hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Utplassering; Hva kan jeg lage ?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Utplassering; Hva kan jeg lage ?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 7

Guro
» VIP

Skrevet - 16/11/2005 :  12:20:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Oi, dette hørtes da ut som morsom utplassering Kristine :) Hvem du skal være hos?
(nysgjerrig...jeg?? neeeida )

Syns som de andre at grime eller evt hodelag høres kult ut. Har en venninne som har laget et veldig fint kandar selv. Det henger mest på veggen som pynt. Dessverre bor hun veldig langt unna meg og har ikke digitalkamera, så jeg får ikke tatt bilder og vist til deg heller.
Iallfall ikke før jul, og det er jo litt sent;)

Hvis du bestemmer deg for hodelag har hun sikkert noen mål og ideer som kan hjelpe deg i forhold til flapp ned i panna osv.

Legg gjerne ut bilde av resultatet når du er ferdig

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 16/11/2005 :  14:33:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Voilock eller schabrak av lær e.l.? Mener å ha sett noe lignende på nettbutikken til øvrevoll Ellers så er jeg enig med de andre her om grime og/eller hodelag- det blir jo spesielt siden det er du selv som lager det

Lykke til og jeg venter i spenning på å se resultatet her...

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 16/11/2005 :  15:04:48  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Syns ei grime eller et hodelag hørtes fin ut.. Blir sikkert veldig fint, og spesielt siden du har laget det selv.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 16/11/2005 :  15:22:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
kan prøve å få tatt et bilde av det så får du se...?
Opprinnelig postet av Dr_ag_on_86

Om du vil, så kan du gjøre det ja :)

feltgrime? Det har jeg aldri hørt om.. Hvordan er den grima da ?

Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 16/11/2005 :  15:25:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!!!Jeg gikk salmakerkurs på videregående!

Erfaringsmessig tar et hodelag LANG TID Å LAGE!!!!!I lær så må man stikke hull med syl først og sy etterpå..det er dette som kalles håndlaget og ikke maskinsydd(som ofte er dårlig kvalitet). Den første gangen blir det ikke så pent heller....det tar tid før man blir flink. Sats heller på å lage en del istedet som feks.en neserem eller stigbøyleremmer(det er kanskje litt kjedlig, men en grei begynnelse hvis man ikke har gjort slike ting før. )

Selv lagde jeg flettet tøyler. Det er ganske moro å lage og resultatet kan bli fint også selv om man er nybegynner.

Lykke til!!!!
Gå til toppen av siden

crusabell

» VIP

Skrevet - 16/11/2005 :  20:13:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
har faktisk ei bok om lær og diverse da jeg hadde en liten plan om å bli salmaker en gang:) uansett, i den er det "oppskrift" på hvordan man kan lage hodelag,halsbånd og litt til. hvis du går på biblioteket kan du kanskje finne noen interessante bøker... verdt en titt uansett;) Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 16/11/2005 :  20:18:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, du sier noe der, pølsa(Huh? ei pølse som kan snakke ?;D). det hadde jeg ikke tenkt på ..

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 16/11/2005 :  20:25:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Oi, dette hørtes da ut som morsom utplassering Kristine :) Hvem du skal være hos?
(nysgjerrig...jeg?? neeeida )
Opprinnelig postet av Guro

Denne dama jeg skal være hos har bare salmaker som hobby da. Så hun kan vel ikke kalle seg salmaker egentlig. Hun bor ganske langt unna meg egentlig, så jeg har blitt tilbudt å få ligge over. jeg kjenner ikke dama og vet ikke noe. Hehe .. Spørrs om jeg tørr.. Det er hest og katt(mamman til katta mii:)) der. Og denne dama skal vist være skikkelig pratsjuk og kakkle skikkelig når hun først setter i! Gleder meg enormt!

Hmm .. kanskje jeg skal satse på å lage grime. Så kan jeg sy mønster på nesa..

Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 16/11/2005 :  22:20:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Vi må få se bilde av hva du har laget når det er ferdig da
.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 16/11/2005 :  23:42:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

Jeppsann .. Om jeg finner igjen tråden til den tid..

Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 17/11/2005 :  00:01:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
kan prøve å få tatt et bilde av det så får du se...?
Opprinnelig postet av Dr_ag_on_86

Om du vil, så kan du gjøre det ja :)

feltgrime? Det har jeg aldri hørt om.. Hvordan er den grima da ?

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

hmmm... jah... er ikke så flink til å forklare, men det er sånne små "lærdingsebomsegreier" hmmm....
du har noe som ligner på kinnstykkene på hodelaget, bare med klips i begge endene. og to ringer på kinnreima på grima, ring 1 litt oppe på reima og ring 2 litt lenger ned. så når grima er i bruk som grime sitter klipsen fast i begge ringene, når du skal sette på bittet flytter du "klipsreima" et hakk ned så den øvre klipsen sitter i den nederste ringen og den nederse klipsen holder bittet....
hvis dere skjønner...?
tegnet et bilde i paint... ikke så pent, men fikk ikke lagt det inn... skal prøve litt senere....

Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 17/11/2005 :  01:24:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei, så utrolig spennende utplassering du har fått!
Vi hadde lærarbeid i 10. kl (gikk på Steinerskole) og da laget jeg et hodelag. Hodelag tar egentlig kortere tid å lage enn en grime, for grimen bør dobbeltsys for å være sterk nok, men uansett blir det nok bra. Å sy en pen søm for hånd er ikke så vanskelig, man kommer fort inn i det.
Her er en feltgrime og her er en annen versjon: feltgrime i nylon eller noe lignende Ellers så er det noen flotte eksempler på vakre hodelag på denne siden og her(trykk på zäume). Disse hodelagene er vel litt vel ambisiøst å starte med, men det kan jo hende du får litt inspirasjon til design.. Ellers så kan du jo prege mønster på det du tilslutt bestemmer deg for å lage, det er heller ikke så vanskelig, om enn tidkrevende. Dersom du ikke skulle rekke å bli ferdig kan du jo ta det med hjem og spørre pent om å få låne verktøy eller kjøpe selv..
Lykke til, og jeg skriver meg også opp på list over de som gleder seg til å se bilder..

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 17/11/2005 01:34:56 Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 17/11/2005 :  01:40:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å lage "pannelapp" er ikke vanskelig, her er noen bilder. (Har desverre ingen bra bilder akkurat nå, scaneren streiker!)

Utydelig bilde, men...

Som du ser går det en reim fra nakkereimen, mellom ørene og under panneremmen. Under pannereimen er det en liten lærløkke/rem som denne "pannelappreimen" går gjennom for å holde den på plass.
Igjen, lykke til, og ha det gøy!

Redigert for å legge til dette forsøket av å vise hvordan reimen som hoder pannelappen på plass skal være. Mitt første forsøk med paint..

PS, dette er fra baksiden, inn mot hesten.

Renate

Redigert av - Ildfuglen den 17/11/2005 02:17:06 Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 17/11/2005 :  12:02:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av Helle & Bjerge

Jeppsann .. Om jeg finner igjen tråden til den tid..

Opprinnelig postet av Kristine og Rosita

Du får bare lage en "bookmark" (eller bokmerke for alle som har norsk nettleser), på tråden, så finner du den igjen:) For den endrer ikke adresse selvom den flyttes nedover :)

Forresten syns jeg tøyler var en superduper ide, som jeg ikke tenkte på i det hele tatt

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 17/11/2005 :  14:52:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Takk for linkene Ildfuglen. Det var utrolig mye pent der!

Hm .. Spørs om det blir grime eller hodelag da. jeg får se hva hun selv mener.

Huff, gleder meg. Går nesten helt av skaftet!

Gå til toppen av siden
Side: av 7 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.41 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.