hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - er ikke det litt tidlig mon tro??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - SnikkSnakk
 Mellom himmel og jord
 er ikke det litt tidlig mon tro??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 25/10/2005 :  14:05:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
Syns de må få lov til å gifte seg, de som vil. Og jeg skjønne tankegangen også, der hvor det gjelder at noe av grunnen kan være at sex før ekteskap ikke er godtatt. Har mye større respekt for de som velger å leve etter dette, enn de som løper rundt og puler "gud og hvermann".

Jeg har mange kristne venner, noen av dem er gift (i en alder der jeg aldri kunne tenkt med å gifte meg), andre er det ikke, og en god del av disse har ikke sex på grunn av det. Men hva vet vi om hva de ser som viktig i et kjæresteforhold? Kanskje er ikke sex en viktig ting for dem, de kan være like glad i hverandre for det. Kanskje mer? Forholdet er ikke der for sexens skyld, men fordi man er glad i den andre personen...

Tror faktisk det bare er sundt å ta litt ansvar på denne måten. Jeg tviler på at flertallet av de som gifter seg i ung alder gjør det fordi de føler seg presset, de gjør det fordi de har tenkt gjennom situasjonen og funnet ut at det er dette de vil, og ta gjør de det, og må også ta ansvar for den handlingen. Føler at veldig mange i dag ikke vil gifte seg for å slippe det ansvaret det er å ikke bare kunne tenke på seg selv, og stikke av fra forholdet når ting måtte bli for vanskelig. Tror mange er redde for ansvaret det medbærer å gifte seg.

Misforstå meg rett her; jeg er ikke gift, og kommer heller ikke til å gifte meg på ei stund. Nettopp fordi jeg ikke ønsker et så stort ansvar før jeg vet hva jeg vil med livet. Følte bare at jeg måtte "forsvare" de som gifter seg tidlig litt, da jeg ikke kjenner mine venner som "uansvarlige", og "i en presset situasjon". Selv om man ikke ønsker å gifte seg selv, er det fullt mulig å ha respekt for dem som gjør det, og prøve å vise forståelse for det, ikke fordømme dem fordi de gjør det de mener er riktig for seg selv og sin kjære.
Gå til toppen av siden

Kajsa

» VIP

Skrevet - 25/10/2005 :  14:54:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideKajsa  Svar med kopi av melding
Men er det ikke logisk, at nå man er 17-18-19 år og superforelsket - at man vil ha sex? Og når det eneste måten man kan ta det steget er ved ekteskap - ja, så gifter man seg selvsagt. Jeg sier ikke at det er synd og skam og gifte seg så ung (selv om jeg ikke ville gjort det), så er det trist at man gjør det for å kunne leve slik "alle andre" kjærestepar på sin egen alder gjør. Jeg tror mange vil slite med dette i ettertid dersom ekteskapet ikke fungerer. Spesielt når man har en sterk tro på at sex hører til innenfor ekteskapets rammer, og at ekteskapet skal vare evig. Man tar et valg for resten av sitt liv som 18 åring....
Prøv min quiz om de kule gule HER

Gå til toppen av siden

Guro
» VIP

Skrevet - 25/10/2005 :  16:08:43  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideGuro  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Men er det ikke logisk, at nå man er 17-18-19 år og superforelsket - at man vil ha sex? Og når det eneste måten man kan ta det steget er ved ekteskap - ja, så gifter man seg selvsagt

Jeg tror også at det er veldig lett å være 17-18-19 år og tenke at ting skal "vare hele livet" (det gjør jo vi som er litt eldre innimellom også;)) og da er det kanskje ikke så vanskelig å gifte seg :) Mange finner tusen lure "unnskyldninger" og klarer vel fint å ha sex selvom de ikke er gift. For andre er det er et klart valg, et valg det står respekt av på lik linje med et valg om å ha "mange sexpartnere før jeg gifter meg, for å vite hva jeg vil ha". At man gifter seg relaterer seg vel da ofte til "hva er vitsen med å vente når man likevel vet at man vil ha hverandre".

For meg er det å få barn et mye større "valg" man tar enn det å gifte seg. Om man ikke heelt kan få det ugjort kan man iallfall stryke et ekteskap av dagsordnen. Mens et barn er en livslang forpliktelse. Likevel er jeg villig til å være så vrang at jeg vil tro at mange av dere som oier dere over at disse menneskene nå er gift ikke ville oiet dere like mye om de hadde fått et barn. Eller syns alle her det er for tidlig å få barn når man bare har kjent hverandre i 2 år også?

Personlig syns jeg at man skal vite mye om mennesker og deres tanker rundt ting før man "fordømmer" deres valg. Det er veldig lett å si at ting er gjort på feil grunnlag når man ikke vet grunnlaget, men bare tror man vet det pga utenforstående omstendigheter.

Jeg har vært sammen med min bedre halvdel i 3,5 år, vi har fortsatt ikke vært/blitt samboere, og for min del har jeg møtt nok av "dere er kanskje ikke så veldig glad i hverandre" reaksjoner av den grunn...Ikke så gøyalt det heller.

Guro

Guros hjemmeside
og
NTNUI-ridning
Gå til toppen av siden

Skogstroll

Norway

Skrevet - 27/10/2005 :  20:06:45  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg liker å sitte hjemme med kjæresten, spille litt dataspill, se film, kose meg med god mat osv. sammen med ham

Hehe, det er akkurat som å høre meg og typen. Data og god mat er obligatorisk helgekos her i gården :P

Tilbake til topic: Selv kunne jeg nok neppe giftet meg så tidlig. O_o
Men at andre føler det er riktig er jo helt greit det.... Det er demmes liv..

Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.16 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.