hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - HJELP; SKAL KLIPPE MANEN:P
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hestestell
 HJELP; SKAL KLIPPE MANEN:P
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

May Be Vic
» VIP

Skrevet - 29/10/2005 :  20:50:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
hvordan skal vi klippe en rideman? den er lang traverman nå, noen tips til hvordan vi kan gå fram?:P kos

Embla_Avaldia

» VIP

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  21:59:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEmbla_Avaldia  Svar med kopi av melding
Nå vet ikke jeg forskjell på "traverman" og "rideman", er det seriøst noe som heter det? I så fall, kan du presisere hvordan "traverman" og "rideman" er, hva som er forskjellen?
Men hvordan man klipper en man, slik jeg pleier å gjøre det: du tar manen mellom pekefingeren og langfingeren og klipper manen som stikker ut nederst. Slik tar du hele veien. Ikke sikkert at det er riktig, men slik gjør jeg det. Det blir dessuten best resultat hvis du bruker trimmekniv.
Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 29/10/2005 :  22:14:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Det aller beste er å nappe manen eller skjære den med trimmekniv. Da får man mye mer naturlig resultat, noe som er 10 ganger penere enn en klippet man. Har selv trimmet manen til hesten min med kniv, bilder av det er på vip'en min.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 30/10/2005 :  00:16:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Nå vet ikke jeg forskjell på "traverman" og "rideman", er det seriøst noe som heter det? I så fall, kan du presisere hvordan "traverman" og "rideman" er, hva som er forskjellen?

Opprinnelig postet av Vicy&Libelle

Regner med at hun mener:
traverman- lang man
ridehestman - kort man

Har selv en traver, og vurderte lenge å klippe manen hennes kort, men ombestemte meg, syns hun er like fin med lang man:) Men vil råde deg til å ta litt og litt, og ikke skjære alt på en gang. Vil som de andre her ikke råde deg til klippe, er veldig vanskelig å få den helt rett, pluss at det ikke blir noe fint, med mindre det blir helt perfekt. Men tenk deg godt om før du snauer ned manen helt, tar lang tid før den vokser ut og blir lang igjen..

Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 30/10/2005 :  09:56:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Også er det veeeeldig viktig å ikke ta for mye hver gang. Man trekker seg, og det ender ofte opp litt annerledes enn hva man trodde. Så ta heller litt og litt, og se hvordan det går.

Forresten er det ofte slik at kaldblods må ha ganske tynn man for at ren "ridehestman" skal bli spesiellt fint :-). Men det er jo bare å prøve, så ser man jo hvordan det går:-)

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 31/10/2005 :  10:48:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor skal du klippe manen på hesten din da?

Er den ikke lang og fin og naturlig som den er?

Regner med at det er en traver du har, siden du skriver at den har traver-man. Traverrasene skal ha lang man, mener jeg. Det er deres rasepreg. Hvis grunnen til at du vil klippe den er at du vil at den skal ligne mer på en ridehest synes jeg dette er det er litt jålete... Hesten blir hverken bedre i dressur eller flottere å se på av "ridehest-man".

Men du må selvfølgelig gjøre som du vil...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 31/10/2005 :  13:35:46  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hvorfor skal du klippe manen på hesten din da?

Er den ikke lang og fin og naturlig som den er?

Regner med at det er en traver du har, siden du skriver at den har traver-man. Traverrasene skal ha lang man, mener jeg. Det er deres rasepreg. Hvis grunnen til at du vil klippe den er at du vil at den skal ligne mer på en ridehest synes jeg dette er det er litt jålete... Hesten blir hverken bedre i dressur eller flottere å se på av "ridehest-man".

Men du må selvfølgelig gjøre som du vil...

Opprinnelig postet av Tone og Svarten

Hva er det med deg og meg, Tone. Som er enig om at lang naturlig man er finest uansett :)
Ikke klipp spørr du meg ;)

Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  14:07:54  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
heeeelt enig.. Naturlig man er finest.. Men om du skal klippe, ta litt og litt, sånn at du kan se det an, og slutte før du gjør noe du vil angre på.
Ina og Løkken<3
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 31/10/2005 :  18:42:49  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kommer litt an på hva du bruker hesten til synes jeg. Er det en omskolert traver, og du konkurrerer i sprang eller dressur med den, så er jeg helt enig i at den bør klippes. Å flette en så lang man er IKKE lett, og ellers tuller den seg inn i tøylene på sprangbanen osv.

