hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vinterasyl
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Vinterasyl
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Opal

» VIP

Skrevet - 02/11/2005 :  19:48:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå er høsten her igjen - veldig - og det er mildt sagt bare pes å være hesteeier om dagen. Etter klokkestilling er det omtrent mørkt i det man kommer hjem fra jobb og som regel regner det. Trives veldig godt i stallen der jeg har hesten min MEN ridemulighetene nå på høst/vinter i ukedagene er lik null (0 - zero...) Ri langs veier/i skog er lite hyggelig. Null lys...stummende mørke, og ofte tåke. Har en liten ridebane ca 10 minutters skritting unna (i stummende mørke over et jorde og litt langs vei hvor alle kjører fort..). Her kan man montere opp lys (sette hest i boks, bære ut lys, koble til, hente ut hest, ri...også omtrent samme prosedyren når man er ferdig). Kan låne/leie henger på stallen og dra i ridehus (ca 10-15 min kjøring) men er da litt avhengig av assistanse...Også er det jo greit med instruksjon i blant og å få leie av henger, ledig hall og ledig instruktør til å klaffe er sjelden lett...
Hesten min har en del energi og bør ideelt sett bli ridd nesten daglig....

Jeg orker ikke mere av konstant dårlig samvittighet pga hest som ikke får den mosjonen hun bør ha og har tatt konsekvensen av det og mere eller mindre sagt ja til en stallplass på et ridesenter i nærheten (Vinterasyl -ønsker ikke stå her permanent). Har litt kalde føtter og tviler litt for:

1. Hestene får vært svært lite ute og i mikkemus paddocker - alene. I følge kilder blir de sluppet ut ca 1/2 10-10 og inn til lunch ca 13.30 for da er det neste pulje som skal ut. Nå er Opisen vant med å være ute (i søla fra ca 9-10 til kvelden sammen med hestekompiser hun kan hersje med på et passe stort beite)

2: Hun må stå på uteboks for det er alt som er ledig. I og for seg positivt - da får hun sett på alt som skjer og får frisk luft. Dørene kan lukkes igjen helt hvis det blir grisekaldt og vi har da et relativt greit utvalg dekken som jeg frykter vil bli ytterligere supplert fortøpende (...stemmen i hodet sier at jeg MÅ kjøpe....). Men hun er nå engang en relativt tynnpelset sak så jeg lurer jo på hvordan det skal gå hvis det blir alvorlig kaldt....

3: Det er grisedyrt!

Fordelene er jo at jeg kan komme hjem fra jobb, spise middag i ro og mak for så å dra i stallen og ri i ridehus i ukedagene. Det er ikke allverdens turområder på ridesenteret - , man må langs veien et stykke, men ser ikke på det som noe stort problem når man rir i dagslys (blir vel mest i helgene) på trafikksikker hest. Videre har man tilgang til instruksjon samt at det er lettere å få kompetente venninner til å ri hesten innimellom.

Delfinansering av oppholdet kan ordnes ved tigging hos min gamle far

Gjør jeg det rette ved å flytte en periode...

Er mest bekymret over at hun ikke får vært ute så mye som hun pleier, men klart; med alt regnet som er nå kan det jo være greit å stå ute under tak og studere livet....Vil sannsynligvis fortsette å dra på Jarlsberg med henne en gang i løpet av helgen for å løpe så hun får litt variasjon fra ridebanen.. Har ikke lyst å bli helt ridehusslave...

Æsj..lite hestevennelig land vi bor i...

TORHILD

» VIP

Skrevet - 02/11/2005 :  21:02:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde ikke vært i tvil om hva jeg hadde gjort! Er det noe jeg hater så er det å MÅTTE ri på tur i dårlig vær! Du er umotivert, hesten blir sur, jeg blir sur, alt er vått osv osv. Og om noen mnd så er det is og glatt, og på med brodder hvor hullene tetter seg, eller dyrere gullsko... Men nå er jeg så heldig at jeg står på ridesenter jeg da, så jeg slipper å ta noe valg =)

Ang små luftegårder, så har vi det her også. De fleste hestene står i de, men jeg har faktisk ALDRI hatt hesten min i de, ikke for 5 minutter engang! Vi har nemlig tilgang til et beite lenger oppe. Må spasere ca 10 minutter da, men det er hesten min verd! Så vi allierer oss flere, og tar inn og ut på tur alt etter hvordan vi jobber, skole, barn osv. Fungerer kjempefint, og hestene trives. Kanskje det finnes et beite i nærheten som ikke er i bruk nå om vinteren og som du/dere kan låne? Og om det ikke går, så er jo ikke nesten 4 timer sååå lite da, det går jo greit for noen måneder, og i storm og slåvann så er det kanskje ikke så gøy å være ute uansett? Min ville iallefall virkelig inn i dag!!! Lykke til og kos deg på ridesenteret du!

Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 02/11/2005 :  22:25:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
He,he,he-om jeg kjenner meg igjen ja...Og nå er det meldt 3 dager til med regn..

Enig med Torhild her..
Etter 25 år er det like håpløst..Det ble ikke noe bedre når vennina mi ringte i dag og sa at ;" Når jeg dro til Norge fra Halmstad i forgårs var det + 20 der nede"..

Ikke har de søkkvåte ute-ridebaner og jorder, og hestene trenger ikke stadig brodder eller tykke vinterdekken.Seff kan det bli kuldegrader der nede men det varer kun få dager i løpet av vinterhalvåret. Stort sett er det + grader..

Hun sa også at nå når hun kom hjem hit og så (husket..) hvordan det var her, skulle hun flytte permanent til Skåne ja.Nytter ikke å holde hestene skikkelig i gang uten masse ekstra pes (transportering flere dager i uka osv.) sammenlignet med hvordan de har det der.
No shit..?!

-Akk ja,at vi gidder!
Jeg forstår veldig godt dilemma ditt, for jeg har ridd på tur i alle år og synes det er mest gøy å trene,også på tur. Skritte gjør hesten i luftegården hver dag så jeg rir aldri på tur uten å trene,det er mange år sida gitt..
Her hos meg også er det stupmørkt,tåkete, bløtt og klinete i skogen nå.Særlig jeg gidder..

Flaks som jeg har hatt nå er at beite/luftegården er såpass tørr at jeg har fått longert og ridd litt der.Men det blir jo litt amputert alikevel da jeg må spare gresset for den verste belastningen da det ikke er ment som ridebane i utgangspunktet. Nå er det "nødstilfelle"!

Noe positivt (og uvant) med beite/luftegården her hjemme er at jeg slipper sølete bein for det er så mye sand i jorsdsmonnet her så det drenerer meget bra unna, selv slik vær vi har hatt nå.Her går faktisk hestene fortsatt tørrbeinte ute hele dagen og det er det nok ikke alle som gjør nei. Uff,føler med deg for jeg har stått på nok staller med hest i gjørmebad...

Ang.trening:
Jeg også har dårlig samvittighet for at hesten burde blitt trent bedre,mer jevnt og derav fått på mer muskler og styrke.
Så lenge det er som nå blir det ikke rare treninga, og det endrer seg ikke hvis ikke det kommer skikkelig snøføre (ikke kladdeføre).
Nå har jeg kun "hobbyhesten" hjemme da så det er ikke så "nøye" med den mot den andre jeg har, MEN det blir ujevn trening og det plager meg litt.
Den andre hesten min står i trening i Skåne og der er det full fart og stevne i Danmark til helgen! Den kunne aldri ha stått her, og det er derfor den ikke gjør det heller..

Derfor,om jeg var deg ville jeg nok ha flyttet hesten midlertidig ja.
En hest tåler tørr kulde helt greit,det er bare å legge på et dekken.
(Det er nok verre med vind,regn og snødriv-det liker de ikke).
Hesten min her hjemme har ikke så mye energi som må ut, så han tåler å stå på vanlig full foring uten å bli trent, gudskjelov.
Men hvis din er mye "framover-hest",er det bedre vil jeg da tro at den får bruke det til noe mer meningsfylt (som trening),enn å henge 10 timer ute i gjørmete luftegård.

Får du ridd av den verste energien da får jo hesten tilfredstilt både det psykiske og fysiske. I tilegg kan du jo ri den litt lengre økter uten å "slite" den ut-psykisk trening stimulerer like mye.
Da har den heller ikke så behov for å løpe ute i luftegården.
Vanligvis har de ikke overskuddsenergi til det da.

Du må gjøre det beste ut av situasjonen både for deg selv og hesten.
Sån jeg ser det ihvertfall,ville jeg midlertidig satt hesten på et mer egnet sted slik at den får den treningen den behøver og du slipper ha dårlig samvittighet.

Jøss..?! Nå begynte det nettopp å regne her igjen..har du sett,a gitt!

Redigert av - xxxx den 02/11/2005 22:57:03 Gå til toppen av siden

Kine og Tassen

» VIP

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  13:31:35  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei!
Jeg flytter også nå,skulle ønske jeg var rik og kunne laget ridebane hjemme. Har to som må flyttes på,den ene skal få gå på utegang med halmhus hos svigermor (masse jorder som vi kan trene på!). Siden hun har gått på løsdrift hele sitt to-årige liv og kun miljøtrenes,i tillegg til at stallplass med ridehus er dyrt,vil jeg ikke sette henne på boks enda.
Gamlefar,type tjukk hårball fortjener mer trening,og det får vi på hestesenteret som ligger 5 min kjøring unna. Hestene får mye utegang,ridebane,ridehus,måking av boks og supre stalleiere. Føler at jeg får i pose og sekk,og det skal bli en herlig erfaring å få boksen måket.

