hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hjelpetøyler, snarveier som IKKe virker!
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Hjelpetøyler, snarveier som IKKe virker!
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Kakka

» VIP

Norway

Skrevet - 05/11/2005 :  18:58:30  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hva skal man egentlig med hjelpe tøyler? Samling og alle andre dressur øvelser kan jo utføres uten! Alt hjelpetøylene gjør er å få hesten til å bøye nakken, og det er IKKE det samme som samling!!!! Bruker man hjelpetøyler oppnår man ingenting annet enn at hesten går på forparten. Og det er ikke akkurat ett vakkert syn...
De virklig gode trenerene bruker ikke unødvendig utstyr som hjelpetøyler de klarer seg uten,så hvorfor kan ikke andre "vanlige " folk også gjøre det? "Mesterene" innen ridning og trening av hest har brukt lang tid på å få hestene sine så gode, har ikke vi andre som ikke er så dyktige tid til å vente på at våre hester skal bli sånn? Har vi så lite tid at vi må jukse med hjelpetøyler ol?

TORHILD

» VIP

Skrevet - 05/11/2005 :  20:11:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Et emne som har vært oppe sikkert 70 ganger......
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 05/11/2005 :  22:55:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
De virklig gode trenerene bruker ikke unødvendig utstyr som hjelpetøyler de klarer seg uten,så hvorfor kan ikke andre "vanlige " folk også gjøre det?

Da tror jeg det er endel du ikke har fått med deg...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 06/11/2005 :  15:51:32  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Enig i noen av synspunktene dine, men synes dette blir litt vel generaliserende. Hjelpetøyler er et hjelpemiddel. Mange dyktige trenere bruker de for å veilede hestene sine; f.eks. under omskolering av travere som er vant til å gå med hodet i været.

Jeg er også i utgangspunktet i mot bruk av hjelpetøyler, men så sant de brukes riktig kan de være et utmerket hjelpemiddel.
Gå til toppen av siden

Itago

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  15:28:57  Vis profil  Svar med kopi av melding
hjelpetøyler er helt greit så leng man kan ri med dem. vi rei med det på den ene hesten vår som var vant med og bli sakset "i form" og den er en helt annen hest og ri på, nå kan du faktisk jobbe den bakfra Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  16:26:07  Vis profil  Svar med kopi av melding
Som ordet sier, er "hjelpetøyler" noe "hjelpende". Det skal være rettledende, og har ingenting med bare bøy nakken osv som du sier. Brukt på riktig måte, er de med på å HJELPE hesten, og som det ble påpeket, er det mange dyktige trenere som bruker de.
Hege Gå til toppen av siden

Hege J

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  16:30:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må bare legge til at det selvfølgelig er noen som bruker hjelpetøyler feil og som feks bruker de for å få hesten "på tøylen" og for at den skal gå "fint" osv osv. Men feil bruk av et hjelpemiddel vil ikke si at det ikke fungerer på en positiv måte når det blir brukt riktig:)
Hege Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  16:53:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Må si meg både ENIG og UENIG med deg Kakka.. På en side håper jeg disse småjentene/uerfaren ryttere leser innlegget ditt og biter det litt i seg, for de skulle så inderlig ha visst bedre i noen situasjoner!
På en annen side ser jeg ikke noe i mot hjelpetøyler, så lenge de blir brukt riktig, og av en rytter som vet hvordan de skal brukes! Samt at man ikke bare setter på hesten hjelpetøyler i første omgang, det er latskap hvis man ikke har prøvd å samle hesten uten! I tillegg til dette er det viktig at dersom en vurderer hjelpetøyler fordi hesten ikke klarer å samle seg, er det en haug andre faktorer en skal tenke på først også; hvordan sitter ustyr, har hesten vondt noen steder, underhals/sauenakke, for stiv pga. den ikke har blitt myket nok opp +++.
Så for min del skal man ikke bare bruke hjelpetøyler for å hesten ned på tøylen, men i noen tilfeller kan de brukes over en mindre tid som et tillegg til de vanlige øvelsene o.l for å få hesten til å samle seg, hvis alt stemmer overens, men det å bruke dem HVER gang og hele tiden er jeg ikke for. Og de fungerer som en SISTE utvei, når alle andre ting er prøvd først.

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 25/11/2005 :  19:33:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hva skal man egentlig med hjelpe tøyler?

Som Hege J sier så ligger meningen med hjelpetøyler i ordet; de skal hjelpe hesten å jobbe riktig.

Kopi av melding:
Samling og alle andre dressur øvelser kan jo utføres uten! Alt hjelpetøylene gjør er å få hesten til å bøye nakken, og det er IKKE det samme som samling!!!! Bruker man hjelpetøyler oppnår man ingenting annet enn at hesten går på forparten. Og det er ikke akkurat ett vakkert syn...

Bare tull. Ved korrekt bruk kan man ha godt utbytte av hjelpetøyler.

