hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - problemer under transport
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Transport av hest
 problemer under transport
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

LivogZara

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  17:22:29  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
hei...
hesten min går fint av/på henger, men problemet dukker opp under selve transporten...
han har vært utfor en ulykke en gan(vet ikek når), da han steilet over bommen og kom til å sette seg fast på vei ut foran...
og etter det bare" klikker " det for han inne på transporten....
han var nokså svett da han anom stallen vår da jeg fikk han....
hun som eide han bindte han med jekketau(!) for å være sikker...

hvordan kan jeg kurere den panikk adferden inne på transporten?
om det kan kures ...
er jo inne på transporten problemet oppstår,ikke avlasting/innlasting...

har for tiden ikke tilgang til henger å trene på...

håper dere vil hjelpe meg litt videre med dette =)

extol

» VIP

Skrevet - 14/10/2005 :  23:44:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uten henger blir det ikke så lett å trene :)

Hadde samme problemet med en hoppe jeg hadde. Hun ble bedre av å kjøre korte turer (første turen var 500 meter til bensinstasjonen og fylle bensin, og tilbake igjen til stallen)

Et par slike småturer der ingenting fælt hendte hjalp henne veldig. Men hun måtte transporteres alene helst, ellers var hun urolig.

Du får egle deg innpå de andre på stallen og be dem kjøre dere noen hundre meter hver gang noen av dem stiller med henger feks? :)
Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 15/10/2005 :  11:10:37  Vis profil  Svar med kopi av melding
Er det noen spesielle grunner til at han få panikk? Er det noe mønster her som du kan se? Svinger, nedbremsing e.l.? Hvordan er transporten, står lemmen til side, er luke bak åpen? Slike små forandringer kan bety mye for enkelte hester.

Ellers er jeg enig i at å kjøre små korte turer er veldig fin trening. Kanskje bare kjøre 50m også første gangen for så å slippe han ut igjen. Det kan være en hjelp å montere kamera i hengeren, slik kan du lettere se hva det er som gjør at han får panikk. Uansett er det lite du får gjort om du ikke har henger, siden det er kjøringen som gir utslag.

Men jeg tenkte på, er det sikkert at det er kjøringen? Hva gjør han om du tar han på henger og lar ham stå der en studn. Uten at dere kjører? Kanskje det bygger seg opp etterhvert, at han blir klaustrofobisk og til slutt får helt panikk? Er det etter en viss tid dere har kjørt med hengere han får anfall kan det kanskje være det, og da kan du trene på det uten å måtte kjøre. Bare ha han i hengeren ei stund, og ta han ut før han får panikk. Her ville det vært greit med kamera slik at du kunne la han stå aleine og allikevel se om han stresset seg opp. Tror uansett du kan trene på at han skal stå lenge på hengeren uten at dere kjører, gi han noe høy og la han stå der. Stå gjerne med han de første gangene, men etterhvert lar du han stå lenger og lenger alene. Kanskje det kan hjelpe?
Gå til toppen av siden

LivogZara

Norway

Skrevet - 17/10/2005 :  17:02:04  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLivogZara  Svar med kopi av melding
jeg har ikke ært med å kjørt han, så jeg kan ikke besvare det spørsmålet...og de på stallen har lastebil...
det jeg vet er at han steilet en gang inne på hengeren og satte seg fast, og etter det ble han slik...

Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 17/10/2005 :  21:53:20  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Jeg kan gi deg tips til hva du kan gjøre for at han ikke kan skade seg så veldig inne på hengeren. Du kan legge høy baller forran bommen. Da kan ikke hesten hoppe over bommen eller krabbe under.
Hesten min må stå på hengeren uten midtlemmen...dette fordi han føler det blir liten plass til å plassere bak beina sine med lemmen.
Du kan også som sagt kjøre korte turer med han eller bare la han stå på hengeren. Men følg med på han og vær der. Ros han masse når han er flink...
Men det er ikke så lett når du ikke har tilgang på henger da

Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

lukas

» VIP

Norway

Skrevet - 18/10/2005 :  15:56:19  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresselukas  Svar med kopi av melding
dumt du ikke har henger.. vi satt fast i en bakke en gang, bare spant.. Lùkas ble livredd og etter det har han vært vanskelig åp hengeren.. hva med å bare leie hesten inn.. binde den og stå inne på hengeren, gi den et eple ect og ta hesten ut igjen etter ca 10 min.. hjalp på min hest
Vingthor fra Skarholt =) Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.23 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.