hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Mus i stallen
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 I stallen
 Mus i stallen
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Forrige side | Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 5

Bustetrollet

Skrevet - 12/10/2005 :  15:13:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ikke lenge siden jeg rydda.. Jeg koster gulvet i stallen hver dag + bak der mjølet står. Tørker også støv en gang i uka på hyllene og på flate overflatene! Synes ikke det er så skittent jeg ! Men de kommer uansett..

Gå til toppen av siden

Lene23

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2005 :  15:22:33  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideLene23  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseLene23  Svar med kopi av melding
Vi har helt ny stall og alt for er inne lukket. Det er også alt utstyr. Krybber ol vaskes hver dag vi har ikke sett noen mus her. Vi har også 3 katter som holder gården rein for mus..
Lene

www.stall-hestevold.dk
Gå til toppen av siden

Anette&Ali&Aurello

Norway

Skrevet - 12/10/2005 :  18:13:18  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnette&Ali&Aurello  Svar med kopi av melding
MissEva: Jeg bor på gård jeg, og har et helt realistisk syn på mus (og andre dyr) og død. Men det vil ikke si det samme som om jeg tar meg av drepinga selv.. Skrev også i innlegget mitt at det må være kjipt å oppleve ødelagt utstyr osv pga mus.

Uansett, synes man skal ha såpass respekt for alle dyr - mus eller hester - at man, om man ser seg nødt til å drepe de, gjør det på en så skånsom måte som mulig.

~anette & ali & aurello~

www.haflinger.no
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 12/10/2005 :  18:52:31  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ja, jeg er litt brutal! Har hatt disse musene i stallen i snart 4 år ! Og jeg måtte erstatet noen ting pga. at musa har ødlagt ting.. har blitt så jævlig forbanna til tider, at jeg har gjort hva som helt for og drepe de, og i hele tatt og fått de vekk fra stallen..

Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 12/10/2005 :  21:47:18  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kjære deg miss eva, jeg tilhører for det første ikke "søte lille musa- gjengen", hva nå enn det måtte være...?
For det andre er jeg motstander av dyremishandling, og unødvendig lidelse påført disse skadedyrene.

Ring Rentokil er mitt råd til deg Kristine og Rosita.

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

Ragnhild E

» VIP

Norway

Skrevet - 12/10/2005 :  22:40:16  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseRagnhild E  Svar med kopi av melding
Mus ja.. Hehe. De har vi sett. Litt for mye til. Vi har masse mus i stallen, og alle vi tre som jobber i stallen er livredd mus, så det er en fin kombinasjon. Vi har stått mye på bøtter i det siste :P

Men jeg prøver jo å fortelle meg at de egentlig ikke er farlige, for det er de jo ikke heller. Men det er ikke så koselig å finne en død mus i drikkebøtta til en av hestene. Eller ved siden av godteriautomaten. Og når de er levende så er det ikke det at de er farlige som gjør at de er skumle, det er det at de plutselig er der. De kommer så fort, og da skvetter man gjerne.

I dag var det en liten mus som gomla litt flis/høy/noe i en av boksene til hestene. Den stod vi å så på lenge, og den var faktisk ganske så søt. Men da veit du hvor du har den, og du har oversikt.

Skjønner det er kjipt å få spist opp utstyr og slikt, men mus er vanskelige å unngå. Spesielt i år som det er museår. Så det var en her som sa at de trengte bare 7 mm for å komme inn et sted. Jeg hørte på en skadedyrsekspert på radioen her om dagen, han sa at 6 mm var stor og god åpning for en mus. Da skal det godt gjøres å hindre de å komme inn. Det vi har er noe giftbokser spredt rundt på området. Det er sånne bokser som ikke er farlige for mennesker eller dyr, men de dreper mus etter +/- et døgn. Hvor bra de funker veit jeg ikke, men. Jeg liker å tro at de funker. Og at musene har vett til å dø et sted hvor jeg ikke finner dem ;) Ellers har vi en katte som er livredd mus, så der kommer vi ikke langt.

Nei, mus er egentlig ganske søte når man veit hvor man har dem. Når man ikke gjør det er de litt skumle.

Nå har jeg snakka meg helt bort her, men det var nå min muse-historie.
Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 12/10/2005 :  22:51:51  Vis profil  Svar med kopi av melding
De er ikke farlige sånn sett ;) Kan være ganske søte..
Men fryktlig heslige.. Når man løfter på dekken/pledd/teppe i stallen så kryr det. Spretter rundt opp over hendene mine og en gang fikk jeg en som satte i hetta, den kravlet ned under genseren. *Kaktus*
Jeg har satt ut slik kadrat(Litt usikker på navnet?) som det er lås og nøkkel på .. så ingen kan komme inn i den.. Men det er litt siden jeg har sett ei mus og nå da .. Heldigvis !

Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  00:22:29  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hei.

Vi fikk inn mus i fjor for første gang i vår stall.
Og det var skikkelig utrivelig!
De spiste et av mine beste vinterdekken, heldigvis rørte de ikke hverken salene, eller seletøyene mine.
Men pissa og mere til gjorde de over alt!
Kraftforet rørte de ikke, for det har jeg i dunker med lokk.

Vi la ut gift, men det tok litt tid før vi fikk bukt med udyrene.
For i mine øyne er det nettopp det de ar: UDYR!
Og de er ikke velkommen i stallen min!!

I forrige uke dukka det jammen opp ei mus, i den så godt som tomme betfor-bøtta mi.
Uheldigvis ble jeg så forfjamsa at jeg mista bøtta, og musa løp ut...
Foret gikk i søpla, og gift ble lagt ut.
Så nå har jeg ikke hørt eller sett mus.

