hestemarked.no - Norges Største Hestemarked! [ Hest / Ponni / Hesteutstyr / Rubrikk annonser / Kjøp / Salg / Stall / Debatt / Kurs / Nyheter / Ridehesten / Rytter / Webshop / Hestebutikk / AUksjon / Nettbutikk ]

Hestemarked.no
Hundemarked.no
Kjøp og Salg
VIP-hjemmesider
MIX-debatt
MIX - for Hest og Hund! - Åring som fyller i beina...
    MIX - for Hest og Hund!
MIX - for Hest og Hund!
Hestemarked.no | Hovedside MIX | Forum-regler | Brukerprofil | Aktive emner | Medlemmer | Søk | Hjelp
Brukernavn:
Passord:
  Velg språk
Lagre passord
 Alle fora
 Hest - Generelle forum
 Hest og helse
 Åring som fyller i beina...
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Neste side
Forfatter Tidligere emne Emne Neste emne
Side: av 2

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 09/10/2005 :  20:37:30  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Åringen min fyller litt i beina.
Har nettopp begynt å sette han inn om natten ellers han han gått ute døgnet rundt.
Merket det idag at han fylte spesielt i den ene forbeinet og det ene bakbeinet.

Kan dette bare være pga at han vokser? Eller er det andre grunner?
Han blir ikke trena no, er ikke innkjørt. Eneste jeg gjør er å tømmekjøre, gå turer osv...
Han får heller ikke så mye kraftfôr enda, så kan ikke skjønne at det kan være pga det.
Han har også ganske store knær...

angelina1
» VIP

Skrevet - 10/10/2005 :  10:10:06  Vis profil  Svar med kopi av melding
du skriver at han ikke får så veldig mye kraftfor enda..mener du da at han får litt eller ikke i det hele tatt? hvis han får litt kraftfor hva får han?
kan vere så enkelt at det blodsirkulasjonen..
ville ha blitt mer bekymret hvis det kunn var ett bein,men siden det er fler er det sikkert en forklaring....
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  10:48:16  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Han får litt kraftfôr, Champion Oppdrett. Gir han ikke så mye enda for han har jo gått på gress i sommer, å da har han ikke fått kraftfôr. Så tar det gradvis.
Han får også hvetekli innimellom, og betfor.

Håper det bare er fordi han vokser... Han er i en veldig vekstperiode nå, å er ganske stor til å ikke være eldre enn det han er.

Når jeg tenker etter, så fylte han i beina like etter at jeg fikk han også, å da gikk han ute døgnet rundt.
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  10:49:51  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
Vet at unghester kan fylle i ledd pga hard vekst! Men en bør få sjekket hesten for løsebenbiter hvis hevelsene ikke gir seg!
Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 10/10/2005 :  11:35:36  Vis profil  Svar med kopi av melding
jeg tenker på noe hesten får i seg eller blodcirkulasjonen...
spørr litt på for furumet...tror hun som kaller seg xxxoooxxx vet ganske mye...
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 10/10/2005 :  18:50:44  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Vet at unghester kan fylle i ledd pga hard vekst! Men en bør få sjekket hesten for løsebenbiter hvis hevelsene ikke gir seg!

Opprinnelig postet av pre-arab

Så tegn til at hesten kan ha løse benbiter er hvis de fyller?

Jeg merket at han fylte i beina en morra jeg skulle slippe ut, men når jeg kjente på beina hans etter at han hadde gått ute en stund hadde hevelsen gått ned.
Gå til toppen av siden

pre-arab

» VIP

Norway

Skrevet - 11/10/2005 :  08:39:05  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesidepre-arab  Svar med kopi av melding
De kan få en liten hevelse ja, men som regel vises dette i leddene som galler! Det beste er vel å få en veterinær å se på hesten!
Liker du sorte arabere og P.R.E hester - ta en titt på min hjemmeside:
http://www.home.no/pre-arab/
Gå til toppen av siden

angelina1
» VIP

Skrevet - 11/10/2005 :  10:06:01  Vis profil  Svar med kopi av melding
siden hevelsen går ned så fort hesten beveger seg,er det sikkert ikke noe super farlig (mener jeg) da blodsirkulasjonen er i gang igjen..
du burde jo høre med en vetrinær..men hadde det vert løse bensplinter ville hun da ikke ha merket noe mer?
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  10:30:58  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Det er jo en liten stund siden dette emnet var "oppe", men...
Kontaktet dyrlegen min ang at åringen min fyller i beina, å spurte om dette kunne være løse benbiter. Men han sa at om hesten fyller i hele beinet så er det nok bare dårlig blodsirkulasjon. Dette var da ikke farlig.
Men idag fikk jeg et lite sjokk..., han var VELDIG tykk i begge bakbeina. Så nå må jeg kontakte dyrlegen igjen, å få han til å komme å se på han.

