hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Versader.
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Versader.
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2005 :  21:46:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Når jeg skal få hesten min til å gå versade,så går han et par steg,så fortsetter han mot midten..
Jeg holder yttertøylen stram,og bruker innvendig sjenkel og setebein,men han bare vender og går inn mot midten..hva gjør jeg gæli?! Tar jeg mer i yttertøylen begynner han bare å rygge eller stoppe helt. Virker som han ikke skjønner hva jeg vil,men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det bedre for han?!

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  03:08:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Virker som om hesten din rett og slett ikke er komfortabel med å ri med de hjelperne og de signalene du gir den. Enten fordi den er feillært og misforstår, eller fordi du ikke klarer å koordinere hjelperne riktig. Evnt. en kombinasjon.

Å ri med stram utvendig er ikke i seg selv virkende. Du skal ri med støtte. Antagelig er det skulderen som faller inn fordi du tverrer for mye, eller ikke følger opp støtten med innvendig sjenkel riktig.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  08:37:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Hesten din gjør det som er naturlig for alle hester: De går dit nesa peker.

For at en hest skal kunne gjøre en versade 'av seg selv', d.v.s. uten at du sitter og innvirker hele tiden, må hesten lære to ting:

1) At den ikke skal gå dit nesa peker
2) Å fortsette sidebevegelsen

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 11/11/2005 :  22:27:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
.. og for å lære hesten det, kan du for eksempel trene øke-minske volten, og deretter sjenkelvikning. Når du behersker det, kan du gå tilbake til versadene igjen. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 12/11/2005 :  08:17:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Eller at du går ut av versaden (retter hesten igjen) etter noen få steg, FØR han begynner å tenke seg inn i banen.
Så skritter du på rett spor noen steg, så rir du noen få steg i versade.
tanken min med dette rådet er at han kanskje synes det er krevende med versade, og så ha han funnet en enklere "løsning". Hvis du avbryter øvelsen fortere, og rir rett frem så blir det ikke "nødvendig" for hesten å snike seg unna.

Viktig å være så tydelig som mulig i signalene da, så hesten ikke blir forvirra. Voltesits er ikke så dumt å bruke:) På hest.no i dressur-spalten står det mye om både voltesits og diverse sidebevegelser.

Lykke til

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  08:55:31  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Til å begynne med skal vi ikke be om mange steg i versaden, men dette regner jeg med at de som begynner å arbeide med øvelsen er klar over, i og med at det hører til det grunnleggende man bør vite for å kunne gjøre det...

Carambee
Med din metode, så lurer jeg på hvordan du får den til å forstå at den skal fortsette sidebevegelsen?

Jeg pleier å lære inn øvelsen fra bakken, der hesten ikke blir forstyrret av ryttervekt. På den måten kan man gjøre hesten fortrolig med øvelsen 'helt å egen hånd', uten stress av ekstra vekt.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Det er de som vet minst som bruker flest ord for å forklare det de mener. De som vet mye, sier det med få ord. (Baucher)
Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 12/11/2005 :  13:49:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Destrier: Jeg vet ikke om jeg forsto spørsmålet ditt helt.
Siden hun har problemer med at hesten "forsvinner" fra sporet, tenker jeg som så at da må hun vise hesten at en versade ikke trenger å bety, sving her.
At den skal fortsette sidebevegelsen kommer vel etterhvert når den har vendt seg til å bli ved sporet.

Er forøvrig enig i at det er lurt å lære hesten det fra bakken.
På dine kurs har jeg forstått at kontraversade ofte er første sidebevegelsen...?
Det er kanskje litt enklere for da peker nesa til hesten mot gjerdet.

forresten Julie: hvordan er hesten din hvis du bare stiller han inn i banen, uten noe særlig bøyning i kroppen? Kanskje du må tilbake dit for å få han til å forstå at han ikke skal følge etter der nesa peker...

Intet å kunne er ingen skam, men intet å ville lære er det. Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  20:19:57  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Hesten 'svinger jo ikke', den bare går rett fram - den veien nesa peker, d.v.s. inn mot midten av banen.

Hvordan vil du lære den at den isteden for å 'gå dit nesa peker', skal forsette 'bøyd rett fram'? Altså, fortsette sidebevegelsen der den er bøyd fra bevegelsesretningen.

