hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Stell av gammel hest
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Stell av gammel hest
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 15/11/2005 :  21:39:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Hjemme har søstra mi en heller eldgammel ponni, han er 28 år nå, men fortsatt like frisk og rask som en unghest. Vi har hatt ham veldig lenge, og han er på en måte blitt et medlem av familien, lille Prince er alltid arbeidsvillig og sprek uansett vær!
Nå er søstra mi blitt for stor til å ri ham noe særlig, så i sommer måtte vi finne på noe lurt... Å kvitte seg med Bønna var rett og slett ikke noe alternativ, så da kjørte vi han inn i steden... Gikk kjempefint det, så nå har han fått seg vogn, ny jobb og ny livsgnist, han liker ikke å føle seg unyttig!

Jeg vet jo at hester ikke varer evig, men i hans tilfelle skulle jeg ønske det... Han har gitt så utrolig mye av seg selv, og vi vet ikke hva godt vi kan gjøre for ham.
Prince går stort sett godt kledd mot vind og vær for å ikke bli kald og stiv i kroppen.
Han får fri tilgang på høy, bygg og betfôr som kraftfôr, samt olje, vitaminer og kalk. I tillegg får han nå et tilskudd fra Hilton Herbs som skal hjelpe på respirasjonen hans, skal også ta med et annet tilskudd spesielt til eldre hester til jul.

Det jeg lurer på er: har noen her tips om stell av eldre hester? Noe spesielt de kan få i fôret for å få en bedre hverdag? Andre ting en kan gjøre? Hva som helst, alle forslag mottas med takk!

Edit for å fjerne skrivefeil og legge til et lite bilde av herligheta!

Redigert av - Anniken B. den 16/11/2005 14:55:02

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 15/11/2005 :  22:59:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Hei.
Jeg har også en gammel gutt her hjemme, han er snart 23 år gammel. Og jeg er helt enig med deg; de burde vare evig :o) Men få lov til og være friske og raske hele tiden, slik at ikke livet deres ble tatt fra dem når de ble pensjonister.. Men men.alderdommen setter sine preg... Uheldigvis...
Min ponni har også slitt med luftveiene sine, han hostet mye for en tid tilbake og der kom opp slim ( betennelsegult en tid, men med nytt fòr ble han frisk ).
Jeg pleier og gjøre rent fra morgenen av, når han og kompisen er sluppet ut i paddocken sin, slik at alt støvet får lagt seg til de kommer inn. Når jeg har inn mer flis pleier jeg og vende det sammen med den andre flisen så det blir litt "tyngre ".
Bløter også høyet hans.
Ponnien min pleier og fylle litt rundt senene etter tur med vognen sin, så da pleier jeg og massere bena hans og bruke bandasjer. Ellers så holder jeg ham bare god og varm, slik som du gjør :o) Både ute og på stallen.
Strigler godt og lenge for at han skal få mest mulig massasje og hjelp med blodsirkulasjonen :o) ( Har også massasje til dem en gang pr. mnd )
Jeg har skrevet en liste i dagboken min over ting og tang jeg har gjordt med tanke på luftveiene, du kan jo ta en titt i den om du er intressert :o)

Ellers så tror jeg det er viktig og bare følge magefølelsen din overfor ham og følge med på hvordan han har det, humørforandringer og slike ting. Men det virker som om han har det helt toppers slik som han har det nå, og at dere kjørte ham inn var jo en kjempeidè :o) Fint at de gamle får føle at de er til nytte, hehe.

Håper du får ha Prince i mange år til, ta godt vare på ham videre :o) De fortjener kun det beste, som du sier :o)

- " I belive I touched an angels wings when I found you..." -
Redigert av - Bente_og_Etanec den 15/11/2005 23:24:26 Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 16/11/2005 :  11:43:28  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Prince har heldigvis ikke hatt noen problemer med beina da! *bank i bordet* Han har rene, tørre bein, og i følge dyrlegen ingen antydning til forkalkninger heller. Det er dette med hostinga hans som bekymrer meg mest, han hoster endel når vi begynner å trene, men ikke ellers.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 16/11/2005 :  12:14:11  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hvis han har det fint så syns jeg i grunnen at man skal "dille" minst mulig Så lenge han ikke fryser, og han får mat er sikkert ponnijonni glad og fornøyd, og da har dere jo gjort det viktigste dere kan. Ser også at han får litt geriatrisk tilskuddsfor og det gjør jo sikkert ikke saken noe værre iallfall

Det med hostinga: er det bare når dere trener så kan det jo hende han har anstrengelsesastma (hvis hester kan få det da). Har lest en tråd på et annet forum om dette med astma, og da var det noen som sa at hester som har astma ofte viser seg å ha mindre antioksidanter (stavet jeg det rett nå?), så derfor kan du jo fôre på med litt gulrøtter og håpe det hjelper..kanskje...fôring er ikke min sterkeste side.

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 16/11/2005 :  14:57:14  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Guro: Han hoster liksom de første 10 minuttene, så gir det seg igjen. Vet ikke hva det kommer av... Kanskje bare støv og slimansamlinger som blir irritable først når han begynner å bli mer anpusten. Håper virkelig at urtene virker, men har også hørt noe om avkok av lakrisrot..? Skal sjekke litt rundt.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 16/11/2005 :  15:13:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oi! han så veldig sprek å fin ut på bildet Skulle ønske hesten kunne leve på kjærlighet og luft :) Da har vi hatt de lenge da ..
Du kommer garantert til å ha Prince i maange år til

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 16/11/2005 :  18:00:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hesten var bare heeeelt fantastisk nydelig!
Måtte bare få sagt det, men har desverre ingen råd å komme med..