Men sånn imens, er det noen som har vært borte i det samme, å har noen tips om hva dette kan være?
Gå til toppen av siden

Fröya

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  12:07:28  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideFröya  Svar med kopi av melding
Er han skodd?
Gå til toppen av siden

Tone_

Skrevet - 12/11/2005 :  12:12:56  Vis profil  Svar med kopi av melding
Hvorfor gir du den hvetekli og betfor? Hadde jeg vært deg, ville jeg kun gitt oppdrett. Betforet inneholder mye karbohydrater, det kan være en grunn til hevelsen...
Tone melone kaffekone Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  13:49:46  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Kopi av melding:
Er han skodd?

Opprinnelig postet av Fröya

Nei han er ikke skodd.
Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  13:54:45  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Hvorfor ikke gi hvetekli og betfôr? Har hørt at det er bra å gi.
Han får det en sjelden gang, å får heller ikke mye.
Han hadde hevelser før han fikk dette også.
Men skal høre med dyrlegen om det kan ha noe å si.
Gå til toppen av siden

Lene.

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  16:45:09  Vis profil  Svar med kopi av melding
Ettersom dette kun er en åring,ville jeg kuttet iallefal hveteklien om det ikke er en spesifikk grunn til at du forer på dette... Betforet er forsovidt greit nok...
Ang fyllninger,så hadde jeg tatt røntgen av beina,om ikke annet enn for å forsikre meg om at dette ikke er beinsplinter som har kommet "på avveie".
Ellers er jo bevegelse alfa og omega når det kommer til dårlig blodsirkulasjon... Du har ikke mulighet til å la ham gå på utegang hele døgnet da(selvfølgelig med tillgang til le-skur/boks)...?
Siden han er så ung enda,er jo dette et flott alternativ både med tanke på luftveier,pelssetting(blir jo ikke trent svett,så ingen fare om han blir "mammut"),imunforsvar,og ikke minst...blodsirkulasjon som kommer bedre i gang om hesten får tillgang til å kunne bevege seg over større område enn en boks,igjennom hele natten....

Takker for meg. Gå til toppen av siden

SkyggenogCo

» VIP

Norway

Skrevet - 12/11/2005 :  17:17:02  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideSkyggenogCo  Klikk for å se %s1%'s MSN Messenger adresseSkyggenogCo  Svar med kopi av melding
Om dyrlegen anbefaler å ta røntgen av beina kommer vi til å gjøre det. Men vil la han se på han først.
Vi har jo vært inne på tanken at det kunne være løse benbiter, men dyrlegen vår mente at det ikke var det siden han fylte i hele beinet.
Men som du sier er det bedre å være på den sikre siden.

Joda, jeg har forsåvidt mulighet til å ha han på utegang. Det er ikke det beste "skuret" dem har, men de har ihvertfall mulighet til å gå under tak å ha ett tørt sted å ligge. Så vi kommer til å prøve å ha han ute, men må nok vente til den andre hingsten min drar. Da det er litt dårlig plass til å ha 3 hester der. Ihvertfall om man skal være sikker på at alle "får lov" til å stå inne. Han ene er litt sjefete.
Gå til toppen av siden

HelleG

Skrevet - 14/11/2005 :  13:26:52  Vis profil  Besøk %s1%s hjemmesideHelleG  Svar med kopi av melding
Litt sent svar kanksje for nå har du sikkert hatt dyrlege, men Back On Track er supert å legge på ben som fyller og hvor du mistenker dårlig blodsirkualsjon. De er kjempebra og har selv brukt det på 2 åring som fylte i et bakben etter et aldri så lite kjøreuthell. Back On Track fikset det på 2 uker og det er nå helt som det skal.

Koster litt for et bandasjeunderlag, men det er verdt pengene. Du kan jo kjøpe to og så bytte på alle bena.

Håper det ordner seg for deg.

Å leve er som å tegne uten viskelær.
www.stallfox.piczo.com
Gå til toppen av siden
Side: av 2 Tidligere emne Emne Neste emne  
Neste side
 Nytt emne  Svar på emne
 Skrivervennlig versjon
Snarvei:
 Image Forum 2001 This page was generated in 0.3 seconds. Snitz Forums 2000
[Vilkår] [Mix/Forum-regler] [FAQ] [Annonsere] [Om oss]
2002-2025 © Hestemarked.no - Norges største hesteside!
Du kan enkelt Slette din bruker/vip eller Kontakte Kundeservice.
Start/Stopp nyheter+info pr epost og sms på din medlemsside.
Send "HEST SLETTBRUKER" til 1963 (0,-) for å melde seg ut av alle
tjenester (Medlemskap, VIPside, SMS mm.) på Hestemarked.no.
Send "STOPP" til 1963 (0,-) for å stoppe alle tjenester fra 1963.
Vi forbeholder oss for trykkfeil og feil i informasjon/spesifikasjoner.