hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - barfot om vinteren??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 barfot om vinteren??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

crusabell

» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  11:22:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
har et spørsmål ang barfothest på vinteren. rir dere med boots absolutt hele tiden,og på alle fire bein? vet ikke om jeg skal satse på å sko hesten eller ri med boots. noen som har erfaring med dette?

Fröya

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  12:00:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Er det snøføre, rir jeg uten. Er det is, rir jeg med. Nå bor jeg på sørvestlandet da, så det er ikke så mange dagene i året med vinterføret uansett. Gå til toppen av siden

Flira

Skrevet - 21/11/2005 :  14:52:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg rir uten boots,men vurderer å kjøpe boots til henne.Tar det rolige de glatte dagene,men ellers har vi jevnt med sne her så hun fungerer fint på vinterføre. Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  20:58:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
takk for svar begge to:)er det på snøunderlag dere rir uten boots? har sikkert litt med hvor i landet man bor ja. her i trøndelag er det jo skikkelig vinterføre rett som det er. Gå til toppen av siden

Maju
» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  21:03:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
på snøføre går det helt fint å ri uten, slipper dessuten at det klabber. Var litt isete da jeg red i går, men det var ikke noe problem. Dreyri gikk veldig stødig. Men skal fikse brodder i bootsen, er nok greit å ha det i tilfelle det blir skikkelig glatt. Men er samtidig ikke fremmed for å sette på sko en liten periode hvis det blir skikkelig blankis i luftegården. Men da skal han gå maks 4 uker med dem, og høvene skal trimmes på samme måte. Men håper jeg slipper å unngå det, for hesten har fått så sinnsykt fine høver nå og fungerer helt supert. Og han har vært barfot kun i 8 måneder. Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 21/11/2005 :  23:04:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Jeg bor i Bergen og denne vinteren her er den tredje der hesten min går uten sko - og den første der jeg har broddeboots i bakhånd. Jeg har vært lat og latt hesten få fri de få dagene de er blankis og umulig å ri i løpet av vinteren. Fordelen er at når det kom snø nå i forrige uke f.eks så red vi overalt, mens gjengen som ennå ikke hadde vinterskodd måtte gi opp og la hestene få fri de dagene det var snakk om. Snø, slaps, skare osv er overhodet ikke et problem uten sko. Klink is er, og da bør man ha broddeboots eller sko for en periode. Det som jeg, og forhåpentligvis også hesten, setter mest pris på med en skoløs vinter er at det ikke klabber - hvilket det gjør MYE med den "vinteren" vi har her. Tidligere har jeg skodd med hoofgrip (den gangen hesten var skodd), men det har gått på bekostning av hovkvaliteten. Så ja, det kommer vel gjerne litt an på hvor i landet du bor og hvilken type vinter dere har.
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 22/11/2005 :  00:05:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa mi går barfot nå(vet ikke om jeg kan kalle det barfot, godt uten sko i 2 1/2 mnd nå). Og det blir sikkert satt på sko når det blir is(Fin ordning, blir satt på sko når vi ser det trengs). men idag red vi faktisk ut på isen uten problem.

Gå til toppen av siden

silvershade
» VIP

Skrevet - 22/11/2005 :  18:24:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hoppa mi går barfot nå(vet ikke om jeg kan kalle det barfot, godt uten sko i 2 1/2 mnd nå). Og det blir sikkert satt på sko når det blir is(Fin ordning, blir satt på sko når vi ser det trengs). men idag red vi faktisk ut på isen uten problem.

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Er du gal jente! Hesten din kan ikke gå uten sko i 2 1/2 mnd bare helt uten videre! Når du har barfot hest er det et valg og ta, og man må også følge opp. Den vil trenge beskjæring ca 1 gang i måneden... man må ifølge nøye med på høvene til hesten. utvikling osv. Dette er viktig så du ikke ødelegger høvene dens. For husk at hester i hestehold vil aldri kunne slite høvene som villhestene.

Håper ikke jeg er den eneste som reagerte på dette innlegget, for dette er viktig å vite!
Silvershade**
Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  22:20:37  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Gal? Hvordan det? Står jo ikke noe om at hesten ikke får nødvendig hovstell her vel? Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 22/11/2005 :  22:35:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hjelpe meg...hva var det for et innlegg, silvershade? Hvorfor angriper du slik?

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 22/11/2005 :  23:46:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Man trenger ikke å være gal dersom hesten sliter høvene sine fint selv.
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  23:57:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Håper ikke jeg er den eneste som reagerte på dette innlegget, for dette er viktig å vite![/size=3]Silvershade**

Opprinnelig postet av silvershade

Det einaste eg reagerer på er ditt innlegg.

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  09:38:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg ser heller ikke problemet. Har fått inntrykk av at denne hesten fungerer fint og at hun og eier er veldig aktive. Det er faktisk veldig bra med perioder uten sko og kun bruke det når det er helt nødvendig (dersom en velger å sko i stede for å ha barfothest). Gå til toppen av siden

Asbjørg

» VIP

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  10:15:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideAsbjørg  Svar med kopi av melding
Tilbake til barfothest og vinterføre, hehe
Synst vinteren er den beste tiden å ha barfothest på jeg. Slipper å tenke på evt. sårbeinthet og nedsliting av høver når det er snø. Hadde det ikke vært for de dagene det er blankis hadde det vært problemfritt. Men skal jeg ut og ri en dag det er is, så tar jeg på easyboots med brodder i. Funker fint det
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 23/11/2005 :  12:42:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Her er vinteren den verste tiden å ha barfothest. Det er så vått og gjørmete over alt. Høvene blir mykere og infisert av sopp. De få dagene det er vinterføre, er det som regel klink is. Her er det aldri frost lenge av gangen. Max en uke eller to. Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 23/11/2005 :  18:42:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Er du gal jente! Hesten din kan ikke gå uten sko i 2 1/2 mnd bare helt uten videre! Når du har barfot hest er det et valg og ta, og man må også følge opp. Den vil trenge beskjæring ca 1 gang i måneden... man må ifølge nøye med på høvene til hesten. utvikling osv. Dette er viktig så du ikke ødelegger høvene dens. For husk at hester i hestehold vil aldri kunne slite høvene som villhestene.

Håper ikke jeg er den eneste som reagerte på dette innlegget, for dette er viktig å vite!
Silvershade**

Opprinnelig postet av silvershade

HALLO'O? Tror du jeg er helt dum eller?
Høvene blir pusset og stelt med. Blir trimmet når jeg ser at det trengs. Jeg bor faktisk på samme gård som smeden min, så ta å hold kjeft og slutt å klag menneske!

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.84 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.