Therese
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 16/11/2005 :  18:50:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Han ser jo ut som en 5 åring! Nydelig!=P
http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2005 :  19:00:15  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Jeg fikk mamma til å gjette hvor gammel denne ponnien var, å hun tippet 3-4år. Når jeg sa han var 28 fikk hun helt sjokk

Så det må jeg si Anniken B., denne ponnien var bare lekker! Denne har dere tatt godt vare på. Ikke vanskelig å se.
Gå til toppen av siden

lillings

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2005 :  19:21:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ingen råd annet enn å passe på at han holder seg god og varm. Og det gjør du jo så ;). Han var jo så nydelig =) Kjempepen var han c",)
~*~ Lill ~*~ Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2005 :  19:49:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
aaah.... så dette er kompisen til wanda...? han ser jo kjempegodt ut!! ser iallefall ikke ut som han er 28!!

jeg har egentlig ingen spesielle råd å komme med, men massasje hadde sikkert vært fint for en eldre herremann...:)

eksemplet her passer kanskje ikke så bra siden det er om hund, men jeg skriver det alikevell:
Vi har en eldre Engelsk Setter på 11,5 år (gjennomsnittlig levealder er ca 10-12 år) folk som ikke kjenner hunden tror ofte han er ca 5-6... dette til tross for at vi nesten mistet ham etter en skiveprolaps for en del år siden... men det siste året har han fått muskelatrofi i bakparten som følge av forkalkninger i ryggen (dvs: han overbelaster forparten for å avlaste bakparten som igjen fører til at han blir stiv foran og musklene svinner i bakparten...) men etter jeg gikk massasjekurs på hund har han fått jevnlig massasje og det vises godt at han nå er i bedre form, ikke så veldig stiv og har fått bedre livskvalitet... det er bevist at massasje øker blodgjennomstrømminga og fjerner slaggstoffer fra muskler og vev... massasje utløser også et antistresshormon som gjør dyr mindre stresset og roligere....

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2005 :  21:49:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Har ingen råd og tilføye som ikke har blitt nevnt før her, men den ponnien var jo bare helt lekker Så superfin ut!
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 17/11/2005 :  00:43:43  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Takk for mange fine ord om Bønna, han er en utrolig litten rakker, holder seg godt, hehe!

Dr_ag_on_86: Detta er "kjæresten" til Wanda ja, hun passa på han som om han var føllet hennes, og enkelte forbipasserende på beitet trodde han var det også... Ingen som trodde på oss da vi sa han var dobbelt så gammel som "mamman" sin.

Skal følge opp tipsene om massasje, noen som har tips om en bra bok eller liknende om hestemassasje? Har forresten også kjøpt sånne magnetbeinbelegg til han nå, superfancy greier som koster flesk og liksom skal få igang blodsirkulasjonen. Høres jo utrolig fantastisk ut da, men det er verdt et forsøk. Noen som har erfaringer med sånne?

Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2005 :  07:35:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Jeg selv har ikke erfaring med magnetbeinbelegg, men en som hadde hest på samme stall som meg før brukte det på traveren sin. Han hadde også magnetdekken. Han var ihvertfall overbevist om at det fungerte.

Har tenkt til å kjøpe meg sånne belegg selv.
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/11/2005 :  11:39:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Guro: Han hoster liksom de første 10 minuttene, så gir det seg igjen. Vet ikke hva det kommer av... Kanskje bare støv og slimansamlinger som blir irritable først når han begynner å bli mer anpusten. Håper virkelig at urtene virker, men har også hørt noe om avkok av lakrisrot..? Skal sjekke litt rundt.

Opprinnelig postet av Anniken B.

Da krysser jeg fingrene for at urter gjør susen jeg også
Har også sett på bilde, og han var virkelig en kjekk liten kar! Håper dere får mange flere morsomme og gode år sammen

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2005 :  12:27:38  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
http://www.nordiskhms.no/l_massasje2.htm
http://www.axelsons.no/hastmassage.asp
man kan gå kurs for å lære hestemassasje, på samme måte som jeg har gått grunnkurs i hundemassasje (skal ta de siste kursene også) det koster en del, men det er absolutt verdt det!!

jeg har fått en helt annen forståelse for hele "systemet" til en hund, og tar ikke på hunden på samme måte lenger. før klappet jeg å koste uten å tenke noe aver ting i det hele tatt, men nå er jeg mer bevist på hva jeg gjør og reaksjonene jeg får fra hunden (eller katten som jeg også masserer;) og kjenner fort om hunden har spenninger i kroppen...

som f.eks om en hund/hest har vondt i høyre bakfot kan skaden egentlig ligge i venstre bakfot, dyr har generelt en veldig høy smerteterskel, og det skal ganske mye til før de viser at de har vondt noen plass, så om hunden har vondt i venstre bakfot, vil den kompansere med høyre bakfot og over tid vil dette resultere i overbelastning... så for å finne den egentlige skaden kan man massere og manipulere bort spenningene i muskelvevet, så kan man finne ut hvor den egentlige smerten sitter...

beklager om dette ble litt rotete skrevet... (ble kanskje litt off topic også?)

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.