hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Hvilke andre former for bedøvelser?
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Hvilke andre former for bedøvelser?
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  15:38:08  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Lurer på hvilke andre former for bedøvelser man kan bruke på hest ved munnsjekk/tannrasping, foruten sprøyte. Har en stakkar her hjemme som ikke kan få bedøvelse med sprøyte uansett hva, så jeg er nødt til å prøve noe annet.
Finnes kanskje noe man kan blande ut i foret?

http://vip.hestemarked.no/vip.asp?id=54

Anne, Spot & Gina

angelina1
» VIP

Skrevet - 10/10/2005 :  16:15:55  Vis profil  Svar med kopi av melding
hei snuppa man har jo den herlige hestebremsen da...hvor man snurper sammen mulen... Gå til toppen av siden

Wenche=)

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  16:17:09  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideWenche=)  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseWenche=)  Svar med kopi av melding
Vet det finnes en bedøvelsespasta, som er i samme forpakning som ormekurene. Man må få resept på dette, eller at du ringer vetrinæren din og sier ifra, slik at han evt. kan ta det med seg når han skal komme for å raspe tennene. Den varer i rundt 3 timer, men hvor sterkt den virker, avhenger av hvor mye du gir, er litt usikker på dette, men står nøye forklart i pakningen:)
Wenche & Amber

Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 10/10/2005 :  17:08:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
hei snuppa man har jo den herlige hestebremsen da...hvor man snurper sammen mulen...

Opprinnelig postet av angelina1

Nei huff.. det liker jeg ikke !

Gå til toppen av siden

DeeDee

» VIP

Skrevet - 10/10/2005 :  17:22:10  Vis profil  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Lurer på hvilke andre former for bedøvelser man kan bruke på hest ved munnsjekk/tannrasping, foruten sprøyte. Har en stakkar her hjemme som ikke kan få bedøvelse med sprøyte uansett hva, så jeg er nødt til å prøve noe annet.
Finnes kanskje noe man kan blande ut i foret?

Opprinnelig postet av anne,spot,gina&aromayo

Hei Anne!hvorfor kan han ikke få vanlig bedøvelse via sprøyte?
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  17:34:25  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
hehe.. nei, ikke noe brems her! Ikke så glad i brems, dyrlegen prøvde seg, men jeg ga beskjed om at det var uaktuelt. Sprøyte nytter heller ikke!

Det var bare flaks at dyrlegen greide å vaksinere han i dag! Hesten stod på to og kastet seg rundt i alle vinkler! Var kun jeg som fikk være nær han også, så da sier det seg selv at dyrlegen ikke fikk nærme seg.. Dyrlegen holdt på å bli kastet inn i veggen selv, når han trakk seg unna stod Aromayo bare og stampet med framfoten.Huff.. Hadde jeg vært dyrlege selv, skulle jeg ha satt sprøyta selv.. men det er verken lov eller noe lurt siden jeg ikke kan dette, så har fått et problem der! Må si jeg har aldri sett en hest bli så gal før.. Men heldigvis roet han seg ned like fort også.. Måtte jo bare slutte til slutt, i frykt for at han kunne skade seg selv og oss andre. Men tennene MÅ jo sjekkes de også!

Begynner å lure på om jeg har fått en hest her som er meg selv i en hest's skikkelse ;)! Vi er HELT like på ALLE måter! har sprøyteskrekk ;)!

Noen som har erfaring med den bedøvelsepastaen?

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

munti

Skrevet - 10/10/2005 :  18:21:40  Vis profil  Svar med kopi av melding
Dette fikk jeg på resept av min veterinær når min søte, snille hest hadde skada meg og to smeder når han skulle skos,

Vi fikk skodd han etter en dose med dette. helt super snill hest blei han.

Det er en stund siden dette her så det er mulig det finnes andre merker

http://www.vetoquinol.co.uk/products/product_info/sedalin_gel.htm

Måtte bestilles fra utland tror jeg. tok ca to uker

Munti

Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  18:44:05  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
takk for det! Det virker jo veldig effektivt! Problemet er at det er jo samme måte å gi den på som i markkurer, de må jeg alltid sprøyte ut oppi kraftforet. Går det an med denne pasten også?

