hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Luftsluker
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Luftsluker
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

lino

» VIP

Skrevet - 07/11/2005 :  20:35:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Hva gjør man med en hest som er luftsluker i liten grad?
Liz & Sharmona

http://www.hest.no/blogg/?bid=110

Lene.

Norway

Skrevet - 07/11/2005 :  21:52:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Aktiverer den mest mulig,gir flere små måltider (fri tillgang på høy om mulig/hvis hesten tåler det) for dagen og lar den stå mest mulig ute,så den ikke utvikler det værre..... :)
Takker for meg. Gå til toppen av siden

Dr_ag_on_86

» VIP

Norway

Skrevet - 07/11/2005 :  23:39:12  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseDr_ag_on_86  Svar med kopi av melding
annen ting er at du kan legge inn noen greiner (bjørk eller lignende) til hesten så den kan stå å gnage på, å forhindre at han "tenker" på å sluke luft....
Å drive med hest er ikke bare en hobby, det er en livsstil...:) Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 08/11/2005 :  12:32:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Ikke verre enn det, altså :)
Han har hatt fri tilgang på høy, men har ikke spist så mye av det. Sannsynligvis er det fordi han står på ny stall og mye nytt som skjer, jeg fikk ham på søndag.

Kan luftsluking være farlig?
Jeg har aldri hatt hester som har vært luftslukere før. Husker de hadde noen på rideskolen jeg red da jeg var liten, men husker ikke hva de gjorde med det..

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 08/11/2005 :  12:42:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Luftsluking i stor grad er ikke sunt,nei...da dette kan føre til luft-smerter,kolikk og andre problemer.
Men stort sett er det ufarlig når det forgår i mindre grad :)

Takker for meg. Gå til toppen av siden

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 08/11/2005 :  16:45:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Hvis problemet vedvarer, selv om du følger rådene ovenfor (som jeg er enig i, aktiviser hesten med noe annet! ), må du kanskje vurdere å sette på hesten ei luftslukereim. Denne tar jo ikke bort årsaken til adferden, men når hesten først har fått denne uvanen og utviklet den til en stereotyp adferd er det ofte veldig vanskelig å bli kvitt den igjen. Da synes jeg det er ok å sette på ei luftslukereim, sånn at man i det minste unngår konsekvensene, som kan være alvorlig kolikk.

Redigert for å legge til at jeg nettopp så at det sto "liten grad", og da er det kanskje ikke nødvendig med reim.. Se an på hesten, blir det verre er det et alternativ.
Note to self: les ordentlig før du svarer Anniken!

Redigert av - Anniken B. den 08/11/2005 16:47:03 Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/11/2005 :  17:23:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg kjøpte nettopp en med sluke/veve-tendenser, men her har han ikke prøvd ennå.

*Han får ubegrenset med høy.

*Han får vann i bøtte som står på gulvet.
(I den høyden klarer de visstnok ikke å sluke.)

*Har smurt de fleste kanter inne i boksen og tatt vekk matkrybba.
(Han får foret på gulvet og det er jo en naturlig spisestilling uansett.)

*Gresspaddock.
(Gruspaddocker kan føre til at de kjeder seg,lite å tygge på.)

For å få hesten til å bruke mer tid på høy enn å bite i treverk, gi mindre kraftfor.
Magen til hesten rommer kun ca. 10 liter så det må være plass til høy. Lett å glemme..

Redigert av - xxxx den 08/11/2005 17:25:47 Gå til toppen av siden

Mari^_^

Norway

Skrevet - 08/11/2005 :  18:31:37  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMari^_^  Svar med kopi av melding
Aktiviser den mest mulig!! Da tenker den mindre på å begynne med luftslukingen..
www.hestene.no Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/11/2005 :  18:36:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
For å få hesten til å bruke mer tid på høy enn å bite i treverk, gi mindre kraftfor.
Magen til hesten rommer kun ca. 10 liter så det må være plass til høy. Lett å glemme..

Ja det er jo noe å tenke på, dette med alt kraftfòret man dytter i hestene fremfor å tenke på at de skal få i seg tilstrekkelig av fiberet i høyet. En kan jo undres om luftsluking er et problem som har blitt mer fremtredende i moderne tid med stort forbruk av mange forskjellige typer kraftfòr. Senere tids forskning på avvikende atferd hos hest som bl.a luftsluking har kommet frem til at en av grunnene til denne atferden kan være mangelen på fiber.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/11/2005 :  18:50:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja ikke sant.. Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 08/11/2005 :  22:00:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja...eller så har jeg også hørt at denne adtferden ofte har utviklet seg hos hester som senere har fått påvist magesår(som også er et resultat at for mye kraftfor og/eller for lite grovfor)

In nancyville:mange gode råd du kommer med!vannbøtte på gulvet har jeg ikke hørt om før men det hørtes logisk ut!
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/11/2005 :  22:06:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hørte det selv for bare ett par uker siden.
Har ikke hatt hest med krybbebiter-tendenser før så jeg måtte spørre litt rundt hos de som har det.
De har jo "ordentlige" krybbebitere da,min har kun tendenser, men greit å forebygge.
Gå til toppen av siden

eligj

Skrevet - 08/11/2005 :  22:10:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

*Har smurt de fleste kanter inne i boksen og tatt vekk matkrybba.
(Han får foret på gulvet og det er jo en naturlig spisestilling uansett.)
Opprinnelig postet av In Nancyville

Jeg har ofte lurt på hvorfor ikke flere gjør dette (med luftslukere altså). Jeg har smurt slik anti bit på treverk, og det er utrolig hvor effektivt det er. Jeg hadde det også på kanten av krybba en periode da hesten sto inne pga sykdom (og begynte å bli fantasifull), det hindret ham i å utvikle en plagsom uvane. Han spiste fint maten oppi krybba allikevel, men holdt seg unna å bite i kantene.
Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 08/11/2005 :  22:18:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
In Nancyville: jeg har det på samme måte som deg for hesten min, han får ikke annet enn høy akkurat nå, og så mye han vil av det. Ser ut som det går greit. Vannbøtten står på gulvet, og høyet er på gulvet.
Jeg har jo nettop kjøpt han, og der han kom fra ble han foret på 8 liter havre i døgnet og omtrent ikke høy.

Takk for svar alle sammen :)

Men hva er en luftslukereim? Husker å ha hørt om det/sett det en gang, men det ligger laaaaangt bak i hukommelsen..

Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 08/11/2005 :  22:29:17  Vis profil  Svar med kopi av melding
lino:
Jeg gir hesten min kraftfor også, bare ikke så mye.
Han fetes opp så nå står han på drøye 3 liter oppdrett og ubegrenset høy. Men det er jo så mange som gir så mye mye mer og da klarer ikke hesten å venne seg til å spise mye høy.
Det er derfor så spesielt mange fullblodser også er vansklige å få til å spise mye høy for de har gjerne stått på 15 liter kraftfor som løpshester.
Det tar tid (uker/måneder) for magen deres å justere om til mye høy (tarmfloraen også), i tilegg rommer som sagt ikke magen mer enn 10 liter.
Ikke rart det "går noen sikringer" for enkelte, med nesten bare kraftfor i kroppen.

Redigert av - xxxx den 08/11/2005 22:36:33 Gå til toppen av siden

lino

» VIP

Skrevet - 08/11/2005 :  23:10:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidelino  Svar med kopi av melding
Ja, skal nok begynne å gi kraftfor etterhvert, må bare få all havren ut av kroppen først, sa dyrlegen.. hehe
Liz & Sharmona

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.