hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvordan forberede en hoppe til bedekking?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Avl/oppdrett
 Hvordan forberede en hoppe til bedekking?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  15:00:52  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Bør det trappes ned litt på treningsmengden til en hoppe før hun bedekkes?
Gjør det noe at hun er bittelitt småfeit ( ) ?
Bør vi ta av henne skoene?

www.hestene.no

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  18:42:08  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Nå er ikke jeg no ekspert innen dette, men jeg kan jo prøve å svare deg
Har ikke hørt noe om at man må kutte ned på treningsmengen på hoppa, men det er kanskje noen som vet om man må det eller ikke?
Det er ikke bra om hesten/ponnien er for tjukk, for da kan de ha vanskeligheter med å ta seg. Med om hun er litt rund spiller vel ikke noen rolle.
Hingsteeier ser vel helst at hoppa er uten sko, ihvertfall på bakbeina.

Redigert av - SkyggenogCo den 13/11/2005 18:43:45 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  20:29:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå er ikke jeg no ekspert innen dette, men jeg kan jo prøve å svare deg
Har ikke hørt noe om at man må kutte ned på treningsmengen på hoppa, men det er kanskje noen som vet om man må det eller ikke?
Det er ikke bra om hesten/ponnien er for tjukk, for da kan de ha vanskeligheter med å ta seg. Med om hun er litt rund spiller vel ikke noen rolle.
Hingsteeier ser vel helst at hoppa er uten sko, ihvertfall på bakbeina.

Opprinnelig postet av Jack/Casana/Franklin

Takk for svar!! Jeg har hørt at man må trappe ned treningsmengden før bedekking, men det er kanskje bare tull?
Miss Viola er litt godt i stand, men ikke direkte tjukk.

www.hestene.no Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  21:13:34  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Har aldri hørt at man skal trappe ned treninga før bedekkinga.
Tror nok det er lurt at hoppa får en rolig periode fra hun kommer til hingsten til 1-1,5 måneder etter at hun er bedekt. Jeg ser ingen vits i å trene hoppa når hun står hos hingst, de springer som regel litt på egen hånd og det kan bli stress for begge at man tar hoppa ut for å trene hver dag.

Hoppa skal vel ikke brukes hardt før det er gått 1-2 måneder etter bedekking etter som jeg har forstått? Pga. at fosteret må få feste seg, og helst skal ikke hoppa utsettes for noe stress?

Tror nok det beste for hoppa er om hun er i god form (slank) før bedekkinga, og blir trenet jevn under drektigheten (selfølgelig ikke hardere enn det hoppa er i form til).

Therese
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 15/11/2005 :  17:29:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har aldri hørt at man skal trappe ned treninga før bedekkinga.
Tror nok det er lurt at hoppa får en rolig periode fra hun kommer til hingsten til 1-1,5 måneder etter at hun er bedekt. Jeg ser ingen vits i å trene hoppa når hun står hos hingst, de springer som regel litt på egen hånd og det kan bli stress for begge at man tar hoppa ut for å trene hver dag.

Hoppa skal vel ikke brukes hardt før det er gått 1-2 måneder etter bedekking etter som jeg har forstått? Pga. at fosteret må få feste seg, og helst skal ikke hoppa utsettes for noe stress?

Tror nok det beste for hoppa er om hun er i god form (slank) før bedekkinga, og blir trenet jevn under drektigheten (selfølgelig ikke hardere enn det hoppa er i form til).

Opprinnelig postet av Eikdokka

Takk for svar!! Har hørt av flere at man skal trappe ned treningen til et minimalt nivå før bedekking, men det er kanskje bare sprøyt..

Ser ut som Miss må slankes litt da.. Hun har litt for mye fett på kroppen, men er ellers i god form.. Uansett hvordan jeg trener henne - hun blir alltid feit mot vinteren..

Eikdokka

Norway

Skrevet - 15/11/2005 :  18:43:24  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Hun sparer vel til litt juleflesk

Nei, egentlig vet jeg ikke noe om man skal trappe ned treninga før bedekking? Har aldri hørt om noen som har gjort det. Men, hvem vet?

Therese
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 15/11/2005 :  18:51:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Har ikke hørt noe om det jeg heller. Men kan jo ta det litt med ro/rolig trening dagene før så hun får slappet, og samlet litt krefter (er ikke så veldig inn på dette men)
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 15/11/2005 :  19:04:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Hun sparer nok sikkert litt flesk til vinteren, den lille julegrisen

Kan jo se hva jeg gjør før hun bedekkes. Vi skal ihvertfall ta av henne skoene før vi reiser.

www.hestene.no
Redigert av - Mari^_^ den 15/11/2005 19:07:28 Gå til toppen av siden

Cesar

» VIP

Skrevet - 17/11/2005 :  19:42:53  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hoppa bør ikke være no særlig overvektig, da har de som andre har sagt tidligere her, vanskligere for å ta seg.
Ta gjerne av bakskoene. Og la hoppa få slappe av 2-3 mnd etter bedekning. Om det er et stykke å transportere hjem fra hingsten, så ikke gjør dette på en veldig varm sommerdag. Dette kan få hoppa til å absobere fosteret.
Om man har en konkurranse hest og ser at hoppe nok "står" over helgen... Da hadde jeg nok droppet stevene dagene før. Men en hoppe i vanlig bruk kan du trygt bruke.
Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 17/11/2005 :  20:13:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hoppa bør ikke være no særlig overvektig, da har de som andre har sagt tidligere her, vanskligere for å ta seg.
Ta gjerne av bakskoene. Og la hoppa få slappe av 2-3 mnd etter bedekning. Om det er et stykke å transportere hjem fra hingsten, så ikke gjør dette på en veldig varm sommerdag. Dette kan få hoppa til å absobere fosteret.
Om man har en konkurranse hest og ser at hoppe nok "står" over helgen... Da hadde jeg nok droppet stevene dagene før. Men en hoppe i vanlig bruk kan du trygt bruke.

Opprinnelig postet av Cesar

Takk for svar! Hopa er ikke direkte feit, men hun får alltid et ekstra fettlag om vinteren... Hun takker ikke nei til et måltid for å si det sånn.. Men vi synes det er ok at hun er litt rund, siden hun går på utegang hele året.

Jeg tror jeg kommer til å ta av alle skoene jeg, ikke bare de bak..

Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.