hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - feil skodd??
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Høver og hovpleie
 feil skodd??
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

angelina1
» VIP

Skrevet - 18/10/2005 :  21:48:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
huff snakket med min kjære tante,.. som har ganske god peiling på hest!fortalte henne at hesten min slår seg litt når han går...
fikk da beskjed om at han var feil skodd.
ingen hest skal slå seg hvis alt er som det skal ..
ble så bekymra nå..jeg har veldig liten kunskaper om høver og sko ..
noen som har noe å tillføye????

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  21:55:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Jeg hadde ei traverhoppe som var fæl til å slå seg på bakbeina, spesielt når hun kom opp i stor fart, men hun kunne også gjøre det ellers.

Du trenger nok ikke å bekymre deg så mye, men det er jo ikke bra at hesten går å slår seg, det kan jo bli stygge sår av det.
Si ifra til smeden du bruker, så kan han sikkert sko hesten din noe annerledes som gjør dette bedre.
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 18/10/2005 :  22:06:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
jupp..har vert borti hester før som har slått seg,men aldrig egentlig tenk på hvorfor..
jeg får så fort angst når noen sier sånt til meg altså..
får prøve å ta det opp med smeden neste gang,men jeg vet jo at han ikke har fagbrev heller..
bor i bergen og det er veldig dårlig med smeder her..snufs..
får bare prøve å se det ann litt og karnsje måle høve hans..
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 19/10/2005 :  14:45:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Alle hester kan jo slå litt .. Om det er ulendt terreng og litt gjørmete så kan hesten bli til og slå .. Også i bratte bakker.

Gå til toppen av siden

Liten_Lista

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2005 :  20:24:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten behöver ikke nödvendigvis väre dårlig skodd, det kan også väre det at den har mye overtramp og at bakbeina er for "kvikke", og de tar igjen frambeina på en måte.. Hehehe..
En av "mine" hester gikk sånn og slo.. Resulterte i at hun dro av seg framskoen hele tiden.. Tror jeg på det verste måtte sette på ny sko på det ene frambeinet hver dag. Usj..
Det smeden gjorde da, var å lagen en sko som hadde påsveiset en jernplate over skoen der broddehullene er, plata var ca 0.5cm tykk og ca 3 cm bred, så det hesten fikk liksom en slags häl på skoen. Dette gjorde at hövene rullet saktere over, og nådde ikke igjen frambeina og den sluttet å slå sko. -Og jeg slapp å slå på sko hele tiden

Mulig det hjelper å korte tåa på hoven også. Er den for lang i forhold til det som er naturlig er det jo logisk at de slår..

Feltritt - Tre ganger så gøy!!! Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 19/10/2005 :  21:43:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
sjekket høvene hans bedre i dag..synes faktisk de så rare ut..der hvor høvene skal flate ut forran,har han slitt mye av selve hoven og skoen at det nesten går en 90 grader vinkel rett ned..dette har ikke vert før og det har blitt sånn på veldig kort tid..han virker oxo litt høy i hoven og han har litt sleng på de oxo...
grrrrr...søren at jeg skulle begynne å bry det lille hue mitt på dette altså..hehe..

Redigert av - angelina1 den 19/10/2005 21:44:19 Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2005 :  22:20:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hovslageren min er utrolig dyktig, han har rettet opp høvene til hoppa mi før, og skodd aromayo for første gang, han har god peiling på slike ting! Kan jo eventuelt høre om han skor i bergen, og om han kunne ha tittet på høvene til Painten i samme slengen da?
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 19/10/2005 :  23:00:06  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
sjekket høvene hans bedre i dag..synes faktisk de så rare ut..der hvor høvene skal flate ut forran

Opprinnelig postet av angelina1

Skal høvene flate ut forran? Hvordan da mener du?
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 20/10/2005 :  08:30:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
flate ut var karnsje feil skrevet..men han mengler den "spissen" på tåa..
ganske mye..han har oxo sliti av endel av skoen...han har aldri subbet så mye,som han har gjort nå.og skoene har ikke vert lenge på heller..
har sett endel høver i mitt liv...men synes ikke dette ser så bra ut...kan prøve å ta noen bilder av de karnsje....
lurer på om han kan ha blitt for høy..i hælen ?
karnskje jeg skal prøve å ta av skoene litt igjen...men det er så jæv... mye med gjørme her at det heller ikke er bra..
har du noen tips frøya??
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 20/10/2005 :  11:08:36  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Hm. Mine hester har ingen spiss på tåa. Hovveggen følger en rett linje fra kronranda og helt til bakken. Er det en slags "knekk" i hovveggen du mener?

