hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Bøker i lang tøyle dressur
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Bøker og videoer
 Bøker i lang tøyle dressur
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2003 :  13:34:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Lurte på om det er noen bra bøker på dette området.

Forsøkt å søke litt rundt. Bl.a. på Amazon (hvor du får sortert bøkene etter "bestselger").

Noen bøker som kan virke interessante:

Ser ut til at de bruker den franske metoden med tømmekjøringsgjordt, men prinsippene er sikkert likevel de samme.

Noen som kjenner til disse bøkene? Og vet om disse er noe en bør kjøpe? Eventuelt andre bøker som er bedre på området?

Den boka til Paul Fielder hører jo hjemme i den engelske serien av håndbøker som Landbruksforlaget nå gir ut på norsk. Jeg abonnerer igrunn allerede på denne serien, men ser ikke ut til at denne boka kommer på norsk i løpet av det første året iallfall. Nå koster den jo uannsett ikke så mye, så å kjøpe den på engelsk selv om den en gang kommer på norsk er vel likevel ikke bortkastet hvis boka er bra. Synes iallfall "Longering" som også Paul Fielder har skrevet og som alt finnes på norsk er bra (fine illustrerende bilder også), så da kan kanskje "All About Long Reining" også være bra? Selv om han bruker den franske metoden..

Noen som vet?

Eller disse bøkene til Bent Branderup? Hva tar de egentlig for seg? Bare ridning eller også lang tøyle?

Eller noen bra nettsider med litt info, hvordan gjøre ting, hva som blir feil, gjerne litt bilder til hjelp osv? Forsøkt å søke, men finner ikke stort Kanskje Annes sider blir bra på dette

Destrier/Anne: Tips til sidene dine.. Bokanmeldelse av bøker som er bra!

--
spoff, (prøv min dressurquiz)

Destrier

Norway

Skrevet - 04/06/2003 :  14:31:27  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Takk for tipset Spoff. Har allerede tenkt på boksider, men det er litt omfattende å lage, i og med at jeg må lage 'anmeldelsen' selv. Det jeg har tenkt å gjøre, er lage en liste med bøker, og kontakte biblioteket. Dersom flere biblioteker samarbeider, så kan de kjøpe en bok hver (blir ikke så dyrt), og så kan man gå innom et 'hvilket som helst' bibliotek og 'bestille' boken, og få den oversendt. Slik har de gjort (med hell) i Finland. Det er massevis av interessante bøker ute på 'markedet', men de beste er også de dyreste...

Av dem du nevner her, vil jeg tro at boken til Jennie Loriston Clarke er den beste. Det finnes flere metoder og systemer, og ikke alle er like gode som 'Wiener-systemet'.

Norsk Lipizzanerforening utgir et lite hefte om arbeide på lange tøyler. Det er opprinnelig en artikkelserie som har vært publisert i det Nederlanske bladet 'Baroque', som utgis i Nederland, Belgia og Frankrike. Det er Piet Bakker som har skrevet den. Heftet koster 85kr (kr 65 for medlemmer av Norsk Lipizzanerforening). Heftet bestilles fra meg, anne@klassiskdressur.com
Prisen er inkl porto. Du må selvsagt oppgi adressen din når du bestiller.

Bent Branderup skriver litt om lange tøyler i boken 'akademisk ridning'. Men han forklarer ikke hvordan man gjør det, eller hvordan man begynner. Det gjør han ikke på kursene sine heller. Grunnen er nok at han ikke trener så mye på det selv. Han trente Hugin litt i førsten når han skulle begynne å trene ham opp. Og så har han hatt en hest med 'kissing spines' som ikke kunne ris som han har trent på lange tøyler. De som har vært på kurs med både Branderup og Piet (meg selv inkludert, men jeg er jo 'Piet-fan' da...) - sier at Branderup ikke klarer å forklare begynnelsen. Men det gjør Piet - noe du vet nå. :)

Paul Fielder er i Norge av og til (På Skauen), men han vil ikke lære bort denne måten å arbeide på. Han mener det er for vanskelig, noe jeg tror at henger sammen med at han nok kan gjøre det selv, men ikke vet hvordan han skal lære det bort.

Du har nok rett i det at det er lite informasjon å finne. Skal gjøre så godt jeg kan å rette opp i dette. :)

For øyeblikket mangler jeg en fotograf - det er liksom så vanskelig å ta bilder av seg selv når man trener... Men det kommer nok.

Har en hel 'bunke' bøker, som jeg leser i stadig vekk. Masse lærerikt å finne i gamle bøker! Jeg vil bare ha med bøker jeg har selv, eller har lest selv - og som jeg synes er gode. Og så må jeg klare å begrunne HVORFOR jeg synes de er bra også. Som sagt - det kommer...

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2003 :  14:50:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Gleder meg til å følge utvikling av sidene dine Anne!

