hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bittless bridel og sidepull
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Bittless bridel og sidepull
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Braga

Norway

Skrevet - 19/06/2003 :  09:59:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg lurer på hva forskjellen på bittless bridel og sidepull er? Hvilken av disse to er mildest mot hesten?
Vil disse hodelagene være effektive på hester som er harde i munnen?

Braga

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 20/06/2003 :  00:31:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg har svært lite erfaring med bittløsehodelag generelt. Trot iallfall at bittless bridle og sidepull likner endel av utseende. Etter litt surfing kan det se ut til at forskjellen er følgende: Bittless bridle er kanskje de bittløse hodelagene hvor en har en kryssende reim under hestens kjeve som vist her, mens sidepullen ser mer slik ut? Uten at jeg er helt sikker kan det se ut til at sidepullen legger mer trykk på nakkereima og nesereima.

Se mine treff i Google:

Og jeg trodde også man valgte å bruke bittløsehodelag på hester som i første omgang er så følsomme i munnen at bitt fungerer dårlig. Men godt mulig det kan fungere for hester som er harde i munnen også. Men jeg lurer egentlig mer på hvorfor hesten er hard i munnen (det er ikke naturlig at hesten er hard i munnen fra starten av. Noe må ha gjort den hard)? Det må jo være en grunn til det.. Hard hånd på rytter som rir, feil bruk av bitt, gal ridning, dårlig "opplæring/oppfølging" av hesten. Hesten blir ikke hard i munnen av seg selv. Husk at en hest selv kan kjenne fluer som kryper på kroppen. Så at hesten ikke kjenner bittet må det være en årsak til. Ikke bare at hesten selv har bestemt seg for å være "vrang".

Ellers tror jeg bittløse hodelag i stor grad er hardere virkemiddel generelt enn vanlig trinsebitt f.eks. Tror desverre mange tror at bittløse hodelag er mildere, men det er jeg igrunn ikke så sikker på. Hackamore er som kjent veldig sterkt, og ved feil bruk kan faktisk en hack knekke hestens neserygg. Nå setter hacken press på neseryggen, bittet i hestens munnviker (spesialbitt kan ha andre innvirkninger i tillegg. F.eks. pessoabitt som i seg selv har vektstangeffekt, samt gir et ekstra press over hestens nakke) mens bittless bridle gir trykk på følgende måte som jeg synes er godt illustrert på sidene til The Bitless Bridle (synes selv at denne illustrasjonen ikke egentlig illustrerer bittless bridle som et mildt "bitt" egentlig) og sidepull virker med press på neserygg og nakke. Mange mener at bitt ikke fungerer på sin hest, og godt mulig bittløse hodelag har god effekt. Men jeg tror bittløse hodelag er sterkere middel enn mange tror, og man bør derfor være obs på dette ved bruk. Generelt burde man være svært erfaren eller få rådgiving fra personer med høy kompetanse som en velger å gå bort fra den tradisjonelle trinsebittet (gjelder også overgang til andre typer bitt). Ofte er løsningen på problemet noe helt annet enn å skifte til et annet "dillemikk" i form av nye bitt eller bittløse hodelag.

--
spoff, (prøv min dressurquiz)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.