hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Rasediskriminering..
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Konkurranseridning/stevner
 Rasediskriminering..
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  19:34:26  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Var på hesteutstilling i dag og fikk en liten aha-opplevelse...

Hestene som ble vist var fjording, døl, ardenner og american quarter.
Det jeg stusset over var den urettferdige dømmingen!

Fjordingen jeg mønstret hadde fin kropp, overben på venstre ben, steil hals, gode bevegelser+++ Ganske positiv respons egentlig.

Han fikk ikke søyfe....

Så var det en dølahest som hadde middels bevegelser, middels ben, ikke fullt så fin kropp osv. Ikke så bra respons.

Han fikk sløyfe....

Dommerene var respekterte dølahest-dommere.

Etter min mening(og andre sin) var dette urettferdig dømming. Rasediskriminering...

Det var med med denne dømmingen som jeg kunne ha skrevet, men i fare for at det blir for tydlig hvem dete gjelder og hvor det fant sted, dropper jeg det. Vil ikke henge ut noen, selv om det er voksne mennesker.

Hva er deres mening? Burde det blitt slått hardt ned på?

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  22:26:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har ikke opplevd noe sånt med hest (av den enkle grunn at jeg aldri har stilt noen hester). Men kan bekrefte at noe av det samme finnes på hundeutstillinger, der stilles alltid hundene etter rase, så der går det på andre ting. Eksempler er at folk ikke vil stille tispa for den dommeren, og ikke hannhunden for den dommeren; kjønn favoriseres ofte av visse dommere.

Vi stilte hunden vår på utstilling to dager rett etter hverandre; resultat: første dagen manglet hun tenner (ifølge dommeren), dagen etter hadde hun perfekt bitt. Forstå det den som kan...

Det er nok bare noe en må leve med, og tenke: bedre lykke neste gang.
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  22:32:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Var fjordingen hingst eller hoppe, kva fekk den i karakterer?? Dette kan ha betydning for om den får sløyfe eller ikkje så det kan ha ei naturleg forklaring. Får fjordingen dårleg karakter på type/preg blir det ikkje gitt sløyfe. Dei er også strengere på hingster enn hopper etc.

Vil gjerne vite litt meir om kva slags karakterer desse fekk før eg kommenterer meir.

edit, ser no att du skreiv han. Hingst da??

Unghestskue??

Redigert av - Lucinda: den 15/10/2005 22:33:06 Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  23:11:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Jepp, unghestskue.
Hingst ja.

Eieren har tidligere stilt han ut og fått gode bedømmelser. Jeg har ikke sett noen karakterer....
Tror faktisk ikke at det var noen karakter, bare kommentarer fra dommere.
Også den andre hesten var hingst.

Eieren til den eneste fjordingen som fikk sløyfe var godt kjent i trav-og dølhestmiljøet. Den fjordingen var veldig spinkel, uferdig og det var ikke helt samsvar i kroppen.

Har hørt om dommere som har sluppet hsten gjennom nåløyet før, da pga av eier...

Dette var den første utstillingen jeg har vært på, men det var en del snakk på det mellom hesteeiere...

The worst way to miss someone is to be sitting right beside them knowing you can' t have them
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  23:35:04  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Det blir normalt gitt karakterer på unghestskue, og ja det blir ofte debatt om avgjørelsane, men dette bunner ofte i att man ikkje kjenner reglane godt nok.

Att dommerne kan gi karakterer som kanskje ikkje er riktige ja, det vil eg være med på. Men etter poenga hesten har fått så vil jo desse sei om hesten fortjener sløyfe eller ikkje, dette kan dommerne vanskelig komme unna.

Ein fjording kan ha så flott kropp og fine bevegelser og alt dette, men dersom preget på ein unghingst f.eks blir gitt 6 poeng på så får denne hingsten ikkje sløyfe fordi preget er svært viktig i bedømmelsen av fjordinger og kanskje spesielt på unghester for det er ikkje alltid så lett å sjå bevegelser på ein åring f.eks. Desse kan jo endre seg mykje. Det kan sånn sett alt gjere, men.

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  00:14:00  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ane&Blida:

Ser i ein annan debatt att du skriver att hesten du stilte fekk bemerkning på bein. Dersom hesten du stillte blei trukke mykje på beina pga dette då forklarer faktisk det att den ikkje fekk sløyfe. Derfor eg etterlyser poenga. Det meste har ofte ei forklaring. Det er heilthetskarakteren for eksteriøret som tilseier om unghesten får sløyfe eller ikkje. Og hesten kan aldri få meir enn 1 poeng betre i heilhet en lavaste karakter på deler av eksteriøret. Så om hesten får f.eks 8-8-5-8 så kan man ikkje gi den hesten betre enn 6 poeng i heilthet pga den 5 eren hesten da f.esk har fått på beina.

Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  01:38:50  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Og hesten kan aldri få meir enn 1 poeng betre i heilhet en lavaste karakter på deler av eksteriøret. Så om hesten får f.eks 8-8-5-8 så kan man ikkje gi den hesten betre enn 6 poeng i heilthet pga den 5 eren hesten da f.esk har fått på beina.

Opprinnelig postet av Lucinda:

Slik trudde eg det var også, men så satt eg og surfa litt og kom tilfeldigvis innpå dette: http://www.fjordhest.no/artikkel.asp?ID=86 (forøvrig skrive av deg Lucinda:)) Der ser ein mellom anna poenga til Råds Hero 9-8-7-6-8, han burde vel fått 7 på heilheit om det var slik? Gullsmeden har også 8-8-6-8-8, og burde vel også fått 7 på heilheit. Gjeld ikkje dette på unghestskue? Eller er regelen ny? Er klar over at artikkelen er 3 år gammal.

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  10:11:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Lucinda: det kan godt tenkes at det var det som var grunnen ja. Er absulutt ikke inn i reglemanget ;)

Vi får se på neste utstilling hvordan det går da. =)

Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  10:23:23  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Og hesten kan aldri få meir enn 1 poeng betre i heilhet en lavaste karakter på deler av eksteriøret. Så om hesten får f.eks 8-8-5-8 så kan man ikkje gi den hesten betre enn 6 poeng i heilthet pga den 5 eren hesten da f.esk har fått på beina.

Slik trudde eg det var også, men så satt eg og surfa litt og kom tilfeldigvis innpå dette: http://www.fjordhest.no/artikkel.asp?ID=86 (forøvrig skrive av deg Lucinda:)) Der ser ein mellom anna poenga til Råds Hero 9-8-7-6-8, han burde vel fått 7 på heilheit om det var slik? Gullsmeden har også 8-8-6-8-8, og burde vel også fått 7 på heilheit. Gjeld ikkje dette på unghestskue? Eller er regelen ny? Er klar over at artikkelen er 3 år gammal.

Opprinnelig postet av gunvor og løkki

Regelen er slik så vidt eg veit og meiner det står i avlsplanen, men veit det ikkje alltid har vorte fulgt til punkt og prikke, og spesielt gjerne på bevegelser på så unge dyr som det Råds Hero var på den utstillinga. Han var slik eg husker det litt steil på kodane på bakbeina pga han var mykje jobba med og derfor hadde slitt hovane ein del. Dette er jo ting som ofte retter seg og det var nok slik eg trur noko dommerane ikkje såg så strengt på der og da for det var jo ein grunn til att han gjekk litt dårleg den dagen. Og det har vi jo alle sett i ettertid reknar eg med att so også stemte. han fekk jo 9 på bevegelsane som 3 åring.

Det blir på ein måte litt anna om feilen er pga feil beinstilling for det vil jo ikkje rette seg på samme måten. Så kjem nok litt ann på kva som gjer att dei den dagen får den karakteren.

Men veit også att det har vore diskusjoner i ettertid når det har vorte gitt slik. Vist eg ikkje husker heilt feil så påpeikte vel Gabriel sjøølv(daværende eiger av Råds Hero) att han vel ikkje skulle hatt 8 poeng i heilhet.

Gå til toppen av siden

*Showjumping*

Skrevet - 16/10/2005 :  14:33:02  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg har vært borte i "klubb diskriminering" hvor kun de fra klubben eller distriket får premie, selvom de tvert i mot ikke burde det.
Jeg vet ikke om selve forskjellen på å ikke like en fjording og å ikke like en dølahest er så stor, men det er jo klart at det er urettferdig om man mener det er feilbedømt enten det går ut på rase, eller om man har bekjentskap til dommer eller hva det er fornoe. Desverre er det ikke mye å gjøre med dette, klagetiden er 30 minutter etter gitt resultat og man må ha ekstremt punktlige saker å komme med for å kunne rette opp dømminga..
Gå til toppen av siden

Løkki

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  20:46:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLøkki  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLøkki  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
Kopi av melding:

Opprinnelig postet av gunvor og løkki

Regelen er slik så vidt eg veit og meiner det står i avlsplanen, men veit det ikkje alltid har vorte fulgt til punkt og prikke, og spesielt gjerne på bevegelser på så unge dyr som det Råds Hero var på den utstillinga. Han var slik eg husker det litt steil på kodane på bakbeina pga han var mykje jobba med og derfor hadde slitt hovane ein del. Dette er jo ting som ofte retter seg og det var nok slik eg trur noko dommerane ikkje såg så strengt på der og da for det var jo ein grunn til att han gjekk litt dårleg den dagen. Og det har vi jo alle sett i ettertid reknar eg med att so også stemte. han fekk jo 9 på bevegelsane som 3 åring.

Det blir på ein måte litt anna om feilen er pga feil beinstilling for det vil jo ikkje rette seg på samme måten. Så kjem nok litt ann på kva som gjer att dei den dagen får den karakteren.

Men veit også att det har vore diskusjoner i ettertid når det har vorte gitt slik. Vist eg ikkje husker heilt feil så påpeikte vel Gabriel sjøølv(daværende eiger av Råds Hero) att han vel ikkje skulle hatt 8 poeng i heilhet.

Meinte ikkje å henge så mykje oppi akkurat den hesten, tok det berre som eksempel sidan eg tilfeldigvis la merke til det, hadde akkurat lese innlegget her då Men det er dumt da, om det er slik, at reglane ikkje blir haldne.

Leita i avlsplanen, men fann ingenting om det. Saumfor ikkje den akkurat da men, er jo så lang! Spurte også oppdrettar av hesten min, då vi var på føllsjå idag. Han hadde ikkje hørt om den regelen, og har drive med hesteavl i mange år.

Menmen, synest i alle fall det burde vere slik, er jo ein god regel uansett om den eksisterar eller ikkje.

ForumHest

Gunvor, Løkki og Skaars Benita
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  21:14:01  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Nei eg tenkte ikkje så mykje på om du hengte deg opp i den hesten eg heller. Berre det att eg og du også sjølvsagt kjenner til han og eg da greit kunne forklare kvifor det gjerne blei slik.

Har ikkje kikka så mykje i avlsplanen eg heller så ikkje sikkert det står der ehh. Men eg har i allefall høyrt dette fleire ganger, og synest også det er ganske så logisk. Skal nok kikke om eg kan finne det noko plass.

Uansett så vil eg faktisk påstå att det ikkje er alt i avlsplanen som blir fulgt til punkt og prikke heller. Har funne fleire ting der som eg har sett ikkje blitt holdt i praksis. Men det kan vi gjerne ta ein annan plass he.

Og eg veit av erfaring att sjølv "hardbarka" avlere av fjordhest ikkje har peiling på alt. Det var f.eks fleire her på Breim som påstod att eg ikkje ville få registrert følet under hoppa mi sidan ho ikkje er premiert. Det meinte dei hardnakka att ho måtte være for att eg skulle få registrert følet hennar. Men det stemmer jo ikkje. Åringen min er ferdig registrert den og mamman blir vel sannsynlegvis aldri premiert vist ikkje køyreprøva blir tatt vekk som krav for premiering da.

Gå til toppen av siden

AneBlidaBranaTindra

» VIP

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  22:04:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAneBlidaBranaTindra  Svar med kopi av melding
Har undersøkt litt og det var kun kommentarer og ingen karakterer på utstillingen...
Gå til toppen av siden

Lucinda:

Norway

Skrevet - 16/10/2005 :  22:11:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLucinda:  Svar med kopi av melding
Ja, det går sjølvsagt ann det, men det er ikkje vanleg her i området i allefall. Her blir det alltid gitt karakterer på unghestskuene.
Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  09:12:26  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
dommere har en tendens til og dømme opp den rasen de selv liker!
det bare er sånn!
jeg ble sAtt i en klasse med min islandshest mot en tinker og det har jo ikke noe til felles og selvsagt vant tinkeren og jeg fikk beksjed om at jeg hadde en prektig hoppe av ur rasen og der gikk jeg og leide en vallak !!!

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden

Tigull the best 4 life

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  09:13:10  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideTigull the best 4 life  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseTigull the best 4 life  Svar med kopi av melding
må legge til!
sånn inndeling var det hos shettisen oxo men seff vant shettisen fra stutterie utstillingen v

Bedre med et møkkete paradis enn et rent helvete Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.5 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.