hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Har overvektige ryttere noen gang nådd toppen?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 Har overvektige ryttere noen gang nådd toppen?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  13:34:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg lurer på om det er noen overvektige ryttere som noen gang har ridd i spektrum, OL og på andre høye stevner...

Selv har jeg ikke sett en eneste en, kun tynne godt veltrente ryttere i toppen...

Er det kanskje ikke mulig for en som er overvektig å nå toppen? Blir det rett og slett for tungt for hesten?

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 26/11/2005 :  14:13:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Jeg vet heller ikke om overvektige i toppen, men dette gjelder da alle idretter på toppnivå.
Jeg tror ikke det har så mye med hesten å gjøre, en stor veltrent hest greier godt å bære en god del vekt. Tror heller det har med selve rytteren å gjøre. Når man rir på et såpass høyt nivå må man være veltrent rett og slett for å være fysisk i stand til å greie det. Det krever styrke, balanse og koordinasjon for å ri på internasjonalt nivå, og da stiller ikke en overvektig person særlig sterkt.

Jeg vet av ryttere på middelsnivå som er store da, flott at de kommer seg dit også synes jeg! Og ikke minst i kjøring kan en se mye mer variasjon i størelsen på deltakerne.

Jeg har mye trening og mange kilo igjen før jeg når noen som helst topp, men har vel også egentlig bare innfunnet meg med at jeg ikke kommer til å ri i noe OL, det har jo heller ikke vært noe mål for meg det da..

Det viktigste er at man trives med sin egen vekt, og legger seg på et nivå man er i fysisk stand til, både med tanke på seg selv og hesten sin. Tror ikke man blir bedre av å ri ved å stresse med vekta, det går an å leve sunt og være i rimelig god form selv om man er litt stor. Greier man å gå ned er jo det selvfølgelig en bonus!

Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  14:19:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Har ikke hørt om noen jeg heller, men ei jeg hadde til ridelærer red sprang. Hun var ganske kraftig, og hesten var stor og kraftig, men sammen var de kjempeflink. Hoppet kjempebra. Så finner du den riktige hesten kan du nå langt, men hvor langt våger jeg ikke å påstå. Tror nok dessverre denne hesten nå er død, og har ikke sett henne og den nye hesten ennå.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 26/11/2005 :  14:20:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Nei, jeg tror nok ikke man blir for tung for hesten, men kanskje for seg selv?
Å drive aktivt med konkurranseridning er veldig hardt, og det er nok vanskelig å gjøre om kroppen ikke er i "riktig" form. Det er jo ikke til å legge skjul på at det ikke er optimalt for en kropp å være overvektig..

Forøvrig red jeg med ei jente som var ganske overvektig da jeg var liten, hun var utrolig flink i dressur og kunne nådd langt tror jeg om hun hadde satset.

Dessuten avhenger det litt av hvor overkevtig man er - veier man 200 kilo, er det kanskje litt i overkant.
Jeg vet jo at det forekommer mobbing for overvekt innen ridesport (som alle andre steder vil jeg tro), men det er helt latterlig å påstå at ei overvektig jente som veier kanskje 90 kilo er for tung for å ri en hest, når hesten uten problemer bærer en lang, normalvektig mann på 90 kilo.
Og det handler jo litt om å velge rett hest også - man velger ikke en shetlandsponny..

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 26/11/2005 :  14:59:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vel, tror ikke det har noen ting med tyngden å gjøre. Men med formen! Er man overvektig er man ofte i dårlig form. Og selv om hesten jobber mer enn rytteren, så må rytteren bidra mye den også. Det er ikke bare å sitte der som de fleste vet. Det er sjenkler, sits ++.
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 26/11/2005 :  15:25:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Æææh, å si at alle rytterne i spektrum osv. er så himla veltrente vil vel være å overdrive litt i mine øyne. Nå er ikke ryttere de best trente toppidrettsutøverne i den forstand vi mener med generellt godt trent.
Det som derimot er en sak er at de fleste av dem har "rytterkropp", altså de har en del fysiske forutsetninger som gjør livet som rytter lettere enn for oss som bærer på "noen" kilo for mye (ok, altfor mange for min del..urgh..). Samtidig har man jo sånne som Hugo Simon, (eller blander jeg nå?) ganske liten, og med litt kulemage. Han rir da topphester. Lange bein er jo også en fordel, men det er jo flere små dressurryttere også:-)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

susanne

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  15:30:17  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidesusanne  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressesusanne  Svar med kopi av melding
de fleste toppryttere livnærer seg jo ofte av å ri, og da vil jeg da tro at de rir mange hester om dagen..altså det jeg vil fram til er at når du rir såppas mye så tror jeg du får nokså mye mosjon..!
www.sannesin.piczo.com hjemmesiden min=) Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 26/11/2005 :  15:41:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tyngden har lite og si. Man må være fysisk sterk til å klare det.
Mange har veldig tung kroppsbyggning, og de kan være litt runde. Men de kan ha utrolig god kondisjon! Og de kan være utrolig tunge også..

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 26/11/2005 :  16:47:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Tror heller ikke det har noe med selve vekta å gjøre.

Jeg har tro på at jo i bedre fysisk form/kondisjon man er jo lettere blir det å komme lengre i ridninga. Og jeg merker det godt at jeg er begynt å trene nå.. Alt er lettere. Både i selve treniga av dyrene og alt stallarbeidet.

Therese
Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  01:19:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å ri på elitenivå er nok hard trening HVER dag.. det vil si en veldig god slankekur. Sikkert flere toppryttere som kunne ha vært litt overvektige om de ikke trente så mye. Se også på paraolympics. Har sett flere kjempeflinke ryttere men uten syn, muskulatur, og div.. å bli en dyktig rytter handler ikke om å være slank. Eller supersterk heller.. Men å ha god balanse og føle med hesten, ri den harmonisk tror jeg du kommer langt med, så stå på!!! Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 27/11/2005 :  12:31:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Sier meg enig med flere her, det viktigste er ikke vekta, men kondisjonen og muskulaturen. Muskler veier mer enn fett, faktisk..
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 02/12/2005 :  08:25:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet om en stor dressurrytter som starter MA som gjør det veldig bra
"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.