hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Sjabraker- hva bør de være laget av?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Utstyr
 Sjabraker- hva bør de være laget av?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  13:38:48  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Mamma har fått en fiks idè om at bomullsjabraker ikke er bra. De er vel helt ok, men de er ikke helt optimale. Hun mener at de bør lages av ull, eller at annet materiale som puster, og som ikke blir stivt og ekkelt dersom hesten blir svett. Man kan jo prøve på seg selv, å bruke bomull helt inne på kroppen og jobbe i det samme flere dager. Det blir ikke særlig godt og mykt. Ull puster jo, og blir ikke stivt på samme måte som bomull.

Hva mener dere?
Finnes det noen som lager ullsjabraker? (Vet at saueskinn finnes, men mer sånn type som ulldekken- ull?)

.:: Helle & Borken::.

Hvil i fred Bjerge<3

Redigert av - Helle_ den 24/10/2005 15:34:17

Molly

» VIP

Skrevet - 24/10/2005 :  13:48:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har 3 schabraker fra TL Trico(sverige) og syns de er bra. De er lager av bomull tror jeg. Er noe spesielt i stoffet som gjør at de ikke blir så stive selv etter svett hest! Ellers så er det vel en del forskjellig stoffer som blandes for å lage best mulig underlag? Du har jo dette stoffet som alle skoler/barnehager har på ruller(husker ikke hva det heter) som vistnok ble brukt i gamle dager på grunn av absorberingsevnene sine!

Kom på at det heter FILT

Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  14:07:34  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Filt ja...
Men hvor holdbart og slitesterkt er det?

Hvil i fred Bjerge<3

Gå til toppen av siden

Ferrari & Miriam

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  14:46:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
reinsdyrskinn er fint å bruke
Ferrari & Miriam

Gå til toppen av siden

AnnetteHansen

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  15:16:50  Vis profil  Svar med kopi av melding
Nå skal jeg være litt forsiktig, men jeg har fått mye skryt av polyPads underlagene jeg selger, fordi de hjelper til med å lede svetten bort fra hesten...
Har også fått høre at hårene slipper lettere fra "mine" underlag.

Men det viktigste er jo å holde underlaget rent.

Annette
Gå til toppen av siden

Brum

Skrevet - 24/10/2005 :  15:18:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBrum  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseBrum  Svar med kopi av melding
Jeg pleier å vaske shabrakene mine før de blir stive(!) Men er enig i at ull dvs. filtunderlag absolutt er det beste, det absorberer fuktighet,former seg etter hesten og forebygger gnag.
http://www.piczo.com/Rideturar Gå til toppen av siden

Helle_

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  15:31:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelle_  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseHelle_  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg pleier å vaske shabrakene mine før de blir stive(!)

Det gjør jo selvfølgelig jeg og, men de blir jo stive og ekle av nesten ingenting...

Noen som vet om butikker som selger ull- eller filtsjabraker?

Hvil i fred Bjerge<3

Redigert av - Helle_ den 24/10/2005 15:33:39 Gå til toppen av siden

Molly

» VIP

Skrevet - 25/10/2005 :  15:03:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror jeg ville hørt med dem som selger stock saddles ang filt/ull schabrak...
Bare si det du sku´

Spring Sprang Snubbla Og Datt
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 25/10/2005 :  15:19:59  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tror jeg holder meg til de vanlige salunderlagene i bomull
Jeg vasker sjabraken min anenhver uke uansett så ..

Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 25/10/2005 :  23:14:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Bucas sine schabracker er kjempegode synes jeg, og de har jo stay-dry-for under. Myke og gode, men desverre litt dyre.....
Gå til toppen av siden

spoff

» VIP

Norway

Skrevet - 26/10/2005 :  00:00:24  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidespoff  Svar med kopi av melding
Det jeg synes er viktigst når det gjelder shabrak er at stoffet og shabraken er tyn
n og myk, slik at den allerede perfekt tilpassede salen fremdeles ligger best mulig. Bruker man for tykke shabraker, evnt bruker padd, så blir salen raskt for trang. Det er også viktig at utskjæringen over ryggen er slik at shabraken ikke krøller seg, eller strammer. Tenker da spesielt på "utbuingen" som ligger under selve sete på salen.

Bomull er vel ellers er mykt og fint stoff, og jeg skjønner ikke hva som er galt i å bruke bomull. Filtshabraker og naturlig materiale (f.eks. reinsdyrskinn) skal også være bra. Fordelen med bomull er vel først og fremst stoffets egenskap som gjør at det er enkelt å vaske. Filt og naturmateriale er raskt endel mer slit.

dressurblogg.no Gå til toppen av siden

xasup3

» VIP

Skrevet - 26/10/2005 :  21:26:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg bytter schabrack ca en gang i uka...før de rekker å bli seige og stive med andre ord...synes bomull fungerer helt greit. Om sommeren kan det være at jeg må bytte opptil annenhver dag fordi hesten svetter så mye... Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.27 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.