hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Dressur på lange tøyler
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Ridegrener
 Dressur
 Dressur på lange tøyler
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne  

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/10/2005 :  22:17:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Har nå endelig fått begynt å lese i heftet "Lange tøyler dressur" og har hatt to økter på banen. Horton er veldig flink og vi synes begge dette er en fin avveksling fra det vi jobber med ellers.
Vi har kommet dithen at jeg har: skrittet han fra begge sider, øvet overganger fra holdt til skritt og omvendt, gjort endel vendinger og volter, og i dag gikk jeg rett bak ham noe som også gikk greit.
Det jeg lurer på er: når kan jeg be om trav i mitt gangtempo? Føler liksom at vi ikke er heeelt der ennå på en måte...

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

angelina1
» VIP

Skrevet - 12/10/2005 :  23:02:26  Vis profil  Svar med kopi av melding
så morsomt du kan nok begynne å trave så fort du føler for det....men som anne sa til meg,var at hesten måtte lære tingene på nytt på hver side..altså når han har forstått en ting på høyre må du begynne på nytt på venstre..noen hester tar dette veldig forskjellig da...hun mener oxo at mye av arbeidet er å prøve seg fram ,se om det funger og gjør det ikke det,gå tilbake å begynne på nytt..
har du begynt med komandoer el??
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  00:28:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja har begynt med kommandoer for holdt og skritt ,og rygging prøvde jeg faktisk i dag( to steg)
Dette er skikkelig moro men litt uvant for Horton( og meg) da han er vant til å gå bak meg
Her om dagen ( første gang) fattet han galopp da jeg gikk på venstre siden av ham og skulle vende ham inn på en volte, men i dag gikk jeg som sagt bak ham noe som gikk greit til tross for at jeg følte at jeg ikke hadde full oversikt når jeg gikk "der nede"
Prøvde faktisk å få ham frem i trav i dag men da protesterte han med å "løfte på rumpa"da jeg krevde kortere og mer samlet trav.
Tror kanskje vi ikke er helt klare for trav ennå?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Irriducibili

» VIP

Skrevet - 13/10/2005 :  00:50:44  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hesten vil ofte tilby travet selv når han er klar for det. I grunn tror jeg godt du kan vente litt også, det er endel som skal på plass. Ikke minst skal du venne deg til å være på bakken til en forandring, holde tøyler og pisk riktig osv. Prøv deg gjerne frem, men ikke bli overivrig. Noe jeg har lett for å bli, for på lange tøyler kommer resultatene fort Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  00:54:19  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Hesten vil ofte tilby travet selv når han er klar for det. I grunn tror jeg godt du kan vente litt også, det er endel som skal på plass. Ikke minst skal du venne deg til å være på bakken til en forandring, holde tøyler og pisk riktig osv. Prøv deg gjerne frem, men ikke bli overivrig. Noe jeg har lett for å bli, for på lange tøyler kommer resultatene fort

Opprinnelig postet av Irriducibili

Ja fy, jeg blir veldig utålmodig jeg også, men vanskelig å la være da

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  08:06:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Om du føler du ikke er helt der enda, så er du ikke det. Begynte å lære inn kommandoen trav så smått selv da Lolita gikk med bydning, på rett linje og gikk kontraversader godt. Det har tatt noen uker før hun har lydd kommandoen 'trav', men i går viste hun at det sitter. Hun tilbød seg til og med å trave nesten hele tiden, og travet lett og fint uten å bli sterk.

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 13/10/2005 :  11:04:48  Vis profil  Svar med kopi av melding
hesten min reagerte litt han oxo da han skulle gå først,men det går greit nå.. hadde tenkt til å gå lange tøyler selv i dag jeg,MEN faen heller..jeg bor i bergen å det pøser ned.. grrrr...
du er meget heldig som bor på østlandet..
anne grundvik bor i horten tror jeg..hun reiser rundt og har faste treninger veldig ofte..
vet hun skal begynne å gå fast i nittedal,men det er karnsje et stykke fra deg?
litt vanskelig å foreslå så mye da jeg ikke kan se hvordan dere gjør det (har lært meg å holde kjeft nå.hehe)
men det høres jo ut som dere har forstått det
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  11:17:42  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
litt vanskelig å foreslå så mye da jeg ikke kan se hvordan dere gjør det (har lært meg å holde kjeft nå.hehe)

Synes ikke du skal holde kjeft jeg
Tror forøvrig vi kan ha pratet litt forbi hverandre i den forrige diskusjonen vi hadde

Kopi av melding:
du er meget heldig som bor på østlandet..
anne grundvik bor i horten tror jeg..hun reiser rundt og har faste treninger veldig ofte..
vet hun skal begynne å gå fast i nittedal,men det er karnsje et stykke fra deg?

