hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Forryttere trenger erfaring!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest på for
 Forryttere trenger erfaring!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 20/06/2003 :  05:32:41  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
HERREGUD, blir skjokkert hvor lite noen vet! Har sett annonser som er ganske ville: for eksmepel "Jeg er en jente paa 12 aar med masse erfaring. Har ridd paa rideskole i litt over ett aar. Naa oonsker jeg meg hest paa helfor. Helst en ung araber hingst..."
Altsaa.... 12 aaring paa unghingst! jaha... Haaper virkelig ingen faller i fella! Dette er heldigvis en av de villeste jeg har sett, men ser at det er mange smaa jenter som droommer om aa innri unghester og aa ri paa hingster.

Jeg ville bare advare dere at det er mange barn ute som leter etter hest, og mange av dem mangler det vi kaller hestevett, saa husk aa skjekke litt foor dere lar noen ri paa hesten din... og da holder det ikke med: hvor lenge har du ridd? Eller: har du noe erfaring da? Se litt paa hvordan de rir du!

Husker for eksempel naar jeg skulle ha hest paa foor(jeg var 13, 4aars erfaring, og skulle ha min foorste forhest), ble jeg bare spurt:"Har du noe erfaring med sterke hester?" Jeg svarte aerlig at jeg hadde ridd noen vriene hester, og at jeg trodde jeg kunne haandtere hesten. Hun sa greit nok, og saa paa mens jeg pusset og salte opp, men var ikke med naar jeg red ut. Heldigvis viste hesten seg aa vaere veldig haandterbar og snill. Naar jeg kom tilbake, spurte hun meg hva jeg synes, jeg svarte at jeg synes han var fin, og vips hadde jeg hest paa halvfor:) Men tenk paa hvor lett det hadde vaert for noen med lite erfaring aa lyve om det! Skummelt...

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2003 :  11:03:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har også merka det!!!!
Er sinnsykt vanskelig å finne skikkeige steller,forryttere synes jeg!

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2003 :  21:01:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det er nok flere som utgir seg for å være mer erfarne enn hva de er. Men er hesteeier erfaren selv så lukter det ikke bra av en annonse hvor en jente på 12 med et års erfaringe søker araberhingst.

Siden jeg er forrytter selv, vil jeg se på saken fra forrytternes side. Jeg har i lengre tid vært på utkikk etter hest å ha på for. Nå er jeg så heldig at en tidligere bekjent av meg kjøpte seg hest i høst, og jeg får ha hesten hennes på for nå. Men før denne tid letet jeg en stund etter hest jeg kunne ha på for i Oslo-området (hvor det faktisk finnes veldig mange hester).

Men veldig mange hesteeiere søker forryttere som f.eks. bare skal ri på tur. Igrunn greit når man er interessert i baneridningen selv. Men kan man egentlig vente å få en erfaren rytter som ønsker å lufte hesten din på tur et par dager i uka og i tillegg betale for det? Neppe.. Det er iallfall ikke av min interesse. Finnes kanskje et fåtall av slike ryttere, men de er ikke enkle å finne. Så at det er rart at folk ikke får forrytter på en-to-tre synes jeg ikke akuratt er så rart bestandig.

Selv ønsker jeg en hest på for som jeg kan ri endel på banen (dressur), og aller helst endel for instruksjon (absolutt ingen krav om å starte). Jeg er villig til å dele på turridningsbiten, men er ikke interessert i å være fast turrytter. Det er faktisk vanskelig å finne en hest man kan ha på for med disse kravene. Og da kan det også tilføyes at jeg er svært fleksibel på dager, er godt voksen, har ridd i mange år, vært hestepasser og forrytter tidligere, er ansvarsbevist med mer. Men hvorfor ønsker ingen slike forryttere, med mindre de kjenner vedkommende?

Kan man egentlig vente at en erfaren rytter skal betale penger for å tjene til din fordel? Hvorfor vil ikke hesteeier dele mer av sin hest med en annen slik at det kommer til fordel for hesten også? Er ikke en erfaren rytter mer til fordel for hesten enn en 12 år gammel jente med et års erfaring og araberhingstdrømmer?

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 20/06/2003 :  23:18:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg er helt enig med dere begge
To sider av en og samme sak, som er en høyst reell og aktuell problemstilling for mange hesteeiere og forryttere.

