hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - "Pappa med penger" = god rytter?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 "Pappa med penger" = god rytter?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Mix1

Norway

Skrevet - 02/01/2003 :  01:38:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideMix1  Svar med kopi av melding
Hva er ditt syn på god rytter? Er en avhengig av foreldres økonomi og foreldrenes lyst til å kjøpe bra ponni som avgjør om du blir en god rytter eller ikke? Kan en nå langt uten "pappa med penger"?

Kanskje noen har noen erfaringer eller kjenner til historier?

--
Mix1, Moderator hestemarked.no

Redigert av mix1 den 14/05/2003 14:46:07

Chaconne

» VIP

Norway

Skrevet - 02/01/2003 :  19:50:57  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseChaconne  Svar med kopi av melding
du trenger IKKE ha masse penger for og bli en god rytter.. du kan nå veldig langt uten en hest til 100.000!! selv om du kjøper en hest til 100.000 så behøver ikke det bety at du er en god rytter!! Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 02/01/2003 :  20:25:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Enig, man trenger ikke å kjøpe en hest til 100 000 for å bli en god rytter. Men det behøver ikke bety at man er en dårlig rytter selv om har mye penger og kjøper en hest til 100 000. Her synes jeg mange blir litt misforstått, spesielt ponnirytterne våre. Ser det har blitt slengt mye dritt om ponnirytterne på debatten på www.hest.no Jeg tror ikke alle ponnirytterne er noen små drittunger som griner seg til en ponni til 100 000. Synes vi skal være litt snille mot ponnirytterne jeg, de er kjempetøffe!!

Gå til toppen av siden

amayan

Norway

Skrevet - 02/01/2003 :  20:29:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideamayan  Svar med kopi av melding
jeg kjøpte min hest for 20000, og han nådde jeg nesten lenger med enn en hester til 300000 og 150000

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 02/01/2003 :  20:53:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Jeg ga bare 35 000 for min forrige hest. Hun hoppet alt i terrenget og har plassert seg i 1.30 m klasser. Gikk ikke så mye dressur når jeg fikk henne, men hun kunne nå til middels nivå med sine fine gangearter. Så man trenger ikke en "pappa med penger" for å komme langt!

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  00:09:09  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Nei, slettes ikke! økonomi eller hestens verdi har ingenting å si på hvor god ekvipasjen er!
Det som gjør en god rytter, er den rytteren som kommunsierer godt sammen med hesten, respekterer hverandre, og har tillit.

Jeg kjøpte ei fjordhoppe for 14.000 med alt utstyr, og hun har så godt som alltid fått plassering i LC/LB sprang! Og her konkurrerer vi mot fullblodser til en verdi på kanskje 50-60.000.

Dessuten er det mange som kjøper seg en x-traver til kanskje 10.000, omskolerer den, og får bedre resultater enn en rå dyr hest til 40.000.

Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  15:46:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg tror grunnen til at folk som har "pappa-med-penger" virker så gode er fordi de får rådyre ponnier som gir dem VELDIG mye gratis, som ofte gjør mye av arbeidet.Selvfølgelig kan de jo ri, men ponniene er som regel flinkere. Også har vi denne pappaen da, som kjøper henger eller lastebil, kjører rundt i hele landet så datteren/sønnen skal få kvalifisere seg til Oslo Horse Show. Det er jo selvfølgelig langt fra alle, men det koster jo en del å bli topprytter, såpass god at man kan leve av det, da har nok mange hatt en "pappa med penger"...

Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  15:49:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Okei, nå blir jeg nok misforstått, en rytters ferdigheter er jo ikke basert på foreldrenes økonomi. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare meg, håpeer innleget mitt blir forstått. Steller for en topp ponnirytter, og får greie på ting jeg ikke ante før jeg begynte å stelle for henne...

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  19:36:55  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Jeg tror en rytter med "pappa med penger" (gjelder særlig ponniryttere da pappa som oftest slutter å betale etterhvert..) har tilgang til en del kostbar undervisning som gjør en rytter god. I tillegg vil en superponni som kan langt mer enn ryttern selv etterhvert gi gode resultater, og etterhvert blir ryttern god også. Uannsett talent eller ikke.. At "pappa med penger" har litt å si vil jeg absolutt påstå. Hestesporten er en dyr sport. Har man ikke "pappa" som vil kjøpe hest i det hele tatt og du må ri på rideskole år etter år blir etterhvert fremgangen ganske liten også. Desverre.. Det er kun de som er ivrige nok og heldige nok til å få ri andres privathester som klarer å videreutvikle seg.

