hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva gjør jeg nå som jeg ikke kan ri?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 Hva gjør jeg nå som jeg ikke kan ri?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  13:39:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
For å gjøre en lang historie kort så har jeg og Horton hatt et uhell under trening som førte til at jeg nå har gips på den ene armen og ikke får lov til å ri på minst en måned( den lange versjonen står i dagboken).
Jeg har forrytter ca to dager i uken, men dette er ikke nok trim for Horton da han har en tendens til å bli "oversprek" om det går for mange dagene uten trim.
Så hva gjør jeg da? Gir jeg ham helt fri i en måned?
Bør nevnes at han er en type hest som nyter hverdagen til tross for fri fra treningen, såfremt han har kompiser og fri tilgang på grovfòr, noe han har på stallen han står nå.
Litt trist dette her da jeg hadde planlagt å trene mye når jeg selv har ferie fra studiene i en måned.

Blir veldig takknemlig for svar

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Lopke

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  14:01:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Longering er mitt beste forslag. Så sant du klarer det med en hånd.. elelr få forrytter til å ri oftere. Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  14:05:59  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Longering er jo et bra forslag. Men har du ikke andre i stallen som du stoler på og kan la dem få ri ham litt i tillegg til at forrytter til å ri litt oftere?

Men god bedring.

Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Brun best
» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  14:11:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrun best  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrun best  Svar med kopi av melding

du kunne jo leid han på turviss han er snill å leie og det går bra når du kun kan bruke en hånd da selfølgeli=)
lr så er vel forslagene til de andre bra om å få forrytterenetil å ri oftere ellers så kan du jo bruke extra lang tid på børstingen å sånn så har dere vertfall noe å gjøre på

lykke til vertfall og go bedring..

Hvil i fred Pacific! Takk for alt.

www.karo-jenten.piczo.com
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  14:22:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Longere kan jeg kanskje klare å få til etterhvert.
Forrytter har ikke mulighet til å ri mer enn hun gjør.
Vurderer faktisk å skaffe ny forrytter som også hadde hatt kompetanse til å ri ham på banen.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  14:30:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ettersom Horton er en x-traver,så regner jeg med han er innkjørt ;)
Hvis du ikke har eget kjøre utstyr(sele/vogn) så se om du får lånt deg hos noen du kjenner,og få med samboer ut på kjøre-tur :)
Han som din "assistent" til påseling og kjøring under påskudd av at du ikke kan gjøre så mye selv,og du ved siden av som "hoved-ansvarlig" og moralsk støtte ;)
Så får dere tid sammen,og kan finne nye sider ved hverandre på lange,romantiske turer med dom-bjeller på,og teppe over dere begge :)
Og så når du er frisk igjen,så har du enten fått en trenings-partner som vil spørre fint om å få være med av og til,eller i det minste en mann som skjønner uten problemer at det av og til kan ta lengre tid i stallen enn det som var planlagt på forhånd..... *s*

God bedring,foresten!

Klem Lene(som er i det romantiske hjørnet for tiden ;)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  15:37:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Men Horton er vel ikke travtrent...?

Jeg ville prøvd å løslongere jeg, da slipper du å la det gå ut over armen din. Da får han iallefall ut energien sin :)

Ellers skader det vel ikke med ferie? Det er jo sånt drittvær ute uansett...

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  15:41:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men Horton er vel ikke travtrent...?

Trenger da ikke være travtrent for at de kan nyte en kjøre-tur? Er da ikke snakk om å trav-trene....bare kose seg ute med vogn... ;)

Molly

» VIP

Skrevet - 05/12/2005 :  15:48:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns forslagene som er kommet opp her er lure! Jeg er i samme situasjon som deg bare at jeg har gått på krykker i 3mnd og da fikk Bajass fri Bruddet mitt er grodd nå så jeg ser lys i enden av tunnelen Kjøretur er jo en god løsning forutsatt at du får hjelp X-travere syns som regel det er gøy å få på sele igjen og det er jo trivelig også og god trening

Lykke til og god bedring

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  17:27:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for gode forslag, likte spesielt godt den romantiske delen du kom med Lene( typen også)

Ang. Horton så fikk jeg beskjed om når jeg kjøpte ham at han ikke var innkjørt men innridd, han var også varmblods ridehest...
*ler*
Har mine tvil ang. innkjøring av ham, for hvorfor har en "travkæll" en traver i fire år uten å teste ham foran vogna?
Han har også en gammel skade på innsiden av hasen som flere med meg tror kan komme av at han har fått draget mellom bena.
I så tilfelle kan det jo være en litt risikabel affære å spenne han for ei vogn om han har kjipe opplevelser?( har også fått ham lest av dyretolk som mener han har grusomme opplevelser fra sin tid som føll/ unghest)

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  17:29:23  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Lene.: Tenkte at han nødvendigvis ikke var innkjørt da, siden han ikke var travtrent...:)
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  19:05:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nei,må nesten si meg enig i det da... Var så sikker på at han nok var innkjørt siden han hadde vært traver *s*
Sukk...og jeg som tenkte jeg hadde vært så orginal ;)
Men ellers har det jo kommet mange flotte forslag :)
Jobbe han løs er jo en glimrende ide! Da kan man variere med bla å løs-hoppe,og trene på komandoer fra bakken ol...
Så får du og typen låne dere en innkjørt hest når snøen kommer(om dere ikke allerede har vært så heldig å få det...),og ta en koselig tur da?
:)

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  22:09:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Hva med å gi både Horton og deg helt nye ting å bryne deg på i løpet av denne tiden du ikke kan ri? Dersom du ikke har boken "Gi hesten nye utfordinger", vil jeg anbefale deg å kjøpe/låne deg den!
Der kan dere prøve dere på mye rart! F.eks lære han å knele, hilse, legge seg ned på kommando, og mange andre artige øvelser! Dersom du har kjennskap til TTEAM bakkeøvelser, vil jeg også anbefale deg å prøve de! Vertfall en fin måte å komme nærmere hesten sin på, samt at i mange av disse øvelsene får hesten brukt muskler den ikke vanligvis bruker, og det er jo bare bra!
Ellers er jo longering en fin ting, som mange andre her har nevnt! Ville da helst ha anbefalt løslongering jeg, siden du har fått armen din gipset ;)!
God bedring med armen!

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/12/2005 :  22:42:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Dersom du ikke har boken "Gi hesten nye utfordinger", vil jeg anbefale deg å kjøpe/låne deg den!
Der kan dere prøve dere på mye rart! F.eks lære han å knele, hilse, legge seg ned på kommando, og mange andre artige øvelser!

*begeistret*

Ja det hørtes morsomt ut, skal ønske meg boken i førjulspresang

Takk for alle gode tips alle sammen

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 06/12/2005 :  18:30:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
"Gi hesten nye utfordringer" er utrolig flott
Anbefales!

Men kanskje noe vanskelig å trene på litt vanskeligere ting med gipset arm.

Therese
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 06/12/2005 :  19:31:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gå inn på klassiskdressur.com og lær om lange tøyler dressur...eller kjøp heftet lange tøyler ved å ta kontakt med Anne Grundvik på samme side. Lange tøyler dressur holder muskler og smidighet hos hesten i orden til du er i form til å ri selv. Nesten så det er en slik periode alle burde hatt, en måned med bare bakkearbeid, det hadde gjort susen for mange vil jeg tro...

God bedring og lykke til...

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen. Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.