---------

~ Ida ~
Gå til toppen av siden

Real Storm

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2003 :  11:50:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideReal Storm  Svar med kopi av melding
Har dere også lagt merke til at veeeeldig få kan du virkelig stole på? Jeg har hatt forryttere som ikke har stilt opp, forryttere som har gitt seg etter en dag, foryttere som har dopet seg, forryttere som var stygg med hesten min osv! Jeg har EN forytter jeg stoler på, hun er virkelig en drømmeforrytter! Hun er der uansett, hver tirsdag, om hesten er syk eller ikke:)

Miriam og Storm ROCKER!
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2003 :  15:33:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Det kan jo være fordeler med å hyre en litt uerfaren for-rytter også. Hvis du bare tar deg tid til å hjelpe vedkommende i begynnelsen, og lære han/henne hva som skal gjøres... Finner du den rette personen, så kan du få en pålitelig og flink for-rytter som behandler hesten din sånn som du gir beskjed om. Det finnes mange hestejenter der ute som drømmer om en slik mulighet! Og det er svært lærerikt og givende for en selv også å lære opp noen som er fersk i faget. Mer erfarne for-ryttere har av og til egne, sterke meninger om hvordan hester skal behandles, og hører ikke alltid på dine råd. Så er det jo litt nederlag da, hvis for-rytteren ser ut til å få til hesten mye bedre enn deg selv (bare for å være litt usaklig her!) Men det jeg vil fram til, en uerfaren for-rytter er ikke alltid et dårlig valg!

Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 21/06/2003 :  23:40:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med alle, men også skal jeg vri litt på dette, jeg var inntresert i for hest, jeg svarte på en annonse der det stod, fin stor hoppe veldig snill, litt ung settes bort på halvfor.
da jeg hadde sendt noen mail med eieren kom det opp at hoppa var en kaldblods som skulle bli traver var 4 år og jeg kunne ha hesten vær dag bortsett fra lørdagen, jeg tenkte: jeg som ikke er så veldig flink i trav kjøring hvordan kan denne hesten bli en traver? hun var inntresert i at jeg bare skulle ri på tur og ri grunnlegende på banen, men hvordan skulle hesten bli traver på en gangs trening i uka????? håper noen skjønner her i verden at det er noen tåpelige"unger" som søker forhest og noen som er litt rare og setter ut annonser og hester på for som er veldig upassende!!! jeg annbefaler spoffsdressurquiz !!!! klem godtfred
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2003 :  09:46:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kommentar til Dagros
Dette med at hesteeiere ikke ønsker at andre rir hesten sin bedre enn en selv er desverre et problem. Tror ganske mange går rundt med disse tankene, og det er etter min mening utrolig teit. Selv hadde jeg vært overlykkelig om noen som var mer erfaren enn meg, og rei hesten min bedre enn meg hadde ridd. Da hadde først og fremst hesten fått bedre trening enn hva jeg kunne tilby, og på den måten kan jeg ha lettere for å nå lengre fordi hesten min er trent til det i forkant av meg liksom. Dessuten ville jeg sett på det som en gulerot hvor jeg ser at hesten kan, og det bare er meg det er opp til. Men desverre ser ikke alle positivt på dette.. Er helle egoistiske, og det virker som at de ikke tørr stå frem og innrømme at det finnes folk som rir bedre enn seg selv og dermed rir hesten din bedre. Men er ikke det egentlig naturlig? Jaja.. Jeg synes iallfall dette synet på å ha god forrytter er hårreisende! Men selvfølgelig deres valg.. Jeg ville sett på "god forrytter" som den beste forrytter for hestens del. For meg ville valget av forrytter vært til fordel for hesten, og hadde forrytter kunnet trent hesten til fordel for meg de dagene jeg ikke rei så hadde det vært genialt. Iallfall hvis vedkommende betaler for det.. Det vil jo være en tjeneste for meg..