Man må vel være endel personer samlet for at hun gir noe kurs, eller gir hun kanskje privattimer?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

ToneKristin

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  11:58:20  Vis profil  Svar med kopi av melding
Anne har gidd privattimer til folk før iallefall, om jeg ikke tar helt feil. Hun er iallefall kjempeflink, anbefales!

Mvh Tone Kristin og Lolita

Mvh Tone Kristin

Gå til toppen av siden

Eikdokka

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  18:37:03  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseEikdokka  Svar med kopi av melding
Forresten, nå har jeg sendt mail til klassiskdressur.com (anne?) men får ikke svar?
Kunne tenke meg det lange tøyler heftet jeg

Therese
Gå til toppen av siden

**sofie**

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  22:48:43  Vis profil  Svar med kopi av melding
har sendt mail til hu Anne jeg å om bestilling av det hefte, men får ikke svar jeg heller=(
de som sier lykke ikke kan kjøpes, et ikke hva det vil si å eie en hest=)

www.sofieoglasso.piczo.com
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 14/10/2005 :  09:44:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
ja vi snakket litt forbi hverandre der.
nå har jeg ikke det heftet selv så jeg aner ikke hva som står der..
men står det noe om..versader,traverer,hvordan du skal bytte hånd når du går diagonalt,hvilket tempo hesten skal skritte i,at mange av hestene automatisk trekker inn til banen i begynnelsen.
at hvist hesten begynner å skritte veldig sakte når du int en ny øvelse,så betyr det at hesten er usikker...osv..
og at du må passe på hvilken vei skuldrene dine peker?
anna ga ingen av oss i stallen noen tid når vi skulle begynne å trave..noen gjorde dette allerede på første time,så du får bare gjøre som du føler for.
men det er alltid litt kaos i begynnelsen..

vet ikke hva hun gir av privattimer.det enkleste hadde sikkert vert hvis dere kunne vert en gjeng.man må ikke nødvendighvis bare gå lange tøyler med henne,man kan oxo ri...

hun svarer nok på mailene så snart hun har mulighet.
tror hun har mye å gjøre til tider..
Gå til toppen av siden

Bente_og_Etanec

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  09:54:53  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideBente_og_Etanec  Svar med kopi av melding
Dette er jeg helt grønn på, men lurer på hva dere krever av hesten før dere begynner med dressur på lange tøyler? Høres kjempeintressant ut.
- " I belive I touched an angels wings when I found you..." - Gå til toppen av siden

Natalie_S

» VIP

Norway

Skrevet - 14/10/2005 :  15:16:58  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseNatalie_S  Svar med kopi av melding
Krever ingenting før en begynner, hester som ikke er innkjørt/tømmekjørt må først lære seg at det faktisk går an at mennesket går bak evt på siden av den da og så er det bare å begynne:) Først få til et ordentlig skrittetempo (Råd fra Anne; syng "Napoleon med sin hær" for å få riktig takt;)), jobb hesten ut i hjørnene, deretter kan man begynne med kontraversader (denne øvelsen er lettest da hesten har vegg/gjerde å støtte seg til). Jeg holdt på for meg selv før jeg ble med på kurs med Anne (lærte litt på Ellen Ofstad kurs), og trodde ikke hesten min kunne trave så sakte, så det prøvde jeg ikke engang, før jeg var på Anne kurset, og hesten var jo helt utrolig jo Så på slutten av timen begynte vi på kontraversader i trav vi Jeg har ridd en del etter akademiske prinsipper på min hest, og hun hadde sikkert derfor lettere for sakte trav ann andre, men det er jo bare å prøve, som Anne sa, det blir mye trav-skritt-trav-skritt i starten, til hesten skjønner hvilket tempo vi ber om, og selvsagt viktig å ikke kreve et slikt sakte tempo i for lange perioder i starten, når ikke hesten er sterk nok.

Edit for å legge til at når det gjelder det heftet så tror jeg ikke jeg fikk noen bekreftelse på bestillingen, men det dukket plutselig opp i postkassa en stund senere

Mvh Natalie

Min hest er mit spejl, som uforfalsket gengiver mine dårlige og gode luner. Se din hest i øjnene og lad dig ikke skræmme af sandheden (Bent Branderup)

Redigert av - Natalie_S den 14/10/2005 15:22:50 Gå til toppen av siden
  Tidligere emne Emne Neste emne  
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.36 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.