hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Silò?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 Silò?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  23:33:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Fòrer dere med Silò innimellom?

Har pleid å bruke det litt i perioder hvor det ikke er så kaldt i været, i passelige mengder slik at de ikke får dårlig mage. Er også obs på at det ikke skal gå varmt i fòret, for da kan det gi hesten kolikk! Ser etter mugg..

Syns dere at dette er et risikofullt fòr å gi hesten? Mange hester har jo endt opp med kolikk, og selv om man gjerne passer på, er det ikke alltid man ser alt..

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

Bustetrollet

Skrevet - 21/11/2005 :  23:44:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp Tørr silo bruker jeg veeldig ofte ..

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  02:34:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Forer omtrent berre på rundball eg. Synest det er betre for hestane enn høy. Ikkje dårleg mage, dei har aldri hatt det.

Forer med 1-2 kg høy pr dag, resten rundball. Uansett kaldt vær eller ikkje. Skal i allefall være mange minus før eg lar være å fore på rundballen.

Eg definerer rundball som silo. Er nok ulike tolkninger rundt om.

Redigert av - Lucinda: den 22/11/2005 02:37:39 Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  08:51:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

jeg forer kun med tør silo/rundball. Tilja har aldri hatt problemer med magen. men om siloen er våt kan det være et større problem.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  14:47:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
Betegnelsen silo er så mangt. Jeg personlig ønsker helst ikke at det er noe ensileringsmiddel i, men at det er godt fortørka høy pakket i baller. Fornuftig fôring med dette synes jeg er helt ok til de hestene som fungerer på det. Derimot er jeg litt mer i mot å fôre med slikt innimellom. generelt bør man prøve å ha en fôrplan veldig stabil, ikke gi nytt fôr innimellom for "gøy". Det tar en hest nokså langt tid å venne seg til den nye maten, og innen hesten tar det opp godt nok så forsvinner den kanskje? Å fôre i periodevis med noe ser jeg ikke helt poenget med. da er det bedre å fôre i mindre mengder over lengre periode, men dette kan jo være litt vanskelig med silo da man er avhengig av at ballen spises opp raskt. Småballer er derfor ofte den beste løsningen på mindre staller. Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 23/11/2005 :  00:57:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hos oss får hestene høy morgen og kveld og rund-ball til middag.
Gå til toppen av siden

oleo

» VIP

Skrevet - 23/11/2005 :  01:29:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
I Finnland fores hester nesten utelukkende med silo. I norge tror jeg man kan få veldig variabel kvalitet men silo med høyt innhold av tørrstoff, ca 70%, har jeg inntrykk av at hestene rett og slett bare digger. Hvis man legger en haug med silo og en haug med høy av all tenkelig god kvalitet så velger de siloen. Men...alle hester tåler ikke silo, og silo er ganske hetende, samt man må være flink med tilvenningen fra annet for og etter beite. Og, det krever forhåndsregler å fore med silo, vi fant en stakkars liten flat rådyrkalv i vår balle en gang, grusomt med kalven og silone ble kastet, men mus og fugler kan også komme med inn i pressen. Har man få hester kan det lønne seg med de små ballene, samt at de er håndterbare for et vanlig menneske. Silo bør ikke serveres/bli frossen og holder en drøy uke dersom den står et tørt sted. Men det er et billig for i forhold til høy pluss at hestene er veldig glad i det. En ideel blanding i mine øyne er to måltider med super, gul og frisk silo, et måltid med godt høy, ellers halm som tidsfordriv og vommfyll.

Hilsen Line

Et snøfnugg er noe av det skrøpeligste som finnes i verden...men se hva de får til når de holder sammen.
Redigert av - oleo den 23/11/2005 01:36:21 Gå til toppen av siden

Golden Jaffa Omega

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  11:11:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGolden Jaffa Omega  Svar med kopi av melding
her fore me bare me rundballe uten ensileringsmiddel. forskjellen på silo og rundballe kan variere. noen velge å bruke ensileringsmiddel i balling også, andre ikje. silo blir d så og si altdi brukt ensileringsmiddel(kan være maursyre, mest brukt). har av og til kjøpt inn høy så e pakka på samme måte som rundballer.
hestene har fin og fast mage har aldri hat prøblemer me løs mage.
dette har me gjort dei siste 5 årene, åsså får dei høy avogte for å gi dei litt variasjon/gøy, å smakt på andre ting.
her går dei ute på rundt 80 mål når dei e ute. så dei finne sikkert noe gras o. vestlandet e d jo ganske sjeldent snø. te tider så holder graset sg grønt gjenom hele vinteren.

ja som dei andre sier, om du har ein liten stall/ få hester så e minirundballen ein løsning.
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.