Kommentar til godtfred
Takk for du liker dressurquizen min forresten

Det er som du sier veldig forskjellig hva hesteeiere vil at forryttere skal gjøre. Og man kan jo lure på hvordan en hest som ikke trenes i trav kan gjøre det noe bra på travbanen (jeg kan ikke trav, men vil jo tro det er fint å travtrene også). Men akuratt dette har kanskje ikke du noe med. Du kan enten ta da dagene du blir tilbudt, eller finne en annen hest. Men skikkelig dressurtrening for travhester er bra. Vet om topp dressurryttere som får inn travhester de rir dressur på. Nå er det jo en kjempe jobb å sette igang med en 4 åring (den kan neppe så mye), så da ville jeg funnet en annen hest igrunn.. Hvis en skal betale for å ha hest på for synes jeg hesten skal ha noe å tilby deg. Ikke du som skal lære opp hesten (da blir det en jobb). Høres ut til at du tok til takke med å svare på mailene og aldri ble forrytter for denne hesten.. Høres iallfall fornuftig ut . Alle hester som settes bort på for passer jo ikke for enhver heller.. Dette kan jo gjelde godt rutinerte hester også det.

--
Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2003 :  20:36:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
til spoff:jeg tok nok aldri dn for hesten men jeg leter fortsatt etter en erfaren hest litt oppi åra, det er slike eldre hester med erfaring jeg helst vil ha på for, det er forresten en veldig bra quiz og hvor gammel er du spoff? stor klem fra godtfred Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 22/06/2003 :  20:48:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Til godtfred
Jeg er 25.

Ja.. Litt eldre hester som har mye å gi er verdifulle hester å ha på fôr. Men desverre ikke så enkle å finne.. Synes igrunn det er vanskelig å finne hest på fôr i det hele tatt. Alle vil ha erfarne ryttere som kan ri på tur, og jeg har iallfall ikke lyst til å betale for å ri på tur. Men tror man kan finne det man leter etter, men tror det er enklest å finne en slik hest med litt kontakter.

--
Gå til toppen av siden

MyLittlePony

» VIP

Norway

Skrevet - 23/06/2003 :  19:42:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
helt enig med deg spoff, det er vanskelig og finne en slik erfaren hest. best med noen gode kontakter eller om man har en venn som eier en forhest som er erfaren og du får ri hesten noen ganger i uka. (halvfor)
Godtfred
Gå til toppen av siden

sweeti

» VIP

Skrevet - 01/08/2003 :  11:37:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, vanskelig å finne forrytter innimellom...
nå på kalblods hoppa jeg har har jeg sagt at jeg trenger en voksen og erfaren rytter til å ri henne innimellom, jeg søker etter en rytter somhar hatt hest på for før eller egen hest, som regel spørr jeg etter telefon nummer til de eirne personen har hvert forrytter for, og tar gjerne en prat m de som eide den forrige forhesten til personen jeg kanskje skal ha til å ri min hest.
Som regel har jeg hatt positive samtaler og fått ut at personen har hvert flink og alltid gjort jobben sin m hesten, så da beroliger dette meg, så gjenstår jo bare prøveridningen, og da er ALLTID jeg m å ser på!
Endten rir "vi" på banen eller så låner jeg en hest å blir m ut på tur...

Men husker når jeg skulle ha forhest en gang, jeg kom i stallen rundt 3 og eiern til hesten ringte å sa at hun ikke kunne komme før 4, men jg kunne bare gå å hendte hesten og strigle den (hun fortalte hvor pussekasse og sal lå) da jeg hadde pussa hesten salte jeg på og så kom eiern, hun sa jg bare kunne ri ut på tur å prøve hoppa, og d gikk heldivis bra, ofg hesten red jeg ca. 1/2 ¨år, men hadde jeg løyet om erfaringen min kunnne dette ått riktig ille hvis jeg hadde kun ridd 1 år f.k.s, for dette var en strek og sprek hest...

JEG syns hesteeiere alltid burde hvere m første gang en eventuell forrytter møter hesten for første gang!

Camilla
Gå til toppen av siden

Weid

Skrevet - 01/08/2003 :  19:00:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg legger merke til at flere sier at de har betalt for å være fôrrytter eller de har hatt fôrryttere som har betalt for å ri hesten sin... Dette forstår jeg ikke helt... Hvorfor skal man betale for å være fôrrytter?
Hvis man har en hest man ikke har så mye tid til som man selv ønsker og man trenger en fôrrytter hvorfor ta betalt? Fôrrytteren gjør deg jo en kjempe tjeneste!
Selv har jeg vært fôrrytter i 5 år på forskjellige hester og har aldri betalt et øre for det. De eierene jeg har ridd for har vært kjempe takknemlige og flere har tilbudt å betale meg for den jobben jeg gjør. Jeg har takket nei til betaling siden de gir meg muligheten til å drive med det jeg liker best! Nemlig hester!
Slik jeg ser det går det opp i opp...Eierene får hjelp med hesten sin og mer tid til å gjøre andre ting, mens fôrrytteren får stelle og ri hester.