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  20:23:08  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten min er ganske stiv (kaldblods),så er vel litt derfor også,rir masse volter nå og sjenkelvikning hver gang vi kommer til A-C i volten. Rir også mindre volter for deretter å ta et par steg versader for deretter å ri volte igjen,virker som det funker foreløpig!
Takk for svar!
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 13/11/2005 :  00:00:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
En god instruktør kan også være gull verdt. Gå til toppen av siden

carambee

Skrevet - 13/11/2005 :  08:15:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidecarambee  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressecarambee  Svar med kopi av melding
Destrier:
Det jeg skrev var en forslag til å lære hesten å tenke fremover/sidelengs, ikke dit nesa peker.
Var vel et dårlig forslag da. Siden du ikke så logikken i det

alexandra-akademisk

» VIP

Skrevet - 13/11/2005 :  18:02:52  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor kom sjenkelvikning inn i en diskusjon på versade. Sjenkelvikning og sidebevegelsene har svært lite felles, kan noen forklare meg hvordan det hjelper sidebeveglsene å ri en sjenkelvikning?

Dessuten tror jeg det er en god idè å ri et par steg versade, for deretter å flytte bogen tilbake til sporet, med bøyning. Dette vil lære hesten at den gå noen steg versade og så til sporet, man avslutter øvelsen før hesten begynner å inn i banen. Pass på at du har en jevn bøyning gjennom hele hestens kropp og at du ikke tverrer mye, i begynnelsen skal man kun ri på tre spor noen få steg. Man ber hesten om å bære mye vekt på ett bakben den kanskje ellers ikke er så van med å bruke. Enig i at det er smartest å lære hesten å koodinere sin kropp med denne øvelsen fra bakken,begyn med versade på volte. På volten kan du lettere få en jevn bøyning gjennom hestens kropp og kontrollere innvendig bakbens innundergripning.

Yttertøylen skal ikke være stram, den skal gi plass til bøyningen samtidig som du skal ha en myk kontakt. Du skal kjenne at innvendig tøyle blir løs i versaden, innvendig bakben skal tre inn mot tyngdepunktet og du får en mild kontakt på utvendig tøyle. Men det er nok lettest for både deg og hest at dere lærer versaden fra bakken først.
Lykke til

Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  20:03:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Jeg har samme problem som du. Det jeg gjør, er å ri kontraversade i stede (gjør det også fra bakken). Håper at hun på denne måten komme til å lære at det ikke betyr at hun skal gå etter nesa, men fortsette framover med bøyning. Med kontraversade er det enklere å gjøre rett, da hesten ikke kan gå gjennom gjerdet. Jeg bruker også mest mulig voltesits og minst mulig tøylebruk. Gå til toppen av siden

alexandra-akademisk

» VIP

Skrevet - 13/11/2005 :  20:40:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
lurer litt på det med kontraversade.
Er det ikke veldig fort at man mister bøyningen og at hesten blir hengende på innvendig tøyle i og med at hesten går med nesa mot en vegg eller et gjerde. Kan tenke meg at det er veldig lett å miste fremdrift og få en s-bøyning. Man kan sikkert få en fin kontraversade, men er det ikke vanskelig å få hestens innvedige side løsgjort og hesten til å strekke seg til utvendig tøyle uten å bøye seg om? Kan liksom se for meg hesten bøye seg mot veggen, men at den må holdes i bøyningen siden den bøyer seg mot en vegg..
Hvordan går dere frem rent praktisk i en kontraversade?

Tror cluet med å få en versade uten at hesten glir inn i banen er å ha lært hesten øvelsen fra bakken og at man kan føre hestens bog mellom tøylene. Da kan man fange inn bogen og ta hesten tilbake til "bøyd på sporet" før hesten faller ut. Man avslutter altså øvelsen før den blir dårlig.

Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 13/11/2005 :  23:49:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Sjenkelvikningen kommer inn der Destrier snakker om å få hesten til å skjønne at det går an å gå en annen retning enn dit nesa peker. Det trener lydighet for både fremaddrivende, sideførende og anholdene hjelpere, dvs det gir deg ganske god kontroll over deg selv og hesten. Det er grunnleggende ridning som det er greit å ha på plass før man begynner med sideførende bevegelser. Synes nå jeg da. Jeg har ingen erfaring med å lære inn disse tingene fra bakken, så den diskusjonen får dere andre ta :)

Generelt når det gjelder kontraversade, så er jeg også litt tvilende. Jeg synes det er en øvelse det er vanskelig å få riktig til. Det blir lett til at hesten henger på forparten og på innvendig tøyle, og trekker ut til veggen. Jeg sier ikke at det ikke er en fin øvelse, men bare at min erfaring er at det er vanskelig å få til korrekt. I hvert fall i begynnelsen..

