hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - 4-gjenger eller 5-gjenger?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Islandshest/gangartsridning
 4-gjenger eller 5-gjenger?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 18/11/2005 :  20:42:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Hva mener du? Har nå en 4-gjenger, men liker selvsagt 5-gjenger best!
Pass er skikkelig gøy, men ikke gøy med 5-gjenger som skiller gangartene dårlig..

Men ingenting slår en skikkelig hurtigtølt asså!!

Vingthor fra Skarholt =)

Søvnig

» VIP

Skrevet - 19/11/2005 :  11:50:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skulle jeg drevet med islandskonkurranser eller vært spesielt opptatt av gangarter ville jeg slått til og kjøpt 5-gjenger med det samme.

For meg, som rir vanlig dressur med islandshesten min, har det vært veldig utfordrende å ha 5-gjenger (Bjartur er 5-gjenger) Stor-hest dressurprogram består jo av en rekke krummelurer som skal utføres i forholdsvis rolig trav, så du kan jo tenke deg... men siste halvåret har det løsnet veldig! Og fordelen med en 5-gjenger (hvertfall Bjartur) er at jeg kan trave, trave, trave og atter trave, uten at tølten og passen forsvinner, de blir snarere bedre!. Med en 4-gjenger, som er enklere å trave med, er det en viss fare for å miste tølten om man holder på som jeg gjør
Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  18:50:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Den gang jeg (forhåpentligvis) går til anskaffelse av islending, blir nok den første en 4-gjenger, iallefall hvis jeg er på det nivået innen gangartsridning som jeg er i dag, da jeg ikke helt ser vitsen med en hest som går pass, når jeg i hovedsak først og fremst vil lære meg å ri tølt skikkelig. På den annen side, så er jeg jo ikke helt grønn på det området, så jeg ville kanskje angre etter kort stund på at jeg ikke valgte en med fem gangarter likevel.

Men det viktigste for min del er egentlig at jeg trives med hesten, men da jeg er sikker på at det er islending jeg vil ha, vil jeg jo uansett ha en hest med minst fire gangarter, og de som er der skal være av ok kvalitet. Så får vi se hva jeg engang ender opp med (evt. om jeg ender opp med noe...)
Gå til toppen av siden

Siren & Gledi

» VIP

Skrevet - 19/11/2005 :  19:35:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har 4-gjenger, og trives med det. Men kunne veldig gjerne hatt en god 5-gjenger!

En 4-gjenger er fint å lære på, da har du ikke alle disse ekstra gangartene du ofte finner på 5-gjengerne. og da kan det bli litt surr hvis man ikke helt vet hva man driver med. (Been there, done that :P)
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 19/11/2005 :  19:42:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Enig i det dere sier, har hatt 4-gjenger i 2 år nå, og ridd tølt flere år.. Føler meg klar for en 5-gjenger nå, slik at jeg kan utfolde meg.. Syns det er dumt av noen som kjøper første islandshest å kjøpe 5-gjenger med dårlig skille mellom gangartene, blir bare dumt å fare rundt i pass, når man ikke vet hva man gjør...

( Gleder meg til i morra, Gledi!)

Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden

Rosita!

» VIP

Norway

Skrevet - 20/11/2005 :  21:17:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRosita!  Svar med kopi av melding
Jeg har alltid hatt 4-gjenger før,men nå har jeg nettopp kjøpt meg en 5-gjenger for nå vil jeg lære å ri pass oxo som er så kult.

Men enig med dere at første islendingen bør være 4-gjenger ellers kan det fort bli mye rot...

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 20/11/2005 :  23:48:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg liker 5-gjengerne best. Men synes også at 4-gjengerne er bra

Det fine med 5-gjengerne er at når du rir i tølt i terrenget, så om hesten blir litt ustødig, så passer den litt innimellom. Og vi sitter mye stødigere. Men 4-gjengeren så når den mister ballansen ut fra tølten sin, så begynner den og trave(kanskje grisepasse og?) å da blir det veldig humpete.

Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  09:43:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Og pass humper ikke, Kristine og Rosita? ;-P

Jeg liker tempramentet på 5-gjengere bedre enn det hos 4-gjengere. Jeg har ridd begge deler, og hver har sine positive og negative sider. Siden jeg ikke har nok kunnskap til å bruke pass til det det bør brukes til, kan jeg nok tenke meg at det en gang i fremtiden evt. blir en 4-gjenger på meg. Med 5-gjenger temprament.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 21/11/2005 :  15:00:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og pass humper ikke, Kristine og Rosita? ;-P
Opprinnelig postet av Formosissima

Har jeg godt glipp av noe? Pass er vel ganske flytende? Synes ikke det humper jeg ..

Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  17:08:53  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
I pass er det vell en "fra side til side" bevegelse på rytteren, siden hesten flytter annehvert benpar..
Tølt er mye mer behagelig en pass syns jeg.. Selv om Pass er et skikkelig kick

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 21/11/2005 :  22:53:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
lukas: Pass er indeed fra side til side. Tølt er flytende, det er ikke pass :-) Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  01:40:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
" Og fordelen med en 5-gjenger (hvertfall Bjartur) er at jeg kan trave, trave, trave og atter trave, uten at tølten og passen forsvinner, de blir snarere bedre!. "

Det tror jeg er spesielt for din.Når man traver legges hesten i såpass mye dypere form at min lille "femmer" og de fleste andre jeg har ridd heller blir litt tunge og frampå i tølten etterpå.

Ja,jeg vet at hesten ikke skal henge på fremparten i trav,men lange travstrekker har ikke akkurat noen positiv effekt på tølten. Ei heller passen der hesten også skal opp og frem.

Men så lenge man rir vanlig dressur er vel strengt tatt de gangartene mest "i veien"? Kan ikke være lett med små galoppvolter,piryetter og bytter med 5-gangsgalopp?

For å svare på det egentlige temaet,En virkelig god hest er alltid like moro å ri uansett gangart,men det er nå noe med 5-gjenger'n da.
Blir litt ekstra gøy det.Rushet man får ved en riktig god legging?
Moro moro!!

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Kurre

Norway

Skrevet - 22/11/2005 :  01:41:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
Piryetter?

Nei nå...er visst for sent.
PirUetter skulle det være ja...
Sov godt alle sammen.

www.forum-hest.moo.no Gå til toppen av siden

Leikna fra Vårli

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  19:50:37  Vis profil  Send %s1% en ICQ meldingLeikna fra Vårli  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLeikna fra Vårli  Svar med kopi av melding

jeg har en 5-gjenger med veldig lite pass menne ville heller hatt 4 gjenger fordi jeg holder på med ponnitrav og derfor så slipper jeg grisepassen..

menne smak og behag sier da jeg hehe

*~det var det~*
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  22:12:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
Enig med deg Leikna, sant nok har jeg sagt at første hesten burde være 4-gjenger.. Men har mange venninner som kjøpte 5-gjenger som første og har klart det strålende.. så er vell hva man vil ha:)

Søvnig

» VIP

Skrevet - 26/11/2005 :  00:10:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men så lenge man rir vanlig dressur er vel strengt tatt de gangartene mest "i veien"? Kan ikke være lett med små galoppvolter,piryetter og bytter med 5-gangsgalopp?

Hi hi, ingen fare for at vi kommer på SÅ høyt nivå noengang! Fem gangarter er såvisst i veien, vi strever med lett D:2. Jeg har ikke store ambisjoner, liker å kunne starte klubbstevner o.l. og det kan vi da ;) det går bedre og bedre.

Har som sagt islandshest på grunn av lynnet (is og ild), ikke tølten. Selv om det er moro å tølte også da, og fin gangart å ha på tur.
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.17 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.