hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Starte rideskole
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Rideleir/rideskole
 Starte rideskole
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 07/11/2005 :  17:44:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Er det mulig å starte rideskole uten noe i egenkapital? Er det mulig å få støtte fra noe sted, om man kan bevise at det lønner seg der man bor? Hvor kan man søke?

Sitter å drømmer igjen jeg da....

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 07/11/2005 :  20:49:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Isåfall tror jeg du må ta over en stilling som dagligleder eller liknende i en kommunal rideskole. Mulig du kan foreslå for kommunen at det utarbeides et slikt tilbud også. Men aner dessverre ikke hvordan man går frem, hvem man snakker med, og mulige steder man kan få gjennomslag for en slik ide. Alt er nok så mye enklere med egenkapital, og det å starte en rideskole krever jo litt egenkapital også. Dessverre..

Jeg har lest om flere som har startet opp fra skrætsj selv, uten masse egenkapital. Som har lykkes, med et enormt pågangsmot og lyst til å få dette til. Nå husker jeg ikke direkte hvem og hvilke rideskoler dette dreier seg om, men om du kunne fått kontakt med noen av disse kunne du kanskje spurt deg ut om noen råd. Mener å ha lest om at en i Halden startet på rimelig blank is, og har kommet veldig langt nå. Kanskje noen andre kjenner til noen med et slikt utgangspunkt, og kan gi deg kontakter som gjør at du kan spørre deg ut litt.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

Lopke

Norway

Skrevet - 08/11/2005 :  08:21:23  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ring Hitra rideskole, de gjorde det.. Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 08/11/2005 :  08:50:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Helt ærlig så tror jeg ikke at man kan starte rideskole uten noe som helst form for startkapital i form av penger, gård osv.

Hestene er faktisk det minste problemet, der vet jeg om mennesker som låner ut både ti og tyve hester i slengen.

Om man hadde startet det med hensikten å drive terapiridning e.l. kunne man nok fått en eller annen form for etableringsstøtte, men da tror jeg man bør sitte med f.eks en pedagogisk utdannelse for å vise at man har seriøse planer.

En liten sjekkliste på hvor gjennomførbart dette er:

Har man et egnet sted å ha hestene?
For steder med utleie av hester er bl.a ett av kravene vaskespilt.
Har man råd til å betale leie, fòr, smed og veterinær til hestene og sin egen lønn i kanskje et år frem i tid?
Har man ork til å stå på alene 24/7, hvis ikke må man regne lønn til evt. ansatte/ instruktører.

Ikke meningen å ta fra noen motet, men dette landet er nok ikke det letteste å bo i ifht. oppstart av bedrift uten egenkapital.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 08/11/2005 :  08:58:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Det er fullt mulig å få tilskudd og støtte. Snakk med landbrukskontoret og inovasjon norge om dette! Men der er mye som skal til, du må sette fram en driftsplan og budsjett! Skal du ha støtte til bygg må du ha teknisk tegning (koster en del, og dekkes ikke)! Men tror nok du trenger litt egenkapital...men det går jo an å ta opp lån....
Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

Selameyjan

Skrevet - 08/11/2005 :  11:11:39  Vis profil  Svar med kopi av melding

Rent juridisk trenger du 100 000 NOK i egenkapital hvis du skal starte AS. Det trenger ikke å være penger, men kan være bygninger, hester, etc. (Men husk på at om det går galt kan du risikere å miste alt du har registrert som egen kapital).

Hvis du starter rideskole som enkeltmannsforetak trenger du ikke egenkapital, men jeg vil ikke anbefale det, for da hefter du personlig for all gjeld. Det er mange som har satt seg i gjeld på livstid, ved å starte risikable prosjekter som ridesenter på den måten.

Har du ikke noe egenkapital er nok det beste at rideklubben driver rideskolen (sitter ikke du i styret i en rideklubb?). Når man er en forening risikerer man ikke å bli sittende igjen med eventuell gjeld, og regnskapsreglene man må forholde seg til er mye enklere, så man kan fint greie det administrative selv. Man skatter ikke av inntekt, samtidig som man heller ikke kan ta ut overskudd - men det er vel heller ikke poenget? Jeg antar meningen er å få i gang en rideskole, og forhåpentligvis skape noen arbeidsplasser på sikt?

Det er vanligvis lettere å få støtte fra kommunen hvis man er en forening. Hvis dere fremstiller det som om ungdommen ellers ville hengt på kjøpesenteret og dopet seg, kan dere kanskje få driftstilskudd.
Om kommunen er positivt innstilt vil nok ha mye å si for økonomien.
Sjekk om de har noen kultur-helse-miljø-prosjekter e.l. som du kan henge deg på.

Hvis dere er på landet kan dere antagelig få støttet fra SND (muligens gjelder dette bare for næringsdrift?) og bare i en oppstartsfase. Har hørt at det prioriterer kvinner når de gir støtte i alle fall.

Her en side hvor du finner en del informasjon om oppstart av virksomhet, støtteordninger, etc.

http://www.bedin.no/

Det står også et gratis telefonnummer du kan ringe der. Nå er det mye disse folkene ikke vet/ ikke gidder å svare på, men det kan være et sted å begynne.