Jeg er enig med veldig mange av innleggene her. Fôrryttere trenger erfaring! Selvfølgelig kommer det ann på hva slags type hest de skal ri og hva oppgavene går ut på, men i bunn og grunn trenger de erfaring!
Eierene bør absolutt være med på rideturer med den mulige fôrrytteren, men ikke bare da! Vær med når hun/han tar inn heste, pusser og saler opp, stiger opp. se hvordan hun/han håndterer de dagligdagse situasjonene Helhetsinntrykket er veldig viktig (!!)

Scottxplosive

Gå til toppen av siden

kira27

Skrevet - 14/08/2003 :  14:36:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei Scottxplosive
Hvor holder du til, for jeg har ikke vært borti hesteeiere som ikke krever betaling for at man skal stelle hesten deres her i Oslo.

Selv er jeg 27år og har lenge prøvd å finne meg en hest som jeg kan stelle og ri, men synes at det blir veldig dyrt å måtte betale 4-600kr i mnd for å ri og stelle en gang i uka. Blir litt feil å måtte betale for å avlaste hesteeieren de dagene hun/han er opptatt.

Gå til toppen av siden

Trine+Fabella

» VIP

Norway

Skrevet - 16/08/2003 :  12:04:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har holdt på i hele sommer, å prøvd å skaffe meg en "normal" erfaren steller som er 100% til å STOLE PÅ!
Men det viser seg veldig vanskelig å få tak i!
Nettopp fikk jeg en mail......

"Erfaren jente 16.. Kan skritt å trav,men ikke galloppere å hopper hinter (hinder).. Har stelt å 1 år..."

Da hadde jeg skrevet på annonsen at jeg ville ha en erfaren person, til å være med på stevner osv.
Synes folk bør tenke seg litt om før dem svarer til folk!!!

*** =) Trine =) ***
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 19/08/2003 :  22:44:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Er særdeles enig med de fleste her!!
Siden jeg selv bare har vært forrytter selv så er det jo selvfølgelig den siden av saken som interesserer meg!!
Jeg mener at det er greit å betale for "moroa" når jeg får ri på bane, og at vi deler på tur og fridager. Jeg syns derimot _ikke_ det er greit å betale for å ri på tur. For det de egentlig søker da er en hestepasser. Og som hestepasser (dvs. menneske som gjør det du som hesteeier ber om, slik jeg ser det) utfører man det man blir bedt om. Men betaler man for en del av hesten ja da syns jeg man er med på lik linje med eier

Veldig enig med Spoff. Å lete etter en hest som kan gi deg noe er ikke lett. Samtidig så ser jeg det som viktig å kunne samarbeide med eieren!!

Jeg har takket nei til direkte forespørsel om å være fôrrytter for en helt utrolig nydelig hest, fordi jeg vet med meg selv at det bare ville gjort meg sprø, siden jeg og eier ikke i det hele tatt har samme filosofi om hvordan man trener, vedlikeholder og tar vare på en hest.
Det er ikke alltid like lett å være på "fôrrytter siden" heller.
Opplever hesteeiere som bare ser at du takler hesten så er du overlatt til deg selv..og føler at du maser hver gang du ringer for å lure på noe.
Du opplever folk som fastslår at hesten deres er verdens snilleste, og at neida den behøver slett ikke erfarne folk på tur, så opplever man det motsatte selv!!

Hest innvolverer mye følelser, og det er ikke alltid lett å takle at man må sette bort gullet, og iallfall ikke hvis noen rir gullet bedre enn en selv, og ikke hvis de ikke gjør sånn og slik..og vi som fôrryttere har vel også en tendens til å gjøre som det passer oss, i stedet for å være litt sensitive

Bare som et apropos til startinnlegget: Jeg trodde også at jeg kunne ri hva som helst når jeg var 12 år . Da trodde jeg at jeg skulle finne min sorte, store fullblodshingst, som bare jeg kom til å kunne ri...og at vi skulle vinne store ting sammen!! Så akkurat det er nok faktisk saken, når man er tolv, ja da er alt lett !! (dessverre sluttet det å være det en eller annen gang på veien..)

Guro

Så om alle var litt mer ærlige, og tenkte seg litt mer om,

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.