hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Folkehøgskole 69 grader Nord
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Jobb/utdanning
 Folkehøgskole 69 grader Nord
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Mathilde=)

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  21:20:10  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseMathilde=)  Svar med kopi av melding

Hei, jeg bare lurte på om det er noen her som har gått på eller går på Folkehøgskolen 69 grader Nord....

Jeg tror jeg vil gå der etter videregående, selv om det er veeeelig lenge til

Derfor vil jeg gjerne vite hva dere synes om skolen. Lurer også litt på hvordan hester det er der, hvor mye stell man får ansvar for, og hvordan bruken av dem utenom skoletiden foregår.... + alt mulig annet du vet om skolen

Hjemmesiden har jeg vært på da....

Hest - Styrke, utholdenhet, eleganse
Katt - Mystikk, eleganse, selvstendighet
Ulv - Utholdenhet, mystikk, eleganse

Finnes det noe mer fasinerende?

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 15/10/2005 :  18:47:05  Vis profil  Svar med kopi av melding
Jeg gikk der i fjor:) Savner skolen kjempemasse, og hadde et helt fantastisk år der. Kan virkelig anbefales dersom du vil være mye ute på tur, både med og uten hest. Det er derimot ikke så veldig mye undervisning på bane i sprang/dressur, så hvis det er dette du interresserer deg mest for, er nok ikke dette plassen å velge...

Skal prøve å svare på det du lurer på på best mulig måte, men hvis det er noe mer du vil ha svar på, er det bare å spørre.

Skolens hester er for det meste islendinger. I fjor var det totalt 17 hester på skolen; 2 fjordinger (en av dem privat), tre nordlandshester (en av dem privat), og resten islendinger. Tre av islendingene var unghester (født 02, 03 og 04), som vi fikk være med på å håndtere og trene litt. En del av islendingene tilhører hun som er lærer på hestelinja, og forsvinner naturligvis dersom hun slutter, men skolen har planer om å satse videre på islandshester uansett. Hestene er ellers godt spredd utover spekteret nybegynnerhest til mer utfordrende typer, så en hest til hver rytters nivå, altså. Men det som overrasket meg veldig var hvor letthåndterlige de var fra bakken, alle sammen.

Skolen har jo som du helt sikkert vet linjene hest og friluftsliv, og hund og friluftsliv. Både hest og hund deles i gruppe 1 og 2, og er man f.eks på gruppe 1, ser opplegget ca slik ut: en uke med hest gr. 1, neste uke med friluftsliv sammen med gr1 hund, neste uke igjen med hest osv. Innimellom kommer uker der alle jar linjefag (hest for hest, og hund for hund), eller friluftsliv, eller man gjør helt andre ting.

Fordelingen av hester gjøres slik: man deler "sin" hest med en person på den andre gruppa, og den personen som etter planen har hest den respektive uka har ansvaret for og bruksrett på hesten. Da har man altså en uke på og en uke av med ansvar og stell for egen hest. Da har man også anledning til å bruke hesten som man vil utenom skolen (selvfølgelig etter hensyn; har hesten vært på tre-timers tur på dagen, rir man ikke ut etter middag).

Utenom dette har alle obligatorisk stalltjeneste ca 2-3 uker i året (sammen med 1-2 andre elever). Da forer man, slipper inn/ut (såsant hestene står inne, i fjor sto de ute døgnet rundt store deler av året), møkker hos de hestene som ikke har rytter (hvis det er noen), fyller vann ute, og generelt ser til at stallen ser ok ut.

Ellers er jo friluftslivsdelen en nesten like stor del av skolen som hest. Jeg lurte selv fælt på hva jeg hadde begitt meg ut på, når jeg, som er det mest maklig anlagte menneske som finnes, faktisk hadde bestemt meg for å gå hest og _friluftsliv_ på fhs... Men av en eller annen merkelig grunn savner jeg det nå... Isbretur, snøhuletur, grottevandring, rapellering, ukestur på ski i fjellet...ja, det er fine opplevelser men slitsomt, og kan være helt jævlig når det står på.

På skolen bor du på internat sammen med 5-7 andre elever. Gutter og jenter bor blandet på internatene, men får ikke dele rom. På hvert internat er det bad, lite kjøkken, og på to av dem er det også stue. Det er elevenes eget ansvar å holde det ryddig og rent på internatet (men lærerne blander seg inn når det begynner å lukte råttent i gangen...)

Men nå var det mat, så mer får jeg ikke tid til for øyeblikket (men det er jo litt, da...)

Bilder kan også ses på vip'en min...og kan sende deg flere bilder på mail, hvis du vil.
Gå til toppen av siden

SøbergPrinsen

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2005 :  15:44:36  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSøbergPrinsen  Svar med kopi av melding
Jeg har tenkt litt på å søke der til neste år... Men dem tar vel ikke inn så mange under 18 år?

Ihvertfall... Jeg sendte mail til skolen, og de svarte på alle spørsmålene mine og sendte meg brosjyre og DVD med bildeshow! Skikkelig service1 :D

Men...jeg er litt usikker... uansett hvilken skole jeg skal gå på til neste år så skal jeg ha med hesten min... Som da bare er 3 år! Og turene er vel ganske lange og harde..(?) Så kanskje jeg tar GK m/hest og VK1 først...

Heldigvis er det enda en god stund til jeg må bestemme meg. :)

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  14:14:14  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Jeg har tenkt litt på å søke der til neste år... Men dem tar vel ikke inn så mange under 18 år?

