hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Utstilling/bedømming
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Diverse
 Utstilling/bedømming
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  21:50:11  Vis profil  Svar med kopi av melding
Vet ikke om dette er rette sted å spørre...

Hesten "min" på skolen i fjor hadde to avkom; ei hoppe født i 02 og en hingst født i fjor. Disse ble stilt på utstilling i sommer/høst, og hoppa ble 1.premiert, men er dette egengtlig mulig? Husker at det ikke for lenge siden var oppe noe lignende her på forumet et sted om fjordinger, dette her gjelder ei islandshoppe... Noen som vet hvordan reglene her er? Hoppa er jo bare 3 år, og er jo ikke ferdig utviklet ennå, og kan jo fortsatt forandre seg, så en slik bedømming kan jo ikke være helt pålitelig...eller?

edit: skriveleif

Redigert av - batta den 15/10/2005 21:51:10

Lucinda:

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  22:22:13  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Erdu sikker på att den fekk 1 premie og att det ikkje var nr 1 i kvalitet?? Ein del som blander dette.

Kjenner ikkje så godt til islandshester, men man får normalt ikkje 1 premie på ei 3 års gamal hoppe. Det er nettopp innført att man på f.eks fjordinger kan få 2 premie på ei 3 års hoppe, mot 3. premie som høgste grad for desse tidlegare.

Men som sagt så kjenner eg ikkje så godt til islandshester, men det høyrest litt usannsynleg ut.

Gå til toppen av siden

Aina_og_Herjutora

» VIP

Skrevet - 15/10/2005 :  22:31:27  Vis profil  Svar med kopi av melding
Islandshopper som oppnår 8,00 eller høyere blir 1 premiert. På f.eks fjordinger må hoppa være 4 år og oppover, hatt to levende fødte føll eller levene født føll det året hun stiller eller føde samme året for å oppnå 1 pr. Vet ikke hvorfor det er forskjell på dette. Kanskje fordi de gjør det sånn på Island? Jeg å mener det er litt tidlig. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  22:43:54  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Islandshopper som oppnår 8,00 eller høyere blir 1 premiert. På f.eks fjordinger må hoppa være 4 år og oppover, hatt to levende fødte føll eller levene født føll det året hun stiller eller føde samme året for å oppnå 1 pr. Vet ikke hvorfor det er forskjell på dette. Kanskje fordi de gjør det sånn på Island? Jeg å mener det er litt tidlig.

Opprinnelig postet av linjetrolla

Hoppa må være over 7 år (og med minst to føll, eller føl ved fot). Når det gjelder fjordhest.
For å få 1.premie

Redigert av - Lucinda: den 15/10/2005 22:44:49 Gå til toppen av siden

Aina_og_Herjutora

» VIP

Skrevet - 15/10/2005 :  22:54:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
Å ja! Tenkte det gjalt fra 4 år jeg. Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  23:25:59  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å ja! Tenkte det gjalt fra 4 år jeg.

Nei det gjer nok ikkje det. 1.premie blir kun gitt når hoppa kjem opp i klasse 4 som er frå 7 år og oppover. Samme med hingstane, frå klasse 1 som gjelder frå 6 år og oppover.

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  23:29:13  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Islandshopper som oppnår 8,00 eller høyere blir 1 premiert. På f.eks fjordinger må hoppa være 4 år og oppover, hatt to levende fødte føll eller levene født føll det året hun stiller eller føde samme året for å oppnå 1 pr. Vet ikke hvorfor det er forskjell på dette. Kanskje fordi de gjør det sånn på Island? Jeg å mener det er litt tidlig.

Så det er altdå mulig? Uansett alder, bare hoppa får over 8,00, så blir hun førstepremiert?

Det skal sies at hesten er skikkelig pen, og nok også kommer til å fortsette å være det (om man dømmer etter foreldrene), så i dette tilfelle så kan det nok være hold i bedømmelsen. Men i tillegg til de to unghestene jeg skrev om i første innlegg, så var det også en tredje unghest; ei hoppe, født 03, på skolen. Hun var ikke noe pen å se til, og så ikke ut som hun var riktig satt sammen i fjor høst, mens i vår var hun blitt skikkelig pen; altså en veldig stor utvikling på bare et halvt år...derfor syns jeg det er litt rart at man kan dømme så unge hester så høyt, for man vet aldri om det faktisk er hold i bedømmelsen.
Gå til toppen av siden

Aina_og_Herjutora

» VIP

Skrevet - 15/10/2005 :  23:37:24  Vis profil  Svar med kopi av melding
Leste dette i et reglement. Der sto det 8,00 eller over. Sto ingenting om alder der. Viss jeg ikke har lest helt feil. Det kan jo hende... Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  23:39:42  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Fant det om islandshester eg også. Du kan lese om det i Avlsplan for Islandshest.

Redigert av - Lucinda: den 15/10/2005 23:40:02 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.22 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.