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

xxxoooxxx

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  22:05:21  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adressexxxoooxxx  Svar med kopi av melding
dersom du må dope, og til neste gang du skal vaksinere. Hold deg unna stallen. Din sprøyteskrekk smitter. Har sprøytet mange hester med antibiotika for eierene og bare de oppholder seg i nærheten og er redde så går det rett vest. Peller de seg vekk og jeg står alene med hesten eller annen medhjelper er det over på null komma niks Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  23:21:35  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Men jeg føler ikke akkurat redsel eller frykt når jeg ser sprøyta, hesten ble jo mye roligere når jeg skulle holde han, enn når min far holdt han. (Og faren min har ikke noe form for sprøyteskrekk). Men jeg har god tro på det du sier her, men det var ikke over her på null komma niks. Nå var det jo andre ting som spillte inn også, han tåler ikke at fremmede mennesker er for mye innen for hans "komfort område", så dette ble nok også for mye for han.

Men nå snakket jeg litt med ei som steller den ene hesten min, og fremgangsmåten som hennes dyrlege hadde på den ene hesten hun steller, var helt annerledes enn hva min dyrlege hadde. Så hadde han gjort det samme som hennes, hadde det gått. Altså: Hesten fikk først bedøvelse(Vi fikk jo gitt han vaksinen, men når bedøvelsen skulle komme etterpå, ble det for mye av det "gode"). Så vaksine, og om jeg forstod rett fikk hesten resten av bedøvelsen etter vaksinen når den skulle få tennene sjekket og raspet. Vil si det var en bedre fremgangsmåte.

Men siden du er dyrlege/eller assistent? virket sånn vertfall, hvordan fremgangsmåte har du pleid å bruke på slike hester? Denne hesten har virkelig panikk for at noen skal inn i munnen på han, jeg får lov til å kikke og se litt, men med engang det skal komme andre og se, går det bokstavlig talt til værs!

bare en irriterende skrivefeil..

Anne, Spot & Gina

Redigert av - AnneSpotGinaOgHuldra den 10/10/2005 23:23:01 Gå til toppen av siden

Bustetrollet

Skrevet - 10/10/2005 :  23:38:33  Vis profil  Svar med kopi av melding
Må du ha bedøvelse da ?

Gå til toppen av siden

FlyingElectra

» VIP

Skrevet - 10/10/2005 :  23:42:00  Vis profil  Svar med kopi av melding
Trasig når hestene har slik sprøyteskrekk. Selve stikket trenger jo ikke være vondt eller kjennes i det hele tatt, i allefall når de får vaskine og sprøyta ikke settes rett i blodet. Holder du litt for øyet på hesten så den ikke ser at det skal stikkes kan det hjelpe, da trenger de ikke merke stikket engang. Og hvis veterinæren er dyktig kan hun/han liksom sette sprøyta i det han/hun klapper/stryker hesten litt på halsen... Hesten har vel lært at dette er trasig, så det var det å lære den at det ikke er så ille da. Men det blir jo vanskelig å trene på når veterinæren bare er der en sjelden gang innimellom.. Det varierer mye på framgangsmåten veterinærene har, om de er stressa ol, det har jo så mye å si om hvordan hesten opplever det. Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  23:43:41  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Absolutt.. Er ikke så stor fan av det sånn sett å dope ned hester, men nå er ikke denne hesten som de andre, så det nytter ikke.. Isåfall må jeg raspe han selv, fordi han stoler på meg. Men det går jo ikke. Hadde uansett blitt veldig vanskelig da også, for som mange hester er han ikke så glad i at noen skal inn i munnen hans å rote.
Syns bedøvelse er en grei måte for hesten sånn sett, mye bedre enn at den blir så stresset og full av panikk at den enten skader seg selv og andre, eller får et dårlig minne resten av livet. Sånn med oss mennesker også, så er det mange som ikke kan gå igjennom en time hos tannlegen uten å få noe beroligende. Noen hester har gjerne ikke lett for å holde seg like mye i ro heller, ikke bra om hesten skulle komme til å hoppe til mens dyrlegen rasper den.