Vi har en liten baby,i tillegg til 2 "formel 1-hunder",jeg kom fram til at denne løsningen er fin for hestene, i hvertfall på kort sikt. Tror de trives med at matmor bruker tiden på stell og mosjon,i stedet for måking og korte turer i mørket. Vi skal kjøre begge to til svigermor i morgen,begge blir der i helga for at ikke overgangen skal bli så stor for vesla. Gleder meg til vinteren! Pengene blir det ikke mange igjen av,men..
Tror det blir fint for dere å flytte,lykke til!

Redigert av - Kine og Tassen den 03/11/2005 13:33:03 Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 03/11/2005 :  14:26:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Skjønner ikke hva dere klager over (ironi) Jeg skuller mer enn gjerne ha trent hesten i mørke og dritt vær enn å hoppe på krykker.... urk Dette er kjedelig! Jeg har gått med dårlig samvittighet i over 2mnd pga av null trening av hesten. Men jeg kjenner igjen problemstillinga fra tidligere år Her jeg bor er det ikke noe ridesenter med ridehall å sette hesten på. Har en ridebane ca 1 times ridetur unna eller ca 15min tur med bil&henger(for de som har begge deler) om sommerhalvåret! Om vinteren er det over 1 times ridetur til hall gjennom tett bebygd strøk eller ca 15-20min med bil!

Syns du gjør rett når du har slik fin mulighet Enig i at norge ikke er særlig hestevennlig men det er vel mye som kunne ha blitt bedre med X-antall kroner avsatt til hest

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 04/11/2005 :  11:42:22  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Alle ønsker vi vel å ha et optimalt hestehold, med store luftegårder, masse venner å leke med. Fri tilgang på grovfor. Samtidig som vi ønsker oss ridehus for å få ridd litt når været er værre enn verst osv. Ofte er det slik at vi må velge litt, og som oftest er ingen av valgene idelle.. Hverken for oss eller for hesten. Da får man bare veie det som er viktig for en selv, i forhold til egen vilje og ønske og hestens helse opp mot hva man får ved de forskjellige alternativene.

Det jeg ikke vet, er jo om du kan ha muligheten til å ha Opal ute på ettermiddagene når du er der, selvom hun må være "inne" fra 1330, da går det jo evt ann å hive henne ut mens du gjør forefallende ting som møkking osv. Da har du jo fort fått 1-2 timer ekstra med utetilværelse for den lille damen

Det jeg syns er veldig viktig er at man selv trives med å ha hest, nettopp fordi det er n hobby, noe man legger ned veldig mye tid og penger i. Og ikke minst: det handler om å omgås vesener med tanker og følelser. Dermed er det jo greit om man ikke er på "bånn" psykisk hver eneste gang man kommer på stallen

Jeg ville flyttet, iallfall prøvd. Også får man heller se det ann når det kommer til humøret til Opal syns jeg. Blir hun sur og grinete av å være veldig lite ute så er det kanskje en ide å tenke på å flytte hjem igjen når det blir snø (dere er på Østlandet er dere ikke?? Der bruker det jo å bli snøføre til syvende og sist da..).

Lykke til iallfall

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Kristine & Ibrahim K

Norway

Skrevet - 04/11/2005 :  16:28:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKristine & Ibrahim K  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseKristine & Ibrahim K  Svar med kopi av melding
Ibrahim stå r også i frimerke paddocker om vinteren, og jeg merker godt hvordan energien hoper seg opp. Vår/sommer/høst går han jo på stooore beiter sammen med flere hester, og selvom han ikke løper så veldig mye der heller, virker det som om han bruker opp energien sin på å spise gress. Ihvertfall, det er lite jeg får gjort med paddockene, men heldigvis går de ute fra 8 til 16 hver dag. Han får ihvertfall frisk luft og jeg er veldig glad for at vi har grus i paddockene, for da slipper jeg gjørme helt opp til magen også.

Her er det utrolig flotte ridestier, men selvfølgelig ikke noe lys. Mye skog og det er lite hyggelig å ri når du ikke ser en meter foran deg. Det eneste stedet det er lys er langs veien, men det er det mye syklister og gående, pluss at bilistene kjører så innmari fort. Ridebane har vi jo på stallen og de har flomlys så det er kjempe fint å ri der. Det negative er jo at nå som det har regnet sånn så blir det et skikkelig svømmebasseng der. Ibrahim synes det er gøy å plaske litt de første ti minuttene, men etter det er det bare kjedelig å jobbe i gjørmen.