Hvis du vil starte opp gjennom rideklubben bør du også kontakte norsk rytterforbund, det er en del idrettsmidler som foredeles, etc. Kanskje kan de også fortelle deg hvilke andre rideklubber som driver rideskole, så kan du høre med dem, hva de har gjort.

Når det gjelder Renegates kommentar om at hester er det minste problemet, så virker det jo som mange som driver rideskole tenker akkurat det ja...
Men etter min mening er det siste denne verden trenger er nok en rideskole med hester som ikke er innridd og instruktører som ikke har instruert før. Hvis dere finner ut at økonomien ikke holder til å drive med kvalitet, så begynn heller i det små, med faste treninger med kvalifiserete instruktører for medlemmene i rideklubben, etc.

Hvis du har tilgang til ridebane og noen ok hester en dag i uka, kan du jo søke kommunen eller noen andre om støtte til et lite prøve-prosjekt, med rideinstruksjon for nybegynnere en gang i uka. Det burde ikke være så vanskelig å stable det på beina. Skriv en god evalueringsrapport, som du kan ha god nytte av om du vil utvide.

www.selkie.no Gå til toppen av siden

Linn_1902

» VIP

Skrevet - 10/11/2005 :  21:28:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
Burde man ikke ha noen utdannelse for å drive rideskole? Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 10/11/2005 :  23:23:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Som jeg skjønte fra det jeg har lest, så kunne nesten hvem som helst starte rideskole... Noe som sjokket meg veldig...
*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 11/11/2005 :  00:08:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Hvem som helst kan faktisk drive rideskole.. Det er vel nettopp på bakgrunn av dette at NRYF f.eks. ønsker å autorisere rideskoler og rideleirer. Da kan man gi rideskolene/rideleirene et garantistempel som iallfall garanterer at instruktørene har utdannelse og at det er et minstekrav til kvalitet på hestemateriale og fasiliteter. Gir ikke noen garanti på at tilbudet vil falle i smak for alle, men at det ikke bare er Ola Normann som såvidt kan bakfrem på en hest tilbyr noe han overhode ikke har greie på.

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 13/11/2005 :  15:09:19  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kom over en bok som jeg synes det kunne være passende å koble til denne debatten. Har ikke bladd eller lest i boka selv, men det ser ut som en nyttig bok dersom man vurderer å starte egen praksis med hest.

Boka heter "Hästföretagaren" er svensk, gitt ut av Liber og skrevet av Lars-Gösta Nauclér & Arne Olofsson. Gitt ut i høst, så en ny bok. Du får den til grisepris hos Lesehest.no (Bokus.com har den til nesten halve prisen, men sender dessverre ikke til Norge). Her finner du en svensk beskrivelse av boka.

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 13/11/2005 15:12:38 Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  09:50:29  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Er det noen som vet om hvor man kan søke om støtte til å starte opp et slikt prosjekt??

Har funnet denne http://www.innovasjonnorge.no/templates/inv_MainCategory____54512.aspx

Men det er vel flere??

Har jo hørt om folk som har fått fra Norsk tipping, men hvor søker de??

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  10:12:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Les mer om tippemilder her. Rytterforbundet pleier å annonsere når fristen for søking av tippemidler begynner å nærme seg. Mer om dette på rytterforbundets sider her (se linker i høyre margen). Jeg tror det er Rytterforbundet som fordeler pengene ut av den potten de får tildelt av Norges idrettsforbund, og da med en rettferdig fordeling på bakgrunn av de søknadene de har fått inn.

Mener å ha hørt om folk som har fått støtte fra Solofondet for oppstart av rideskole. Mulig det kan se ut som at Solofondet ligger litt dødt nå.. Men følg med! Finnes forresten en sånn håndbok i hvor man kan søke på stipender og legater og sånt ("Stipend og legat håndboka"). Kanskje du kan finne noe der? Et legat er vel ikke i første omgang snakk om mange penger, men alle penger er jo en hjelp.. Er ikke sikker, men mulig endel av disse midlene mer er rettet mot utdanning, men se likevel. Jeg har aldri sett i den..

dressurblogg.no
Redigert av - spoff den 26/12/2005 10:16:09 Gå til toppen av siden

