hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - hva eller hvordan rir man serpentiner?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 hva eller hvordan rir man serpentiner?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

remina

Skrevet - 09/11/2005 :  12:47:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei....
Er ei jente på 12 år som låner datan til tanta mi mens ho er borte.hehehe
jeg lurer på om noen kan forklare meg hva eller hvordan rir man serpentiner

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2005 :  16:41:38  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Serpentiner er dt man også kaller slangelinjer... Man rir sikk sakk rett og slett... Er ikke så veldig flink til å forklare med ord, så derfor legger jeg inn et bilde.

Hentet fra http://bastasen.com/ridvagar.htm (der står også andre rideveier)

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2005 :  17:48:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Serpentiner er dt man også kaller slangelinjer... Man rir sikk sakk rett og slett... Er ikke så veldig flink til å forklare med ord, så derfor legger jeg inn et bilde.

Hentet fra http://bastasen.com/ridvagar.htm (der står også andre rideveier)

Opprinnelig postet av Roxira

Hvis man skal ta utgangspunkt i definisjonen av serpentiner i dressurreglementet er faktisk dette feil. Dette er ikke første sted jeg har sett serpentinene tegnet opp som dette, og i treningssammenheng er dette fullt ut en verdifull øvelse det også. Men skal du ut å starte dressur bør du være klar over at dette er feil i forhold til hvordan du ventes å ri en serpentine i et dressurprogram.

Dressurreglementet (§444.2b) sier nemlig følgende:
«En serpentine består av halvsirkler forbundet med rette linjer vinkelrett på midtlinjen. Lengden av de rette forbindelseslinjene varierer avhengig av størrelsen på halvsirklene. Rytteren begynner den første buen ved gradvis å fjerne seg fra kortsiden og avslutter den siste buen ved gradvis å nærme seg den motsatte kortsiden. Å starte eller avslutte i et hjørne er ukorrekt. »

Det som egentlig er ganske merkelig, er at man selv i LA (hvor serpentiner forekommer i form av kontragalopp) er det faktisk slik at de færreste rytterne egentlig klarer å ri en god serpentine. Feilene man kan dra med seg er mange, men det vanligste er at rytterne rir en hjørnepassering i både første og siste bue. Det er feil, og det er veldig mange ryttere på dette nivået som faktisk ikke er klar over det. Dette skal være buer i form av halvvolter, og selve serpentinen begynner og slutter på hver sin kortsidebokstav. Serpentiner forekommer jo allerede i LD:2 (og i LC:2), så å lære rideveiene ordentlig fra start av er ikke dumt. Siden så mange rir dårlige serpentiner er det faktisk en øvelse som regnes for å være ganske vanskelig, og som man kan score høyt på om man viser at man kan ri dem. Så lær å ri serpentiner!

Som utdrag fra veiledning for dressurdommere har jeg lyst til å nevne hva som er riktig og galt med hensyn på ridning av serpentiner:

Riktig:
  • Serpentinen begynner og slutter på kortsidene.
  • Like store og runde buer i riktig antall, som går ut til sporet.
  • Rette forbindelseslinjer mellom buene loddrett på midtlinjen.
  • Jevnt stilt og bøyd til innvendig side etter sirkelbuen.
  • Forpart og bakpart på samme spor.
  • Rund halvvolte med diameter som angitt (f.eks. 3 buer på 20x60 bane tilsvarer diameter på 20m)
  • Bibeholdt rytme og takt.
  • Rett hest før og etter halvvoltene altså i vendingene.

Galt:
  • Serpentinen begynner eller slutter i et hjørne.
  • Kantete eller spisse buer, ujevn størrelse.
  • Buene går ikke ut til sporet, eller hesten henger langs sporet.
  • Skjeve forbindelseslinjer.
  • Ikke stilt og bøyd.
  • For mye stilt og bøyd - skulder faller ut.
  • Bakparten faller inn eller ut.
  • Oval eller uregelmessig halvvolte, feil diameter.
  • Mister rytme og takt.

