hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilken "type" pelham?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hvilken "type" pelham?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  18:11:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vurdere å bruke pelham på hoppa mi, pga at hun blir veeldig heit i sparng, spesielt når du kommer opp på 90cm + Fikk ulydighet på det siste stevne pga at hun dro. Har derfor hørt at denne type bitt skal være bra for hester som drar? Derfor er spørsmålet, skal jeg kjøpe delt/helt gummi eller helt/delt stål? Hun får veldig fort gnagsår av gummibitt. Så hva tror dere?

Eikdokka

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  19:17:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Tren først og fremst på det som er selve problemet, det at hun ikke er "lydig" nok til å høre på deg når hun blir opphisset?

Men dette med pelham har jeg ikke peiling på, har aldri ridd med det selv

Therese
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  21:42:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Udelt, stål, med to tøyler. Og så, tren på lydighet.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  22:53:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg liker ikke gummibitt. Syns de blir altfor tykke og tørre i hestens munn.

Du sier ikke noe om hvilket bitt du rir med nå. Tar derfor en råsjanse på at det er et "vanlig" trinsebitt. Om jeg har rett; har du vurdert et D-bitt? D-bittet har har d-formede bittringer () hvilket gir noe av den samme virkningen som et pelham (vektstang-prinsippet), og er fint på hester som drar.

Om du likevel vil ha et pelhambitt er jeg til dels enig med kristy: Udelt og stål. Om du vil ha to sett tøyler skal ikke jeg legge meg opp i, men jeg tror jeg hadde hatt nok med å holde styr på et par tøyler i sprang..

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

MP & Nehemyah Mulan

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  08:01:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har prøvd d-bitt, ja. Det går sånn nogenlunde greit, jeg skal ikke ri med det til vanelig, bare bruke det til stevner og sprangtrening. Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  09:02:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å ri med to tøyler er ikke så vanskelig om man har trent litt på det. Man bruker jo ikke stangtøylen før man må. Grunnen til at det er best er at man har mye mer reguleringsmuligheter enn med delta. Rir man med delta virker 'trinsedelen' med vanlig håndstilling, og 'stangdelen' når man hever hånden. Synes dette blir for usikkert selv...

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.77 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.