De virklig gode trenerene bruker ikke unødvendig utstyr som hjelpetøyler de klarer seg uten,så hvorfor kan ikke andre "vanlige " folk også gjøre det? "Mesterene" innen ridning og trening av hest har brukt lang tid på å få hestene sine så gode, har ikke vi andre som ikke er så dyktige tid til å vente på at våre hester skal bli sånn? Har vi så lite tid at vi må jukse med hjelpetøyler ol?[/quote]
Tror du har gått glipp av mye dersom du tror at eliten innenfor hestesporten ikke har brukt/bruker hjelpetøyler på noe punkt.

-Jeg syns man skal bruke hjelpetøyler dersom man har treng for det, og vet hvordan de skal nyttes på korrekt måte. Jeg syns ikke det er juks på noen måte.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

CarOline^^

» VIP

Skrevet - 02/12/2005 :  23:48:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg selv bruker hjelpetøyler. Det er veldig effektivt for f.eks gamle hester som har en tendens til å bli litt stiv i sin gamle nakke og hals. Min 21 år gamle vallak, varmer jeg opp med hjelpetøyler slik at jeg "hjelper" han med å løsgjøre seg bedre. Jeg slakker av på hjelpetøylene etterhvert som han har kommet på plass og jobber med bakbenene. Han er i VELDIG GOD form, til å være så gammel, bortsett fra at han trenger mye gymnastikk for å løsgjøre seg. :))

At man "jukser" når man rir med hjelpetøyler, er jeg ikke helt enig i. Som jeg skrev ovenfor: en del ryttere, også GODE rytter samt. trenere, bruker bl.a hjelpetøyler på hestene sine for å hjelpe de med å løsgjøre seg. :))

- Caroline
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  16:54:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Jeg er egentlig både for og mot hjelpetøyler!! En ting er iallefall sikkert og det skal IKKE brukes av folk som ikke kan ri med de!! Første gangen man rir med hjelpetøyler SKAL være på en ridetime spør du meg!!
En gang i blant ser jeg ikke problemet med å bruke litt hjelp om dette trengs... Selv prøver jeg å klare meg uten, men det hender noen ganger jeg må ty til hjelpe tøylene på Norlandshesten min når han er i rett humør. Han vet hvor sterk han er og de få gangen jævelen våkner i han, har man rett og slett ikke sjans i havet... Er lettere å holde igjen en lastebil enn han.

Var en periode jeg faktisk måtte ri med hjelpetøyler på tur, siden han var så sprek og sterk at jeg ikke hadde annet valg, for stakk han dro jeg ned hodet hans... Og hele veien hjem måtte jeg sitte å leke med han og få han til å tenke på noe annet enn å trippe og stresse hjem...
Denne perioden er heldigvis over nå som han står ute på store beiter hele dagen.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 03/12/2005 :  17:01:55  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Kan du å ri med hjelpetøyler og har en grunn til å bruke det, så da kan du gjerne gjøre det.(Som eks under omskolering av travere som er nevnt ovenfor) Men jeg har aldri ridd med hjelpetøyler, og har ikke noe behov for det.(Så kan det ikke, defor vil jeg ikke ri med hjelpetøyler)
Ser ikke noe galt i å bruke hjelpetøyler for å hjelpe hesten med å jobbe riktig, det er jo det de skal gjøre.

Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 03/12/2005 17:03:46 Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  21:53:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
hjelpetøyler er jeg IKKE glad i... klart det kan løse problemer for noen, men det kan så lett missbrukes... jeg brukte det før, å alt ble bare verre da, når jeg omskolerte min traver som alltid hadde hodet i sky. når jeg fikk han til å senke hodet, så begynte han å stresse mere! tok av alle hjelpetøyler til slutt, begynte med horsmenship og nå er det en super hest! går fint på tyølen å han er blitt til drømmehesten!
jeg kommer nok ALDRI til å ri med hjelpetøyler på min hest igjen! bruker man hjelpetøyler for å løse et problem, vil de fleste hester vite godt når man tar av igjen hjelpetøylene!

de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 04/12/2005 :  22:25:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hjelpetøyler er jeg IKKE glad i... klart det kan løse problemer for noen, men det kan så lett missbrukes... jeg brukte det før, å alt ble bare verre da, når jeg omskolerte min traver som alltid hadde hodet i sky. når jeg fikk han til å senke hodet, så begynte han å stresse mere! tok av alle hjelpetøyler til slutt, begynte med horsmenship og nå er det en super hest! går fint på tyølen å han er blitt til drømmehesten!
jeg kommer nok ALDRI til å ri med hjelpetøyler på min hest igjen! bruker man hjelpetøyler for å løse et problem, vil de fleste hester vite godt når man tar av igjen hjelpetøylene!
Opprinnelig postet av **sofie**

Så klart kan ikke hjelpetøyler løse problemet alene, men de kan hjelpe deg å gjøre det.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

ShyBoy

Skrevet - 05/12/2005 :  07:12:12  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det hender en sjelden gang i blandt at jeg bruker innspenningstøyler, men da er det ei som virkelig kan spenne dem inn som gjør det!

Hvis jeg skulle brukt noe annet måtte det blitt gramantøyler, å da hadde jeg ridd for en dyktig instruktør.

http://www.mmdreamteam.piczo.com Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.31 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.