hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - fri over lengre periode
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Generell ridning/trening
 fri over lengre periode
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

LivogZara

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  22:05:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei...
da jeg er blitt sykmeldt, og ikke kan ri på en stund, eller med andre gå noe sælig, har jeg vurdert å gi hesten min fri til jeg kommer meg til hektene igjen...jeg har ei som kan ri en gang i blant, men ellers vil han bare stå...

hva er ulempen med å gi han fri på en ubestemt tid?
jeg vet det tar lengre tid for å komme i gang med han....
men han er jo oxo 3 år...

hvordan er det med foringen og så mye fri?
kommer nok til å kutte ned å kraftforet, siden han ikke blir bukt noe særlig fremover nå...

hva mener dere om det??

Anniken B.

» VIP

United Kingdom

Skrevet - 31/10/2005 :  23:33:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnniken B.  Svar med kopi av melding
Siden hesten din er bare tre år så kan det faktisk være kjempefint for han å få en pause innimellom! Nå har du sikkert kommet i gang med å lære han nye ting, vet ikke hva du har gjort, men regner med litt longering, tømmekjøring/kjøring og kanskje litt ridning? For en ung hest er dette ganske mye nytt å fordøye. En trener jeg rei mye for før, og som også hjalp meg med min unghest da jeg hadde det, hun ga konsekvent unghestene sine pauser. De ble satt i litt "intensiv læring" i en periode, også fikk de kanskje en hel sommer fri for å tenke litt. Dette fungerte kjempebra, og det var akkurat som om de fikk sortert litt i løpet av den perioden, for når de ble satt i gang igjen etter pausen, så var det overraskende lite lærdom som hadde "forsvunnet".
Unge hester trenger tid til å modnes, og tid til å lære seg å være litt hest også, så ikke vær redd for å la han slappe av litt. Dessuten er det utrolig hvor lite en hest taper seg fysisk på ganske lang tid så lenge den får gå mye ute og blir fora riktig. Du sier jo du vil kutte ned på kraftforet, og det synes jeg er en god idé. La gampen hvile seg med god samvittighet du, han har nok ikke vondt av det!

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 31/10/2005 :  23:35:03  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dersom hesten bare er tre år, hvor lenge har du ridd på den da? Hvor langt er den kommet i utdannelsen? Ser ikke noe problem med å gi den fri til feks. våren, spesielt siden den er så ung fremdeles, så har den kanskje til og med godt av det... Men husk å aktivisere den litt uansett da, longering, bakke-trening, kjøring???
Gå til toppen av siden

Roxira

» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  23:47:12  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideRoxira  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRoxira  Svar med kopi av melding
Hestene mine har stått i en lengre periode nå, pga min dårlige psyke, mobbing og dårlig miljø i stallen... Har ikke ridd på flere måneder...

Så lenge hestene får stellet sitt og kontakt er de fornøyde.

Hestene mine begynner nok å kjede seg litt nå, iallefall Araber hoppa. Ulempen, kan være at hestene blir stive, og at de gjerne vil prøve seg litt når man begynner å trene de igjen.

Mange unghester har utrolig godt av en tenkte pause.

*~Susanne~*

Sadness is not a crime. Making someone sad is!
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  09:21:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
han pleier å få jenvlig fri, ca hver 4 uke...og nå er det bare en uke siden sist, men det får så være...
han har ikke kommet noe lang i det hele tatt...
men han kan gå fremover i både skritt og trav, stoppe, vende...
og han er blitt tømmekjørt litt(jeg har ikke tømmekjørt han så mye, men han er faktisk kjørt inn)
longert, gått tur med en del...hadde jeg kunne kjørt han så hade det hjulpet på...for det belaster ikke benet mitt noe særlig heller...

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  09:22:42  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
han pleier å få jenvlig fri, ca hver 4 uke...og nå er det bare en uke siden sist, men det får så være...
han har ikke kommet noe lang i det hele tatt...
men han kan gå fremover i både skritt og trav, stoppe, vende...
og han er blitt tømmekjørt litt(jeg har ikke tømmekjørt han så mye, men han er faktisk kjørt inn)
longert, gått tur med en del...hadde jeg kunne kjørt han så hade det hjulpet på...for det belaster ikke benet mitt noe særlig heller...

Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 01/11/2005 :  14:06:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ser ut som vi er litt i "samme båt" kross Jeg har da knekt en fot og får ikke belaste før i slutten av november-da har jeg hoppa på krykker i 3 mnd,urk kjedelig I hvertfall så har gampen som er 14 år stått hele denne perioden,står ute hele dagen sammen med andre hester,så tror ikke han lider sånn sett fysisk Verre med kjedsomheten da han er litt treningsnarkoman... Angående kraftfor så får han ca 5dl energi og 2,5dl havre +multivitamin morgen OG kveld. Får heller litt mer høy da han kan være litt hissig og har mye energi. Har jo litt dårlig samvittighet for å la hesten stå så lenge men samtidig så "venta" jeg ca 1 år på han da han var skadet så jeg tenker som så at det er bedre å ta det rolig enn at skaden går opp pga at han raser ut med andre som ikke kjenner han! Veldig egoistisk men.....
Syns at du kan gi 3 åringen din fri til du kommer deg på begge beina igjen med god samvittighet

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

mariie.

» VIP

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  15:28:47  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressemariie.  Svar med kopi av melding

fjordinger kjeder seg fort og blir late hvis de ikke får tilstrekkelig med mosjon. er jo litt annerledes siden hesten din er såpass ung å ikke er så rutinert enda. men vanlighvis trenger en fjordhest minst 2 timer trening per dag, (en fridag innimellom). dette er faktisk ganske spesielt for denne rasen, selfølgelig trenger også andre raser regelmessig mosjon, men de tåler bedre og stå en periode.

Karen Marie og Kokstads Tilja <3

"The horse is never wrong"
-Ray Hunt
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 01/11/2005 :  16:04:34  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hestene mine har stått i en lengre periode nå, pga min dårlige psyke, mobbing og dårlig miljø i stallen... Har ikke ridd på flere måneder...

Så trist å lese da.... Utrolig trist at en ikke skal kunne kose seg i stallen, som er ment som et rekreasjonsområde og en plass du skal slappe av og kose deg med dyrene dine..
Ikke mist motet Roxira, håper det snart løser seg for deg!

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  16:38:39  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
Ser ikke noe problem i å la hesten stå.. Jeg lar ofte min hest få fri i en uke eller så, han er også bare tre år. Nå er jeg i praksis på en skole, og er temmelig sliten når jeg kommer hjem. Har rett og slett ikke ork til å ri hver dag, og ikke frister det i drittværet heller! Uansett, så lenge hesten din har vann, mat og selskap og får nødvendig stell tviler jeg på at han kommer til å lide noen nød...
~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  19:03:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
enig med andre her at det ikke er problem å la han stå. jeg vet jo ikke hvorfor du er sykmldt, men hvis du kan klare å komme deg til stallen finnes det "bøy og tøy"øvelser, altså at du strekker på hesten din, som du kan utføre i boksen for at han ikke skal stivne helt.

ellers til deg roxira, håper veldig at det ordner seg for deg!

~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  20:54:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Hesten kan godt stå ei stund sidan han er så ung, så lenge han får stå ute om dagane og har kompisar å leike med så går det sikkert heilt fint
ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 02/11/2005 :  10:22:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg klarer å komme meg i stallen ja...merker jeg er mye bedre..
grunnen til at jeg er sykemeldt er at jeg ble sparket i hofta, og i en sene i hofta, og da klarte jeg ikke gå på en stund...

Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 02/11/2005 :  10:23:17  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg klarer å komme meg i stallen ja...merker jeg er mye bedre..
grunnen til at jeg er sykemeldt er at jeg ble sparket i hofta, og i en sene i hofta, og da klarte jeg ikke gå på en stund...

Gå til toppen av siden

lucky june

Norway

Skrevet - 02/11/2005 :  19:09:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
hørtes ikke godt ut:( god bedring!
~Melodie Nikita~ ~Santiago Cheyenne~ ~Sigrid~
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 03/11/2005 :  16:24:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
takk...det var ikke akkurat kjempe godt nei...
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.28 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.