Men uansett er minn erfaring at om hesten stryker eller slår seg, er det ubalanser i høvene som gjør det. I hvertfall om den ikke har gjordt det før. Jeg ville ringt hovslageren og forklart problemet og bedt denne om å gjøre jobben om igjen.
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 20/10/2005 :  21:32:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
selve hoven ser fin ut ,men spissen mangler...tja som en knekk...
hadde ikke vert så bekymra hvis det var litt,men halve skoen forran er borte jo...på begge beina....ja jeg burde sikkert ha sett det før,men jeg har ingen unskylding for det ...slapphet
han slår seg ikke sånn veldig mye egentlig,men det er jo en grunn til det lille,så da får jo jeg helt angst..
herregud så lite jeg vet om høver når jeg nå først begynte å tenke.
skulle vert obligatorisk for alle hesteeiere med et hovkurs..hehe

fikk ikke tatt noen bilder i dag..kan prøve i morgen..
får nok ringe smeden ja...håper egentlig å få tak i en med fagbrev..
i morgen skal jeg på kurs med anne grundvik,hun tror jeg vet litt om høver så jeg kan prøve å få hennes mening..
takk for svaret ditt frøya..
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 23/10/2005 :  18:31:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
joda..det var som jeg fryktet
han er ikke bra i beina..og det er oxo på fram bena..
jævl.... dritt smed
fatter ikke hvorfor de skal drive å sko hester når de gjør sånne dumme feil..grrrrr han skal få høre det altså..
på bakbeina går hesten på tærne,han tråkker ikke ned bak..
dette er oxo problemet forran..alt for høy i draktene.
han står jo på tærne stakkar..
er så utrolig irritert på meg selv oxo..uvitenhet må jo vere noe av det verste..
i morgen skal skoene av på alle 4.på bekbena håper jeg han kan rette opp det meste selv.
men på frambene må vi begynne å fixe litt..
håper å få en barfotrimmer til å rette ut høvene...for så å sette sko på frambene igjen...phu..
Gå til toppen av siden

DeeDee

» VIP

Skrevet - 24/10/2005 :  09:43:21  Vis profil  Svar med kopi av melding
Du må for all del ikke begynne å rette på høvene selv!du sier jo selv at du ikke har så god greie på høver,og tro meg,hvis du begynner å "rette" på høvene selv så kan det faktisk gjøre mer skade enn nytte.Du bør få tak i en dyktig hovslager omgående som kan skjære de riktig til!! Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 25/10/2005 :  12:12:39  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Uff hørtes ikke bra ut. Det du kaller hæl heter drakt på hestespråket, eller som hovslagere sier. Han er altså for lang på drakten og kort på tåa og det er ingen bra kombinasjon om han ikke har en seneskade eller annet i benet som trenger avlastning.

Et lite tips om du vil lære om høver. Kjøp den danske boken om høver, husker ikke hva den heter, men den tar for seg skader og hvordan sko i forhold til dem osv osv.

Min egen hovslager har heller ikke fagbrev men setter seg inn i alt som har med dette å gjøre og han kjøpte den boken på OHS. Han er helt i hundre over den og leser og studerer, så jeg vil anbefale alle å kjøpe den om de vil lære om høver. Ok den er på dansk, men vil man lære så klarer man å lese det.

Håper du får orden på høvene på hesten din. Vil nok anbefale at han blir tatt ned på draktene ja og litt lenger på tåa. Da vil han balansere seg bedre og ikke slå seg slik han har gjort til nå. Husk også at du kan forsøke ulike sko, mye fint i traversko som kan hjelpe deg på vei til den rette balansen.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 25/10/2005 :  12:29:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
selve hoven ser fin ut ,men spissen mangler...tja som en knekk...
hadde ikke vert så bekymra hvis det var litt,men halve skoen forran er borte jo...på begge beina....ja jeg burde sikkert ha sett det før,men jeg har ingen unskylding for det ...slapphet
Opprinnelig postet av angelina1

Hvor lenge er det siden du skodde sist? Siden halve skoen er borte fremme på begge bena! Dette burde du ha grepet fatt i med en gang du såg, ikke vente til det har gått så langt!

Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 27/10/2005 :  17:48:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
men det er litt det som er saken..han er nesten nettopp skodd.
hadde det vert lenge siden han var skodd hadde jeg jo forstått det..å det der hvor skoene hadde blitt smalere har skjedd på ett par dager etter at han hadde gått mye på tur/asfalt..
men nå er skoene av og jeg leter etter en annen smed...
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.38 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.