hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Teit når vi møter andre hester...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Problematferd
 Teit når vi møter andre hester...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Opal

» VIP

Skrevet - 08/11/2005 :  16:59:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har egentlig ikke reflektert så mye over at dette faktisk er et problem før på søndag da min kjære lille fullblodshoppe hadde sin sedvanlige seanse langs en trafikkert vei...

Greia er den at stort sett bestandig når vi rir forbi andre hester på beite/i paddock så begynner hun å "tulle".- Hopp og sprett, lett foran og lett bak..riste litt på hodet og flappe med leppa som bare fullblodser kan, gjerne rygge noen steg eller kaste seg til en eller annen side. Rygger hun forsøker jeg etter beste evne gi ut på tøylene og klemme med beina for å få henne til å tenke fremover igjen. Hun har sin lille seremoni uansett om hestene hun møter står i ro i
paddocken sin og spiser eller om de kommer "børnende" mot henne.

Denne adferden ble plutselig veldig teit og nesten farlig da det kom biler både foran og bak og undertegnede måtte krabbe av hest og geleide henne ut av veibanen. Vanligvis treffer vi jo disse "løsgjengerene" i andre settinger enn langs sterkt trafikkert vei....

Neon tips til hvorfor hun gjør dette? Hun omgås da hester i paddock daglig så det kan da ikke være så stas...

..og hva kan en stakkar gjøre for å få slutt på dette....

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 08/11/2005 :  17:33:13  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Hvordan er hun på ridebane sammen med andre? På tur sammen med andre, når den andre er med hele tida?
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 08/11/2005 :  20:40:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
På ridebanen bruker hun mye energi på å være sinna på andre hester så jo færre hester desto lettere er hun jobbe med.

På tur kan det være litt til og fra avhengig av hvor mye energi hun har. Går vi sammen med f.eks stressede travhester blir hun litt "energisk" men stort sett er hun helt grei å ri sammen med andre hester (og alene for den saks skyld..). Når hun "skapte seg" her om dagen gikk vi sammen med en annen hest, men hun gjør det gjerne om hun er alene også...
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/11/2005 :  21:19:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kan vel kanskje virke som hun har litt lav rang/liten selvtillit..?
Slike pleier å "skape seg" litt på avstand for å markere seg, men går ikke inn i "nærkamp".
Har sett minst to-tre fullblodshopper oppføre seg lignende.
Den ene kunne også finne på å kaste seg til siden eller spenne seg voldsomt når den møtte andre hester på dressur-oppvarmingsbanen feks.
De kan sikkert ofte tolkes som energiske og "fjollete",men det er egentlig nervøsitet.

Vallaken min er det motsatte.Selvsikker som fy,vært hingst i 7 år derav øverst i rang og vant med å få det slik han vil.
Han overser det meste og gidder ikke "skape seg" for han vet hvor han står.
Han har energi selv om det ikke synes utenpå, han bruker den heller på å være det man kaller "hingste-lat".
Negativ til "slitsomme" ting eller alt annet han oppfatter som mas eller ordre fra andre..
Det kan være å måtte ta opp hodet fra høyet for å få på dekken liksom..

Jeg er ingen ekspert eller hestepsykolog,men slik hun oppfører seg kan tyde på dette. Har som sagt sett det før, og på fullblods.

Redigert av - xxxx den 08/11/2005 21:24:31 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 08/11/2005 :  21:23:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Oi Oi Oi! Jeg kjenner meg igjen! men jeg gir Rosita et valg, enten være alene eller sammen med andre. Nja, hun vil heller gå sammen med andre. Men noen ganger bare hesten er 3 meter bak, så begynner hun å vifte på halen å går eeenda saktere! Men det har faktisk ordnet seg veldig!
Mærrafakte som jeg sier. Eller; Mærrfaktorn e på topp!

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/11/2005 :  21:29:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tja..Man bør vel kanskje skille på om de er hoppe-merrete/brunstige eller nervøse.Ikke alltid lett for oss å se forskjell.
De jeg referer til er type skvetne/fjollete på tur med store steiner,veioppmerking osv.
Vennina mi med sin 14 gamle fullblods har ridd opp/ned samme veien i 10 år og enda er alt like "farlig".(Også hester, som sagt.)
Den hesten ble "mobba" som unghest og har alltid vært lav i rang med litt dårlig selvtillit.
Det er forskjell på det kontra merr..

Redigert av - xxxx den 08/11/2005 21:31:36 Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 08/11/2005 :  22:02:28  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hm..mulig det er nervøsitet som trigger adferden..Hun var "hakkekylling" (mye fordi hun var så klengete og de andre ble lei...) i begynnelsen men nå har egoet vokst så mye at hun nesten må ha større boks . Hun er "nestsjef" ute i flokken (5 hester; 1 vallak, to hopper som er eldre enn henne (den eldste er sjef) samt en toårig hoppe). Da jeg hadde henne satt bort i trening var hun megasjef i en flokk på 4 hopper hvor hun faktisk var den yngste. Hun tok gjerne konfrontasjoner og gjør det fortsatt...

Adferden er ulik den hun utviser når noe er potensielt farlig. Da stopper hun først og glor (hodet opp og ned for å fokusere) for så å pruste litt og forsøke omgå det farlige ved å gå i stooor bue utenom.
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/11/2005 :  22:15:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
En flott og vellykket kombinasjon av merr og til tider nervøs med litt dårlig selvtillit da med andre ord.
Angrep er beste forsvar osv.
Ikke godt å si,det er ihvertfall ofte lavere rang er rota til det.
De vil jo alltid opp da som regel.Det har jo med overlevelsesinnstinktet å gjøre.
Du får vel bare gjøre det beste ut av det.
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 09/11/2005 :  00:01:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Åhhh... jeg kjenner til det. Skritter oppover rolig og avbalansert, nyter verden og slapper av.... Til vi må forbi noen hester som går på beite. Hoppen min (som er Hollands Varmblods, ikke fullblods ) spenner seg og begynner å trippe. Trippe trippe til vi er ved siden av der hestene går, da begynner hun å hoppe og sprette og dra i tøylene. Og så tripper vi hele veien hjem... Veldig irriterende! Så gode råd har jeg ikke, men vil bare si at det er ikke en typisk fullblods-ting!
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 09/11/2005 :  14:21:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Hvis du ser den andre hesten først..er det da mulig for deg å aktivere henne slik at hun konsentrerer seg på deg og det du holder på med??

Hvis du har noen tålmodige ryttere på stallen så kanskje du kan finne en hest og "øve med", altså en hest å gå forbi, da har du jo noen å øve med, som du vet når kommer etc.
Det må da være som det meste annen trening av hest å få bukt med dette? (jeg har aldri opplevd sånt selv, så det kan være jeg er helt på vidda her)
Men hva om du belønner hvert lille steg i riktig retning? Det letteste er jo selvsagt med hest i paddock, for disse kan du forutse (om du ikke finner deg en tålmodig hjelper på stallen). Hvis du feks får henne til å gjøre et eller annet, som faller lett for dere, samtidig som hun må konse, så kan du rose _masse_ når hun gjør det du har bedt om. På førsten er det sikkert ikke store greia som skal til for at det skal kunne regnes som en framgang?

Jeg vet ikke om dette er gjennomførbart, men at oppførselen ikke er noe artig skjønner jeg virkelig veldig godt!!

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.