden hvis man bruker de ofte. Særlig i mugg-fare-perioder er dette uheldig, da hesten lettere får mugg hvis den fra før av har irritasjoner fra koppene. Hvis du er så heldig å ha en hest som ikke får noen plager av å bruke kopper hele tiden, så er det jo ikke noe problem. Ellers kan man begrense bruken til turer i ulendt terreng, løping på ujevnt underlag og når hesten er nyskodd. Kan være litt klomsete med beina sine da...
Anbefaler kopper med borrelås.

Gå til toppen av siden

Fengur

Skrevet - 14/07/2003 :  23:13:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Også kan du kjøpe kvartboots. De er helt uten vekt og sitter kun rundt hoven og bak ballen. Ergo gnager de ikke i kodeleddet! Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 15/07/2003 :  13:41:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Bandasjering i området rundt hovene er stort sett håpløst, bruk tensoplast! Det sitter.

Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 23/07/2003 :  23:13:04  Vis profil  Svar med kopi av melding
Løsningen ble 3 ukers intensiv "skrubbing" med jod blandet med vann(brukte en egen liten børste til dette,slik at den alltid var ren)og på den måten fikk jeg alltid vekk dødt vev, skitt og andre ulumskheter i såret.Så tørket jeg sårområdet og smurte på fucidinsalve. To ganger om dagen.Etter 3 uker hadde såret grodd kjempebra (jeg forsinka det vel litt pga skrubbingen,men det ble ihvertfall ikke noe skitt innestengt), og det var bare det ytterste hudlaget som gjenstod.Så da smurte jeg aloe vera på.
Siden hoppa er på beite (med all gjørme, insekter, vandring og lek det innebærer) og stallen under oppussing, så kunne jeg ikke ha henne inne om natten heller. Derfor kuttet jeg ut bandasjeringen etter de tre første dagene.Bare ødelagte bandasjer og litt sårhet var resulatet...og ny skitt på såret...

Det finnes forresten ringer man setter rundt kodebøyen, som forhindrer balletråkk (bakhoven treffer da ringen i stedet for ballen). 95,- for et par på Hööks. De har jo mye bedre lufting enn kopper. Men har investert i kopper nå for bruk på turer.

Angående mugg:hoppa kan ikke ha lett for å få mugg siden hun enda ikke har hatt det (beitevennen har hatt det i to beitesesonger nå).
Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 25/07/2003 :  16:43:01  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
Mitt tips er å vaske såret med f.eks virkon. Jeg har en god salve som sitter som lim, slik at ingenting rusk kommer oppi det. (det er å anbefale)

Men det aller beste tipset jeg kan gi deg, er å FJERNE årsaken til balletråkk. Ikke bare behandle symptomet med kopper og slikt.
Altså, fjern skoa!

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 25/07/2003 :  20:20:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan det være feil skoing? Som Brunja sier, det beste er å fjerne årsaken. Og om hoven er skjært feil, med feil vinkler og slikt, så kan det forårsake tråkk skader. Gå til toppen av siden

Tinkalis
» VIP

Norway

Skrevet - 25/07/2003 :  20:54:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa gikk barfot, og skulle få besøk av hovslageren to dager etter balletråkket. Hun hadde rukket å få noen milimeter for lange høver... Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.