En metode som er brukt blant annet i Wien for å lære inn versade, er vel faktisk på volte hvis jeg ikke husker helt feil. Altså å flytte skulderen inn mens man rir på volten.
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 14/11/2005 :  09:28:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Om man flytter skulderen inn når man rir på volten, 'versade på volte' som det ofte kalles - er dette teknisk sett en sjenkelvikning med bøy. Ingenting i veien med denne øvelsen, den er fin for å lære rytteren å ha kontroll over utvendig skulder. Sjenkelvikning med bøy er en bedre øvelse for hesten enn en sjenkelvikning der hesten er rett. Om man i en 'versade på volte' (d.v.s. sjenkelvikning med bøy) flytter hesten litt unna for innvendig sjenkel, er man over i en øvelse som med litt omtanke blir til versade. Dersom man timer 'flyttingen' slik at den kommer når bakparten er på sporet og forparten innenfor får man lett noen steg i versade. Denne metoden å lære inn versade på er beskrevet av Gueriniere (1733). 'Versade på volte' er beskrevet ca 100 år tidligere av William Cawendish, The Duke of Newcastle. Pluvinel gjorde også denne øvelsen rundt en pillar (forløperen til longering). I Wien rir de etter læren til både Pluvinel og Gueriniere, slik at disse øvelsene kan sees der ja.

Det finnes flere metoder for å lære hesten versade, en som funger greit og som kansje er enklere enn metoden beskrevet ovenfor, er å ri hesten i stilling på rette spor, og i bøyning på runde spor, og så kombinere stilling og bøyning (leke seg fram) til det blir versade.

Kontraversaden brukes av de rytterne som ønsker å lære hesten øvelsen ved hjelp av minimale hjelpere. Den er en gammel øvelse med mye bra i seg, iallefall når det gjelder å la hesten få løse oppgaven 'av seg selv'. Fordelen med å lære øvelsen fra bakken, er at hesten får en mulighet til å 'knekke koden', uten stress av ryttervekt (for å gjøre versaden korrekt, må hesten lære seg å balansere seg på nytt, i og med at versaden endrer balansen i hesten). Tar man bort veggen, er det ingen forskjell mellom kontraversade og versade. Veggen brukes som en hjelper i starten, slik at man ikke trenger å bruke tøylen så mye, slik at den blir mest mulig fri til å balansere seg. Av den grunn skal øvelsen gjøres med 'lett heng' på tøylen.

Uansett metode, må hesten lære seg to ting, som beskrevet i en tidligere tråd, og det er 1) å ikke gå dit nesa peker, og 2) fortsette sidebevegelsen. Det å gå dit nesa peker er noe alle hester gjør naturlig, det er m.a.o. ikke naturlig for dem å være stilt og bøyd fra bevegelsesretningen. Hvilket vil si at dette er noe de må lære. Det samme gjelder 'å fortsette sidebevegelsen'. Det er naturlig for en hest å to-tre steg til siden, men etter det forteller instinktet dens at den skal fram (det samme gjelder oss, om vi blir bedt om å gå til tiden). Det er m.a.o. ikke naturlig å fortsette å gå til siden 'i det uendelige', slik at dette med å fortsette sidebevegelsen også er en ting hesten må lære. Og der er her kontraversaden har en fordel fremfor de andre metodene. I tillegg til disse to, må hesten også lære å distribuere vekten sin til innvendig bak og legge vekten over fra innvendig fram til utvendig fram, dette for å kunne gjøre en sidebevegelse med bøy, som f.eks. versade. Det er altså når hesten har funnet ut alt dette, at den kan gjøre øvelsen korrekt 'av seg selv'.

En dyktig rytter vil kunne få hesten til å gjøre øvelsen uten at den har lært det - men det blir ikke så bra som om man tar den tiden og kunnskapen som skal til for å lære hesten å gjøre øvelsen ærlig og 'på egen hånd'.

Dette er min erfaring, kansje dere har andre erfaringer som dere vil dele?

Hilsen Destrier
www.klassiskdressur.com
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.