PS: Det er det noen avvik i forbindelse med ridning av kontragalopp på serpentiner, men dette er ikke direkte relevant for dette svaret. Men man bør være klar over det dersom det er aktuelt.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 09/11/2005 18:06:54 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 09/11/2005 :  20:21:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Ja jeg ser det jo nå selv at det er feil... Tenkte ikke noe over det i sta i det hele tatt... Tittet egentlig ikke så veldig nøye på bildet i forhold til bokstaver osv... Får se om jeg finner et bilde som stemmer jeg da...
*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/11/2005 :  21:15:18  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Spoff: Du er virkelig den eneste jeg kjenner som kan få serpentiner til å virke som en av dressurens vanskeligste øvelser;)

Ellers er det jo bare å bøye seg i støvet for alt du vet :)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 09/11/2005 :  21:21:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg syns faktisk det er ganske vanskelig å ri serpentiner(riktig...feil er det utrolig lett) heldigvis bruker jeg denne øvelsen som trening og da fungerer min måte også...
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Silje-og-Tindra

Norway

Skrevet - 10/11/2005 :  00:36:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSilje-og-Tindra  Svar med kopi av melding
Så man skal altså ri rette linjer mellom buene, og ikke stille hesten? Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2005 :  11:00:32  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Man skal ri hesten rett mellom buene. Dersom du rir 3 buer på en 20x60-bane består en serpentine kun av halvvolter på størrelse med 20metersvolter (altså direkte vending). På 20x40-bane får man da linjestykker på cirka 6-7 meter imellom. Her skal hesten gå rett som på rett spor (unntak i kontragalopp). Hver halvvolte er da ca 13 meter i diameter.

Serpentiner er vanskeligere enn man tror. Og de fleste tror de kan ri serpentiner. Jeg dømte 20 startende i LC:2 med forholdsvis gode LC-ekvipasjer på et D-stevne tidligere i høst. Jeg vil påstå at kun en ekvipasje rei en god serpentine (du har her en to-buers serpentine fra C til X). De fleste bommer på ujevn størrelse, og hjørnepassering etter C før de tar fatt på buene. Unødvendig feil mener jeg, og de fleste rir feil rett og slett av uviten. Ikke fordi de ikke kan styre hesten sin.

På DDA-kurs dømte vi også LA:3 som har kontraserpentiner med tre buer på 20x60. Ingen av testkaninene våre rei serpentinene riktig, og det er faktisk veldig generelt på LA-nivå. Folk rir hjørepasseringer på kortsidene før de slanger seg gjennom. Dette er feil

Forøvrig er serpentinen Roxira viser til en god øvelse til treningsbruk dersom man ser på den med hensikt. Jeg bruker den mye på 20x40-bane når jeg varmer opp og ønsker store buer også i en tre-buers serpentine.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 10/11/2005 11:09:21 Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 10/11/2005 :  11:49:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt fra jeg lærte om serpentiner (fra Kjersti Wigen sin bok) har jeg visst at at de ikke skulle være slik som de er tegnet opp i Roxira sitt innlegg, men jeg har alikevel alltid ridd de feil uten å egentlig tenke over at jeg har gjort det. Helt til min instruktør påpekte at jeg måtte rette opp hesten etter hver bue i serpentinen, og måtte fortsette volten fremfor serpentinen om ikke hesten var riktig stilt og forberedt.
Det er ikke en lett øvelse fordi man må være så forberedt hele tiden på å gi de riktige signalene så hesten ikke blir feilstilt, og man skal ha en rimelig god kontakt med hesten for ikke å bøye for mye.
Jeg personlig liker øvelsen, litt "pirkeøvelse" egentlig, men bra for å øve på å gi de riktige signalene til rett tid og ikke for mye.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2005 :  12:57:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Ser faktisk at bokstavene på den banen jeg hentet heller ikke stemmer
*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Olithyon

Norway

Skrevet - 10/11/2005 :  13:18:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseOlithyon  Svar med kopi av melding
Enig med Guro; bøyer meg i støvet for din kunnskap spoff
Mvh Christine
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2005 :  14:07:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ser faktisk at bokstavene på den banen jeg hentet heller ikke stemmer

Opprinnelig postet av Roxira

*haha* Det la jeg ikke merke til før jeg så det Så bra..

Men dette er tross manglende kunnskap på flere felter (tydligvis), ikke første sted hvor serpentiner tegnes på denne måten..

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2005 :  23:27:14  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jaja... Jeg får i hvertfall legge inn et bilde som viser de riktige boksgtavene på banen da... Hehe...

Fant jo selvsagt ikke noe bilde med serpentiner... Annet enn det som er feil da..

Sånn ser en 20x40 bane ut:

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 10/11/2005 :  23:47:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Og her en link til bilde av serpentine

http://www.newrider.com/Starting_Out/The_Manege/serpentines.html

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  03:02:35  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Helt off-topic.. Sjekket litt mer ut på den URLen bildet Roxira la inn nå sist. Klippe URLer kan være gøy..

Dressurprogram på din PC (et studentprosjekt i informatikk som går ut på å lage et undervisningsprogram for innlæring av dressurprogram)

Den skriftlige delen av oppgaven

Det beste av alt.. Det er sju gutter som står for prosjektet

dressurblogg.no Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.