edit for å legge til en ting til:
Syns bedøvelse er mye bedre enn å tjore hesten fast i alle retninger, kjente til en episode med en hest som hadde "tannlegeskrekk". Ble satt i denne "boksen" de setter hopper i når de skal sjekkes for ultralyd, helt fast! Vet vertfall at dersom jeg hadde vært hest og redd for munnen min, hadde jeg antagligvis blitt enda reddere dersom noen skulle ha satt meg helt fast, uten mulighet til å komme meg unna. Hester har jo fluktinstinktet i godt behold..

Anne, Spot & Gina

Redigert av - AnneSpotGinaOgHuldra den 10/10/2005 23:48:05 Gå til toppen av siden

Ildfuglen

» VIP

Skrevet - 10/10/2005 :  23:46:32  Vis profil  Svar med kopi av melding
Huff, dette høres ikke gøy ut...
Vi hadde for mange år siden en hest med dyrlegeskrekk i stallen, eieren var nødt til å sette sprøytene selv. Du har lov til å sette sprøyter i muskulaturen til hesten, men ikke i blodårene. Men det er jo selvsagt avhengig av at eieren (eller noen andre hesten og du stoler på) tør.
Ellers så husker jeg at den samme hesten også var livredd smeden, og da han kom, fikk hesten dop (en klar gjennomsiktig væske, omtrent som vann) enten i munnen som en ormekur, eller i fôret. Desverre husker jeg ikke hva det heter, noen andre som gjør det?
Eller så er det vel kanskje mulig å gi hesten en sprøyte bedøvelse før vaksine og tannrasp dersom ikke dette vil ødelegge for virkningen av vaksinen..

Renate
Gå til toppen av siden

AnneSpotGinaOgHuldra

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  23:50:46  Vis profil  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseAnneSpotGinaOgHuldra  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Huff, dette høres ikke gøy ut...
Vi hadde for mange år siden en hest med dyrlegeskrekk i stallen, eieren var nødt til å sette sprøytene selv. Du har lov til å sette sprøyter i muskulaturen til hesten, men ikke i blodårene. Men det er jo selvsagt avhengig av at eieren (eller noen andre hesten og du stoler på) tør.
Ellers så husker jeg at den samme hesten også var livredd smeden, og da han kom, fikk hesten dop (en klar gjennomsiktig væske, omtrent som vann) enten i munnen som en ormekur, eller i fôret. Desverre husker jeg ikke hva det heter, noen andre som gjør det?
Eller så er det vel kanskje mulig å gi hesten en sprøyte bedøvelse før vaksine og tannrasp dersom ikke dette vil ødelegge for virkningen av vaksinen..

Opprinnelig postet av Ildfuglen

Det du nevnte nedenfor her er det jeg ville trodde hadde vært lurest i første omgang.. Men nå har jeg jo ikke hatt han vaksinert hos meg før, da jeg kjøpte han i sommer, så jeg hadde ikke trodd han kom til å reagere såpass. Visste han kom til å mislike det, men hadde trodd at sprøyten skulle få lov til å settes.

Trodde virkelig ikke jeg hadde lov til å sette sprøyte jeg?? Med tanke på at det er alle disse viktige forhåndsreglene en skal være veldig obs på, det er jo ikke bare bare å sette en sprøyte. Så jeg er usikker på om jeg hadde turt det selv, i frykt for å gjøre noe feil..

Anne, Spot & Gina
Gå til toppen av siden

TORHILD

» VIP

Skrevet - 11/10/2005 :  00:05:41  Vis profil  Svar med kopi av melding
En hest jeg hadde for mange mange år siden fikk utslett pga elveblest. Dyrlegen kom og gav henne to sprøyter, så mekket han en tredje som jeg skulle gi henne dagen etterpå. Viste meg hvordan (klappe-klappe-klø manke-klappe-stikk) og det gikk som smurt. Hesten enset det ikke engang =) Men må jo innrømme at jeg var litt nervøs på forhånd...
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.33 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.