Ihvertfall... Jeg sendte mail til skolen, og de svarte på alle spørsmålene mine og sendte meg brosjyre og DVD med bildeshow! Skikkelig service1 :D

Men...jeg er litt usikker... uansett hvilken skole jeg skal gå på til neste år så skal jeg ha med hesten min... Som da bare er 3 år! Og turene er vel ganske lange og harde..(?) Så kanskje jeg tar GK m/hest og VK1 først...

Heldigvis er det enda en god stund til jeg må bestemme meg. :)

Opprinnelig postet av SøbergPrinsen

Antall elever under 18 år tror jeg varierer endel fra år til år, men i fjor da jeg gikk der var det visst veldig mange (1/3 av det totale antallet elever), og tror egentlig lærerne fant ut at det var litt for mange. En del er helt klart voksne nok til å ta vare på seg selv på den alderen, mens andre er det ikke. Dette resulterte blant annet i en del uenighet rundt det å gjøre sin del av felles arbeid på internatet, da noen ikke helt så/ville se vitsen med å rydde opp etter seg. Og vi elevene ble kanskje også mer delt i gjenger, enn hva ønskelig var, pga av den store aldersforskjellen...

Har du spurt dem om hva de mener angående å ta med egen hest? Var nemlig snakk om i fjor at de skulle slutte med dette...ble endel problemer i forhold til eierforhold. De som hadde med egen hest i fjor hadde valget mellom å ha den på skolen gratis, og i så tilfelle var den "skolens" hest på lik linje med de andre, eller man kunne betale en sum for å ha hesten på skolen, og man sto da som eneste elev på denne hesten. Men uansett hvordan man gjorde det, ble det litt uenigheter om hvorvidt andre kunne få låne privathesten i visse sammenhenger, og den som på papiret er eieren, vil jo alltid være den som kjenner hesten best. Selv om kontrakten sier at hesten "tilhører" skolen, så gjør den jo ikke det... Men for alt jeg vet, kan det godt være at dette ikke ble noe av.

Å ta med en hest på tre år opp dit, er uansett ikke noe jeg vil anbefale...da bør du isåfall ha en av skolens hester i tillegg. Da det er noen lengre turer, og iallefal fram til nå, har ikke skolen hatt en skikkelig ridebane. "Ridebanen" er et inngjerdet trekanta område som også fungerer som paddock. Planen er visst å fikse ridebane etterhvert, men foreløpig er den altså særdeles ubrukelig til skikkelig trening...
Gå til toppen av siden

SøbergPrinsen

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  21:22:33  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSøbergPrinsen  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Å ta med en hest på tre år opp dit, er uansett ikke noe jeg vil anbefale...da bør du isåfall ha en av skolens hester i tillegg. Da det er noen lengre turer, og iallefal fram til nå, har ikke skolen hatt en skikkelig ridebane

Var det jeg tenkte på også. På de fleste GK med hest på videregående skoler er det vel ikke så kjempemye ridning, slik jeg har forstått.

Kopi av melding:
De som hadde med egen hest i fjor hadde valget mellom å ha den på skolen gratis, og i så tilfelle var den "skolens" hest på lik linje med de andre, eller man kunne betale en sum for å ha hesten på skolen, og man sto da som eneste elev på denne hesten. Men uansett hvordan man gjorde det, ble det litt uenigheter om hvorvidt andre kunne få låne privathesten i visse sammenhenger, og den som på papiret er eieren, vil jo alltid være den som kjenner hesten best. Selv om kontrakten sier at hesten "tilhører" skolen, så gjør den jo ikke det... Men for alt jeg vet, kan det godt være at dette ikke ble noe av.

Åij...det sa de ingenting om... Hadde nok aldri gått an med meg, er altfor ego med lillegutten min til det... Hadde nok fått noia om jeg skulle gått å sett på at noen andre bestemte over hesten MIN mens jeg selv ikke hadde så mye å si.

Tror nå jeg spurte om det gikk an å ha med egen hest... huff, har visst gullfiskminne Får sende en ny mail og spørre å grave litt mer.

Gå til toppen av siden

batta

» VIP

Norway

Skrevet - 19/10/2005 :  19:40:22  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Kopi av melding:
De som hadde med egen hest i fjor hadde valget mellom å ha den på skolen gratis, og i så tilfelle var den "skolens" hest på lik linje med de andre, eller man kunne betale en sum for å ha hesten på skolen, og man sto da som eneste elev på denne hesten. Men uansett hvordan man gjorde det, ble det litt uenigheter om hvorvidt andre kunne få låne privathesten i visse sammenhenger, og den som på papiret er eieren, vil jo alltid være den som kjenner hesten best. Selv om kontrakten sier at hesten "tilhører" skolen, så gjør den jo ikke det... Men for alt jeg vet, kan det godt være at dette ikke ble noe av.

Åij...det sa de ingenting om... Hadde nok aldri gått an med meg, er altfor ego med lillegutten min til det... Hadde nok fått noia om jeg skulle gått å sett på at noen andre bestemte over hesten MIN mens jeg selv ikke hadde så mye å si.

Tror nå jeg spurte om det gikk an å ha med egen hest... huff, har visst gullfiskminne Får sende en ny mail og spørre å grave litt mer.

Opprinnelig postet av SøbergPrinsen

Ikke så gøy for andre å dele hesten med hesteeieren heller, selv om de i utgangspunktet har like rettigheter, så er det fortsatt eierens hest... Men om jeg ikke husker helt feil, så var prisen for å ha hesten på skolen et år (i fjor iallefall) 5000kr, og det er jo ikke akkurat allverdens i stalleie for et år da er alt inkludert; flis, høy og kraftfôr (vil man ha annet kraftfôr enn vanlig pellets (husker ikke merke/type, men var noe helt plain greier) eller kli må man nok skaffe og betale dette selv...)
Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.83 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2026 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.