hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hva skjedde med tolmodigheten!?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Hva skjedde med tolmodigheten!?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Beauty
» VIP

Malaysia

Skrevet - 02/06/2003 :  01:09:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBeauty  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBeauty  Svar med kopi av melding
Arg! Naa begynner jeg virkelig aa bli lei disse topp dressur trenerene! Jeg er saa heldig aa ha funnet en god instruktoor, men dessverre er hun ganske opptatt, saa jeg proover aa finne en "reserve".

Paa stallen er det en del toppdressur ryttere. De underviser naa. Jeg trodde da at de burde vaere erfarne og ha gode metoder, men det var helt feil!

Den foorste jeg gikk til sa at hesten min aldri kunne komme opp i dressurklassene fordi den stryker beina sammen. Hesten min er en 5aaring, det kan godt hende at han slutter med det, og jeg synes det ble for ille aa gi opp bare paa grunn av en liten fille ting!

Den andre jeg oppsookte ba meg om aa gjoore en forpartsvending med hesten. Hesten min holder fortsatt paa aa laerer, noe jeg sa til han. Da mente han at vi skulle laere hesten aa gjoore en forpartsvemding sammen. Greit nok det.. Men han viste seg aa ha NULL tolmodighet, og begynte nermest aa slaa paa hesten for aa faa den til aa gjoore det han fikk beskjed om. Jeg red bort, men skjellsord mot ridelaereren. Stakkars hesten skjoonte jo ingen ting!

En annen jeg oppsookte var slik at hesten min SKULLE gaa paa tooylen helt FRA BEGYNNELSEN. Det er ikke hesten vant til, han maa som regel varmes opp litt foorst. Naar han ikke ville ned, ba han meg om aa sage hesten ned paa bittet! Og dette skulle vaere DRESSUR?!?

Hva har skjedd med tolmodigheten til disse folka?! Dressur krever mye tolmodighet, har man ikke det ser jeg ikke engang hvordan man klarer en LA klasse engang! Hester er ikke perfekte, akkurat som oss mennesker, og det er bestandig noe aa jobbe med. AA jobbe med disse tingene tar jo tolmodighet, ikke snarvei metoder...

Er det virkelig mulig aa komme opp i hooye dressur klasser med slike metoder?? Dette skremmer meg altsaa...

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2003 :  02:22:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Ja, det er desverre mulig - men jeg tror og håper ting er i ferd med å forandre seg. Har du lest referatene fra WC avslutningen om hvor dressur er på vei?

Når det gjelder treningen anbefaler jeg virkelig å se litt nærmere på prinsippene til Klaus Balkenhol (se artikkel i siste ridehesten). De stemmer forbløffende godt med mine tanker om dressur, og heldigvis har jeg tilgang på instruktører som har noenlunde samme holdning og tankegang.

En 5 åring er som regel ikke fullt utviklet, og mye kan forandre seg. Nå vet jeg ikke graden av hvor mye hesten din stryker seg, men det er klart det kan bli et problem. Men på den annen side, det behøver ikke bli det. Ta tiden til hjelp.

Å bruke makt og vold løser ingen problemer. Man kan ikke bruke rå makt for å lære inn en ny øvelse for hesten. Å jobbe med en spent og redd hest er bortkastet energi som skader (mye) mer enn hva det gjør godt.

Momentet om at hesten skal gå på tøylen er jeg forsåvidt enig i. Men metoden med saging er selvsagt feil. Det løser ikke problemet på sikt. Min instruktør fikset problemet med holdning for oss på 0 tid. Rett og slett ved å rette på min sits, gi hesten mer arbeidsro, mer stabil støtte med både tøyle, sete og sjenkel og først og fremst ikke presse den ned eller stresse på noen måte.

Jeg påberoper meg ikke å være noen superrytter, dommer eller trener. Men mye av ridningen jeg ser internasjonalt fra "eliten" er i mine øyne langt i fra pent. Etter årets WC finale i Göteborg ser det ut som om en del har begynt å reagere på punkter som letthet, harmoni, løsgjorthet, form og holdning, gangarter m.m.

Ønsker deg lykke til, bruk din egen fornuft for å skilte ut hva som høres riktig ut for deg og din hest. Ikke la noen presse dere til ting dere ikke er klar for - med en 5 års hest har du tiden foran deg.

Gå til toppen av siden

vixi
» VIP

Norway

Skrevet - 02/06/2003 :  02:50:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidevixi  Svar med kopi av melding
Informasjon om Balkenhold og hans metoder finner du blant annet her;

http://www.balkenhol.org
http://www.dressageunltd.com/events/klaus01/gwnotestoc.htm

Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.12 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.