lena babylon

Skrevet - 26/12/2005 :  11:31:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
har selv leitet gjennom alt av støtte/etablerings ordninger til rideskoledrift, og har skrevet søknad til innovasjon norge på ikke mindre enn 20 sider! og en søknad til kommunen som jeg skal få sendt inn nå på nyåret.var ferdig med søknadene i oktober men da var pengekassa deres for 2005 tom så jeg fikk beskjed om at det ville være lurt å vente med å sende inn til på nyåret siden de da hadde nytt budsjett å forholde seg til.
når det kommer til egenkapital sies det at du bør ha brukt så mye av egne penger eller ha lagt opp så mye penger til prosjektet at du virkelig har vist at dette er noe du vil satse på uansett.har selv en veldig stor egenkapital så jeg aner ikke om de har regler for at du må feks ha 100 tusen i egenkapital.men om så skulle være tilfelle er du nok ikke så langt unna hvis du regner både hester og utstyr osv...
går i tillegg å feks få lån i banken til stallbygging (er ikke så vanskelig hvis du har en god finansieringsplan å vise til fks at det kan bli lønnsomt å drive utleie ved siden av e.l) satt selv å regnet på det for ikke lenge siden bare synd det ikke finnes tomter å bygge på her. hvis du får lån til stallbygging vil dette også regnes som egenkapital og gå i positiv favør for deg og ditt prosjekt. enkelt og greit hvis du er ung og jente,viser at du vil satse og at det ikke finnes konkurenter men marked der du ønsker å satse ja da er du så godt som garantert støtte var nå i allefall det jeg fikk beskjed om.
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  12:53:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
har selv leitet gjennom alt av støtte/etablerings ordninger til rideskoledrift, og har skrevet søknad til innovasjon norge på ikke mindre enn 20 sider! og en søknad til kommunen som jeg skal få sendt inn nå på nyåret.var ferdig med søknadene i oktober men da var pengekassa deres for 2005 tom så jeg fikk beskjed om at det ville være lurt å vente med å sende inn til på nyåret siden de da hadde nytt budsjett å forholde seg til.
når det kommer til egenkapital sies det at du bør ha brukt så mye av egne penger eller ha lagt opp så mye penger til prosjektet at du virkelig har vist at dette er noe du vil satse på uansett.har selv en veldig stor egenkapital så jeg aner ikke om de har regler for at du må feks ha 100 tusen i egenkapital.men om så skulle være tilfelle er du nok ikke så langt unna hvis du regner både hester og utstyr osv...
går i tillegg å feks få lån i banken til stallbygging (er ikke så vanskelig hvis du har en god finansieringsplan å vise til fks at det kan bli lønnsomt å drive utleie ved siden av e.l) satt selv å regnet på det for ikke lenge siden bare synd det ikke finnes tomter å bygge på her. hvis du får lån til stallbygging vil dette også regnes som egenkapital og gå i positiv favør for deg og ditt prosjekt. enkelt og greit hvis du er ung og jente,viser at du vil satse og at det ikke finnes konkurenter men marked der du ønsker å satse ja da er du så godt som garantert støtte var nå i allefall det jeg fikk beskjed om.

Opprinnelig postet av lena babylon

Lån kan jeg bare glemme siden jeg ikke har noen jobb... Så det må bli støtte fra et eller annet sted...

Sendte mail til de som har med tippe pengene å gjøre nå nettopp så får vi se hva de sier...
Er jo klubben som skal ha dette først og fremst og ville da tro det er lettere å få støtte enn om det var meg som privat person som skulle eie.
For da har jo beboerne i kommunen lov til å bruke anlegget.

Spoff: Sendte mail til rytterforbundet for en måneds tid siden og der fikk jeg beskjed om at de ikke støttet rideskole prosjekter... Kanskje de trodde jeg mente at det var jeg som privat person som skulle eie??

*~Susanne~*

Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/12/2005 :  15:07:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

<klipp>

Spoff: Sendte mail til rytterforbundet for en måneds tid siden og der fikk jeg beskjed om at de ikke støttet rideskole prosjekter... Kanskje de trodde jeg mente at det var jeg som privat person som skulle eie??

Opprinnelig postet av Roxira

Ok, jeg kjenner ikke helt dette i detalj, Men klubben jeg har vært medlem i i denne sesongen søkte støttet til ridehus, og fikk en del. Dette er da en rideklubb som både tilbyr rideskole og privatoppstalling. Nå vil jeg tro at søknaden både inneholdt argumenter for å videreutvikle privatryttere og rideskoleryttere, men kjenner ikke søknaden i detalj. De fikk også en god del støtte fra kommunen, og inn noen sponsorpenger (som mer var til å spe på, enn et viktig bidrag i seg selv).

Jeg vil anbefale deg i å komme i kontakt med noen av de som har startet opp selv. Mange starter med en jobb ved siden av, og videreutvikler. Å ha noen skoleponnier, en utendørs bane og rideskoleaktivitet bare noen kvelder i uka, er nok vanlig i startfasen.

Siden jeg aldri har startet rideskole eller tilsvarende selv, så blir ikke dette helt utfyllende svar. Men håper ting til dels kan være til hjelp likevel.. Anbefaler deg likevel sterkt til å komme i kontakt for å bli kjent med andres egenerfaringer. Kanskje du kan jobbe praksis et slikt sted 1/2 år eller noe i forkant? Få litt innblikk i driften og hvordan man etablerer? Tenker da mer praksis i liten, nyoppdtartet stall og ikke gedigent ridesenter som antagelig blir litt for mye å gape over i forhold til de planene det vil være fornutig å starte opp med. Man kan alltids bli store, og det er mange som virkelig har kommet langt. Men alle har startet i det små, og bygd seg oppover derifra.

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 03/01/2006 :  10:02:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Er fond jeg kom over:
Gildefondet
Søknadsfrist i år 9. januar 2006.

Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.55 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.