Til dere som ikke vil pine musa, men la katta ta seg av problemet.
Har dere sett hvor mye kattene piner ei mus?
Katter tenker ikke dyrevern...

Å legge ut gift er ikke farlig om man bruker en åtestasjon.
Hverken dyr eller mennesker kommer inn i de, bortsett fra musa da...
De får man kjøpt på FK, dyre er de heller ikke!
Jeg ser absolutt ingen betenkeligheter med å bruke gift, og har ikke et snev av dårlig samvittighet på musens vegne!

Anette Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  00:33:54  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Har dere sett hvor mye kattene piner ei mus?
Katter tenker ikke dyrevern...

Og av den grunn er det greit?

"It’s really amazing what a horse will do for you if he understands what you want. And it’s also quite amazing what he’ll do to you if he doesn’t."

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  11:35:22  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Jeg ser ikke noe vits i å pine dem selv, selv om de bare er en stor plage! Musefeller og rottegifter er derimot finfint! Vi har tettet en masse hull i stallen nå, samt at vi skal legge noe rottegift utenfor hvor kaninburet er. (vil ikke ha rottegift i stallen, i frykt for at det skal bli dratt inn i boksene og i foret til hestene til slutt.).
http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  11:35:38  Vis profil  Svar med kopi av melding
Var det det jeg sa Renegate?
Jeg forsvarer ikke metodene som debattstarter beskrev i det første innlegget sitt.
Ville bare påpeke for dere som vil at naturen skal gå sin gang, at kattens tortur av mus ikke er noen human avlivningsmetode.

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  11:39:30  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Til "stakkars lille musa" gjengen: Når et dyr, som mus, blir et skadedyr, må man ofte bli litt brutal; ikke for å være slem, men for å skremme de vekk og bli kvitt problemet før det utvikler seg til det ekstreme. Det er da for dyret selv og omgivelsens rundt sitt beste man gjør det, ikke forbi man liker å plage dyra. Jeg hadde ikke turd å klemt ei mus ihjel med greipa, tør ikke tråkke på ein edderkopp en gang. Man hadde jeg bodd på gård som Kristine gjør hadde jeg gjerne hatt et litt mer realistisk syn på liv og død hos dyra. Kaniner er søte dyr, og hadde noen prøvd å drept kaninen min hadde jeg blitt temmelig forbanna. Men tenk deg 100 kaninen i hagen din da? Da er det ikke lenger "lille søte harepusen" men et skadedyr.

Kristine: Som rapplilja foreslår syntes jeg du skal ta en skikkelig oprydding i stallen slik at fristende kraftfor og lignende ikke ligger å frister. Så kan du heller prøve å få tak i en effektiv musefelle som ikke er skadelig for hesten, det er jeg helt sikker på at finnes bare du spør deg litt om.

Opprinnelig postet av MissEva

har selv vært borti at en rotte drepte den ene kaninen min.. Så akkurat de beistene skulle jeg gjerne ha sparket i filler! Rotter er mye mer verre å hanskes med enn mus, de ødelegger mer, dreper kaniner, og kan bli såpass agressive at de angriper folk.. De er også mye styggere! mus er søte.. Rotter hater jeg intenst!

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

anettex

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  11:56:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
Uff ja rotter er ekle Anne.
Ante ikke at de tok kaniner da, men heldigvis, rotter er det ikke her...
Faktisk er det større fare for at vi får røyskatt inn i stallen...

I 1997 hadde jeg 2 hester oppstallet på rideskolen her i ca 1 mnd.
Den ene stod på spilt i påvente av at den andre som jeg hadde solgt skulle bli henta.
I kjelleren på stallen, som er en gammel kufjøs, har det alltid stått mye rot, og det var en naturlig plass for rottene å bo.
Men siden rideskolen hadde kjøpt inn store partier med flis, ble kjelleren helt tømt, shinet og deretter fylt med flisballer.
Da flytta jaggu rottene inn i stallen.
En kveld jeg skulle se til hesten på spilt før jeg dro hjem, pilte det ei diger rotte imellom spiltene...
Gjett om jeg fikk angst!

Jeg kom ofte først på morran, og da pleide jeg å banke i døra / veggen til forrommet for å få rottene til å gjemme seg.
Så veldig skvetne var de egentlig ikke.
Dette pågikk i et par uker kanskje, og så var de vekk, gud vet hvor...

Jeg kan takle å møte mus, men pga de store ødeleggelsene de skaper velger jeg å kvitte meg med dem.
Rotter derimot, det hadde jeg fått problemer med om de inntok min bare 50 kvadrat store stall!

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  12:10:11  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
ja, rotter er et mye større problem! og det virker som om det også er rotteår i år også! Vi har valgt å lage til en egen felle for rotter og mus i sauefjøset. En stor stamp med vann og frostvæske i, og så en fjøl som går oppetter stampen, på toppen ligger det en liten godbit, når rotta eller musen trår på den, går den øverste fjøla som den står på i rundt, og den faller nedi stampen.. Kanskje ikke den fineste måten å drepe dem på, men frostvæske er jo veldig sterkt.

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

Horton & Renate

Norway

Skrevet - 13/10/2005 :  13:27:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Mulig jeg har misforstått deg anettex, men jeg skjønner da ikke ditt poeng med å trekke inn kattens måte å "leke" med musen på?

Bill Dorrance

Gå til toppen av siden
Side: av 5 Tidligere emne Emne Neste emne  
Forrige side | Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.25 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.