Ridehus har vi også - 800 meter unna. Det er nesten helt nytt og et av norges største. Det negative er at det er svindyrt! I tillegg må du ha et hallkort ( varer en måned ) pr. hest OG rytter. Sett at jeg hadde to hester og en fôrrytter på dem begge. 1 måneds hallkort koster 1250 kr, så det vil si at jeg måtte ha betalt 3750 kr i måneden i hall-leie, pluss at fôrrytterne måtte betale 2500 kr tilsammen. Det er helt SYKE priser. Vet blant annet at på store staller (var det Stall Bergan?) betalte de 2500 kr i halvåret? Blir frustert jeg. Nabogården kommer til å prise seg ut av markedet med de prisene. Det ligger to ridehus ca 20 min unna også, og der betaler vi 25 kr gangen. Lengre å kjøre, men sparer utrolig mye penger på det!

Men jeg ville emigrert til denne stallen du forteller om. Forholdene er kanskje ikke optimale mtp. blant annet utegangen, men jeg har en hest som ligner på din mtp. energi ( ) og jeg vet hvordan det er å ikke få trent så mye som man kanskje burde. En ting er å ha en hest slik som Jacken til Nancy, som går på full fôring og holder seg i skinnet, men min hest er en Duracellkanin, og ALL energien samler seg bak. Traver jeg litt samlet enten på tur eller på banen, kan jeg kjenne hvordan energien forflytter seg fra hodet til bakparten. PANG sier det og han kommer med et GEDIGENT bukk og flyr av gårde i galopp. Lett å kontrollere, men ja, det sier sitt. Men ja, får du økonomien til å fungere og slike ting ville jeg ha gjort det, ja.

''The Horse. Here is nobility without conceit, friendship without envy, beauty without vanity. A willing servant, yet never a slave''
Redigert av - Kristine & Ibrahim K den 04/11/2005 16:33:33 Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 04/11/2005 :  19:29:39  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Ridehus har vi også - 800 meter unna. Det er nesten helt nytt og et av norges største. Det negative er at det er svindyrt! I tillegg må du ha et hallkort ( varer en måned ) pr. hest OG rytter. Sett at jeg hadde to hester og en fôrrytter på dem begge. 1 måneds hallkort koster 1250 kr, så det vil si at jeg måtte ha betalt 3750 kr i måneden i hall-leie, pluss at fôrrytterne måtte betale 2500 kr tilsammen. Det er helt SYKE priser. Vet blant annet at på store staller (var det Stall Bergan?) betalte de 2500 kr i halvåret? Blir frustert jeg. Nabogården kommer til å prise seg ut av markedet med de prisene. Det ligger to ridehus ca 20 min unna også, og der betaler vi 25 kr gangen. Lengre å kjøre, men sparer utrolig mye penger på det!
Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

IIIkkk.... Det var dyrt å ri i hallen. Hos oss er det gratis for alle medlemmer å benytte hallen (350,- i året) Utenom betaler du 25,- pr gang om du ikke er medlem.

Gå til toppen av siden

Ullsokken

Norway

Skrevet - 04/11/2005 :  21:06:00  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseUllsokken  Svar med kopi av melding
Jeg ville flyttet hesten dit. Enkelt og greit. De andre har sagt alt om for-grunnene, jeg trenger ikke gjenta.

"Vinterasyl" var forøvrig et utrolig sprekt ord!

Kopi av melding:
Opprinnelig postet av Kristine & Ibrahim K

Galskap.

Raving madness suits me fine
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/11/2005 :  00:06:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå Opal? Står du klar med hesten og vifter med "boarding-kortet" eller?
Dette er vel ikke så mye å vurdere,du er ikke alene om problemet som du ser. Dette blir nok bra!
Gå til toppen av siden

Opal

» VIP

Skrevet - 05/11/2005 :  00:50:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jepp vi emigrerer. Skal til og med på Hööks i morgen for å handle diverse "stæsj" som man ikke har behøvd å tenke på før...Veggholt vannbøtte og fôrtønner..De har til og med stalldekken med mageplate...Fantastisk Må planlegge og være taktisk..dekkenskift koster penger..(400 for ett og dobbelt dersom et skal av og ett på...)

De ridehusprisene Kristine refererer til er jo helt SYKE! Ridehuset på Landbruksskolen i Melsomvik koster det 500 pr mnd å bruke (men så er det bygd med tippemidler og sikkert bygd med tanke på å glede almuen...)

Har sagt 100 % ja til stallplassen på Skauen, men har ikke klart å si fra der jeg står nå helt enda....Litt vrient, speiselt etter at damen i huset i går sa at det var så bra at jeg var der for da fikk jeg dratt med meg henne i ridehus...

I morgen....
Gå til toppen av siden

xxxx

Skrevet - 05/11/2005 :  01:05:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Litt "egoist" må man få være i en sån situasjon da.

Jeg har selv de for-tønnene forresten,de er kjempebra! "Muse-sikre" også..
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.