hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Vanskelig å få på tøylen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Vanskelig å få på tøylen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Marte&Don:)

Norway

Skrevet - 23/10/2005 :  15:24:40  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMarte&Don:)  Svar med kopi av melding
Hesten min har ikke alltid blitt ridd korrekt, og er derfor veldig høy bak, og han har lite ryggmuskler. Jeg sliter derfor veldig med å få han til å jobbe godt under seg, spesielt i galoppen blir han lang og fortung.

Etter klatreturer i fjellet går han veldig fint, da trenger jeg så vidt å legge undersjenklene på, og ta litt i tøylene, så bøyer han nakken og jobber skikkelig under seg.

Det jeg lurer på, er om noen har noen tips for hvordan jeg enklere kan få han på tøylen..er livredd for at han bare skal knekke i nakken!

angelina1
» VIP

Skrevet - 23/10/2005 :  18:55:25  Vis profil  Svar med kopi av melding
ville gått tilbake til sritt og trav jeg...prøve å glemme galoppen en lite periode..ri i skritt og ri i mye 8 tall på delhvis lange tøyler..få hesten til å bli lang og myk..be om at han skal flytte seg fra skjenkel ett par steg hver gang du svinger..gjør dette i ca 10 min..få hesten til å slappe av å søke ned og fram..(på litt lange tøyler) sørg for å slappe av selv oxo..gå over til trav når du kjenner dette..karnsje det tar 5 min eller 15 min...jeg kjenner ikke hesten din...
når du traver,be om saktere trav.ikke ri formye frem..hesten skal he tid på seg til å lære å gå riktig..ta igjennom tøylen og press rompa frem når han tar hode opp.når han går riktig slutt å be.når han ikke går rikte be til du får svar..ri på vanlige korte tøyler..hvis hesten går formye bak og tøylene blir slakke må du ri han frem til bittet igjen...
i det du kjenner at han går riktig ville jeg ha gitt han ros og pause så han forstår at det han gjorde var riktig...
jeg synes det er veldig viktig at man går mye tilbake for å løse problemer..altså..fungerer det ikke i galopp,kan du heller ikke rette det opp der...selv har jeg en 5 åring som jeg driver å bygger opp og lærer å gå riktig.vi har ikke begynt med galopp ennå i det hele tatt..får ikke lov til å begynne med det til hesten bærer seg korekt i trav..altså,det kan fint være om 4 måndter eller 6 måndter.galopere gjør jeg kun på tur..ta deg god tid å bygge opp hesten..
håper du forstod noe av dette..
Gå til toppen av siden

Julie=)

» VIP

Norway

Skrevet - 24/10/2005 :  20:56:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Tenk at motoren kommer bakfra!
Og halvparader er nøkkelen til alt!
Ri han mye på volte og 8-tall. Få han til å gå godt frem og bruk tempovekslinger i alle gangarter. Ta masse halvparader, virkelig bruk setet! Så over til tøylene, innertøylen skal holdes stabil,men "glem" den en stund, konsentrer på yttertøylen. Hold denne stram og med en gang du virkelig får han fram og han såvidt "løsner" så gi ut på yttertøylen med en gang, og ta den inn igjen!
Som angelina1 sa så glem galoppen en liten periode, galopper heller litt på tur til han har begynt å søke og samle seg på bane, da kan du ta opp galoppen igjen.
Han virker akkurat som hesten min var, men her gjelder det å bruke mye sete og stabile tøyler med rolige hender!
Lykke til!
Gå til toppen av siden

Svingen

» VIP

Skrevet - 25/10/2005 :  01:50:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ri versader! Det styrker ryggmusklene. Virker litt på samme måte som klatring, da han må sette bakbeina godt under seg for å få til øvelsen.

Du kan også longere ham med innspenning, men vent til han er god og varm med å sette på innspenningstøylene. Ha dem løse og stram inn litt etter hvert. Hvis han jobber mot innspenningen er dette ikke en god ide, da styrkes underhalsen i stedet. Når du longerer slik er det viktig at du får ham i riktig arbeidstempo, han skal verken gå og dasse eller løpe i vei, men jobbe. Variér størrelsen på volten for bøyning og variasjon.

Ellers enig i at han må ris med sete, halvparader og yttertøyle. Myk hånd, prøv å få ham til å søke ned selv og gå dypt med hodet. Når han gjør det stabilt kan du hente ham opp etter hvert. Hvis han mangler ryggmuskler må nemlig disse bygges opp før han er i stand til å gå i form med rytter på.

Veni, vidi, visa... Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.24 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.