Hvordan den skal klippes? Jeg pleier å klippe litt røft først, å så fin-klippe over flere ganger. Husk å ha en god børste/kam slik at du får ut alle floker og ujevnheter. Rufs og deretter børst godt mellom hver gang du finklipper. Jeg bruker saks da jeg ikke har tynne-kniv, men synes likevel jeg får ok resultat.

Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 31/10/2005 :  19:48:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
....ellers tuller den seg inn i tøylene på sprangbanen osv.

Jeg har bare ridd langmana hester og aldri opplevd at manen tuller seg inn i tøylene.

Vil tvert imot si at lang man kan være en fordel på sprangbanen, da en har noe å holde seg fast i, og det føles tryggere...

Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 31/10/2005 :  22:53:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
At lang man tulles inn i tøylene er ren teknikk. Hadde langhåret hest før jeg også, og opplevde aldri noen problemer med det. Grunnen til at jeg skjærte manen hennes er at hun har eksem, og klødde av seg alt... Det er også den eneste grunnen, og det skar i meg da jeg gjorde det...

Man kan forresten lage en kinaflette i manen også hvis man føler den er i veien.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 01/11/2005 :  12:44:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Når du skal klippe manen, så skal den være en håndsbred bred.....he he om du skjønte. Ikke så lett å klippe tjukk man, men gre alt godt ut, finn en man kam og så klipper du litt og litt som frisørene gjør. La det heller være litt langt til å begynne med å så kan du finklippe etterpå. Det har jeg gjor med min kaldblods og da blir resultatet bra. Øvelse gjør mester og jeg har langt igjen før det blir skikkelig rett og fint, men duger da bra nå.
Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

Ina_R

Norway

Skrevet - 01/11/2005 :  14:14:56  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseIna_R  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Jeg har bare ridd langmana hester og aldri opplevd at manen tuller seg inn i tøylene.

Vil tvert imot si at lang man kan være en fordel på sprangbanen, da en har noe å holde seg fast i, og det føles tryggere...

Har ikke opplevd det jeg heller..
Og jeg føler meg ihvertfall mer sikker på en hest med litt man, slik at jeg kan holde litt fast i hvis noe skjer.

Ina og Løkken<3

Redigert av - Ina_R den 01/11/2005 14:16:01 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 01/11/2005 :  15:10:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Har ikke opplevd det jeg heller..
Og jeg føler meg ihvertfall mer sikker på en hest med litt man, slik at jeg kan holde litt fast i hvis noe skjer.

Opprinnelig postet av *Ina&Løkken*

Jeg har heller ikke opplevd det =S
Jeg ridde en kaldblods hest en gang og vi brukte å hoppe med han. Mana var lengere en lengst! Men kan ikke si vi hadde noe problemer ..
Som Ina sier, så er det greit å ha mana å holde seg fast i

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 01/11/2005 :  23:46:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg hadde iallefall det problemet på en varmblodstraver jeg hadde på for for maaaange år siden. Den ble ganske heit på sprangbanen, og dersom den nappet frem og jeg skulle bedre grepet på tøylene, så satt jeg med "halve manen" i handa. Savnet virkelig litt kortere man på den tiden! Og til dere som sier: så er det greit å ha mana å holde seg fast i, jeg mener ikke at den trenger å klippes kort-kort, men mer som en ridehest-man, og ikke så mye traver-man. Og det er jo det startinnlegget spør om også, ikke hva VI mener er penest osv.
Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 02/11/2005 :  17:25:27  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Får angst når jeg skal ri hester med lang man, alt blir bare en stor hår klump rundt tøylene. Tror nok det bare er en vanesak Rir fjording med "standard man" til vanlig..
Therese
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.44 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.