hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - formengde?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Foring
 formengde?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

KarenG

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  11:58:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKarenG  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKarenG  Svar med kopi av melding
har 2 islandshæsta, korr my for ska æ gi dæm viss æ bruke dæm kvær dag?dæm e ca. 133-135 trur æ men korr my ska æ gi dæm
har den typen som hete champion komplett å korr my høy et 2 islandshæsta på en vinter (fra des-juni)???æ har åsså vitamina og betefor, korr my ska dæm ha av det???

plizz få svar så fort som mulig!plizzz

fra karen-snuppa+ to islandshæsta

Never give up on the things that make you smile!

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  12:15:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Kommer an på hvor mye du trener dem hver dag, er det rolige skritteturer eller harde treningsøkter? Islandshester er vanligvis veldig lettforet, og klarer seg bra med lite kraftfor, hvis de får godt grovfor.
Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  15:21:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
hun som har den islandshesyen hos meg gir den 4kg høy, 1 liter kamplett og 2 liter havre.
hesten blir brukt mest på tur, men det er ganske harde turer.

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  17:18:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hun som har den islandshesyen hos meg gir den 4kg høy, 1 liter kamplett og 2 liter havre.
hesten blir brukt mest på tur, men det er ganske harde turer.

Opprinnelig postet av lucky june

Dette hørtes ut som svært mye kraftfor synes jeg. Ville heller gitt mere høy. Har selv to islendinger. De får ca 6 kg høy og 1/2 liter kraftfor. Er det snakk om konkurranse hester trenger de sikkert litt mere. Men som hovedregel er jeg for mere grovfor og mindre kraft
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  19:21:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Enig i den, hvorfor gi nesten like mye kraftfòr som grovfòr?
Det beste for hesten må jo helt klart være mest mulig grovfòr.

Therese
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 20/11/2005 :  19:50:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Synes det generelt er mange som gir hester ekstreme mengder kraftfor, det kan da ikke være bra?
Jeg vet om en hest som omtrent ikke brukes, men som likevel får 7 liter kraftfor om dagen og bare 3 kg høy..

Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  20:26:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men som hovedregel er jeg for mere grovfor og mindre kraft

Jeg kan ikke bli mer enig.

karensnuppah..: hvor mye/ hva slags fòr har du gitt til nå da?

Er dessuten vanskelig å anbefale mengde fòr over nettet, hester er individuelle ifht. hvor fort de forbrenner, hvor stort behov de har for å spise for å trives osv. Slike ting må reguleres etterhvert og man kan i hvertfall ikke anbefale noe som helst bare etter å ha fått vite ca mankehøyde.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  20:39:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Islandshester er veldig nøysomme og trenger ikke så mye høy.
Nå kan jeg ikke så mye om isleninger, men står to på stallen her så kan skrive hvor mye høy de får væfall(de er egentlig for runde for de "stjeler" litt av maten til de to andre hesta når de er ute). De får 1 kg til frokost og lunch og 2-2,5 kg til kvelds. Men tror de klarer å "stjele" til seg et par kg av de andre hesta i løpet av dagen. Også får de noen desiliter kraftfôr i tillegg...

~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  23:28:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Alle hester er laget for å spise litt omtrent hele tiden. Å gå mange timer uten mat er skadelig for magen. Hesten får magesår. I alle fall spiser mine opp 2 kg i løpet av kanske kort tid. Ville derfor gitt dem mere å tygge på i løpet av natten. Mine har i tillegg til høy, tilgang på halm i boksen. Ute er det gress som de går og beiter på (selv om det ikke er så mye næring i det lenger). I tillegg får de litt høy ute. Jeg gir også hestene litt Eggersmann Strukturmix sammen med det lille de får av kraftfôr. Det består stort sett av mais, lusern og halm. Gir litt mere å tygge på og de bruker lenger tid på maten. Gå til toppen av siden

rapplilja

Skrevet - 21/11/2005 :  10:48:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg ville gitt fri tilgang på grovfor, det synes jeg alle hester bør ha. Blir de for tjukke av mye høy, erstatter du noe av det med UBEHANDLET halm. Med vitamin/mineraltilskudd sikrer du at hesten får i seg det den trenger av det. Så kan du se an holdet og formen, og evt gi kraftfor, havre e.l hvis det er nødvendig.
Hvor mye de trenger kommer helt an på alder, treningsmengde, gemytt, om de er drektige osv., men man kommer ofte langt med godt grovfor og vit/min-tilskudd.
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  10:03:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Dette hørtes ut som svært mye kraftfor synes jeg. Ville heller gitt mere høy. Har selv to islendinger. De får ca 6 kg høy og 1/2 liter kraftfor. Er det snakk om konkurranse hester trenger de sikkert litt mere. Men som hovedregel er jeg for mere grovfor og mindre kraft

Opprinnelig postet av Fröya

jeg har ikke så mye greie på islandshest og hva de skkal ha. er heller ikke min hest, hun bare leier stallboks hos meg så jeg har ikke så mye jeg skulle sagt på den hesten.
mine egne hester(en KB og NL) er greie når det kommer til foring....de har høy ute hele tiden, jeg forer 2-3 ganger ute og da har de alltid igjen litt høy når jeg kommer. også får de godt med høy på kvelden.
men det er vel kanskje forskjell på de rasene...

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Keida

» VIP

Skrevet - 22/11/2005 :  13:10:15  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har nordlandshest og den får 6 kg høy pr dag, fordelt på 3 måltid + at den får multivitaminer. 1 dag i uka setter jeg ut rundball (silo) som de har fri tilgang til og da kutter jeg ut høyet midt på dagen. Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.