Men jeg har selvfølgelig også hørt historier her. For et par år siden var det en jente som startet i Glava cupen under Oslo Horse show på en avdanket traver. Den var billig i innkjøp, og hun hadde ikke pappa som ordnet og fikset alt for henne. Hun hadde riktignok en ponni med skjulte egenskaper og sikkert endel talent selv. En virkelig koselig historie på at det ikke bare er "pappa med penger"-rytterne som når noen vei. Det var gøy

Men tror desverre "pappa med penger" kan føre en hestegal jente/gutt ganske langt.. Kingsrød-familien har f.eks. vært en sånn typisk familie med "pappa med penger". Det var vel dem som importerte inn noen av disse superponniene til landet (tror det bl.a. var Sourth Supreme, eller så var det Kings Master Mason. Husker ikke helt..). Dette har riktignok vært ponnier som har vært til stor glede for flere ponniryttere opp gjennom årene, og også gode bidrag for sprangridningen i Norge. Tror de også har vært gode læreponnier for jenter/gutter uten "pappa med penger" (hun som rei South Supreme på Oslo Horse show sist låner han f.eks. bare.. Utrolig heldig!). Og de ponniene har lagd mye bra show.. Men en ser da de som får ponni av pappa for å vinne alt. Og ingen kan påstå at det ikke har blitt god rytter av Dag Ove Kingsrød f.eks. Det har nok vært en god kombinasjon av talent og "pappa med penger" som har ført han dit han er i dag. Og jeg tror det er flere enn han som har kommet langt ved den kombinasjonen.. Hadde mange av topprytterne i dag vært toppryttere om de hadde ridd på rideskole i alle år, eller bare fått en liten ponni uten noe særlig kapasitet og ingen undervisning? Noen få klarer å hevde seg likevel, men de stiller med et langt lavere utgangspunkt.. Og for å bli god trenger en masse trening. Og god trening med god instruktør når vanligvis lengst.. Sånn er det bare. Desverre!

--
spoff
Gå til toppen av siden

einstein

» VIP

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  20:28:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tusen takk spoff, du fikk frem det jeg ikke klarte å formulere.

Gå til toppen av siden

Magette

Norway

Skrevet - 04/01/2003 :  23:46:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMagette  Svar med kopi av melding
For å bli en god rytter bør du like å holde på med hest, og kunne se verden med hesteøyne. Ryttere som har som mål å ha den fineste og dyreste salen, hesten, støvlene, osv. Det er å bry om seg selv og vise seg selv frem. Jeg vil tro at når en hest oppfatter deg som leder, og virkelig vil gjøre alt for deg, kommer lengst. Jeg mener at en god rytter er en som bryr seg om hesten, og virkelig har god tålmodighet for å gjøre noe for DEN, og ikke seg selv. Husk at hesten ikke har valgt å komme til oss! Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  00:52:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Brynja, veldig bra svart! Jeg kunne ikke vært mer enig med deg!!

Gå til toppen av siden

Anette

Norway

Skrevet - 05/01/2003 :  00:56:51  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette  Svar med kopi av melding
Og ja, jeg er også litt enig med spoff. "Pappa med penger" har litt å si. Jeg hadde aldri hatt råd til å ha egen hest og dra rundt på stevner hvis det ikke hadde vært for mamma og pappa. Nå rir ikke jeg på noe topp-nivå, men uansett. Men det hjelper ikke å BARE ha penger, uansett hvor gode hester man kjøper og hvor mange dyre instruktørtimer man tar, så kommer man ingen vei uten stå-på-vilje, mye egen innsats og ikke minst TALENT!

Gå til toppen av siden

troultey

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2003 :  19:07:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
"pappa med penger" har veldig mye å si! en dame/jente jeg kjenner var datter av en slik. hun trente med connie bull, geir gulliksen, stein endresen og alle de der. hun hadde fire superponnier som hun konkurrerte med norge og i utlandet. i Em ammenlagt kom hun på 8. plass. hun var dritgod. men så skilte mora og faren seg. hun mistet masse sponsorer og farens penger. da var hun plutselig ikke i toppen lengre. hun solgte de fire superponniene sine og kjøpte seg hobbyhest. i dag sitter hun med en varmblod som såvidt hopper et hinder. men hun har enda teken!
hun er dritgod til å ri!
faktisk red hun min 6årig dølagamp inn til en tredjeplass i ld dresur og 1. plass i gymkhanaen (red mot to av de mountain games ponniene). INGEN trodde dette var mulig. de bare lo av oss da vi sa at vi skulle starte med han i dressur og gymkhana. han har vært litt av en slyngel...
men det var vel et lite sidesprang...

det som altså var poenget mitt var at man kommer egentlig ikke veldig langt uten penger! i allefall ikke på internasjonalt plan!!!
Gå til toppen av siden

i n a

» VIP

Norway

Skrevet - 18/02/2003 :  22:10:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidei n a  Svar med kopi av melding
Må si at det hadde vært greit med en "pappa med penger", slik at man kunne fått seg en hest og en til å betale alle utgiftene! Gå til toppen av siden

babylon

Skrevet - 21/02/2003 :  19:29:58  Vis profil  Svar med kopi av melding
"pappa med penger" kan jo være godt å ha... Jeg har en "tante med penger"... det kunne vært litt gøy, hvis vi hadde kommet overens... Hadde vel klart å overbevise henne om at hest er best... Ellers er familien min ganske fattig, men jeg føler at jeg kan gjøre det bra i sprangridning uansett... Har bare hoppet med rideskolehester, men ridelæreren sier jeg har potensiale... Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.