Jeg har hørt at Paul Fielder hadde noen veldig bra longeringskurs tidligere. Vet ikke om de egentlig innebar lang tøyle trening. Snakket med en som hadde vært på et slikt kurs med han, og det hadde iallfall vært kjempebra. Men nå hadde han sluttet med de kursene p.g.a. sikkerhet visstnok. Men om disse kursene innebar lang tøyle vet jeg som sagt ikke..

Men boka til Jennie Loriston Clarke bruker vel den franske metoden, og ikke Wiener? Vet du om en bra bok som bruker Wiener?

*hehe* Jeg skal prøve lang tøyle dressur på Taharkas på mandag.

Sett litt mer på Amazon.. Hvordan er boka Schooling Horses in Hand: A Means of Suppling and Collection av Richard Hinrichs? Noen som vet? Bruker han Wiener-metoden?

--

Redigert av spoff den 04/06/2003 14:56:12
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 04/06/2003 :  15:00:47  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Nei, han (Fielder) har aldri villet lære bort lange tøyler. Longering har han som du sier hatt egne kurs på. Men jeg vet han har lært lange tøyler av Jennie, de har vist opp en pas-de-deux sammen på Olympia (Engelsk hesteshow), med to av hestene til Jennie. (Loriston Clarke).

Jennie pleier å bruke longerings-gjord når hun lærer det bort. Men ikke når hun gjør det selv. Så metoden man lærer her er nok mer 'Fransk' ja.

Richard Hinrichs har skrevet en bok (og laget film), om 'Schooling Horses In Hand'. Her står det også litt om lange tøyler, men som 'alle andre steder' - mangler begynnelsen, posisjonene etc. Slik at den nok er mest egnet for dem som kan litt fra før... Det står mye bra her, men forklaringene til Piet er bedre - og enklere. Hinrichs blir liksom litt for detaljert, med detaljer som egentlig ikke er nødvendige (noe man ser når man har opplevd metodene til Piet).

Høres kanskje ut som jeg er veldig kresen - og det er nok sant. :)
Men for all del - alt er verd å ta med seg. Det handler bare om å klare å sortere.

Når det gjelder sikkerhet, så bruker de aller fleste alt for sterke hjelpere i førsten. Så det lønner seg å ha hjelp i førsten, så man ikke går på en 'smell'. Vil påstå at nesten 95% av alle dem jeg har sett, 'gjør' for mye - inntil de forstår at det ikke er nødvendig. Sikkert det samme som Fielder oppdaget, at det er vanskelig å hindre folk i å være for brå og å bruke for mye kraft. Det er i tilfelle da det går galt. Å bruke kraft går som regel fint når man sitter oppå - men det funker ikke i hele tatt når man er på bakken. Lange tøyler arbeide er også veldig motiverende. D.v.s. at treneren er nødt til å klare å motivere hesten for å arbeide. Ikke så dumt det heller. Mye tenking som må til i perioder ja. Ut av det - blir man en tenkende rytter. Forutsatt at alt annet er likt, vil en tenkende rytter være klart overlegen en som ikke tenker. Noe å tenke på?

Hilsen Destrier

Redigert av Destrier den 04/06/2003 15:07:49
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 04/06/2003 :  15:10:56  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Ok. Jeg leter etter en bra bok, så da er det bra å være litt kresen Jeg vet jo at andre bøker innen hest og ridning er veldig mye forskjellig. Og det er veldig viktig at alt forklares ordentlig. Selv på områder hvor man føler seg forholdsvis proff selv, så synes jeg det er veldig greit at selv helt grunnleggende ting beskrives og forklares godt. Det er faktisk endel helt grunnleggende ting innen hest og ridning som jeg først de siste årene har skjønt hvorfor man gjør akuratt sånn. Og med litt mer forståelse enn "sånn er det bare". Akuratt lang tøyle dressur er jeg jo faktisk nybegynner i også.. Så da er det kanskje ennå viktigere å ha alt "matet inn med teskje".

Jeg får vel skaffe meg det heftet du nevnte. Men nå høres det ut til at Karianne er så og si overtalt når det gjelder å komme på Lipizzanerutstillinga, og da blir jeg sannsynligvis også med. Så da kan jeg sikkert fikse heftet da. Ellers så bestiller jeg det.

--
Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2003 :  00:59:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Hm, jeg mente jeg hadde hørt at Paul Fielder var en av de få ressursene vi hadde i Norge som kunne dette, men at han ikke ville lære det bort. Da husket jeg korrekt.

Det finnes ingen videoer om dette da?

Vet du hvordan det går med utstillingen på Lillehammer Destriere? Jeg står på stall med Anne (Zaner) og Anette (Cinderella). Har ikke du en søster av Cindy?

Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 05/06/2003 :  01:35:59  Vis profil  Svar med kopi av melding

Kopi av melding:

For øyeblikket mangler jeg en fotograf - det er liksom så vanskelig å ta bilder av seg selv når man trener... Men det kommer nok.

Hilsen Destrier

Jeg kan være fotograf!

frik, (prøv gjerne min anatomi- og sykdomsquiz)
Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 05/06/2003 :  08:22:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Vixi
Utstillingen (og kurs) er flyttet til Holmestrand. P.g.a. kverke på Birkebeineren. Det var også veldig få som hadde meldt seg på til kurs (synd - men de vet vel ikke hva de går glipp av....) Slik det ser ut, er det antakelig mange flere som vil være med på kurs når vi har det 'her nede'. Vet du hvorfor det ikke er noen fra Lillehammer som har meldt seg på kurs?

Så gøy at du står sammen med Cindy og Zaner. :) Hvem hest har du? Rir du på 'Marianne-treningene' du også?
Joda, Corenta er helsøster'n til Cindy.

Richard Hinrichs har laget en video om 'working horses in hand'.
Jeg har ikke sett denne filmen, men har boken som er skrevet til filmen. Han fant ut at han fikk med alt for lite forklaringer på filmen, så derfor skrev han bok i tillegg.

Jeg har vært borti folk som kun har sett filmen, og som har misforstått det hele, spesielt med hvor lang tid ting egentlig tar. Så akkurat det er nok ikke så godt poengtert. Gjør man det riktig, er begynnelsen ganske grei. Men så kommer en lang periode som går ut på å gjøre hesten smidig og sterk, hvor man ikke kan gå videre før dette er på plass. Det tar måneder og år - og det er nok dette som ikke er klart nok presisert. Men det henger vel sammen med hvordan vi mennesker er. Det er blitt sagt at når man begynner med klassisk dressur, så går man som regel alt for fort fram med den første hesten man trener. Etter det - forstår man hvor lang tid det egentlig tar, og gjør ikke samme feil igjen.

Frik:
Den er grei. :)

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 05/06/2003 :  11:42:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:

Utstillingen (og kurs) er flyttet til Holmestrand. P.g.a. kverke på Birkebeineren. Det var også veldig få som hadde meldt seg på til kurs (synd - men de vet vel ikke hva de går glipp av....) Slik det ser ut, er det antakelig mange flere som vil være med på kurs når vi har det 'her nede'. Vet du hvorfor det ikke er noen fra Lillehammer som har meldt seg på kurs?

Hilsen Destrier

Folk vet vel ikke sitt eget beste

Men da går det kanskje an for oss andre å være med på kurset da.. Jeg skulle gjerne hatt litt repetering og lært litt mer, og det er ikke akkurat noe minus at det er så snart (og nært) heller..

-----

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 05/06/2003 :  13:11:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Destriere; tror mye av grunnen kanskje kan være at en del har sluppet på beite innen den tid, og "gidder" ikke ta inn hestene. Ellers har jeg hørt ei som trodde det var bare Lipizzanere.

Har en 3 åring og en 2 åring på samme stall. Hadde egentlig tenkt å være med på et kurs du holdt her i vinter, men tiden strakk ikke til. Men du kommer vel igjen? Var vel flere fra stallen vår som var med sist du hadde kurs?

Var med på Marianne-treningene før (hun har utført mirakler med min forrige hest), og skal vel bli med igjen fra høsten av vil jeg tro. 3 åringen er delvis innridd, men skal på beite før vi gjør noe særlig mer. Hun har gjort ett eller annet tull med et framkne, så da får hun slappe av og hvile litt i sommer.

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 05/06/2003 :  14:19:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Det blir nok flere kurs ja. Men nå blir det ikke noe mer før til høsten. Du kan bare snakke med Anne N.

Frik: Sant det. Vi holder på å 'pusle' det sammen, gir deg beskjed.
Piet kommer forresten til oss i fire-tiden i dag. :)

Hilsen Anne

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 05/06/2003 :  15:23:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Gjør han det?? Ante jeg ingenting om! Skal han undervise?
Da må jeg prøve å komme da!
Huff! Dårlig tid!

-----

Gå til toppen av siden

Destrier

Norway

Skrevet - 05/06/2003 :  21:22:49  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideDestrier  Svar med kopi av melding
Ingen 'offisiell' trening, jobbet litt videre med Comtessa (innridningen), og Corenta for hånd. Det gikk veldig bra. Og så kommer han igjen St.Hanshelgen, 21-22 Juni. Da blir det kurs. Holder på å planlegge...

Hilsen Destrier
Gå til toppen av siden

Ida KR

» VIP

Skrevet - 05/06/2003 :  22:51:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Like greit for min del at det ikke var trening i dag, jeg fikk jo allikevel ikke mulighet til å komme..
Prøv å organisere det slik at han kommer hit St. Hanshelgen da! Hestepasseren til Astor blir også med

-----

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.89 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.